اکران "خانه پدری" در سینما ابن‌سینا

کد خبر: 326306

این فیلم یکی از بهترین فیلم های تاریخ سینمای ایران است و آثار عیاری همچون فیلم ˈبودن و نبودنˈ در دهه 70 و ˈبیدار شو آرزوˈ در دهه 80 و سریال ˈروزگار غریبˈ از آثار ارزشمند تاریخ سینما است که متاسفانه قدر آن دانسته نشده است .

اکران "خانه پدری" در سینما ابن‌سینا

روابط عمومی فرهنگسرای ابن سینا: جلسه نقد و بررسی فیلم "خانه پدری"به کارگردانی کیانوش عیاری دوشنبه با حضور سعید قطبی زاده منتقد سینما،سید ذکریا هاشمی کارشناس فیلم ،کیانوش عیاری کارگردان و نازنین فراهانی بازیگر فیلم در سینما ابن سینا برگزار گردید. ˈسعید قطبی زادهˈ دوشنبه شب در نشست نقد و بررسی فیلم ˈخانه پدریˈ به کارگردانی کیانوش عیاری اظهار کرد: این فیلم یکی از بهترین فیلم های تاریخ سینمای ایران است و آثار عیاری همچون فیلم ˈبودن و نبودنˈ در دهه 70 و ˈبیدار شو آرزوˈ در دهه 80 و سریال ˈروزگار غریبˈ از آثار ارزشمند تاریخ سینما است که متاسفانه قدر آن دانسته نشده است . وی افزود:سبک فیلم سازی عیاری سبک آزادی است که جدا از رویکرد، مستند درخشان و ارزشمندی را همچون ˈتازه نفس هاˈ برای مخاطب روایت می کند. این منتقد سینما با اشاره به توقیف سه ساله فیلم خانه پدری گفت: این فیلم به گونه ای تاریخ سه هزار ساله ایرانی را که با همه تلخی شکل گرفته روایت می کند و شاید به خاطر همین گزندها سال ها توقیف شده بود. وی افزود:فیلم خانه پدری از سنت دست و پا گیر و متعارف در جریان زندگی روزمره سخن می گوید و عیاری با نگاه دقیق و جزء نگر سنت را در خانواده های ایرانی روایت می کند. این منتقد ادامه داد: خانه پدری اتفاقات یک خانه را روایت می کند که نسل های مختلف در آن زندگی می کنند و مرتکب جنایت می شوند، هرچند با گذر زمان ما شاهد شکل گیری منطق در اعضای این خانواده هستیم اما جنایت بخشی از روایت روزمره در فیلم خانه پدری است و این مسئله با مهارت و طنازی عیاری طوری بیان می شود که همچون فیلم های آمریکایی مخاطب شاهد یک نوع نفرت و کینه نیست. قطبی زاده خاطرنشان کرد: در فیلم خانه پدری، جنایت بخشی از روایت زندگی روزمره است و با گذر زمان این مسئله اشکال مختلفی به خود می گیرد و با روند داستان به تدریج برای مخاطب قابل پذیرش می شود. وی گفت: در فیلم خانه پدری مخاطب شاهد روایت از سوی افراد مذکر خانه است که مردها سعی می کنند اتفاقات را در گذر زمان روایت کنند و برخی مسایل را برجسته یا پنهان کنند اما زنان مانع روایت آنان می شوند. کیانوش عیاری کارگردان نیز در این نشست با بیان خاطره ای از دوران جوانی خود در دهه 50 گفت: ایده اولیه داستان از اتفاقی شکل گرفت که سال های پیش از انقلاب در اهواز رخ داد این اتفاق سال ها تبدیل به یکی از دغدغه هایم شده بود که من توانستم پس از 35 سال این ایده را تبدیل به یک اثر سینمایی کنم. عیاری با اشاره به اینکه این اتفاقات(قتل فردی به دلایل نامعلوم) تنها متعلق به قبیله خاص و ایلات و عشایر نیست، افزود: متاسفانه من در دو سال اخیر نیز شاهد وقوع این باورها و اتفاق ها در مناطقی از تهران بوده ام. کارگردان فیلم ˈبودن و نبودنˈ ادامه داد: من فیلم سازی اجتماعی نیستم، علاقه ای به آن هم ندارم اما ایده های فیلم سازی خود را از جامعه الهام می گیرم و بازهم به همان جامعه بازمی گردانم و من نقشی را در جامعه خودم ایفا کنم که باید پاسخگوی آن باشم. عیاری درباره نمایش صحنه قتل رعب انگیز دختر توسط پدر و برادرش در فیلم ˈخانه پدریˈ اظهار کرد: با وجود اینکه ناراحتی بسیاری از نمایش اینگونه صحنه ها دارم اما نمایش این صحنه از فیلم را ضروری می دانستم. وی با بیان اینکه وقوع این صحنه عبوس در فیلم را خشونت نمی دانم، گفت: این صحنه برگرفته از باورهای غلط افراد در مناطق مختلف کشور است. عیاری افزود: شخصیت پدر و برادر در فیلم خانه پدری به هیچ عنوان به ذات قاتل نیستند بلکه انجام این کار را در پس باورها و اعتقادات خود می دانند. نازنین فراهانی بازیگر نیز در این نشست گفت: این فیلم درباره باورها و سنت های غلط است هر چند اتفاقات این فیلم مربوط به 70 سال گذشته است اما این سنت های غلط قصه دیروز ما نیست اشکال آن تغییر کرده و ما در زندگی خود درگیر یک سری از مسایل هستیم که امکان زندگی به ما نمی دهد. فراهانی با اشاره به تجربه خود در فیلم ˈخانه پدریˈ افزود: عیاری شخصیت را برای بازیگر به گونه ای با جزییات روایت می کند که گویی این شخصیت را می شناسی و می توانی آن را درک کنی و بازیگر در شرایطی قرار می گیرد که باید بهترین بازی خود را ارایه دهد. نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی ˈخانه پدریˈ دوشنبه شب با حضور کیانوش عیاری، سعید قطبی زاده و نازنین فراهانی در فرهنگسرای ابن سینا برگزار شد. فیلم سینمایی ˈخانه پدریˈ به تهیه کنندگی و کارگردانی کیانوش عیاری قصه اتفاق های یک خانه قدیمی را از سال 1308 (اواخر دوره قاجار ) تا 1379 روایت می کند. این فیلم با بازی بازیگرانی همچون مهدی هاشمی، شهاب حسینی و مهران رجبی، ناصر هاشمی، مینا ساداتی، نازنین فراهانی و ... در چند اپیزود ساخته شده و مسائل و مشکلات زنان ایران را در هفتاد سال اخیر به تصویر کشیده است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها