حجت الاسلام قرائتی: چطور می‌توانیم معارف امام باقر را از غربت در بیاوریم؟/ اقدام‌های مهم امام باقر در کلام رهبر انقلاب/صوت: مرثیه سرایی با نوای مطیعی و کریمی

کد خبر: 371198

شهادت امام باقر (علیه‌السّلام) که یک شهادت دارای پیام بود؛ لذا خود امام باقر وصیت کرد که بعد از او تا ده سال در منا به مناسبت این رحلت، یادبود برپا شود. در میان ائمه‌ی ما این بی سابقه است، بی نظیر است. یاد امام باقر، یعنی یاد سر برآوردن حیات دوباره‌ی جریان اصیل اسلامی در مقابله‌ی با تحریفها و مسخهائی که انجام گرفته بود.

حجت الاسلام قرائتی: چطور می‌توانیم معارف امام باقر را از غربت در بیاوریم؟/ اقدام‌های مهم امام باقر در کلام رهبر انقلاب/صوت: مرثیه سرایی با نوای مطیعی و کریمی
سرویس فرهنگی «فردا»: و اینک هفتم ذی الحجه فرا رسیده است. کمتر از یک ماه دیگر، محرم فرا می‌رسد. ذی الحجه ماه عجیبی است، غم و شادی گرد هم آمده است و در نهایت به محرم ختم می‌گردد. امام محمد باقر (علیه السلام) عاشورا را به چشم خویش دیده است و این چنین است که از امروز بوی روزهای سخت اسارت خاندان پیامبر (ص) محسوس است. آجرک الله یا صاحب الزمان فی مصیبة جدک الباقر ...
حجت الاسلام قرائتی: چطور می‌توانیم معارف امام باقر را از غربت در بیاوریم
امام باقر(ع) امامی است که از طرف پدر به امام حسین(ع) و از مادر به امام حسن (ع) می رسد یعنی هم علوی است و هم فاطمی .مادر امام باقر(ع) زن دانشمند و بی نظیری بود. امام باقر(ع) منظره ی کربلا را در چهار سالگی دیدند .پیامبر به جابر گفت که تو کسی را خواهی دید از نسل پنجم من بنام محمد باقر(ع)، سلام مرا به او برسان. جابر سلام پیامبر را به امام باقر (ع) رساند.
هنر امام باقر(ع)، تاسیس حوزه ی علمیه بود. امام سجاد(ع) بعد از شهید شدن امام حسین(ع)، در خفقان بود و در منزل برده ها را تربیت می کرد و در روز عید فطر آنها را آزاد می کرد. بعد از امام سجاد(ع) بنی امیه سقوط کرد و بنی عباس سر کار آمد و در این موقع به اهل بیت کاری نداشتند و امام باقر (ع) حوزه ی علمیه تاسیس کرد.
برای خدمت به امام باقر(ع) باید مکتب امام را به چند طریق گسترش داد . اگر شما فرزندی دارید که دوست دارد طلبه بشود، او را تشویق کنید که طلبه بشود زیرا ما کمبود طلبه داریم . ما اسلام شناس کم داریم . قرآن به پنجاه زبان ترجمه شده است ولی انجیل به دوهزار زمان ترجمه شده است . داریم که اسلام کره ی زمین را فرا خواهد گرفت. پس اگر کسی پنج پسر دارد، یکی از آنها را تشویق به طلبه شدن بکند و زندگی او را تامین کند تا او اسلام شناس بشود. افرادی که اولاد ندارند، می توانند دیگران را تشویق به طلبگی بکنند. یکی از مراجع بزرگ وقتی در جوانی طلبه بود، تاجری او را سر درس استاد دید و متوجه شد که او خیلی باهوش است، تاجر امکاناتی فراهم کرد که او در نجف تحصیل کند. پس یک تاجر می تواند استعداد یابی و حمایت کند. مثلا شما می توانید برای طلبه ها امکانات مادی فراهم کنید تا آنها رشد کنند. شما می توانید برای طلبه ها خوابگاه و مدرسه بسازید. یکی دیگر از کارهایی که می توانیم انجام بدهیم پرداخت خمس و سهم امام است. حوزه نباید دولتی باشد. زیرا حوزه باید مستقل باشد و عزت حوزه همراه با استقلال بدست می آید. استقلال حوزه ها باید حفظ بشود تا حوزه بتواند راحت حرف هایش را بزند.
همه می توانند زندگی اهل بیت را مطالعه کنند. مدرک لیسانی و فوق لیسانس کافی نیست. همه باید با معارف دین آشنا بشوند. فردی نزد امام باقر(ع) آمد و گفت که شما گفته اید که هر چیزی حدی دارد. او پرسید حد این سفره چیست ؟ امام فرمود :حد این سفره این است که وقتی آنرا پهن کردی بسم الله بگویی و وقتی سفره جمع شد الحمدلله بگویی. فرد پرسید که حد کوزه چیست ؟ امام فرمود :حد این کوزه این است که اگر تَرَک برداشت از آن آب نخوری زیرا بهداشتی نیست. ما مُحرم را در پیش داریم، خوب است که هیئت ها روی معارف اما باقر(ع) کار کنند. سخنرانی ها می تواند توضیح روایات باشد. خطبه ها و سخنرانی ها باید به سمت معارف و امامان برود. حتی خوب است که شعرهایی که گفته می شود از روایات باشد.
خدایا به ما توفیق بده که با کمال اخلاص، قرآن را از محجوریت و اهل بیت را از مظلومیت در بیاوریم.
برنامه سمت خدا - 1391/08/02
مروری بر سیره اخلاقی امام ششم حجت الاسلام حسینی قمی
اولین ویژگی امام باقر(ع)،جاذبه ی ایشان بود. الان می گویند که باید جاذبه ی ما بیشتر از دافعه باشد ولی درعمل این طور نیست. و ما آنقدر دایره مان را تنگ کرده ایم که همه را طرد می کنیم. زندگی ائمه برای ما میزان است و باید خودمان را با آن بسنجیم.
شیخ طوسی در کتاب امالی نقل کرده است: شخصی اهل شام بود ولی آمده بود که مدتی در مدینه زندگی کند. شام در دوران معاویه و بنی امیه ،مرکز تبلیغات علیه امیرالمومنین و ائمه بود. اصولا مردم شام نگاه خوبی به اهل بیت نداشتند. این فرد جذب امام باقر(ع) شده بود. و در جلسات حضرت شرکت می کرد. او به امام می گفت که من بیشتر از همه با شما فاصله ی فکری و اعتقادی دارم. عقیده ام این است که اگر بخواهم بنده ی خوبی برای خدا و رسول باشم، باید با شما دشمن باشم. ولی دو ویژگی در جلسات شما وجود دارد که من جذب جلسات شما شده ام. یکی بحث های خوب علمی است و دیگر اینکه اخلاق خوب شما مرا جذب کرده است. حضرت به او فرمود: چیزی بر من مخفی نیست ،تو به جلسات ما بیا. او مدتی به جلسات امام می آمد تا اینکه بیمار شد. او به دوستانش وصیت کرد که وقتی من از دنیا رفتم بگویید که نماز جنازه را امام باقر(ع) بخواند. اما در مسجد نماز می خواندند که خبر فوت این مرد را به امام دادند و وصیتش را هم گفتند. امام به خانه برگشتند و دوباره وضو گرفتند و به مسجد برگشتند. دو رکعت نماز خواندند و مدت طولانی دعا خواندند و یک سجده ی طولانی انجام دادند. بعد به منزل فوت شده رفتند. بدن پیچیده شده آماده ی نماز بود. امام باقر (ع) او را صدا زدند ،میت زنده شد و نشست. آقا فرمود که او زنده است برایش غذایی بیاورید. امام به منزل رفت و او بلافاصله به نزد امام رفت و در خلوت گفت: من شهادت می دهم که شما ولی و حجت خدا هستید. امام فرمود :علت تغییر نظر شما چیست؟ مرد گفت: وقتی جان از بدن من بیرون آمد، شنیدم که منادی ندا داد که روح را به بدنش برگردانید آنرا امام باقر(ع) از ما خواسته است. او یکی از اصحاب امام باقر(ع) شد. در این داستان دو نکته وجود دارد. در پایان این داستان حدیثی از امام باقر(ع) دارد که شبیه آن در خطبه 154 نهج البلاغه و در کلمات پیامبر هم وجود دارد. امام فرمود :مگر نمی دانی خدا بندگانش را دوست دارد و اگر کار بدی می کنند، خدا با آن کار مخالف است نه با خود بنده . یعنی ما دشمن شما نیستیم. خدا با کسی دشمنی ندارد. من می خواستم دست شما را بگیرم و برگردانم. این داستان باید نگاه دینی ما را عوض کند. ما باید جاذبه ی امام را در زندگی مان پیاده کنیم.
امیرالمومنین در نهج البلاغه دارد: شما که خودتان را خوب می دانید، وظیفه ی شما این است که به گناهکاران با محبت نگاه کنید و دست آنها را بگیرید. کسی که کار بدی کرده است باید روزی برگردد.
پس ما باید یقین داشته باشیم که خدا ما را دوست دارد .در روز عرفه فرصت خوبی است که نماز توبه امیرالمومنین خوانده شود. که این نماز یکی از اعمال روز عرفه است. این نماز دو تا دو رکعت است. در هر رکعت بعد از حمد پنجاه مرتبه سوره توحید خوانده می شود. امام صادق(ع) می فرماید: کسی که این نماز را بخواند صورتش را برنمی گرداند مگر اینکه خداوند تمام گناهانش را آمرزیده باشد. ما باید باور کنیم که خدا ما را دوست دارد ولی خدا با معصیت ما مخالف است. در روزعرفه برنامه ریزی کنید که بتوانید دعاهای این روز را بخوانید .در روایت داریم :اگر کسی درماه رمضان آمرزیده نشد باید منتظر باشد تا روز عرفه.
ائمه تک بُعدی نبوده اند. مثلا ما در کارهای علمی موفق هستیم ولی در عبادت و بندگی کوتاهی می کنیم یا اینکه در عبادت موفق هستیم ولی در رسیدگی به فقرا کوتاهی می کنیم. امام باقر (ع) مُحرم شدند و به مسجدالحرام آمدند. فردی همراه حضرت بود. ایشان می گوید :به محض اینکه امام به مسجدالحرام رسید ،با صدای بلند گریه کردند و همه متوجه امام شدند.من به امام گفتم که کمی آرامتر گریه کنید، همه دارند شما را نگاه می کنند. امام فرمود: اینجا خانه ی خداست و انسان باید میل صاحبحانه را در نظر بگیرید نه میل میهمان ها را. بعد امام طواف کردند و در پشت مقام ابراهیم دو رکعت نماز خواندند و بعد از نماز سر به سجده گذاشتند و آنقدر گریه کردند که زمین پر از اشک های امام شد. امام می فرماید: نزدیکترین حالت بنده به خدا، داشتن چشم گریان در سجده است.
ویژگی دیگر امام این بود که در رسیدگی به فقرا و مسائل اجتماعی غفلت نمی کردند. وقتی برای امام میهمان می آمد حضرت پذیرایی می کردند و وقتی میهمان می خواست برود امام به میهمان خرجی و لباس هم می دادند. فردی به امام گفت که دیگر چرا خرجی و لباس می دهید؟ امام فرمود :دنیا خوبی ندارد جز اینکه انسان به دیگران خدمتی انجام بدهد. آیا روزی که ما به کسی خدمت می کنیم بیشتر لذت می بریم یا وقتی به خودمان خدمت می کنیم؟
پیامبر در روز عید قربان دو تا قربانی انجام می دادند. از امام سوال کردند که چرا دو تا قربانی؟ پیامبر فرمود: یکی به نیت خودم و یکی به نیت فردی از امتم که دلش می خواهد قربانی انجام بدهد ولی نمی تواند. بعضی از علما گفته اند که قربانی کردن واجب است ولی فتوای مشهور،قربانی کردن را مستحب می داند ولی روی این مستحب خیلی تاکید شده است. همه قربانی کنند مخصوصا کسانی که سال های گذشته در مکه بوده اند. سعی کنید که در این روز فقرا محصوصا فقرای خویشاوند را فراموش نکنید. شما می توانید قربانی را بصورت شراکتی انجام بدهید. ما باید این نگاه ها را تقویت کنیم.
امام باقر(ع) فرمود: بندگان خدا دو دسته هستند. عده ای مثل باران می مانند و مایه ی برکت هستند (یعنی خودشان زندگی می کنند و عده ای هم به برکت آنها زندگی می کنند. اگر شما پول ندارید می توانید با زبان تان کمک کنید. خیلی ها هستند که از نظر مالی ثروتی نداشت ولی اعتبار داشت و واسطه ی خیر می شدند) و عده ای هستند که از رحمت خدا دورهستند ،نه خودشان زندگی می کنند و نه می گذارند دیگران از آنها بهره ای بیرند. آنها مثل ملخ می مانند. یعنی وقتی به جایی می رسند همه چیز را از بین می برند.
امام فرمود: اگر به فقیری کمک می کنید به بهترین اسم آنها را صدا بزنید یعنی تکریم واقعی بکنید. اگر تحقیری در کار خیر باشد، ثواب آن از بین می رود.
برنامه سمت خدا - 1392/07/21
وصیتی خاص از امام ششم
رهبر انقلاب در دیدار با بسیجیان در آذرماه سال 1388:
از لحاظ تاریخی، این روزها روزهای نشاندار و بزرگی است: شهادت امام باقر (علیه‌السّلام) که یک شهادت دارای پیام بود؛ لذا خود امام باقر وصیت کرد که بعد از او تا ده سال در منا به مناسبت این رحلت، یادبود برپا شود(1). در میان ائمه‌ی ما این بی‌سابقه است، بی‌نظیر است. یاد امام باقر، یعنی یاد سر برآوردن حیات دوباره‌ی جریان اصیل اسلامی در مقابله‌ی با تحریفها و مسخهائی که انجام گرفته بود.
1) من لایحضره الفقیه ، شیخ صدوق ج1 ص 182 ح 547 ؛ بحارالانوار ، علامه مجلسی : ج 79 ص 106 ؛ وَ أَوْصَى أَبُو جَعْفَرٍ ع أَنْ يُنْدَبَ فِی الْمَوَاسِمِ عَشْرَ سِنِينَ.
ترجمه: امام باقر عليه السّلام وصيّت فرمود كه: تا ده سال (از مال آن حضرت مبلغى قرار دهند) كه در موسمهاى حج بجمعى بدهند و ايشان بر آن حضرت نوحه و عزادارى‏كنند تا ده سال بسر آيد.
اقدام‌های مهم امام باقر در کلام رهبر انقلاب
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در مردادماه سال ۶۶ همزمان با سالگرد شهادت حضرت امام محمد باقر علیه‌السلام به تشریح ابعاد زندگی این امام همام پرداختند. ایشان با ذکر این نکته که خط اصلی زندگی ائمه معصومین علیهم‌السلام مبارزه با دشمنان خدا و طاغوت‌‌ها بوده و باید به عنوان زندگی یک انسان دویست و پنجاه ساله تفسیر شود، مبارزه با تحریف معارف و احکام اسلامی و نیز ایجاد تشکیلات بین شیعیان را دو اقدام مهم امام باقر علیه‌السلام عنوان کردند.

پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR گزیده‌ای از بیانات رهبر انقلاب اسلامی درباره‌ی اهمیت اقدامات امام باقر علیه‌السلام را در آستانه‌ی سالروز شهادت آن حضرت منتشر کرد. فیلم این بیانات را می توانید از این لینک دریافت کنید.
مرثیه سرایی در شهادت امام محمد بن علی الباقر
میثم مطیعی
محمود کریمی
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها