جنتی:جهان‎اسلام‎ از کمبود‎ دانش‎ رسانه‌ای ‎رنج‌ می‌برد

کد خبر: 383670

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: جهان اسلام از کمبود دانش رسانه ای و شکاف اطلاعاتی رنج می برد و کشورهای اسلامی بایستی آنگونه که شایسته است، پیوندهای اطلاعاتی و رسانه ای کارآمد خود را گسترش دهند.

مهر: علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آئین افتتاحیه دهمین اجلاس وزرای اطلاع‌رسانی سازمان همکاری های اسلامی که صبح امروز چهارشنبه ۱۲ آذر در هتل پارسیان آزادی در تهران آغاز شد، در سخنانی ضمن خوش‌آمدگویی به وزرا، سفرا و میهمانان داخلی و خارجی شرکت‌کننده در این اجلاس از ایاد امین مدنی، دبیرکل سازمان همکاری‌های اسلامی به سبب تلاش هایش در ارتقاء همکاری و همبستگی میان کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی، قدردانی کرد.

وی سپس با تشریح وضعیت کنونی جهان اسلام گفت: جهان اسلام و به ویژه منطقه خارومیانه با چالش های فراوانی در زمینه افراطی‌گری، خشونت، تروریست، تجاوز نظامی، نقض حاکمیت ملی کشورها، اشغالگری و کشتار بی‌رحمانه کودکان، زنان و مردان بی‌گناه روبرو است. این شرایط، نگرانی های عمیقی را در امت اسلامی ایجاد کرده و مایه بسی تاسف است که بسیاری از این جنایات به نام اسلام و با هدف مخدوش ساختن چهره پاک و منور اسلام صورت می گیرد.

جنتی، مصداق بارز شرایط تاسف‌بار کنونی را جنایت و ظلم مداوم و بی‌رحمانه‌ای که از سوی رژیم غاصب و اشغالگر صهیونیستی در حق مردم مظلوم فلسطین انجام می شود، ذکر کرد و گفت: قساوت ها و ویران‌گری‌های کم‌نظیری که چندی پیش در غزه و کشتار وحشیانه شهروندان عادی، رخ داد، مصداق مشخص این جنایت‌های تکان‌دهنده است، در حالی که اقدامات این رژیم، مصداق بارز جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت است، متاسفانه شاهد سکوت جامعه بین‌المللی و دوائر مدعی صلح و حقوق بشر هستیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با اشاره به وضعیت عراق و سوریه بیان کرد: تداوم اقدامات تروریستی در این کشورها نیز آثار زیان‌باری را بر مردم بی‌گناه و زیرساخت‌های این دو کشور برجای گذاشته است و این نگرانی وجود دارد که گسترش اقدامات تروریستی و افراطی، تهدید بیشتری را نسبت به اهمیت و ثبات منطقه ایجاد کند.

وی از اینکه افراط‌گرایان تروریست، جنایات خود را تحت نام مقدس اسلام انجام می دهند، اظهار تاسف کرد و ادامه داد: این در حالی است که اکثریت مسلمانان، اعمال مبنی بر افراط‌گرایی، خشونت و جنایتکارانه مورد ادعای این گروه ها را محکوم می کنند.

جنتی از اینکه این تحولات تاسف‌بار دست‌مایه پیشبرد و پروژه اسلام هراسی به ویژه در رسانه‌های غربی شده است، ابراز تاسف کرد و افزود: ادعاهای گروه های تروریستی در زمینه منتسب کردن خود به دین مبین اسلام، اکنون توسط انسان های غربی از طریق انتشار اخبار و تحلیل ها مورد تاکید قرار می گیرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مسئولیت کنونی کشورهای اسلامی را بسیار سنگین دانست و اضافه کرد: در این شرایط نگران کننده، جهان اسلام هیچ‌گاه تا این اندازه نیازمند وفاق، هدف و همکاری نبوده است و قدرت امت اسلامی هم در وحدت آن است چالش های جهانی و منطقه ای که امروز متوجه جهان اسلام است، واکنش جمعی ما را طلب می کند.

وی تاکید کرد: سازمان همکاری های اسلامی می تواند به نقش محوری خود در زمینه ارتقاء همبستگی اسلامی بر اساس اصول و اهداف عالیه مندرج در منشور، شدت ببخشد و می تواند با اتکا به همکاری و همبستگی میان کشورهای عضو، اقدامات متعدد و متنوعی را برای محقق کردن امیدها و انتظارات امت اسلامی انجام دهد.

جنتی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از اعضای موسس سازمان همکاری های اسلامی به اهداف عالی این سازمان پایبند است و از فعالیت‌های آن در زمینه ارتقاء همکاری میان کشورهای عضو و ارتقاء نقش و موجودیت آن در تحولات بین‌المللی حمایت می‌کند. ما از ابتدای انقلاب اسلامی برای تحقق وحدت در جهان اسلام، توسعه و ترویج فرهنگ غنی اسلامی، تحقق تفاهم و صلح، اقدامات فراوانی را انجام داده ایم.

وزیر ارشاد اضافه کرد: مایلم در این خصوص به ابتکار ارزنده دکتر روحانی رئیس جمهور در زمینه دعوت به «جهان عاری از خشونت و افراط‌گرایی» که مورد استقبال گسترده جامعه بین المللی و به ویژه مسلمانان جهان قرار گرفت، اشاره کنم. بدون شک دعوت دکتر روحانی در زمانی که ما شاهد تهدید افراطی‌گری و خشونت نسبت به صلح و امنیت بین‌‎المللی هستیم، از معنا و اهمیت بیشتری برخوردار شده است.

وی با اشاره به شعار این اجلاس که «همگرایی رسانه ای برای صلح و آرامش در جهان اسلام» عنوان شده است، اضافه کرد: امروزه اهمیت و نقش تاثیرگذار رسانه و تحولات بین‌المللی بر کسی پوشیده نیست، جهانی شدن رسانه ها حجم اطلاعات را در فضای نامحدود گسترش داده است، اشتراک اطلاعات بی تردید بر زندگی شخصی و اجتماعی افراد و همچنین روابط کشورها با یکدیگر تاثیر عمیقی بر جای می گذارد.

جنتی تصریح کرد: انتشار هدفدار اطلاعات و بهره گیری انحصاری رسانه و نیز فضای مجازی سبب شده تا رسانه های غربی، اسلام و مسلمین را در راستای منافع و اغراض خاص خود معرفی کند و زمینه بدفهمی در زمینه اسلام را فراهم آورند، نتیجه این اقدامات از جمله گسترش تبعیض و بی عدالتی علیه مسلمانان در کشورهای غیراسلامی بوده است.

وزیر ارشاد با تاکید بر اشتراکات دینی و فرهنگی بسیار در جهان اسلام در عین حال گفت: جهان اسلام از کمبود دانش رسانه ای و شکاف اطلاعاتی رنج می برد و کشورهای اسلامی بایستی آنگونه که شایسته است، پیوندهای اطلاعاتی و رسانه ای کارآمد خود را گسترش دهند تا بتوانند با مساعی مشترک و به گونه‌ای موثر با اهداف تفرقه‌انگیز دشمنان مقابله کنند.

وی خاطر نشان کرد: ما معتقدیم هیچ کشوری در جهان اسلام به تنهایی نمی تواند با این چالش ها مقابله کند و تلاش مشترک و همکاری جمعی، تنها راه قابل ارائه برای تضمین آینده‌ای روشن برای امت اسلامی است و در زمینه همکاری بین کشورهای اسلامی این یک انتخاب نیست، بلکه یک الزام است.

جنتی تاکید کرد: ما برای برقراری صلح و اقتدار و در راستای مقابله با افراطی‌گری و خشونت نیازمند آن هستیم که به صورت جدی رسانه های خود را به سازمان های کارآمد و تاثیرگذار تبدیل کنیم، بر این اساس تقویت روابط حرفه ای در میان رسانه های کشورهای اسلامی در سطوح قاره ای، منطقه ای و زیرمنطقه ای امری ضروری است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواستار نهایی شدن تجدید ساختار خبرگزاری بین‌المللی اسلامی (IINA) و اتحادیه رادیو تلویزیون اسلامی (IBU) و تاسیس شبکه ماهواره‌ای سازمان همکاری های اسلامی شد و در پایان سخنانش اطمینان داد که جمهوری اسلامی ایران به تحقق اهداف سازمان همکاری های اسلامی در زمینه ارتقاء همکاری های رسانه ای متعهد است، همکاری لازم را در این زمینه انجام خواهد داد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها