جبرئیل‌ از این مكان وارد مسجدالنبی می‌شد+تصاویر

کد خبر: 432484

ستون مقام جبرئیل‌ كنار در خانه حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیه) و در ردیف ستون‌های وُفود و محرَس قرار دارد و اكنون درون ضریح و در نهایت سمت شمالی حجره شریف جای گرفته و در دیدرس زائران نیست.

جبرئیل‌ از این مكان وارد مسجدالنبی می‌شد+تصاویر
باشگاه خبرنگاران: ستون مقام جبرئیل در خانه حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیه) و در ردیف ستون‌های وُفود و محرَس قرار دارد و اكنون درون ضریح و در نهایت سمت شمالی حجره شریف جای گرفته و در دیدرس زائران نیست.
جبرئیل‌ از این مكان وارد مسجدالنبی می‌شد + تصاویر
این ستون از ستون‌های مشهور در روضه مطهره است و گفته می شود که تا هنگام توسعه مسجد به دست قایتبای (م.887ق.) بیرون ضریح و در دسترس زائران بوده است. از این رو، دانشوران به قرار دادنش در ضریح اعتراض نمودند؛ اما اعتراض آن‌ها نتیجه نداد. این ستون از آن رو به این عنوان شهرت یافت كه جبرئیل از آن‌جا نزد پیامبر(صلی الله علیه و آله) فرود می‌آمده است.
جبرئیل‌ از این مكان وارد مسجدالنبی می‌شد + تصاویر
«مُرَبّعَة القبر» نام دیگر این ستون است. سبب این نام‌گذاری آن است كه به گزارش ابن شهرآشوب، هنگامی كه امیر مؤمنان علی بن ابی‌طالب(ع) به كمك سه تن از مهاجران، عباس و فرزندش فضل و اسامة بن زید، خواست بدن شریف پیامبر خدا(صلی الله علیه و آله) را به خاك بسپارد، انصار از امیر مؤمنان(علیه السلام) خواستند تا یكی از آنان نیز برای دفن بدن حضرت وارد قبر شود. علی(ع) أوس بن خولی را درون قبر فرستاد.
جبرئیل‌ از این مكان وارد مسجدالنبی می‌شد + تصاویر
پس از قرار دادن جسد مبارك پیامبر(صلی الله علیه و آله) در قبر، امیر مؤمنان(ع) به اوس گفت: «اُخرُج و رَبّع قبرَه: بیرون شو و قبر را چهار گوشه ساز.» وجه دیگر این نام آن است كه این ستون درون شبكه‏ای جای گرفته كه قبر چهار گوشه پیامبر در آن قرار دارد. این ستون در ركن شمال غربی مربّعة القبر و به ادعای صبری پاشا میان دو استوانه وفود و مربعة القبر جای گرفته و در خانه فاطمه(س) كنار آن بوده است. بر پایه گزارش‌هایی، در این مكان، عروسی حضرت فاطمه(س) رخ داده است. از این رو، «استوانة المَعْرَس» نیز نامیده شده است. اكنون این ستون درون شُبّاك (پنجره‌ها) قرار دارد و مردم از تبرك جستن به آن كه مستحب شمرده شده ، محروم هستند.
جبرئیل‌ از این مكان وارد مسجدالنبی می‌شد + تصاویر
در فضیلت این مكان، در روایتی مشهور آمده كه پیامبر خدا(صلی الله علیه و آله) 40 روز با نهادن دست مباركش بر چارچوب در، می‌فرمود: «السّلام علیكم یا أهل البیت» و بدین سان، بر فاطمه(س) و علی(ع) و حسنین(ع) درود می‌فرستاد. سپس آیه تطهیر: {إِنَّما یرِیدُ اللهُ لِیذهِبَ عَنكُمُ الرِّجسَ أَهلَ البَیتِ وَ یطَهِّرَكُم تَطهِیراً...} (احزاب/33، 41) را تلاوت می‏كرد. به روایتی دیگر، رسول خدا هر روز درِ خانه فاطمه(س) و علی(ع) را می‌زد و می‌فرمود: «الصلاة، الصلاة.»
جبرئیل‌ از این مكان وارد مسجدالنبی می‌شد + تصاویر
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها