شوخی با تاریخ کابوی، مک‌دونالد و کوکا‌کولا/ عدالت یعنی انداختن هر بمب در جای مناسب خودش!

کد خبر: 443700

کتاب تاریخ مستطاب آمریکا، روایتی مستند از جنایات آمریکا است که دکتر محمدصادق کوشکی آن را به رشته تحریر در آورده و مازیار بیژنی طراحی کاریکاتورهای آن را بر عهده داشته است. طنز تلخ کتاب در کنار مستندات ارائه شده و نیز کاریکاتورهای صریحش به خوبی قلب شدن معنای واژه‌هایی نظیر آزادی، دموکراسی و حقوق بشر را توسط سیاستمداران آمریکایی نشان می‎دهد.

شوخی با تاریخ کابوی، مک‌دونالد و کوکا‌کولا/ عدالت یعنی انداختن هر بمب در جای مناسب خودش!

سرویس فرهنگی فردا- کتاب تاریخ مستطاب آمریکا، روایتی مستند از جنایات آمریکا است که دکتر محمدصادق کوشکی، استادیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران آن را به رشته تحریر در آورده است. کوشکی در سراسر این کتاب با لحنی تمسخرآمیز از واژه‌های «آزادی»، «حقوق بشر» و «دموکراسی» بهره می‌گیرد. واژه‌هایی که سیاستمداران آمریکایی سالهاست آنها را دستاویزی برای تاخت و تازهای خود در سراسر جهان قرار داده‌اند و میلیون‌ها انسان بی‌گناه را به بهانه همین ارزشهای پوشالی به کام مرگ فرستاده‌اند. طنز تلخ کتاب در کنار مستنداتی که ارائه گردیده و نیز کاریکاتورهای پخته مازیار بیژنی با صراحت همیشگی‌اش به خوبی قلب شدن این مفاهیم را توسط سیاستمداران آمریکایی نشان می‎دهد.

استفاده از کتب و مقالات مرجع و غیر ایرانی و رعایت تمامی قواعد متون پژوهشی علی رغم طنزآلود بودن متن از دیگر نقاط قوت این کتاب است. تاریخ مستطاب آمریکا در پنج فصل تدوین شده است که در ادامه به معرفی مختصر آنها می‌پردازیم.

بخش اول : آمریکا و خودش

نخستین فصل کتاب به تاریخ شکل‌گیری آمریکا اختصاص یافته است. آغازگر این بخش شرح جنایاتی است که شهروندان متمدن! اروپایی در حق سرخ‌پوستان آمریکا مرتکب شدند تا سرزمین‌هایشان را تصاحب نمایند. اما این تنها سرخ‌پوستان نبودند که قربانی سربرآوردن تمدن جدید شدند. نیروی برده‌های سیاه نیز برای ساختن تمدن جدید مورد نیاز بود. نیمه دوم این بخش به این موضوع می‌پردازد و از مصائبی سخن می‌گوید که در سرزمین فرصت‌ها بر نژاد سیاه گذشته است.

بخش دوم : آمریکا و صادرات حقوق بشر و دموکراسی

دومین بخش کتاب درباره اقدامات نظامی و آتش‌افروزی‎های ایالات متحده در قاره آمریکا و شرق آسیا است. حمله به مکزیکی‌ها در سال 1847 به منظور تصاحب دو ایالت نیومکزیکو و کالیفورنیا، حمله به فیلیپین بین سال‌های 1899 تا 1901 به منظور سرکوب استقلال‌طلبان، حمله اتمی به ژاپن در سال 1945، حمله به ویتنام، کامبوج و لائوس بین سال‌های 1964 تا 1972 برای مهار کمونیسم، پشتیبانی از ارتش السالوادور به منظور قتل عام مردم، ایجاد گروه شبه نظامی برای سرکوب مردم نیکاراگوئه، کشتار مردم گرنادا در سال 1983، حمله به پاناما در سال 1989، حمله میکروبی به کوبا در سال 1981 و آزمایش‌های پزشکی روی سیاه‌پوستان آمریکا، پورتوریکو و گوآتمالا از مباحث مطرح شده در این بخش است. همچنین صفحات پایانی این بخش به تجارت انسان‌ها به منظور بهره‌کشی جنسی یا پیوند اعضایشان اختصاص یافته است.

بخش سوم : آمریکا و طرف‌های ما

جنایات آمریکا در آفریقا و خاورمیانه موضوع سومین بخش از کتاب است. حمله به سومالی به منظور استقرار نیروهای حافظ صلح در سال 1993 و حمله به پایگاه‌های احتمالی القاعده در سودان که منجر به کشته شده هزاران شهروند غیرنظامی گردید از اقدامات نظامی این کشور در قاره آفریقا است. پس از سودان نوبت به افغانستان می‌رسد. نویسنده سود آمریکا از تجارت مواد مخدر(سالانه 60 میلیارد دلار) و تسلط بر منابع گازی را از انگیزه‌های اصلی آمریکا در تداوم اشغال افغانستان می‌داند.

کوشکی پس از افغانستان به سراغ عراق رفته است و حملات آمریکا به این کشور، تحریم‌های وضع شده بر علیه‌اش و تأثیراتی که این تحریم بر زندگی میلیون‌ها عراقی بر جای گذاشته را مورد توجه قرار داده است. بررسی عملکرد آمریکا در عراق با مبحث زندان ابوغریب و برشمردن جنایات وحشیانه‌ای که از سوی مدعیان تمدن در آن ارتکاب یافته کامل می‌شود.

پاکستان و حملات پهبادی به اهدافی در این کشور که منجر به کشته شدن بیش از 3500 نفر از غیرنظامیان بین سالهای 2003 تا 2012 گردید موضوع دیگری است که در ادامه آمده است. نویسنده آخرین صفحات این بخش را به اسرائیل اختصاص داده و به شرح روابط ایالات متحده با اسرائیل و حمایت‌هایش از این رژیم پرداخته است.

بخش چهارم:تن ایرانی و کیسه آمریکایی

چهارمین بخش از کتاب به روایت مداخلات و جنایات آمریکا در ایران می‌پردازد. این روایت از شهریور 1320 و ورود آمریکا، انگلیس و شوروی به ایران برای مقابله با آلمان آغاز می‌شود. 28 مرداد 1332 برای بار دوم کیسه آمریکایی‌ها به تن ایرانی‌ها خورد و آمریکا با سازماندهی کودتا، دولت مصدق را سرنگون کرد تا بر منابع نفتی ایران تسلط داشته باشد.

نقش سازمان سیا در تأسیس ساواک و آموزش نیروهای آن، اجرای «اصل چهار ترومن» ، تصویب قانون کاپیتولاسیون و اصلاحات ارضی از دیگر موضوعاتی است که در این بخش بدان پرداخته شده است. اصل چهار ترومن مجموعه‌ای از کمک‌های بهداشتی، غذایی، فرهنگی و عمرانی را شامل می‌شد که گرچه به ظاهر نیاتی انسان دوستانه داشت اما در حقیقت بستری بود برای آزمایش‌های پزشکی یا فروش محصولات-گاه مستعمل- آمریکایی. تصویب قانون کاپیتولاسیون نیز واکنش‌های زیادی را در جامعه ایجاد کرد. به موجب این قانون، اتباع آمریکایی در ایران مصونیت سیاسی و کنسولی یافتند و امام خمینی در پی روشنگری‌هایش درباره این قانون دستگیر و به ترکیه تبعید شدند.

اصلاحات ارضی نیز که شامل تغییراتی در شیوه مالکیت اراضی بود، دستاوردی جز خشک شدن قنات‌ها، قطعه قطعه شدن زمین‌های مزروعی و تبدیل ایران از صادرکننده به واردکننده محصولات کشاورزی نداشت.

نویسنده در ادامه به موضوع خروج میراث فرهنگی از کشور و انتقال دائمی نفایس هنری ایران به موزه‌های آمریکایی می‌پردازد و سپس به نقطه عطف روابط ایران و آمریکا می‌رسد: تسخیر لانه جاسوسی و در پی آن عملیات طوفان صحرا که با هدف نجات گروگان‌ها صورت گرفت اما به واسطه طوفان شن به شکست انجامید. نقش آمریکا در جنگ ایران و عراق، تأمین سلاح‌های شیمیایی و میکروبی عراق، حمله به سکوهای نفتی ایران و شلیک موشک به هواپیمای مسافربری ایران که منجر به شهادت 298 نفر از هموطنانمان انجامید از آخرین مباحث این بخشند.

بخش پنجم : و آخرش ...

در آخرین بخش از کتاب به سود مالی آمریکا از جنگ‌افروزی در جهان و فروش اسلحه و نیز استفاده از سازمان ملل متحد برای رسیدن به اهدافش در جهان پرداخته شده است.

این کتاب در 227 صفحه و با قیمت 15000 تومان توسط انتشارات خیزش نو و با همکاری مؤسسه فرهنگی خاکریز ایمان و اندیشه روانه بازار نشر شده است. برای اطلاعات بیشتر می توانید به سایت رسمی کتاب و برای خرید اینترنتی می توانید به پاتوق کتاب فردا مراجعه نمایید.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها