بازتاب بدون سانسور صداي دانشجويان، نشانه‌ای مثبت برای رسانه ملي

کد خبر: 485143

گزارش حسینی بای و پخش بدون سانسور صحبت ها و انتقادات اين دانشجويان كه گاها لبه های تند و تیزی هم داشت، آن هم در پرمخاطب ترين خبر تلويزيون درساعت بیست و سی نشانه خوبی برای صداوسیمای سرافراز و سيستم مدیریت خبر است تا به خوبی بیانگر آن باشد که می شود حرف مردم به خصوص دانشجويان را بدون واسطه شنيد.

سرویس فرهنگی فردا - شب گذشته بخش خبري ٢٠:٣٠ گزارشي از كوي دانشگاه تهران پخش كرد كه در آن حرف ها ، درد دل ها و مشكلات دانشجويان تقريبا براي اولين بار در سال هاي اخير به صراحت و بدون سانسور پخش شد. اتفاقي نادر كه از اين جهت بايد به رسانه ملي تبريك گفت.
در اين گزارش محمدرضا حسيني باي که پس از ماموريت در مناطق جنگي عراق به تازگي ايران آمده است بار ديگر به سراغ سوژه های دانشگاهي رفت تا با یکی دیگر از گزارش هاي دانشگاهي كه در مدت نبودنش در اخبار تلويزيون حس مي شد، سکوت حاکم بر این فضا را بشکند.
او در این گزارش مطابق رویه معمول خودش دوستانه و صميمي برای ثبت انتقادهاي دانشجويان رفت تا علت كند شدن رشد علمي كشور را به بحث بگذارد. مسئله ای یکی از بحث های جدی ماه های اخیر فضای علمی و دانشگاهی را به خود اختصاص داده است.
حسيني باي به طورغير مستقيم و با زيركي توانسته بود قبل از شروع بحث تصاويري از وضعيت آشفته خوابگاه ها و مشكلات صنفي دانشجويان را به تصوير بكشد. او در واقع با يك تير دو تا نشان را زد و با این زاویه ورود وي در طرح بحث اصلي گزارش هم موفق بود چرا كه دانشجويان به خبرنگار رسانه ملي بابت محبوبیت و سابقه حضورش در بين دانشجويان اعتماد كردند.
اين اعتماد جواب داد و دانشجويان در فضاي به وجود آمده حرف ها و انتقادهاي خودشان بابت علت افت رشد علمي كشور را بر پایه اطلاعات و منطقي بيان كردند و اين قابل توجه مسولين وزارت علوم بود.
پخش بدون سانسور صحبت ها و انتقادات اين دانشجويان كه گاها لبه های تند و تیزی هم داشت آن هم در پرمخاطب ترين خبر تلويزيون درساعت بیست و سی نشانه خوبی برای صداو سیمای سرافراز و سيستم مدیریت خبر است تا به خوبی بیانگر آن باشد که می شود حرف مردم به خصوص دانشجويان را بدون واسطه شنيد.
به نظر می رسد پخش اين گزارش با استقبال دانشجويان نیز مواجه شده است. چنین اتفاقی آن هم در زمانی که همچنان پس از سالها بحث رسانه ملي و رسانه ميلي ادامه دارد ارزش به سزایی دارد. اميد مي رود كه اين نوع گزارش هاي دانشجويي راحت و مخاطب پسند ادامه داشته باشد نه صرفا به صورت مقطعي که بخواهد بعدها به فراموش سپرده شود.
گفتنی است طبق آخرین اطلاعات موجود در سایت اسکوپوس، رتبه ایران در تولید از رتبه ۱۵ به رتبه ۱۷ رسیده و ایران در زمینه تولید علم از تایوان و فدراسیون روسیه عقب افتاده است و این به معنی افت کشور پس از هشت سال رشد علمی مستمر است. نگرانی از افت علمی کشور طی ماه های گذشته در قالب نامه بیش از 12000 عضو رسمی هیئت علمی دانشگاه‌ها به رئیس‌جمهور اعلام شده بود.
در همین رابطه کارشناسان معتقدند بهتر است وزارت علوم به‌جای ایجاد جنجال‌ها و حاشیه‌های سیاسی، سیاست تولید علم خود با نگاه منطقه‌ای و جهانی را پیگیری کند و به عقبگرد علمی ایران به این صورت پایان دهد. در صورت عقبگرد رشد علمی ایران در سال‌های آینده و رشد پرشتاب علمی در عربستان، انتظار می‌رود در سال‌های آینده کشور عربستان سعودی کنار رقیب سنتی ایران یعنی ترکیه به‌عنوان رقیب جدید برای ایران محسوب شود.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها