شبی که «مردم» حق را به حقدار رساندند!/ کنایه معنادار تهیه‌کننده «ماجرای نیمروز» به هیئت داوران جشنواره/ اهدای سیمرغی خلق الساعه به یک فیلم!

کد خبر: 628039

اهدای جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران به فیلم ماجرای نیمروز نشان داد که این اثر با وجود همه ناداوری‌های صورت گرفته به دل مردم که صاحبان اصلی سینما هستند، نشسته است.

شبی که «مردم» حق را به حقدار رساندند!/ کنایه معنادار تهیه‌کننده «ماجرای نیمروز» به هیئت داوران جشنواره/ اهدای سیمرغی خلق الساعه به یک فیلم!
شبی که «مردم» حق را به حقدار رساندند!
سرویس فرهنگی فردا؛ احسان سالمی: آئین اختتامیه سی‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر شب گذشته در حالی برگزار شد که حواشی پیش آمده در جریان انتخاب نامزدهای این دوره از جشنواره، آن را تبدیل به یکی از پرحاشیه‌ترین دوره‌های این رویداد فرهنگی هنری کرده بود.
سرعت بالای مراسم برای جلوگیری از حواشی احتمالی!
اختتامیه این دوره از جشنواره با اجرای احسان کرمی برگزار شد که ویژگی منحصر به فرد آن سرعت بالای برگزاری مراسم و به پایان رساندن آن در یک بازه زمانی 90 دقیقه‌ای بود. اتفاقی که نشان می‌داد مدیران جشنواره از ترس ایجاد حواشی در زمان برگزاری مراسم می‌خواهند ماجرا را با سرعت هرچه تمام‌تر جمع‌و جور کنند!
اختتامیه بدون سخنرانی وزیر
بخش اول آئین اختتامیه با احترام و یادی از هنرمند درگذشته آغاز شد و در ادامه احسان کرمی صحبت‌های خود را با تشکر از وزیر ارشاد و رئیس سازمان سینمایی ادامه داد که قصه ندارند در آئین اختتامیه جشنواره امسال سخنرانی کنند؛ اقدامی که با تشویق حضار مواجه شد.
خوشحالیم که دعوای ما فرهنگی است!
محمد حیدری دبیر سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر در بخش دیگری از مراسم سخنان خود را با تشکر از وزیر و رئیس سازمان سینمایی آغاز کرد و در حالی که یک موسیقی پرحجم به عنوان موسیقی متن صحبت‌هایش پخش می‌شد، گفت: سپاس از وزیر ارشاد و ریاست سازمان سینمایی که به من اعتماد کردند و امیدوارم خدمتگزار خوبی باشم. سلام. سلام به سینمای شریف و نجیب ایران. سینمایی که ماهیت ارادت به مخاطب دارد و سرمنزل مقصودش وحدت مردم است.
وی ادامه داد: خوشحالیم دعوا بر سر انتخاب است اینجا جدل فرهنگی است برخلاف جدل سیاسی و امنیتی دنیا خوشحالیم در مملکتی در فضای آرام و به دور از ناامنی دنیای امروز زندگی می کنیم. امروز فرصت جدل فرهنگی را داریم که ذات انقلاب ماست در حوزه فرهنگ و اندیشه. خوشحالیم سینمای ایران به این مضامین توجه جدی دارد. گیرم به خطا و افراط اما نشانی هایمان امید است و یافتن مفاهیم شریف.
فیلم کوتاه چراغ اول سیمرغ را روشن کرد
در ادامه مراسم سیمرغ نمایدن فیلم کوتاه به برگزیدگان این بخش اهدا شد. سیمرغی نمادینی که به کاوه مظاهری برای فیلم «روتوش» اهداء شد.
مظاهری گفت: امیدوارم از سال آینده این بخش وارد جشنواره فیلم فجر به صورت رسمی شود. این سیمرغ را به شش فیلمی که در سال‌های گذشته می توانستند این سیمرغ را بگیرند که نتوانستند.
موسیقی که نامزد نشد ولی از آن سواستفاده شد!
در بخش دیگر مراسم کلیپی از فیلم‌های نمایش داده شده در بخش سودای سیمرغ با موسیقی فیلم «رگ خواب» با صدای همایون شجریان آماده شده بود که حال و هوای سالن برج میلاد را تغییر داد.
جالب آن که این موسیقی در حالی در کلیپ ساخته شده برای جشنواره مورد استفاده قرار گرفت که در جشنواره امسال حتی بین نامزدهای بخش بهترین موسیقی متن هم حضور نداشت که خود شاهدی دیگر بر داوری بیش از اندازه ضعیف این دوره از جشنواره بود.
جایزه به آن‌هایی که «حقیقت» نادیده گرفت
در ادامه مراسم هیات داوران بخش مستند روی صحنه آمدند تا سیمرغ بلورین این بخش را اهداء کنند. در این بخش سیمرغ بهترین دستاورد هنری به سید وحید حسینی برای فیلم «بزم رزم» و سیمرغ بهترین کارگردانی فیلم مستند به یاسر خیر برای فیلم «مستند آهستگی» اهداء شد. همچنین سیمرغ بهترین فیلم مستند به حسام اسلامی برای فیلم «متهمین دایره بیستم» اهداء شد.
«رگ خواب» برنده اولین سیمرغ بخش سودای سیمرغ
پس از این بخش، هیات داوران بخش سودای سیمرغ به سراعت به روی سن حاضر شدند تا جوایز این بخش را اهدا کنند. اولین سیمرغ این بخش به امیرحسین شجاعی برای بهترین عکس از فیلم «رگ خواب» رسید.
سپس سیمرغ بهترین چهره‌پردازی به ایمان امیدواری برای فیلم «زیر سقف دودی» رسید. همچنین سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های بصری به محمد قاسمی برای فیلم «ویلایی‌ها» اهدا شد.
یک سوم سیمرغ برای خفه‌گی و یک روز بخصوص!
در ادامه اهدای جوایز جشنواره سیمرغ بلورین، لوح تقدیر و جایزه نقدی بهترین جلوه‌های ویژه میدانی به آرش آقا بیگ برای سه فیلم خفه‌گی، یک روز بخصوص و رگ خواب رسید تا سهم ساخته‌های فریدون جیرانی و همایون اسعدیان از جشنواره سی‌وپنجم فجر فقط یک سوم سیمرغ باشد.
اولین جایزه برای درخشان‌ترین فیلم جشنواره
بدون شک درخشان‌ترین فیلم این دوره از جشنواره فجر، «ماجرای نیمروز» ساخته محمدحسین مهدویان بود. فیلمی که در شب گذشته با دریافت سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه و لباس توسط بهزاد جعفری طادی اولین جایزه خود را از این جشنواره دریافت کرد.
همچنین سیمرغ بهترین صدابرداری به پرویز آبنار برای فیلم «فراری» اهداء شد و سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری به سیدعلیرضا علویان برای «بدون تاریخ بدون امضاء» اهدا شد.
آغاز نادیده گرفتن «ماجرای نیمروز»
همه کسانی که فیلم «ماجرای نیمروز» را دیده بودند به این مسئله معترف بودند که جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد حق «هادی حجازی‌فر» بازیگر توانمند این اثر است. جایزه‌ای که در اوج نادواری و به واسطه یک سری اتفاقات پشت پرده در نهایت به حجازی‌فر داده نشد تا نوید محمدزاده برای بدون تاریخ بدون امضا به آن دست پیدا کند.
سهم پیشکوستان بازیگری از فجر
سیمرغ بلورین ، لوح تقدیر و جایزه نقدی بازیگر نقش مکمل زن به ثریا قاسمی برای فیلم «ویلایی‌ها» اهدا شد تا سهم پیشکسوت‌های بازیگری در این دوره از جشنواره یک سیمرغ باشد.
گیتی قاسمی برای سدمعبر و ویلایی‌ها، مینا ساداتی برای تابستان داغ، زکیه بهبهانی برای بدون تاریخ، بدون امضاء و شبنم مقدمی برای آباجان دیگر رقبای قاسمی برای کسب این سیمرغ بودند.
رامبد با «نگار»اش فقط یک جایزه برد!
رامبدجوان که پس از مدت‌ها کار د عرصه تلویزیون و کمدی به سراغ یک کار جنایی و جدی رفته بود؛ در این دوره از جشنواره با ساخت فیلم «نگار» حضور پیدا کرده بود. اثری که در نهایت سیمرغ بلورین بهترین موسیقی را با کریستف رضاعی به دست آورد تا سهم آن از جشنواره فقط یک سیمرغ باشد.
دو جایزه برای کپی «جدایی نادر از سیمین»
در ادامه مراسم سیمرغ بهترین تدوین به سهراب خسروی برای فیلم تابستان داغ و سیمرغ بهترین فیلمبرداری به هومن بهمنش برای همین فیلم اهداء شد.
تابستان داغ اثری اجتماعی بود که چه در مضمون و چه در فرم یک کپی دسته دوم از «جدایی نادر از سیمین» ساخته اصغر فرهادی محسوب می‌شد ولی در اقدامی عجیب در جشنواره امسال در 13 رشته کاندید شد. اتفاقی که تعجب همه اهالی سینما را در پی داشت.
ادامه حق‌خوری در فجر!
جدا از اینکه به نظر بسیاری از کارشناسان سینما جایزه نقش اول مرد جشنواره فجر امسال حق حامد بهداد بود؛ ولی بسیاری گمان می‌کردند با عدم اعلام نام او در میان نامزدهای جشنواره امسال، جایزه به احتمال فراوان به امیر آقایی برای فیلم بدون تاریخ، بدون امضاء خواهد رسید ولی در نهایت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد محسن تنابده برای فیلم فراری اهدا شد.
دو سیمرغ برای به دست آوردن دل همه!
جشنوراه سی‌وپنجم فجر یک اتفاق عجیب دیگر هم داشت. جایی که 2 سیمرغ بلورین به بخش بهترین بازیگر نقش اول زن اختصاص یافت تا سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن به مریلا زارعی برای فیلم «زیر سقف دودی» و لیلا حاتمی برای فیلم «رگ خواب» اهدا شود.
سیمرغ خلق الساعه
سیمرغ بلورین استعداد درخشان (بهترین فیلم اول) به منیر قیدی برای فیلم ویلایی اهدا شد. سیمرغی که پیش از این وجود نداشت و هیئت داوران برای توجیه عدم توجه به این فیلم در میان نامزدها و در پاسخ به فشارهای بیرونی فقط برای اینکه اشتباهات خود را در زمینه داوری توجیه کند، یک سیمرغ خلق‌الساعه را به این اثر داد.
وقتی نام‌ها بر عملکردها اولویت پیدا می‌کنند
جالب‌ترین سیمرغ جشنواره امسال، سیمرغ بهترین فیلمنامه بود. جایی که یکی از ضعف‌ترین فیلمنامه‌های جشنواره امسال جایزه بهترین فیلمنامه را گرفت تا سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه به کامبوزیا پرتوی برای فیلم فراری اهدا شود.
پس از آن نیز باز هم در ادامه همان ماجرای اولویت نام‌ها بر عملکردها جایزه ویژه هیات داوران به علیرضا داودنژاد برای فیلم فراری اهدا شد. جایزه‌ای که به نظر می‌رسد صرفا برای رعایت احترام پیشکسوتی داودنژاد به او داده شد.
در ادامه این بخش نیز سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی به وحید جلیلوند برای فیلم بدون تاریخ بدون امضاء اهدا شد.
بالاخره حق به حقدار رسید!
در پایان مراسم سه سیمرغ دیگر اهدا شد. سیمرغ‌هایی که حق درخشان‌ترین اثر جشنواره امسال بود و باید در رشته‌های دیگر نیز نصیب این اثر می‌شد.
سیمرغ سه بخش بهترین فیلم، بهترین فیلم از نگاه ملی و بهترین فیلم از نگاه تماشاگران به «ماجرای نیمروز» اهدا شد.
کنایه معنادار تهیه‌کننده «ماجرای نیمروز» به هیئت داوران جشنواره
محمود رضوی تهیه‌کننده فیلم «ماجرای نیمروز» با کنایه به هیئت داوران جشنواره امسال گفت: با تشکر از هیات داوران از همه دوستان همکار در ماجرای نیمروز می‌خواهم سیمرغ بلورین را دریافت کنند. آقای ایوبی تدبیر کردید امید بچه ها ناامید نشود!
همچنین محمدحسین مهدویان کارگردان این اثر نیز در سخنانی گفت: تشکر می کنم ازمردم که فیلم را دوست داشتند و این روزها به ما انرژی دادند با ازدحام جلوی گیشه ها. به نظرم مهمترین جایزه امشب را ما گرفتیم.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها