تولد موتور گرافیکی جدید آمازون برای تولید آسان بازی های کامپیوتری

کد خبر: 491653
تولد موتور گرافیکی جدید آمازون برای تولید آسان بازی های کامپیوتری

تا همین چند سال قبل شرکت آمازون تنها یک فروشگاه آنلاین به شمار می رفت. یک فروشگاه آنلاین بزرگ که طیف گسترده ای از کالا ها از شیر مرغ گرفته تا جان آدمیزاد در آن وجود داشته و به راحتی هر چه تمامتر قابل خریداری بودند.

البته آمازون هنوز هم به عنوان بزرگ ترین فروشگاه آنلاین دنیا شناخته می شود. با این حال هر چقدر که وسعت آمازون افزایش یافت، گستردگی فعالیت های این شرکت نیز به همان نسبت بیشتر شد و به تدریج سران آمازون حضور در عرصه های تازه ای را آزمودند. یکی از تازه ترین بخش هایی که شرکت آمازون به تازگی حضور در آن را تجربه می کند، دنیای بازی های کامپیوتری است. عرصه ای که مسلماً حضور قدرتمند در آن می تواند سود زیادی را نصیب فعالان حرفه ای حاضر در آن سازد و در این میان سران آمازون افرادی نیستند که فرصت های این چنینی را به همین راحتی از دست بدهند. در همین راستا و برای هر چه محکم تر کوباندن میخ خود در میدان بازی های کامپیوتری ، شرکت آمازون به تازگی از موتور جدید گرافیکی خود پرده برداشته است.

موتور گرافیکی شرکت آمازون Lumberyard نام دارد و قرار است امکانات فراوانی را در اختیار بازی سازان قرار دهد. تا پیش از این شرکت آمازون سرویس های مبتنی بر وب خود که به اختصار AWS نامیده می شوند و مبتنی بر سیستم پردازش ابری هستند را در اختیار بازی سازان (خصوصاً طراحان عناوین چند نفره و آنلاین) قرار می داد. سرویس هایی که در میان شرکت های بازی سازی مختلف هوا خواهان بسیاری داشت و بسیاری از بازی های کامپیوتری در ساختار خود از آن استفاده می کردند.

با این حال بسیاری از بازی سازان (که طیف گسترده ای از آن ها را بازی سازان مستقل تشکیل می دادند) برای ساخت آثار خود در پی یافتن موتور گرافیکی قدرتمندی بودند که در عین سازگاری گسترده و عمیق با سرویس های AWS از قیمت مناسبی هم بر خوردار باشد و به این ترتیب آن ها بتوانند با تحمل کمترین مشکل از پس پرداخت هزینه های آن بر بیایند. به این ترتیب شرکت آمازون تصمیم گرفت طراحی موتور گرافیکی جدیدی را در دستور کار قرار دهد که در ساختار خود از تمامی این خصوصیات برخوردار باشد و بازی سازان مختلف بتوانند توسط امکانات موجود در آن به راحت ترین شکل ممکن اقدام به تولید بازی های مورد نظر شان نمایند.

lumberyard-engine

پایه و اساس موتور گرافیکی Lumberyard بر مبنای موتور CRYENGINE طراحی شده است. در واقع شرکت آمازون حق امتیاز استفاده و بهره برداری از موتور گرافیکی CRYENGINE را از شرکت کرایتک خریداری کرده است و توسط بخش نسبتاً تازه تاسیس بازی های کامپیوتری خود قصد توسعه ی این موتور را در قالب موتور گرافیکی جدید Lumberyard دارد. به عبارت بهتر اگر چه شاید در گام نخست موتور گرافیکی Lumberyard شباهت هایی با موتور انحصاری شرکت کرایتک داشته باشد اما به تدریج و توسط تغییرات صورت گرفته در ساختار این موتور گرافیکی ، موتور اختصاصی شرکت آمازون برای ساخت بازی های کامپیوتری اندک اندک به محصولی کاملاً منحصر به فرد در میان رقیبان تبدیل خواهد شد. خصوصاً این که موتور گرافیکی Lumberyard قرار است همراه با برادر کوچک تر خود یعنی GameLift در اختیار علاقه مندان به امر بازی سازی قرار بگیرد (در همین جا باید به این نکته اشاره کرد که تمامی تصاویر موجود در این متن بر مبنای موتور گرافیکی Lumberyard پردازش شده اند).

lumberyard-engine1

سرویس GameLift در واقع یکی از جدید ترین سرویس های شرکت آمازون محسوب می شود که قرار است در اختیار آن دسته از شرکت هایی قرار بگیرد که قصد دارند بازی های کامپیوتری چند نفره و آنلاین خود را بر مبنای توانایی های موتور گرافیکی Lumberyard طراحی و تولید نمایند. در واقع بر اساس این سرویس جدید طراحان بازی های آنلاین ساخته شده بر مبنای موتور گرافیکی Lumberyard قادر خواهند بود ویژگی های مربوط به سرور های بازی خود را به شکل کاملاً راحت و بی درد سر و بدون این که ناچار به پرداخت هزینه های اضافه و مهندسی های طاقت فرسا باشند ، با توجه به شرایط موجود تغییر دهند. در واقع با تلفیق سرویس های AWS ، توانایی های موجود در موتور Lumberyard و همچنین ویژگی های منحصر به فرد جای گرفته در دل سرویس جدید GameLift ، سازندگان بازی های کامپیوتری (خصوصاً آن دسته ای که عناوین در دست ساختشان تمرکز ویژه ای بر بخش چند نفره و آنلاین دارد) یک پکیج کامل را در اختیار خواهند داشت و بدون نیاز به سرویس یا خدمات اضافه ای قادر به ساخت بازی های جدید خود خواهند بود. در واقع این امر شاید بیش از شرکت های بزرگ و سرشناس بازی سازی به کار آن دسته از استودیو های مستقلی بیاید که نه تجربه ی کافی در امر سازش پذیر کردن موتور های گرافیکی با سرویس های پردازش ابری نظیر AWS دارند و نه منابع مالی و غیر مالی قابل توجهی برای ساخت بازی های کامپیوتری در اختیار شان قرار گرفته است.

lumberyard-engine3

بنا به دلایل مذکور موتور گرافیکی Lumberyard (در کنار دو سرویس مکمل AWS و GameLift) به علت گستردگی امکاناتی که در اختیار بازی سازان قرار می دهد و همچنین قیمت مناسب خود می تواند بهترین انتخاب ممکن برای شرکت های مستقل بازی سازی باشد. اما در میان موتور های گرافیکی فراوانی که در بازار وجود دارد ، موتور گرافیکی Lumberyard از چه ویژگی های منحصر به فردی برخوردار است که بتواند در نزد بازی سازان بزرگ تر نیز به عنوان یک گزینه ی قابل اتکا و قابل اعتنا شناخته شود؟ برای پاسخ دادن به این پرسش تنها کافی است که نگاهی به لیست امکانات موجود در این موتور گرافیکی بیاندازیم. از جمله امکانات موتور گرافیکی Lumberyard علاوه بر روش کد نویسی آسان برای بهره گیری از ویژگی های دیداری بسیار با کیفیت (که در تصاویر این متن نیز کاملاً مشهود هستند) می توان به وجود ادیتور های کاملاً مجزا برای مواردی نظیر ساخت انیمیشن ، ویرایش ذرات ، طراحی و ویرایش نکات مربوط به هوش مصنوعی توده ای ، طراحی رابط کاربری بازی ها ، ویرایش صدا و همچنین امکاناتی نظیر افکت های جذاب آب و هوایی ، سیستم مربوط به طراحی خودرو ها در بازی ، مسیر یابی ، پشتیبانی کامل از طراحی دوربین در بازی و همچنین پایه ریزی و قالب بندی گسترده ی آن و امکانات فراوانی از این دست اشاره کرد. در کنار موارد فوق استفاده کنندگان از موتور گرافیکی Lumberyard دستری کاملی نیز به کد های منبع این موتور خواهند داشت و از این طریق می توانند به شخصی سازی امکانات موجود در این موتور گرافیکی برای پیش برد هر چه بهتر اهداف و کاربرد های خود از این موتور بپردازند.

lumberyard-engine4

همان گونه که در بخش های پیشین این متن نیز به آن اشاره شد موتور گرافیکی Lumberyard در همراهی با دو سرویس اختصاصی شرکت آمازون یعنی AWS و GameLift امکانات فراوانی را در اختیار طراحان عناوین چند نفره و آنلاین قرار خواهد داد. یکی از این امکانات ، ارتباط بسیار مناسبی است که میان قابلیت های موجود در موتور گرافیکی Lumberyard و سرویس پردازش ابری AWS وجود دارد. به عبارت بهتر استفاده کنندگان از موتور گرافیکی Lumberyard قادر خواهند بود از طریق رابط کاربری این موتور گرافیکی به شکل بسیار ساده ای و تنها از طریق کشاندن و رها کردن (درگ و دراپ) ارتباط کاملاً یکپارچه ای را با سرویس ASW در امر طراحی بازی های کامپیوتری خود برقرار سازند. به این ترتیب نیاز به نوشتن کد های مجزا برای هر رویداد مختصری از میان می رود و بسیاری از کار ها در کسری از ثانیه قابل انجام خواهد بود. به عنوان مثال یکی از المان های فراگیر موجود در بازی های کامپیوتری آنلاین رویداد های روزانه ی موجود در این بازی ها و پیام هایی است که به موجب آن ها برای گیمر های مختلف ارسال می شود. حال در موتور Lumberyard برای طراحی چنین امری هیچ نیازی به نوشتن کد های طاقت فرسا نیست و رویداد مذکور در کمترین زمان ممکن قابل طراحی در موتور Lumberyard خواهد بود.

علاوه بر آن این روز ها سرویس Twitch به یکی از سرویس های بسیار پر مخاطب در میان گیمر های آنلاین دوست تبدیل شده است. با توجه به این محبوبیت و فراگیری شبکه ی توییچ در نزد مخاطبان بازی های چند نفره و آنلاین ، طراحان موتور گرافیکی Lumberyard امکاناتی را برای بازی سازان فراهم آورده اند که از طریق آن ها بتوانند مخاطبان شبکه ی توییچ را به شکل فعال تری در جریان گیم پلی بازی های کامپیوتری شان دخیل سازند. به عنوان مثال بازی سازان از طریق امکانات موجود در موتور گرافیکی Lumberyard می توانند به طراحی ویژگی هایی در بازی های آنلاین خود بپردازند که از طریق آن ها کسانی که به مشاهده ی همزمان استریم بازی ها به شکل مستقیم از شبکه ی توییچ می پردازند بتوانند در بخش های کوچکی از گیم پلی این بازی ها سهیم باشند و از این طریق از قامت تماشاچیان صرف بیرون آمده و تعامل بیشتری را با فرآیندی که در حال مشاهده کردن آن هستند داشته باشند. در پایان باید به این نکته اشاره کرد که موتور گرافیکی Lumberyard در حال حاضر توانایی پشتیبانی از هر سه پلتفرم اصلی حاضر در نسل هشتم بازی های کامپیوتری یعنی PC ، PS4 و Xbox One را دارا است و در آینده ای نزدیک پشتیبانی از پلتفرم هایی نظیر اندروید ، مک ، لینوکس و iOS نیز توسط آن امکان پذیر خواهد بود. ضمن این که فرآیند سازگاری این موتور گرافیکی با پلتفرم های مبتنی بر واقعیت مجازی نیز در دستور کار سازندگان این موتور قرار دارد و علاقمندان بازی های مرتبط با تکنولوژی واقعیت مجازی در گام نخست شاهد پشتیبانی موتور گرافیکی Lumberyard در امر ساخت بازی های مبتنی بر هدست واقعیت مجازی Oculus Rift خواهند بود. به هر حال به نظر می رسد که با تمرکز اخیر شرکت آمازون بر امر تاثیر گذاری هر چه بیشتر در دنیای بازی های کامپیوتری، به زودی شاهد ساخت آثار قابل توجهی توسط موتور گرافیکی انحصاری این شرکت یعنی Lumberyard خواهیم بود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها