سنگاپور به جنگ هکرها می‌رود

کد خبر: 577429

روز به روز بر تعداد و میزان پیچیدگی حمله‌های هکری و سایبری افزوده می‌شود و با توجه به ظهور فناوری اینترنت اشیا(IOT)، این خطر جدی‌تر شده و نگرانی‌های بسیاری در سراسر جهان ایجاد شده است؛ نگرانی‌هایی که سرانجام غول‌های دنیای فناوری را نیز به عرصه مقابله با هکرها کشانده و هریک تلاش دارند به گونه‌ای نقش خود را در این زمینه ایفا کنند.

روزنامه ایران: روز به روز بر تعداد و میزان پیچیدگی حمله‌های هکری و سایبری افزوده می‌شود و با توجه به ظهور فناوری اینترنت اشیا(IOT)، این خطر جدی‌تر شده و نگرانی‌های بسیاری در سراسر جهان ایجاد شده است؛ نگرانی‌هایی که سرانجام غول‌های دنیای فناوری را نیز به عرصه مقابله با هکرها کشانده و هریک تلاش دارند به گونه‌ای نقش خود را در این زمینه ایفا کنند. مایکروسافت یکی از این کمپانی هاست که تصمیم گرفته با ساخت مراکز شفاف‌سازی و امنیت سایبری در چند کشور معدود، به مقابله سایبری با هکرها کمک کند. این بار قرعه به نام سنگاپور به عنوان طلایه دار در منطقه آسیا-اقیانوسیه (آسیا پسیفیک) افتاده و مایکروسافت با ایجاد مراکز شفاف‌سازی منطقه‌ای، به دولت این کشور اجازه داده تا با دسترسی به کدهای ویژه امنیتی این کمپانی(source code)، بتواند خطرهایی که در کمین امنیت سایبری سنگاپور وجود دارد را زودتر شناسایی کند و به این ترتیب امکان حمله‌های سایبری بزرگ کاهش یابد.
شفاف‌سازی مایکروسافت در آسیا- اقیانوسیه
مایکروسافت با فراهم کردن دسترسی سنگاپور به کدهای ویژه این کمپانی، درواقع می‌خواهد کل منطقه آسیاپسیفیک(آسیا-اقیانوسیه) را زیر پوشش قرار دهد ولی از آنجا که سنگاپور از نظر فناوری رتبه بالایی در منطقه دارد، کار خود را در بدو امر از این کشور آغاز کرده است. این، چهارمین منطقه‌ای است که مایکروسافت اجازه دسترسی به کدهای ویژه خود را داده است تا در نهایت، کشور‌ها در آسیا- اقیانوسیه بتوانند امنیت سایبری خود را تا حد امکان بالاتر ببرند. مایکروسافت دو مرکز شفاف‌سازی یکپارچه و امنیت سایبری در این منطقه افتتاح کرده تا برای بخش خصوصی و دولتی، امکان ارتباط گرفتن با فعالان عرصه امنیت سایبری و فناوری و خبره‌های این حوزه از جمله تحلیلگران تهدیدهای هوش مصنوعی و...ایجاد شود.
مایکروسافت پیش از این در سه کشور امریکا، بلژیک در قلب اروپا و بتازگی نیز چین مراکز شفاف‌سازی منطقه‌ای راه‌اندازی کرده بود که در هر سه کشور، بدنه دولتی می‌تواند منابع کدهای همه محصولات این کمپانی را در منطقه خود ببینند و بر آن نظارت داشته باشند که به این ترتیب از خطرها و تهدیدات سایبری نیز سریع‌تر آگاه شده و با متخصصان این عرصه راحت‌تر ارتباط برقرار می‌کنند. شنیده‌ها حاکی است که کمپانی مایکروسافت برنامه‌ای درازمدت برای فراهم کردن دسترسی دولت‌ها و مراکز جهانی 40 کشور به این کدهای ویژه و شفاف‌سازی دارد که از این تعداد، 10 کشور در منطقه آسیا- اقیانوسیه جای گرفته‌اند. «شان موگام» یکی از مسئولان امور امنیت سایبری سنگاپور با اشاره به افزایش فعالیت‌ها و تعدد جرایم سایبری در این کشور بار دیگر مقابله با چنین تهدیداتی را تنها در گرو آگاه کردن و آموزش عموم مردم این کشور به منظور حفاظت از خود در هنگامه جنگ سایبری و مقابله با مجرمان اینترنتی می‌داند. به اعتقاد این تحلیلگر امنیت سایبری سنگاپور، برای رسیدن به چنین چشم‌اندازی باید زیرساخت‌های قانونی و قضایی کشور نیز ارتقا یابد و تغییراتی عمده ایجاد شود که یکی از ضروری‌ترین امور، همکاری و مشارکت کمپانی‌ها و صنایع بزرگ فناوری جهان و کشورهای مختلف برای مقابله با مجرمان سایبری است.
سنگاپور در سال‌جاری میلادی با پیشی گرفتن از 124 شهرجهان آنلاین‌ترین شهروندان دنیا را در دل خود جای داده و فعالان این عرصه در حال تلاش برای محقق کردن هدف کشور و ملت هوشمند(smart nation) هستند تا از جزئی‌ترین تا پیچیده‌ترین موارد در این کشور با اینترنت اشیا ارتباط داشته باشند که بی‌شک به همین دلیل مقابله با جرایم سایبری و حمله‌های هکری در این کشور از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می‌شود و مایکروسافت نیز بسادگی از این موضوع نگذشته است. طبق یافته‌های مرکز تحقیقاتی A.T. Kearney Global Cities، سنگاپور همچنین از نظر اتصال به اینترنت و اقتصاد دیجیتالی در آسیا پیشگام است و از نظر سطح ارتباطات ملی هم با 5درصد ارتقا نسبت به سال گذشته، در بین دو کشور دارای اقتصاد توسعه یافته جای گرفته است. سنگاپور از این نظر پس از امریکا قرار دارد و از سوئد نیز پیشی گرفته است بنابراین به وضوح می‌توان دریافت که برای چنین کشوری، مقابله با تهدیدات سایبری ضروری بوده و از اهمیت بالایی برخوردار است.
«شان موگام» تحلیلگر امور مربوط به فضای مجازی در سنگاپور همچنین ادامه داد: به هر حال جرایم سایبری روز به روز پیچیده‌تر می‌شوند و بیشتر اوقات منشأ حمله‌های سایبری از مرزهای یک کشور فراتر رفته که همین امر خود دلیل واضحی برای لزوم مشارکت دولت‌ها و کشورهای مختلف و متحد شدن آنها به منظور مقابله با این مجرمان سایبری است و در این میان نباید از مزایای همکاری بخش خصوصی غفلت کرد. از سوی دیگر باید گفت که تسهیلاتی همچون سیستم شفاف‌سازی مایکروسافت می‌تواند سبب افزایش نوآوری، مشارکت و به اشتراک‌گذاری اطلاعات شود از این‌رو عملکرد این کمپانی در این زمینه، قابل تقدیر است.
مایکروسافت به دنبال اعتمادسازی
«تونی تونز- وایتلی» یکی از مسئولان مایکروسافت نیز درباره ایجاد مراکز شفاف‌سازی در کشورهای مختلف جهان گفت: ما با این شفاف‌سازی و در اختیار قرار دادن کدهای ویژه محصولات نرم افزاری خود، می‌خواهیم به کاربران و دولت‌ها کمک کنیم تا با هکرها مقابله جدی تری داشته باشند و از سوی دیگر مطمئن شوند که این کمپانی هیچ در پشتی(backdoor) برای جاسوسی از اطلاعات آنها در اختیار ندارد و هرگز حریم خصوصی آنها نقض نخواهد شد؛موضوعی که پیش از این، با افشاگری های«ادوارد اسنودن»، مدتی بر سر زبان‌ها بود و گفته می‌شد که برخی از کمپانی‌های بزرگ دنیای فناوری ازجمله گوگل، فیس بوک، AOL، اسکایپ، یوتیوب، اپل، Dropbox، PalTalk و مایکروسافت با آژانس امنیت ملی امریکا(NSA) همکاری می‌کنند. طبق اسناد «اسنودن»، این کمپانی‌ها ایمیل، عکس، ویدئو، فایل‌های صوتی و سایر اسناد کاربران خود را در قالب توافقنامه‌ای در اختیار «اف بی‌آی» یا آژانس امنیت ملی امریکا قرار می‌دهند هر چند همه این کمپانی‌ها این ادعا را رد کردند. این روزها نیز افشای اسکن اطلاعات ایمیل کاربران توسط یاهو دردسرساز شده و با توجه به این موضوع، کمپانی‌های بزرگ تلاش بیشتری برای جلب اعتماد مردم دارند. مایکروسافت در قالب برنامه جدید خود تلاش دارد تا جهانی را بسازد که در آن همه دولت‌ها و شهروندان بتوانند به تکنولوژی‌های مورد استفاده خود اعتماد کرده و دیگر نگران نقض حریم خصوصی و از دست رفتن بخشی یا همه اطلاعات خود در فضای سایبری نباشند.
«تونی تونز- وایتلی» همچنین در این زمینه گفت: پذیرش تکنولوژی‌های ابری و تمرکز بر آنالیز ابرداده ها(Big data) موضوع دیگری است که می‌تواند در زمینه تأمین امنیت سایبری و محافظت از داده‌ها، نقشی ویژه ایفا کند پس دولت‌ها نباید به چنین مواردی بی‌توجه باشند. بر اثر این شفافیت، اعتماد به وجود می‌آید و هرچه بیشتر بتوانیم شفاف‌سازی کنیم، بی‌شک تهدیدات را زودتر می‌توان شناسایی کرد و ازسوی دیگر کشورها به دنبال مشارکت با یکدیگر از حمله‌های هکری نیز تا حدود زیادی در امان می‌مانند. وی ادامه داد: مایکروسافت تمام تلاش خود را به منظور ایجاد موانع جدی بر سر راه هکرها به کار گرفته و به عنوان مثال پلتفرم ویندوز کاربران خود را هر ماه تا یک میلیارد بار آپدیت کرده و با گرفتن مچ صدها میلیون بدافزار در قالب پیام‌های ایمیلی و...، سدی مقابل آنها ایجاد کرده است.

آنچه مسلم است اینکه دولت‌ها در گوشه و کنار جهان برای حفاظت از داده‌ها و اطلاعات شهروندان خود و نیز اطلاعات حیاتی کشور از تیررس هکرها و مجرمان سایبری، دائم تحت فشار هستند و مایکروسافت می‌خواهد با شفاف‌سازی در اروپا، آسیا، امریکا و... هم به مقابله با هکرها کمک کند و هم مشتری‌های بیشتری برای محصولات خود که با شفاف‌سازی در اختیار کاربران قرار داده می‌شود جذب کند حال باید منتظر ماند و دید این طرح چقدر می‌تواند موفق باشد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها