هنگام استفاده از تلفن همراه در هواپیما، چه اتفاقی می‌افتد؟

کد خبر: 612563

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که زمانی که سوار هواپیما هستید، مهمانداران از شما می‌خواهند گوشی‌های تلفن همراه خود را خاموش کنید. تا به حال از خود یا حتی از آنان پرسیده‌اید چرا؟

هنگام استفاده از تلفن همراه در هواپیما، چه اتفاقی می‌افتد؟
استفاده از موبایل در هواپیما
سرویس فناوری فردا: استفاده از تلفن‌‌های همراه در هواپیما‌هاً واقعاً باعث نگرانی صنایع هوایی شده است. این صنایع به شدت در حال تلاش برای تطابق با این فناوری در حال تغییر هستند. در حالت استاندارد و معمول، خدمه پرواز از مسافران می‌خواهند که تلفن خود را به حالت پرواز درآوردند. اما واقعاً چه اتفاقی خواهد افتاد اگر این دستورالعمل به ظاهر ساده و بی‌فایده اجرا نشود؟ جواب این است: «متأسفانه هیچ کس به درستی نمی‌داند.»
ارتفاع مهم است؟
بیایید با برخی از تحقیقات اولیه شروع کنیم. بالاخره اولین عامل نگرانی و احتمال خطر ارتفاع است. هنگامی که شما بر فراز ١٠٠٠٠ پا در هوا باشید، هر احتمال بالقوه‌ای باید مهم انگاشته شود. امواج تلفن همراه شما، سیگنال برج مراقبت را مخدوش می‌کند و امواجی قوی‌تر از امواج ارسالی از برج مراقبت می‌فرستد. و این مسأله ممکن است امواج و شبکه‌های زمینی را دچار اختلال کند. اما با تمام این تفاسیر هرگز سقوط هواپیمایی به سبب استفاده از تلفن همراه گزارش نشده است.
«کنی کرشف» (Kenny Kirchoff)، مهندس سابق شرکت بویینگ می‌گوید: «استفاده از تلفن همراه در هواپیما لزوماً منجر به سقوط هواپیما نخواهد شد. ما تا به حال هیچ گزارشی در این زمینه دریافت نکرده‌ایم. اما استفاده از تلفن همراه، هنگامی که مهمترین مراحل پرواز و فرود هواپیما در جریان است، موجب اختلال در عملکرد و سختی کار خلبان خواهد شد. در واقع فاز برخاستن و فرود، مراحلی است که نیاز به سطح بالایی از تمرکز و دقت از سوی خلبان دارد.»
اما با پیشرفت‌های اخیر این خطرات دیگر تهدیدی به حساب نمی‌آیند. در واقع در سال ۲٠١۴ بود که «آژانس ایمنی حمل و نقل هوایی اروپا» (European Aviation Safety Agency) اعلام کرد که دستگاهی الکترونیکی ابداع شده است که سیستم‌های هواپیماها را از خطرات امواج تلفن‌های همراه محفوظ نگه می‌دارد. و البته باید مطمئن شد که هواپیماها به این سیستم جدید مجهز شده‌اند.
فناوری، مکمل فناوری
بسیاری از خطوط هوایی، خود را به این فناوری مجهز کرده‌اند و به مسافرین خود اجازه گفتگو و استفاده آزادانه از تلفن همراه را در حین پرواز از طریق شبکه‌های شرکت‌هایی مانند «ایروموبایل» (AeroMobile) و «آن ‌ایر» (On Air) می‌دهند. این سرویس توسط خطوط هوایی بزرگ و مطرح دنیا مانند «امیریتز» (Emirates)، «ویرجین» (Virgin)، «بریتیش ایر ویز» (British Airways) و حدود ۲۷ شرکت مطرح دیگر فراهم شده است. «آن ایر» در واقع به بیش از نیمی از ناوگان A380 (بزرگترین هواپیمای مسافربری ایرباس) جهان متصل شده است. با تمام این احوال، هنوز «اداره هوانوردی فدرال» (FAA: Federal Aviation Administration ) آمریکا برقراری ارتباطات صوتی در هوا را مجاز نمی‌داند. «الیزابت ایشام کوری» (Elizabeth Isham Cory) مدیر ارتباطات خارجی اداره هوانوردی فدرال می‌گوید: «ارتباطات صوتی در هواپیما از نظر قوانین اداره هوانوردی فدرال همچنان به دلایل امنیتی ممنوع است. این قوانین تصریح می‌کند که استفاده از هر گونه وسیله‌ای که از روی اختیار می‌تواند ایجاد سیگنال کند، مانند امواجی که از تلفن‌های همراه در هنگام مکالمه ساطع می‌‌شود، ممنوع است. تشخیص مصداق‌های این قانون بر عهده شرکت‌های هواپیمایی است که آیا واقعاً تماس تلفنی مسافران موجب اختلال الکترونیکی در کارکرد هواپیما و یا خلبان دارد و یا خیر»؟
مطالعات سال ۲٠١۲ اداره هوانوردی فدرال نشان می‌دهد که هیچ گزارش حادثه‌ای به سبب استفاده مسافرین از تلفن همراه ثبت نشده است. «آلیسون مارکی» (Allison Markey) کارشناس ایمنی پرواز می‌گوید: «بیشتر لوازم الکترونیک مدرن، خصوصیتی ویژه دارند که از قطع شدن ارتباط جلوگیری می‌کند. اما هیچ اطمینانی وجود ندارد که استفاده نکردن از تلفن همراه یا وای‌فای هنگام پرواز را توصیه کند. کمیته ارتباطات فدرال این موضوع را می‌داند، اما معلوم نیست چرا همچنان از قانون قبلی پیروی می‌کند». این قوانین مربوط به ۲٠ سال پیش است. اگر به سایت کمیته ارتباطات فدرال مراجعه کنید، ساخت ابزارهایی که اختلالات امواج را حذف می‌کنند، آورده شده است و ذکر می‌کند که هم‌اکنون این تکنولوژی جدید روی بسیاری از هواپیماها نصب است و مسافرین این پروازها در کمال آرامش و امنیت مسافرت‌های خود را انجام می‌دهند و در طول مسیر از تلفن همراه خود لذت می‌برند. به هر جهت سازمان‌های دولتی باید به این درک برسند که بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند در زمان پرواز از تلفن همراه خود استفاده صوتی کنند.
منبع: TIME
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها