پاسخ مثبت هشت‌هزار کانال تلگرامی به قانون

کد خبر: 661294

طبق آخرین اظهارنظر مسوولان وزارت ارشاد بیش از هشت هزار نفر از مدیران کانال‌های تلگرامی، مشخصات خود را در وزارت ارشاد ثبت کرده‌اند.

روزنامه صبح نو: طبق آخرین اظهارنظر مسوولان وزارت ارشاد بیش از هشت هزار نفر از مدیران کانال‌های تلگرامی، مشخصات خود را در وزارت ارشاد ثبت کرده‌اند.

بعد از حدود 10 ماه از مصوبه شورای عالی فضای مجازی مبنی بر الزام مدیران کانال‌های بیش از 5 هزار عضو برای احراز هویت، حالا وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرده است که بیش از هشت هزار کانال تلگرامی با بیش از 5 هزار عضو هویت خودشان را برای مسوولان فرهنگی در وزارت ارشاد احراز کرده‌اند.

آقای سیدرضا صالحی امیری این آمار را هفته گذشته و در حاشیه جلسه هیات دولت به خبرنگاران اعلام کرده است. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن اعلام این مطلب گفته است: تعدادی درخواست مجوز کرده‌اند و مجوز برای آنها صادر شده است. بر اساس مصوبه شورای عالی مجازی که به ریاست رییس‌جمهور و سران سه قوه تشکیل شد، مقرر شد که ساماندهی و صیانت از فضای مجازی انجام شود.

وزیر ارشاد در ادامه به هدف این کار هم اشاره کرده و گفته است: این صیانت و ساماندهی با دو هدف اساسی در فضای مجازی همراه است. یکی دسترسی آزاد همگان به فضای مجازی به‌عنوان یک فرصت و دیگر صیانت از فضای مجازی و پالایش از اموری که با شئونات اخلاقی و دینی جامعه مغایرت دارد.
صالحی امیری ادامه داد: در این‌باره شورای عالی فضای مجازی تصویب کرد که ما کانال‌های بالای پنج‌هزار عضو را ثبت کنیم. چنانچه پیش از این نیز همه سایت‌ها و خبرگزاری‌ها برای هرگونه فعالیت، مجوز لازم را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌گرفتند. وی افزود: تاکنون هشت‌هزار کانال بالای پنج‌هزار عضو در سیستم مرکز فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشخصات خود را ثبت کرده‌اند.
پیش از این آقای مرتضی موسویان رییس مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد اعلام کرده بود که این کار صرفاً برای احراز هویت مدیران کانال‌هاست و کارکرد دیگری ندارد. موسویان با تاکید بر این که هر نوع کسب و کاری در کشور که جنبه تبلیغات داشته باشد نیاز به مجوز از وزارت ارشاد دارد،گفت: ما در اینجا قصد اعطای مجوز نداریم. صرفاً این مطلب است، کانال‌هایی که بیش از پنج‌هزار عضو دارند، بیایند و خود را ثبت کنند تا احراز هویت شوند. به این معنا که مردم از حاکمیت این انتظار را دارند، هویت افرادی که کالا، مطلب یا محصول ارائه می‌کنند و به اینها اعتماد می‌شود، حداقلش این است که هویت اینها مشخص باشد.

حالا چند ماه بعد از صحبت‌های موسویان، دیدگاه‌های وزارت ارشاد آن صحبت‌ها را تکمیل می‌کند. صالحی امیری اشاره‌ای به هدف این کار داشته و تاکید می‌کند: هدف از ثبت کانال‌ها این است که وقتی یک فرد در شبکه اجتماعی فعالیت می‌کند، کاملاً شناسنامه‌دار باشد تا اگر فردی قصد شکایت داشت و یا به فردی اهانت شد یا به حریم خصوصی افراد ورود پیدا کردند امکان شناسایی و پیگیری حقوقی برای تمامی افراد در جامعه وجود داشته باشد. وزیر فرهنگ و ارشاد تصریح کرد: ما معتقدیم از طریق ثبت یعنی شناسنامه‌دار شدن همه شبکه‌ها، هر نوع فعالیت در شبکه اجتماعی از نظر این وزارتخانه مشروط به اینکه مغایر با قانون و شئونات اخلاقی و فرهنگی جامعه نباشد، مجاز شمرده می‌شود.

صالحی امیری دفاع از حریم خصوصی جامعه و دفاع از حقوق مردم را از اهداف ثبت شبکه‌های مجازی و کانال‌ها عنوان کرد و ادامه داد: در همه دنیا این موضوع معمول است و صرفاً مربوط به ایران نیست و برای مثال در آلمان نیز آژانس نظارت بر فضای مجازی وجود دارد و یک امر طبیعی و قانونی است.
رییس مرکز رسانه‌های دیجتال وزارت ارشاد البته اطلاعات دیگری هم داده بود. یک مرجع دولتی به فرد یک کد یکتا می‌دهد و نشان‌دهنده این است که این کالا توسط وی ثبت شده است و حتی می‌تواند غیرمستقیم بحث مالکیت معنوی و مادی فرد را هم به خود اختصاص دهد. بحث مربوط به اعتبارسنجی را هم در نظر گرفته‌ایم که مردم بتوانند آن کد را به‌صورت وب‌بیس (Web Base) یا حتی سامانه‌های پیامکی اعتبارسنجی کنند تا مشخص شود ادعایی که صاحب کانال می‌کند، درست است یا درست نیست.

او از نام این شناسه یکتا هم رونمایی کرده و گفته بود: «شامد» (شناسه الکترونیکی محتوای مجازی). به عقیده وی این کار نوعی فرهنگ‌سازی برای مردم می‌شود. اینکه مردم بدانند فردی که در حال انتشار خبر یا تبلیغ است یا کالایی را عرضه می‌کند با داشتن این کد مورد اعتماد است. شامد به همه موجودیت‌های دیجیتال در فضای مجازی داده خواهد شد.

حالا طبق گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حدود هشت هزار کانال تلگرامی شامد گرفته‌اند. هرچند صحبت‌های آقای وزیر ناظر به کانال‌های تلگرامی است اما گویا مصوبه شورای عالی فضای مجازی فقط ناظر به تلگرام نبوده است.

طبق گفته‌های موسویان، مصوبه شورا فقط ناظر به کانال‌های خبری تلگرام نیست و شامل هر کانال و کاربری می‌شود که در هر شبکه اجتماعی، بیش از 5 هزار عضو و فالوئر داشته باشد. با این حال فعلا اجرای این مصوبه متوقف به تلگرام است. فعلا باید منتظر ماند تا مشخص شود مدیریت فضای مجازی در کشور ناظر به تلگرام باقی می‌ماند یا اینکه به دیگر شبکه‌های مجازی هم کشیده خواهد شد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها