شهری که خودرو می‌بلعد +تصاویر

کد خبر: 640898

مردم شهر زابل در آستانه سال جدید علاوه بر اینکه باید مشکلات طبیعی همچون طوفان شن و خشکسالی را تحمل کنند باید مراقب فرونشست خیابان ها و پوسیدگی سیستم فاضلاب هم باشند.

شهری که خودرو می‌بلعد +تصاویر
خبرگزاری مهر: با نزدیک شدن به ایام نوروز این روزها همه خودشان را برای شروع سال جدید آماده می کنند اما ظاهرا مردم شهر زابل علاوه بر اینکه باید مشکلات طبیعی همچون طوفان شن و خشکسالی را تحمل کنند باید مراقب فرونشت خیابان ها هم باشند تا ناگهان خودشان یا خودرویشان در زمین فرو نرود. اواسط بهمن ماه بود که یک دستگاه تریلی با ورود به خیابان شهید باقری شهر زابل بر اثر نشست زمین وشکستگی شبکه فاضلاب در زمین فرو رفت و علاوه بر خسارتی که به خودرو وارد شد موجب بروز خسارت و بسته شدن چندین ساعته مسیر فاضلاب این شهر شد.
نشست زمین مشکل جدید زابل
وقتی صورت مساله پاک می شود پس از این اتفاق مسئولین اعلام کردند که ورود ماشین های سنگین به برخی از خیابان ها و معابر شهر زابل ممنوع است و در واقع به جای حل مشکل صورت مسئله را پاک کردند. از همین رو مدیر شرکت آب وفاضلاب شهرستان زابل در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: شبکه فاضلاب شهر زابل دارای قدمتی بیش از ۲۰ سال است و با توجه به فرسودگی آن در چند سال اخیر در نقاط مختلف شاهد نشست زمین هستیم که این نشست ها علاوه بر مشکلاتی که برای مردم ایجاد می کند هزینه های زیادی را هم برای شرکت آب وفاضلاب به همراه دارد. حبیب اعلایی با اشاره به اینکه بحث اصلاح و بازسازی شبکه فاضلاب نیاز به تخصیص بودجه دارد، ادامه داد: با تأمین اعتبار امکان اصلاح و بازسازی شبکه فاضلاب وجود دارد. وی افزود: اگر شبکه فاضلاب شهر زابل اصلاح شود از بسیاری هزینه ها و حادثه های بعدی جلوگیری می شود زیرا با هر نشست زمین باید هزینه های زیادی را برای اصلاح آن پرداخت کرد که یک نمونه آن حادثه اخیر در خیابان شهید باقری است. اما ظاهرا مشکل سیستم فاضلاب شهر زابل به همین جا ختم نمی شود زیرا علاوه بر مشکل فرو نشست زمین در برخی خیابان ها و محلات مشکلات دیگری از قبیل بوی نامطبوع نیز به شدت شهروندان را آزار می دهد.
نشست زمین مشکل جدید زابل
هر از چندگاهی پس از بارش باران و یا انسداد شبکه فاضلاب، آبی متعفن مثل روان آب در خیابان های شهر جاری می شود که یکی از مشکلات مردم این شهر است یکی از شهروندان سیستانی با اشاره به اینکه بوی نامطبوع فاضلاب مدت هاست که در نقاط مختلف شهر زابل وجود دارد و هنوز هم این مشکل رفع نشده در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: هر از چندگاهی پس از بارش باران و یا انسداد شبکه فاضلاب، آبی متعفن مثل روان آب در خیابان های شهر جاری می شود که یکی از مشکلات مردم این شهر است. وی گفت: مردم شهر زابل علاوه بر مشکل ریزگردها و طوفان شن و شرایط آب و هوایی باید مشکل بوی فاضلاب و الان هم نشست زمین را تحمل کنند.
نشست زمین مشکل جدید زابل
از همین رو به سراغ مسئول عالی دولت در شهرستان زابل رفتیم تا از آخرین وضعیت و پیگیری ها در خصوص سیستم فاضلاب شهر زابل با خبر شویم. هوشنگ ناظری در گفت و گو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه اقدامات غیرکارشناسی یکی از مشکلات سیستان است، ادامه داد: استفاده از لوله های غیراستاندارد در بحث فاضلاب شهری در شهر زابل یکی از عوامل اصلی این مشکل است. وی افزود: اکثر ریزش ها و نشست ها به علت پوسیده شدن تاج لوله ها است که متاسفانه به دلیل به کار بردن لوله های غیر استاندارد و بی کیفیت در زمان اجرا این اتفاق حالا مشکل ساز شده است. فرماندار شهرستان زابل گفت: با توجه به این شرایط راهی به جز تعویض لوله ها و استفاده از نوع استاندارد و نوین آن ها برای حل این مشکل وجود ندارد. وی ادامه داد: از همین رو مجبوریم فعلا ورود کامیون ها به داخل شهر را ممنوع اعلام کنیم و پلیس و مراجع قانونی از ورود آنها به شهر جلوگیری کنند. اما آیا به راستی با جلوگیری از ورود کامیون ها و خودرو ها می توان جلوی این اتفاقات را گرفت یا نه بر مشکلات مردم افزوده می شود از همین رو با یکی از کسبه محل گفتگویی انجام شد. شهریاری یکی از کسبه خیابان شهید باقری شهر زابل در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: بیش از یک ماه است که از حادثه فرونشست زمین می گذرد و هنوز هیچ رسیدگی جدی به این موضوع نشده است. وی افزود: وضعیت بازار خودش به قدر کافی دچار رکود هست حالا این اتفاق هم مزید علت شده که وضعیت ما کسبه این خیابان کساد تر شده وهیچ درآمدی نداریم. وی گفت: از یک طرف تخریب و نشست زمین و از طرفی دیگر خرابی و مسدود کردن خیابان دیگر جایی برای کاسبی برای ما باقی نگذاشته است. منطقه سیستان مشکلات فراوانی دارد امام جمعه زابل در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: با توجه به‌ اینکه منطقه سیستان مشکلات فراوانی دارد باید برای رفع هر کدام از آن ها برنامه جدی داشته باشیم ومسئولین پیگیر حل مشکلات مردم باشند. وی با بیان اینکه مشکل فاضلاب ونشست زمین بر مشکلات مردم شهر زابل افزوده است، ادامه داد: شرکت آب وفاضلاب و شهرداری با داشتن یک برنامه منظم باید نسبت به ارائه خدمات مطلوب و مناسب تر به عموم شهروندان اقدام کنند. حجت الاسلام علی اکبر کیخا گفت: ما بارها از تریبون نماز جمعه که یکی از مکان ها برای بیان مطالبات به حق مردم است اعلام کرده ایم که مسئولی که خادم مردم باشد ما همواره در کنار او هستیم. وی افزود: اما از مطالبات برحق این مردم نیز چشم پوشی نمی کنیم و اگر مسئولی کم کار باشد او را نقد می کنیم تا مشکلات مردم را برطرف کند. مشکل فاضلاب و فرونشست زمین هم یکی دیگر از مشکلات عدیده مردم منطقه سیستان است که امیدواریم با تلاش و پیگیری مسئولان ذیربط در این خصوص اقدامی موثر انجام شود.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها