حذف دفتر «طرح ملی تغییرات آب و هوایی» صحت دارد؟

کد خبر: 769594

چند وقتی است که خبری از دفتر تغییرات آب و هوایی در سازمان محیط زیست نیست، به نظر می‌رسد این دفتر ملی که با همکاری سازمان ملل متحد اداره می‌شد، مشمول طرح تأمین بودجه اشتراکی پروژه‌های زیست‌محیطی و سرانجام تعطیلی همیشگی شده است.

حذف دفتر «طرح ملی تغییرات آب و هوایی» صحت دارد؟

خبرگزاری فارس: دفتر طرح ملی تغییر آب و هوایی، یکی از دفاتر مستقر در ستاد سازمان محیط زیست بود که با همکاری برنامه توسعه ملل متحد در راستای تهیه گزارش ملی کشور درزمینهٔ موضوعات مرتبط با تغییر آب و هوایی اقدام و به گردآوری فعالیت‌ها و تحقیقات انجام‌شده و در کشور می‌پرداخت.

بر اساس قانون جدیدی که در تمام دفاتر برنامه توسعه سازمان ملل متحد اعمال‌شده است و با توجه به اینکه ایران در رده کشورهای با درآمد متوسط در نظر گرفته‌ و از جمع کشورهای درحال‌توسعه خارج‌شده بسیاری از بودجه‌های بین‌المللی در زمینه‌های مختلف (بهداشت، محیط ‌زیست و غیره) دیگر به ایران تعلق نمی‌گیرد، بنابراین دفتر طرح ملی تغییرات آب و هوایی که فعالیت‌های مطالعاتی و پژوهشی را انجام می‌دهد نیز دستخوش تغییرانی خواهد شد.

پژوهش همان مسئله‌ای است که خلأش را عیسی کلانتری در نخستین روزهای ورودش به سازمان محیط‌ زیست احساس کرد و گفت: سازمان محیط‌ زیست برای پژوهش استراتژی نداشته است و به دنبال تعیین استراتژی‌ها در این زمینه هستم.

اما سازمان محیط زیست برای انجام طرح‌های پژوهشی در حوزه تغییرات آب و هوایی ازاین‌پس باید درصد قابل‌توجهی از هزینه‌های برنامه‌های مشترک با سازمان ملل متحد را بپردازد، که البته برخلاف ادعای رئیس سازمان محیط زیست این مسئله باعث حذف بی‌سروصدای این دفتر از بدنه سازمان محیط زیست باشد.

باید منتظر نشست و دید تصمیم عیسی کلانتری برای پژوهش های ملی تغییرات آب و هوایی چیست و آیا با تعطیل شدن این دفتر، دفتر هوا و اقلیم سازمان محیط زیست مأموریت‌های این دفتر تحقیقاتی را دنبال می‌کند؟ و وظیفه حاکمیتی سازمان محیط‌زیست که انجام مطالعات و پژوهش درزمینهٔ تغییرات آب و هوایی است فراموش می‌شود؟

اگر سازمان محیط زیست این مهم را قبول داشته باشد که ریشه 30 درصد از مسائل زیست‌محیطی کشور در تغییرات آب و هوایی است و جمهوری اسلامی ایران با توجه به اینکه بیشترین تاثیرپذیری را از تغییرات آب و هوایی دارد،‌نیازمند پژوهش های گسترده در این زمینه است شاید جایگاه این دفتر بیشتر مشخص شود، افزون بر اینکه وظیفه حاکمیتی سازمان محیط زیست پژوهش در این زمینه تعریف شده و در چالش پیش روی تصویب لایحه موافقت‌نامه تغییرات آب و هوایی پاریس هم کارشناسان این دفتر پیش قراول مطرح شدن ضرورت های پیوستن به این موافقت نامه بودند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها