ترکان: حضور روانشناس همراه کاروان المپیک الزامی است

کد خبر: 514184

مسئول کمیسیون پزشکی کمیته ملی المپیک گفت: با وجود این که تمام خدمات پزشکی اعم از روانشناس، تغذیه و فیزیوتراپی را به صورت رایگان در اختیار تیم‌های المپیکی قرار می‌دهیم، اما متاسفانه برخی فدراسیون‌ها هنوز استقبال خوبی از این خدمات نمی‌کنند.

خبرگزاری ایسنا: دکتر فرزانه ترکان ، در‌ رابطه با استقبال تیم‌های المپیکی به ویژه‌ مدال آوران از خدمات پزشکی کمیته ملی المپیک، اظها‌ر کرد: از زمانی که به عنوان مسئول کمیسیون پزشکی کمیته‌ المپیک کار را شروع کردم، با تعامل تلاش کردیم اگر فدراسیونی فاقد کمیته‌ پزشکی است زودتر اقدام به تشکیل کمیته‌ پزشکی کند و اگر فعال نیستند آن را فعال کنند، زیرا معتقدم رمز موفقیت و مدال آوری ورزشکار در تمام میادین به ویژه‌ المپیک برخوردار بودن از سلامت جسمانی و آموزش درست مهارت‌های روانی است، به ویژه‌ در رشته‌هایی همانند تیراندازی که نیاز به تمرکز بالا دارند.

وی افزود: کمیسیون پزشکی کمیته ملی المپیک حتی برای این که ورزشکاران المپیکی با مسائل پزشکی و علمی اعم از تغذیه، روانشناسی، فیزیوتراپی، ارتوپدی و خدمات درمانی آسیب‌های ورزشی آشناتر شوند، یکسری کلاس‌های آموزشی را در آکادمی ملی المپیک پیش‌بینی کرده، اما آن چیزی که حائز اهمیت است عدم همکاری برخی از فدراسیون‌ها با کمیسیون پزشکی کمیته ملی المپیک است که معمولا از این خدمات به خوبی استقبال نمی‌کنند.

ترکان در پاسخ به این پرسش که آیا فدراسیون تکواندو تاکنون برای تیم ‌ملی تکواندوی مردان تقاضای روانشناس از کمیسیون داشتند یا خیر؟ تصریح کرد: تکواندو جزو یکی از رشته‌ها‌یی است که شانس مدال آوری آنها در المپیک زیاد است و در المپیک لندن به خاطر نداشتن روانشناس فر‌صت‌ مدال آوری بیشتر را از دست داد. حال نمی دانم با وجود این که کمیته ملی المپیک تمام خدمات پزشکی را به صورت رایگان در اختیار تیم‌های المپیکی قرار می‌دهد چرا برخی فدراسیونها همکاری خوبی در این زمینه ندارند و اعتقادی به حضور روانشناس در کنار ورزشکاران المپیکی در بخش مردان را ندارند. من تصور می‌کنم علت این مساله را باید از خود فدراسیون ریشه یابی کنید که چرا هنوز به استفاده از خدمات روانشناس برای تیم ‌ملی معتقد نیستند.

مسئول کمیسیون پزشکی کمیته ملی المپیک همچنین در خصوص تیراندازی گفت: این فدراسیون چون از کمیته‌ پزشکی مجزایی برخوردار نیست، مشاوره‌های روانشناس و تغذیه خود را با همکاری کمیسیون پزشکی کمیته ملی المپیک انجام می‌دهد و مشاوران ما سعی می‌کنند با حضور در اردوهای تیراندازی از نظر مهارت‌های روانی و برنامه تغذیه‌ای خدمات لازم را به ورزشکاران المپیکی ارائه دهند. البته من امیدوارم این فدراسیون هر‌ چه‌ سریع‌تر اقدام به فعال کردن کمیته‌ پزشکی خود کند تا تیراندازان با شرایط بهتری راهی المپیک شوند.

وی ا‌ضافه‌ کرد‌: در حال‌ حاضر در آکادمی ملی المپیک مراکز پزشکی مجهزی شامل سال‌های توانبخشی ، بدنسازی ، مراکز روانشناختی، تغذیه و خدمات درمانی برای المپیکی‌ها فراهم شده است تا المپیکی ها هیچ مشکلی برای آماده سازی خود از نظر مهارت‌های جسمانی و روانی نداشته باشد، اما نمی دانم چرا برخی از فدراسیون‌ها در این زمینه تنبل هستند و سراغی از این مراکز نمی‌گیرند.

ترکان درباره وضعیت کشتی نیز اظها‌ر کرد: کشتی جزو رشته‌ها‌یی است که خود به طور مجزا بهترین امکانات و شرایط را برای کشتی‌گیر‌ان آزاد و فرنگی فراهم کرده و بر‌نامه‌ریزی جامع و خوبی را برای آماده سازی ورزشکاران خود برای حضور در المپیک ریو پیش‌بینی کرده است. ما هیچ گونه نگرانی از وضعیت ورزشکاران المپیکی این رشته نداریم. تنها نگرانی کمیته ملی المپیک از رشته‌ها‌یی است که کمیته‌ پزشکی فعال ندارند.

وی در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا در این دوره روانشناس همراه کاروان به المپیک ریو اعزام می‌شود یا خیر؟ افزود: ما پیشنهاد خود را دادیم و امیدوارم هیات اجرایی کمیته ملی المپیک به این نتیجه‌ برسد که حضور روانشناس همراه کاروان اعزامی الزامی است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها