رد پای ترامپ در كشتی، بسكتبال و تیراندازی/ تیم كشتی آمریكا به ایران سفر می كند؟

کد خبر: 623933

رد پای ماجرای ترامپ و تصمیم جنجالی اش خیلی زود به ورزش هم كشیده شد. تحلیل ها خیلی زود رسید به رفت و آمد های ورزشی كه یكی از مهمترین هایش در هفته های آینده را قرار است خود ما در ایران و كرمانشاه برگزار كنیم.

رد پای ترامپ در كشتی، بسكتبال و تیراندازی/ تیم كشتی آمریكا به ایران سفر می كند؟
تیم كشتی آمریكا به ایران سفر می كند؟
سرویس ورزشی فردا: رد پای ماجرای ترامپ و تصمیم جنجالی اش خیلی زود به ورزش هم كشیده شد. تحلیل ها خیلی زود رسید به رفت و آمد های ورزشی كه یكی از مهمترین هایش در هفته های آینده را قرار است خود ما در ایران و كرمانشاه برگزار كنیم. جام جهانی كشتی مهمترین رویدادی است كه در ماه های آینده در ایران برگزار خواهد شد و از قضا آمریكایی ها هم به عنوان یكی از قدرت های كشتی دنیا مسافر این بازی ها هستند. حالا پس از تصمیم وقانونی كه ترامپ آن را تصویب كرد و اقدام متقابل وزارت امور خارجه ایران، حضور این تیم در هاله ای از ابهام قرار گرفته است.
رضا لایق دبیر فدراسیون کشتی ایران اعلام کرده که اقدامات لازم از قبل برای حضور همه کشورها در ایران انجام شده: «کارهای لازم را برای میزبانی از تمام تیم‌ها انجام داده‌ایم و مراحل اداری برای صدور روادید کشتی‌گیران آمریکایی نیز انجام شده است. مراجع قانونی درباره حضور آمریکایی‌ها در ایران تصمیم‌گیرنده هستند و ما هم از سیاست‌های نظام و دولت تبعیت می‌کنیم.»
این کارها اما مربوط به زمانی بود که هنوز ترامپ دستوری درباره اتباع ایرانی و شش کشور دیگر صادر نکرده بود و حالا با دستور ترامپ و بیانیه وزارت امور خارجه ایران کمی شرایط متفاوت می‌شود.
البته در اینجا هم چند ابهام جدی وجود دارد. آیا دستور العمل ترامپ فقط شامل حال اتباع عادی می‌شود یا ورزشکاران را هم که برای حضور در مسابقات بین‌المللی راهی آمریکا می‌شوند، دچار مشکل خواهد کرد؟
تاخیر در صدور ویزا برای كمانداران
به نظر می‌رسد که سفارتخانه‌های آمریکا هم در برخورد با این موارد تکلیف خود را نمی‌دانند. برای نمونه می‌توان به ایمیل سفارتخانه آمریکا در مجارستان به فدراسیون تیر و کمان اشاره کرد. تیم ملی تیر و کمان قرار است در مسابقات جام جهانی که در آمریکا برگزار شود، شرکت کند اما تا لحظه آماده شدن این گزارش، روادید سفر به این کشور برای این تیم صادر نشده است.

زمان زیادی از درخواست این تیم برای دریافت روادید می‌گذرد اما هنوز روادید صادر نشده و تحلیل اولیه در این‌باره، این است که حتما این تیم ورزشی هم شامل تصمیم ترامپ شده اما محمد علی شجاعی رییس فدراسیون تیر و کمان اعلام کرده، آمریکایی‌ها بابت تاخیر پیش آمده در صدور روادید عذرخواهی کرده اند. به همین دلیل می‌توان گفت اگر تحلیل اولیه درست بود، سفارت آمریکا در مجارستان نباید در ایمیلی که به فدراسیون تیر و کمان ارسال کرده از واژه عذر خواهی استفاده می‌کرد. بنابراین یک ابهام جدی درباره اینکه تیم‌های ورزشی شامل این موضوع باشند، وجود دارد.

ابهام مهم و جدی دیگر را شواهد و شایعات موجود درباره تصمیم جنجالی دولت مردان آمریکا به وجود آورد. در گذشته که در این‌باره بحث‌های زیادی به وجود آمده بود، عنوان می‌شد تصمیم ترامپ نه تنها ورود و خروج اتباع هفت کشور به آمریکا را دربر می‌گیرد، بلکه اتباع سایر کشورها را هم در صورت سفر به ایران تحت تاثیر قرار خواهد داد.
در همین راستا هم خبری منتشر شد که یک خانواده گرجستانی بعد از سفر به ایران در ورود به آمریکا بازداشت شده‌اند. این اقدام نگرانی‌های زیادی را به وجود آورده است که شاید ورزشکاران شش کشور روسیه، گرجستان، آذربایجان، مغولستان، هند و ترکیه هم نگران سفر خود به ایران و بعد از آن سفر به آمریکا باشند و این شاید حتی میزبانی‌های مسابقات ورزشی ایران را هم تحت تاثیر قرار بدهد.
رسول خادم رییس فدراسیون کشتی نیز در واکنش به این ماجرا فقط به این جمله اشاره می‌کند که فعلا تصمیم اخیر در حضور یافتن یا حضور نیافتن شش کشور دیگر تاثیر نداشته، اما به نظر می‌رسد که باید منتظر روزهای آینده ماند و دید که چه اتفاقی رخ خواهد داد.
طی روزهای گذشته جردن باروفس، مطرح ترین چهره آمریكایی ها از هم شرایط بوجود آماده ابراز نارضایتی كرده و از علاقه و امید خود برای كشتی گرفتن در تهران خبر داد.

• گزارش نیویورک تایمز از تاثیر قانون ترامپ بر ورزش دنیا

• استیو فراستر: می‌ترسیم دولت ایران به ما ویزا ندهد
قانون جدید ترامپ در حالی دغدغه‌هایی را درباره رقابت‌های پیش روی ملی‌پوشان ایران به وجود آورده که این موضوع فقط یک نگرانی ملی نیست و در سطح بین‌المللی هم در این مورد بحث می‌شود. در راستای این نگرانی بین‌المللی، نیویورک‌تایمز گزارشی در این رابطه منتشر کرده که حاوی نکته‌های قابل تاملی است.
در این گزارش آمده است: «قانون جدید ترامپ می‌تواند تاثیر زیادی بر ورزش بین‌المللی داشته باشد و مهم‌ترین تاثیری که می‌توان به آن اشاره کرد خدشه‌دار شدن رابطه خوب ایران و آمریکا در مسابقه‌های کشتی است. روز شنبه بعد از تصویب قانون جدید مسوولان ورزش در تکاپو بودند تا دریابند آیا ورزشکاران نیز مشمول ممنوعیت ورود به آمریکا می‌شوند یا خیر چراکه این مساله در ۹۰ روز آینده مشکل‌ساز خواهد بود. به نظر می‌رسد تاثیر مستقیم این قانون ابتدا در ورزش کشتی مشاهده خواهد شد. در حالی که ایران در ورزش کشتی با آمریکا در ارتباط است. استیو فراستر، یکی از مسوولان کشتی آمریکا در این باره اعلام کرد که رییس فدراسیون کشتی ایران با مسوولان دولت ایران دیدار می‌کند تا مشکلی برای آمریکایی‌ها به وجود نیاید. استیو فراستر در این‌باره گفت: ما نگرانی‌هایی داریم و می‌ترسیم که دولت ایران به ما ویزا ندهد. اگر اینطور شود هیچ آمریکایی نمی‌تواند در مسابقه‌ها شرکت کند.»
گیر افتادن بسكتبالیست ها در دبی
طی روزهای گذشته رسانه های خارجی از جمله واشنگتن پست و سرویس ورزشی یاهو نیز به این موضوع پرداختند و از ماندن دو بسكتبالیست آمریكایی تیم دانشگاه آزاد در دبی خبر دارند. این دو بازیكن كه برای تعطیلات به امارات رفته بودند، در راه برگشت نتوانستند برای ورود به ایران ویزا بگیرند و در دبی مانده اند.

با این حال دیگر خارجی لیگ بسكتبال كه در شیمیدر بازی می كند به دلیل گرفتن ویزا پیش از تصمیم ترامپ، طی روزهای گذشته وارد ایران شده اما وضعیت دیگر آمریكایی ها و خارجی های لیگ بسكتبال كه از ایران خارج شده اند، برای ورود به كشور مشخص نیست.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها