پشت پرده مناقشه بر سر تاریخ برگزاری انتخابات کمیته المپیک چیست؟

کد خبر: 249461

نکته ای که وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک برآن تاکید دارند، برگزاری این انتخابات پیش از آغاز ریاست جمهوری دوازدهم است. امری که اگر انجام شود موجب می شود تا دولت آینده، بالاجبار فردی از دولت قبلی را بر سر پست ریاست کمیته ملی المپیک بپذیرد و این یعنی ادامه همان اختلافات قبلی. اما در این بین اکثر کارشناسان ورزشی بر این باورند که این انتخابات باید به شهریور ماه و بعد از انتخابات ریاست جمهوری موکول شود تا فردی به ریاست کمیته ملی المپیک دست یابد که به دولت بعدی نیز نزدیک بوده و در نتیجه، اختلافات از بین رود.

پشت پرده مناقشه بر سر تاریخ برگزاری انتخابات کمیته المپیک چیست؟
سرویس ورزشی «فردا»- امیر قربانی- ماجرای درگیری بین وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک، موضوعی است که سال ها ورزش ایران را دچار مشکلات عدیده ای کرده و در هیچ یک از دولت های قبلی، تلاشی برای رفع این اختلافات انجام نشده است. البته در دوران ریاست جمهوری 4 ساله اول احمدی نژاد، محمد علی آبادی به طور همزمان ریاست کمیته ملی المپیک و سازمان تربیت بدنی را بر عهده داشت و هیچ گاه با خودش در دو پست مختلف درگیری پیدا نکرد، اما با شروع دوران کار دولت دهم و انتخاب علی سعیدلو به عنوان رئیس سازمان تربیت بدنی، بار دیگر اختلافات کمیته ملی المپیک و سازمان تربیت بدنی علنی شد. این اختلافات ادامه پیدا کرد تا آنکه محمد عباسی، به عنوان اولین وزیر ورزش و جوانان انتخاب شد. با حضور عباسی انتظار می رفت که این اختلافات پایان یابد اما بار دیگر، شاهد تنش هایی بین وزارت ورزش وکمیته ملی المپیک بودیم و کار تا حدی بالا گرفت که نهادهای بین المللی نیز از اختلافات این دو ارگان با خبر شدند. ریشه این اختلافات در شرح وظایف کمیته ملی المپیک است، چراکه اکثر وظایفی که برای این کمیته ذکر شده با وظایف وزارت ورزش و جوانان انطباق دارد. البته موضوع اختلاف بین وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک، در بیشتر کشورهای جهان وجود دارد، اما کشورهای صاحب نام در حوزه ورزش، تمام امور ورزشی خود را به وزارت ورزش سپرده و کمیته ملی المپیک را هر 4 سال یکبار و برای رقابت های المپیک برقرار می کنند. این در شرایطی است که در ایران، رئیس کمیته ملی المپیک خود را در جایگاهی بالاتر از وزیر ورزش می داند.
مناقشه بر سر تاریخ برگزاری انتخابات در جدیدترین درگیری های به وجود آمده میان وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک، دو طرف بر سر زمان برگزاری انتخابات این کمیته وارد مناقشه شده اند و هر یک بر زمان مدنظر خود تاکید دارند. محمد علی آبادی رییس کمیته ملی المپیک اعلام کرد که انتخابات این کمیته به طور حتم تا اردیبهشت 92 و پیش از انتخابات ریاست جمهوری برگزار خواهد شد. در مقابل محمد عباسی معتقد است که مجمع کمیته المپیک موظف بود، 5 ماه پیش انتخابات این کمیته را برگزار کند و این اشکال به آنها وارد است اما ما توصیه می‌کنیم که دستگاه سیاست‌گذار هرچه سریعتر این نقص را برطرف کند. وزارت ورزشی ها معتقدند که انتخابات کمیته ملی المپیک باید پیش از آغاز تبلیغات نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آغاز شود و در مقابل، علی آبادی با زیرکی خاصی، از حتمیت برگزاری این انتخابات در اردیبهشت ماه و در حین برگزاری تبلیغات نامزدهای ریاست جمهوری سخن می گوید. برخی معتقدند که تلاش علی آبادی مبنی بر برگزاری این انتخابات در اردیبهشت ماه به این دلیل است که این انتخابات در هیاهوی تبلیغات نامزدهای ریاست جمهوری به آرامی برگزار شود. نکته ای که وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک برآن تاکید دارند، برگزاری این انتخابات پیش از آغاز ریاست جمهوری دوازدهم است. امری که اگر انجام شود موجب می شود تا دولت آینده، بالاجبار فردی از دولت قبلی را بر سر پست ریاست کمیته ملی المپیک بپذیرد و این یعنی ادامه همان اختلافات قبلی. اما در این بین اکثر کارشناسان ورزشی بر این باورند که این انتخابات باید به شهریور ماه و بعد از انتخابات ریاست جمهوری موکول شود تا فردی به ریاست کمیته ملی المپیک دست یابد که به دولت بعدی نیز نزدیک بوده و در نتیجه، اختلافات از بین رود. به نظر می رسد اگر انتخابات کمیته ملی المپیک بنا بر سخن علی آبادی در اردیبهشت ماه سال 92 و پیش از انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود، بار دیگر ورزش در 4 سال آینده با اختلاف و نزاع بین مدیران کار خود را دنبال خواهد کرد. اما اگر این انتخابات به بعد از انتخابات ریاست جمهوری موکول شود، دولت بعدی با هر گرایشی، می تواند بر ناهماهنگی بین وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک پایان دهد.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها