کسی که خودش می‌داند کیست، سهم زیادی در استقلالی نشدنم داشت!

کد خبر: 470597

واقعيت اين است كه دوست نداشتم هيچ‌وقت اين اتفاق بيفتد. به ايران آمده بودم تا با پيراهن استقلال از فوتبال خداحافظي كنم. روز اولي كه آمدم، فكر نمي‌كردم يك روز مجبور به ترك استقلال شوم ولي متأسفانه شرايطی پيش آمد كه اين اتفاق تلخ برايم افتاد و مجبور شدم از استقلال بروم.

سرویس ورزشی « فردا »-

جواد نکونام مدتی سکوت کرده بود. قبل از بازی استقلال و سایپا خیلی‌ها دنبال او بودند. تقابل نکونام با تیم محبوبش می‌توانست پرسوژه باشد اما او سکوت کرد.

به گزارش خبرورزشی، سکوت کرد و حالا دو هفته بعد از این بازی، حرف‌هایی می‌زند که محتوای مهمی دارد. نکونام از اتفاقاتی روی سکوها حرف می‌زند که بی‌شک تک‌تک هواداران فوتبال آن را لمس کرده‌اند، چه آنها که به ورزشگاه رفته‌اند و چه آنها که چنین تجربه‌ای ندارند. او چیزهایی می‌گوید که شاید خیلی از اهالی فوتبال ترجیح می‌دهند درباره‌‌اش سکوت کنند اما نکونام که رکورددار بازی‌های ملی است و نامی ماندگار در تاریخ فوتبال ایران، هراسی ندارد و آنها را بیان می‌کند.

ازشما مصاحبه‌اي به ياد داريم كه گفته بوديد هر كاري مي‌كنيد تا هيچ‌وقت جلوي استقلال بازي نكنيد اما چه اتفاقي افتاد كه جواد نكونام جلوي تيم محبوبش قرار گرفت؟ واقعيت اين است كه دوست نداشتم هيچ‌وقت اين اتفاق بيفتد. به ايران آمده بودم تا با پيراهن استقلال از فوتبال خداحافظي كنم. روز اولي كه آمدم، فكر نمي‌كردم يك روز مجبور به ترك استقلال شوم ولي متأسفانه شرايطی پيش آمد كه اين اتفاق تلخ برايم افتاد و مجبور شدم از استقلال بروم. (مكث) بالاخره فوتبال اين‌طوري است. از استقلال جدا شدم و نتوانستم به قولي كه به هواداران داده بودم، عمل كنم. هواداران استقلال مي‌دانند چه اتفاقاتي برايم افتاد....

دقيقاً يادمان هست روزهاي اولي كه آمديد، مي‌گفتيد براي خداحافظي با پيراهن استقلال آمده‌‌ايد. شايد آن موقع برايتان خنده‌دار بود كه جلوي استقلال بازي كنيد. من اصلاً فكرش را نمي‌كردم. موقعي كه مي‌خواستم از اسپانيا به ايران بيايم، بعضي از دوستانم به من گفتند نيا ولي خودم تصميم گرفتم و آمدم. بعدها متوجه شدم كه چرا دوستانم آن حرف را مي‌زدند ولي باز هم مهم نيست. مهم اين است كه من به استقلال، تيم محبوبم آمدم و بازي كردم. خوشحالم كه پيراهن تيم دوست‌داشتني‌ام را بر تن كردم. جدايي از استقلال براي من كه آمده بودم بمانم و آنجا بازي كنم، بسيار سخت بود. به جرأت مي‌توانم بگويم يكي از تلخ‌ترين اتفاقات زندگي‌ام، لحظه‌اي بود كه فهميدم بايد از استقلال بروم. (مكث) البته خاطرات خوبي هم در تيم محبوبم داشتم. قهرماني در ليگ ‌برتر و رفتن به جمع ۴ تيم آسيا. همان سال هم بين سه بازيكن ‌برتر آسيا قرار گرفتم. اين افتخاراتي بود كه در استقلال به‌ دست ‌آوردم.

چه كسي باعث شد جواد نكونام مقابل استقلال قرار بگيرد؟ هيچ‌كس، خودم.

خودت؟ بله، خودم.

چرا؟ نمي‌خواهم خاطر هواداران تلخ شود ولي فكر می‌كنم امسال صحبت‌هايي كه درباره حضورم در استقلال شد، الكي بود. كسي كه خودش مي‌داند كيست، بيشترين سهم را در نيامدنم داشت و براي استفاده از نام من مدام مي‌گفت به استقلال بيا! وقتي اين رفتارها را ديدم، در نهايت خودم تصميم گرفتم برنگردم چون شرايط اصلاً مهيا نبود. به كسي هم ايراد نمي‌گيرم. واقعاً از ته دل آرزو مي‌كنم استقلال امسال موفق باشد. مثل يك هوادار پيگير بازي‌هاي اين تيم هستم و دوست دارم هواداران در پايان فصل خوشحال شوند.

مي‌ترسيديد به استقلال برگرديد و بار ديگر اتفاقات قبل تكرار شود؟ نه، من به آرامش نياز داشتم. شايد اين آرامش در استقلال براي من وجود نداشت. نمي‌گويم اين تيم حاشيه‌ دارد، منظورم به شخص خودم برمي‌گردد. ترجيح دادم جايي باشم كه بي‌حاشيه و بي‌سر و صدا فوتبالم را بازي كنم. اگر به دلم بود، دوست داشتم به استقلال بروم و براي اين هواداران بازي كنم ولي اين شرايط باعث شد مجبور شوم برخلاف دلم عمل كنم. از اينكه سايپا را انتخاب كرده‌ام اصلاً پشيمان نيستم. اينجا واقعاً آرامش دارم. روز اول برايم سخت بود در ايران به تيمي غير از استقلال ملحق شوم ولي سايپا با روي باز من را پذيرفت و از حضور در اينجا لذت مي‌برم.

از رفتارهايي كه با شما شد، دلخور هستيد؟ اصلاً دلخور نيستم.

نام جواد نكونام جزو اولين نام‌هايي بود كه براي حضور در استقلال مطرح شد. دقيقاً از همان روز اول. در آن زمان اصلاً صحبتي هم با شما شد؟ آيا بحثي بود؟ آن روزها بحث بودن يا نبودن يك‌سري‌ها بود ولي حرف از حضور قطعي كسي زده نشد. من همان موقع گفتم چه باشم و چه نباشم، دوست دارم استقلال موفق باشد. دنبال اين هم نبودم تا هر كاري كنم و به استقلال برگردم. اصولاً هيچ‌وقت در فوتبال چنين كارهايي نكرده‌ام. تكليفم از روز اول مشخص بود. گفتم اگر به من نياز باشد مي‌آيم، اگر نه براي استقلال دعا مي‌كنم. مهم نيست چه بازيكني در استقلال است، مهم اين است كه هواداران خوشحال شوند. هر كدام از ما فوتباليست‌ها وظيفه داريم براي خوشحالي هواداران بازي كنيم. فكر مي‌كنم آن روزها بيشتر نام من مطرح شد كه براي يك‌سري‌ تبليغات شود.

شفاف حرف مي‌زنيد؟ منظورتان سوء‌استفاده است؟ دقيقاً. به نظرم از نام من سوء‌استفاده مي‌شد كه البته به اين موضوع واكنش نشان دادم.

روز بازي با استقلال، رفتار هواداران با شما چطور بود؟ حسن روشن پيشكسوت باشگاه استقلال در مصاحبه‌اي گفت بعضي‌ها خط گرفته بودند تا نكونام را تشويق نكنند. من برخلاف بعضي‌ها اسم جايگاه‌هاي ورزشگاه را هم نمي‌دانم. هيچ‌وقت در فوتبالم دنبال اين چيزها نبوده‌ام اما روز بازي، در گوشه‌اي از ورزشگاه كه خودم هميشه بازي‌هاي استقلال را از آنجا تماشا مي‌كردم، تشويق شدم. موقعي كه داشتيم گرم مي‌كرديم، هواداران به من لطف داشتند. هواداران به صورت فردي هم به من ابراز لطف و علاقه كردند ولي به صورت گروهي و جمعي، اين اتفاق زياد نيفتاد. اين هم به خاطر حضور يك‌سري افراد است كه با من مشكل دارند. اين‌ها همان كساني هستند كه با يك پرس غذا، نظرشان عوض مي‌شود! يك مثال براي شما مي‌زنم؛ بازيكني بود كه پارسال از استقلال رفت. به او بدترين بي‌احترامي‌ها را كردند. در صفحه مجازي‌‌اش انواع توهين‌ها را به او کردند ولي وقتي امسال آمد، همين آدم‌ها تشويقش مي‌كنند و اوضاع گل و بلبل شده است. فقط خواستم به شما و مردم بگويم كه آنها چطور آدم‌هايي هستند.

شما چقدر اين رفتارها را جدي مي‌گيريد؟ من اگر مي‌خواستم به اين رفتارها توجه كنم كه الان محبوب سكوها بودم! همين كه مردم در خيابان، همين استاديوم‌ها و هر جاي ديگري من را مي‌بينند و احترام مي‌گذارند، برايم كافي است و چيز ديگري نمي‌خواهم. بعد از ۱۵۱ بازي ملي و حضوري كه در فوتبال داشتم، جواب زحماتم را از مردم گرفتم. آنها هميشه به من لطف دارند ولي ديگر همه مي‌دانند مردم در ورزشگاه نمي‌توانند بازيكني را كه دوست دارند تشويق كنند. طرف من و خيلي از فوتباليست‌ها هميشه مردم هستند نه يك مشت دست‌نشانده. من بازيكني هستم كه وقتي داور سوت بازي را مي‌زند، تمام تمركزم را روي بازي مي‌گذارم. اصلاً متوجه نمي‌شوم كه چه كسي تشويق مي‌شود و چه كسي تشويق نمي‌شود. در بازي استقلال هم اين حالت را داشتم و بعد از سوت داور چيزي متوجه نشدم. خدا را شكر مردم و هواداران اين آدم‌ها را مي‌شناسند. آنها هستند كه در استاديوم خط مي‌دهند. رفتار و حركات‌شان هم مشخص شده است. تمام بزرگان اين فوتبال با اين افراد مشكل دارند.

شايد علت اين اتفاقات پستي بود كه بعد از مرگ هادي نوروزي در اينستاگرام خود منتشر كرديد. من آن موقع واقعيت‌ها را گفتم. الان هم نظرم همان است. شما، مردم و همه مي‌دانند چيزهايي كه من درباره‌‌اش حرف مي‌زنم، واقعيت دارد و متأسفانه در فوتبال ما اتفاق مي‌افتد. مردم خودشان بهترين قاضي هستند و متوجه همه چيز مي‌شوند.

قبل از بازي با استقلال شايد خيلي‌ها تصور مي‌كردند شما به سمت نيمكت حريف نرويد اما اين اتفاق افتاد. چرا نبايد اين كار را مي‌كردم؟ من هيچ‌وقت اخلاق را فراموش نكرده‌ام. ياد گرفته‌ام اخلاق را رعايت كنم و احترام بگذارم چون با مربيان اخلاق‌مدار در ايران كار كرده‌ام.

حتي بعضي رسانه‌ها نوشتند برخورد شما با پرويز مظلومي سرد بوده. برخورد كه سرد و گرم ندارد. آقاي مظلومي هيچ‌وقت مربي من نبوده و اگر به سمت نيمكت رفتم به خاطر همان احترام بود. زماني كه به عيادت غلامحسين مظلومي به بيمارستان رفتم، پرويز مظلومي را آنجا ديدم و با هم صحبت كرديم. آنجا بود كه بيشتر با هم آشنا شديم. مطمئن باشيد اگر حتي سرمربي استقلال را نمي‌شناختم، به خاطر احترام به اين كادر و همين‌طور بقيه مربيان و بازيكنان و همين‌طور بر حسب كوچكي و بزرگي، به سمت نيمكت مي‌رفتم و عرض ارادت مي‌كردم.

جدا از اين بحث‌ها مهدي ترابي ستاره سايپا در مصاحبه‌اي گفته بود شما خيلي به او كمك مي‌كنيد. گويا ارتباط‌‌تان با همه بازيكنان سايپا خوب است. من اگر كاري مي‌کنم، انجام وظيفه است. با خيلي از بازيكنان در تيم‌ملي رابطه خوبي داشتم. با همه دوست بودم. در سايپا هم همين‌طور است. هر كاري از دستم بربيايد براي همه انجام مي‌دهم. مهدي ترابي هم بازيكن جوان و آينده‌داري است. به نظر من مطبوعاتي‌ها به مهدي كم‌توجهي مي‌كنند. او لياقت زيادي دارد و مستحق توجه بيشتري است. آينده مهدي درخشان است. او بيشتر از بعضي بازيكناني كه به آنها توجه زيادي مي‌شود، مستحق توجه رسانه‌هاست.

سايپا با ۲۱ امتياز در رده پنجم جدول ليگ ‌برتر قرار دارد. خود جلالي بارها گفته تجربه شما و ديگر بازيكنان باتجربه تيم به موفقيت تيم كمك زيادي كرده است. سايپا متكي به يك بازيكن نيست. سايپا تيم خوبي است. به خودباوري رسيده. بازيكنان باور كرده‌اند كه مي‌توانيم جلوي هر تيمي برنده باشيم. مقابل استقلال كه تيم محبوب و دوست‌داشتني من است، مستحق برد بوديم و مي‌شد برنده باشيم. اگر يك مقدار دقت مي‌كرديم، برنده بازي مي‌شديم. من هم در اين مسابقه با تمام وجود بازي كردم. وقتي هم در پاس بازي مي‌كردم، هميشه جلوي استقلال نهايت تلاشم را انجام مي‌دادم تا بهترين بازي‌ها را انجام دهم. به خاطر تعهد و قراردادي كه با سايپا داشتم، در هر بازي تلاش كرده‌ام بهترين بازي را انجام دهم. اميدوارم هواداران استقلال هم اين شرايط را درك كنند. به ‌هر‌ حال من بايد براي موفقيت سايپا بجنگم.

فكر مي‌كنيد سايپا در پايان فصل بتواند سهميه بگيرد؟ وضعيت تيم ما خيلي خوب است. واقعاً خدا را شكر مي‌كنم. بايد از باشگاه و كادرفني به خاطر حمايت از تيم تشكر كنم. اگر بازي با استقلال اهواز را ببريم دوباره در جمع مدعيان باقي مي‌مانيم. بايد از همه بچه‌هاي تيم تشكر كنم. در سايپا بزرگ‌ها بزرگي مي‌كنند و جوان‌ها هم واقعاً احترام مي‌گذارند. جو تيم فوق‌‌العاده است و از بودن در سايپا لذت مي‌برم.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها