احسان حاج صفی: به من می‌گویند فابرگاس

کد خبر: 588022

احسان حاج صفی بازیکن تیم سپاهان معتقد است که جوانان امروز سپاهان ستارگان فردای فوتبال ایران خواهند شد.

روزنامه نصف جهان: احسان حاج صفی جز معدود بازیکنان چپ پای فوتبال کشور است که هم در رده باشگاهی و هم در رده ملی موفق عمل کرده است و در بازی‌های های چند سال اخیر تیم ملی توانسته است به صورت ثابت در ترکیب تیم ملی بازی کند و با بازی‌های خوبش تحسین همگان را برانگیزد. احسان این روزها در کنار وظایف خطیرش در تیم ملی، در سپاهان هم مسئولیت سنگین تری نسبت به قبل را تجربه می کند. او پس از خداحافظی محرم نویدکیا، کاپیتان اول زردپوشان است و وظایف جدیدی را پیش روی خود می بیند. گفتگو با کاپیتان اول سپاهان و بازیکن تیم ملی فوتبال ایران را از دست ندهید. احسان! این روزها وظیفه ات نسبت به گذشته در سپاهان سنگین تر شده است. تو به عنوان جانشین محرم،کاپیتان اول تیم هستی و قطعا مسئولیت خطیری در این رابطه داری. این را بگویم که محرم نویدکیا کاپیتان ابدی سپاهان است و هیچکس نمی تواند جای او را بگیرد. باور کنید هنوز پس از گذشت روزها از خداحافظی محرم، ناراحت هستم و باور نمی کنم که او از جمع ما جدا شده است. واقعا سخت و ناراحت کننده است. به هر حال اینگونه تصمیم گرفته شد که بعد از آقا محرم، من کاپیتان اول تیم باشم. این موضوع برایم افتخاری بزرگ است که در جایگاهی که نویدکیا سالها برای آن تلاش کرده قرار بگیریم و کلا وظیفه خیلی سختی است که امیدوارم با یاری خدا، مشورت های آقا محرم و حمایت همه بتوانم از عهده آن بر بیایم. مجددا تاکید کنم که برای من محرم تا ابد کاپیتان است و او را همیشه کاپیتان خودم می دانم.
فصل گذشته از سپاهان رفتی و با رفتن تو اتفاقات و نتایج تلخی برای سپاهان رقم خورد. اما امسال با بازگشتت بار دیگر هواداران این تیم را خوشحال کردی.
بله ، وقتی پارسال رفتم و بازی‌های این تیم را از تلویزیون می دیدم ، شوکه می‌شدم که چرا تیم به این روز افتاده است. هیچ وقت سپاهان متکی به یک بازیکن نبود. چند سال پیش هم که به خاطر سربازی به تراکتورسازی رفتم، چند بازیکن دیگر هم این تیم را ترک کردند، اما باز هم سال بعد این تیم قهرمان شد. پارسال نمی‌دانم چرا شرایط این طور شد که به یک باره به این روز افتاد و خیلی برای سپاهان ناراحت بودم . در مورد حضور مجدد در سپاهان هم همیشه گفته بودم که اگر بخواهم در ایران بازی کنم سپاهان در اولویت انتخاب های من قرار دارد و با توجه به اینکه در این باشگاه بزرگ شده ام و خونم زرد است قطعا به سپاهان باز می گردم و خوشحالم که به وعده ام عمل کردم و با اینکه پیشنهادات مالی بهتری از تیم های دیگر داشتم ولی باز هم به خانه خودم آمدم.
مانند بعضی از بازیکنان که دوست دارند در بخشی از عمر فوتبالی خود در استقلال و پرسپولیس بازی کنند ظاهرا تو چنین آرزویی نداری. همینطوراست؟
خب استقلال و پرسپولیس بزرگ و قابل احترام هستند ولی سپاهان هم تیم بسیاربزرگ و پرافتخارترین تیم سال های اخیر ایران است. حضور در این تیم می تواند برای هر بازیکنی مایه افتخار و مباهات باشد. من با توجه به اینکه در سپاهان رشد کرده ام بعید می دانم که در ادامه به استقلال و پرسپولیس بروم و امیدوارم شرایط به گونه ای باشد که همچنان در ایران فقط برای سپاهان بازی کنم. این سئوال قطعا تکراری است، اما در مورد آغاز فوتبال، حضور در سپاهان و همه آن رخدادهایی که باعث شد حاج صفی یک نام بزرگ در فوتبال اصفهان و ایران شود برایمان صحبت کن
فوتبال را از هفت یا هشت سالگی شروع کردم و 10 ساله بودم که از کاشان به اصفهان آمدم. در 11 سالگی در نونهالان ذوب‌آهن بازی کردم و بعد از سه سال که حدود 14 سال داشتم باید در نوجوانان ذوب‌آهن بازی می‌کردم که سرمربی وقت آن زمان مرا خط زد. هنوز که هنوز است به یاد دارم که 90 دقیقه در پشت دروازه گرم کردم اما آن مربی یک تست ساده هم از من نگرفت. در آن زمان ناراحت شدم، اما در حال حاضر خوشحال هستم چرا که به نفعم تمام شد و اگر در ذوب‌آهن می ماندم شاید به موقعیت فعلی که دارم نمی‌رسیدم. زمانی که در نوجوانان و جوانان سپاهان بازی می‌کردم لوکا بوناچیچ تازه به سپاهان آمد و بسیار زیاد به جوانان اهمیت می‌داد
. باید بگویم که لوکا در فوتبال من بسیار تأثیرگذار بود. به این صورت که اگر او نبود به این موقعیت نمی‌رسیدم. مربیان ایرانی اصولا زیاد به جوانان اهمیت نمی‌دهند. من برای حضور در سپاهان با سرپرست آن زمان تیم نوجوانان سپاهان که آقای مختاری بود صحبت کردم و خودم نیز با باشگاه ارتباط داشتم. من و یک نفر دیگر به نام مهدی سلیمانی با هم به سپاهان رفتیم که او شرایط لازم را نداشت و بعد از دو سال بازی در سپاهان از آنجا رفت و شانس کمی با من یار ماند و در سپاهان ماندم. و بعدا هم که به لطف خدا روند موفقیت هایم در سپاهان آغاز شد و شرایط به گونه ای پیش رفت که شما و مخاطبان در مورد آن اطلاع دارید.
لوکا بوناچیچ مربی است که خیلی از بازیکنان با او مشکل دارند ولی ظاهرا لوکا برای تو خوب بود و با اعتمادی که به تو داشت باعث شد که در فوتبال و در سطح بزرگسالان به خوبی دیده شوی.
بله. همینطور است عرض کردم من واقعا مدیون لوکا هستم و اگر اعتماد او نبود شاید در شرایط و موقعیت های کنونی برایم رقم نمی خورد.لوکا بوناچیچ بعد از رفتن به تیم‌های عربی از لحاظ عصبی بیشتربه هم ریخت و هر تیمی را که می‌گرفت به ته جدول و لیگ دسته یک می‌برد. چند سال گذشته نیز که به سپاهان آمد داشت سپاهان را به ته جدول هدایت می‌کرد. اما خوشبختانه به موقع از سپاهان خداحافظی کرد!!!
درست در خاطرم نیست ولی انگار در یک مصاحبه گفته بودی که در نونهالی ابتدا قرار بود گلر باشی و موقعی که فوتبال را آغاز کرده بودی ابتدا در دروازه می ایستادی. درست است؟
نه. اینطور نبود.من مثل همه فوتبالیست‌ها از زمین خاکی شروع کرده‌ام و در زمین خاکی بازی می‌کردم. زمانی که هشت سالم بود صانعی نژاد مربی آن زمین خاکی بود. او به بازیکنان گفت بازیکنان در درون زمین بایستند و دروازه بان‌ها بروند در درون دروازه که من می‌خواستم بروم و در درون دروازه بایستم، اما دوست من دستم را گرفت و کشید و گفت نمی‌خواهد درون دروازه بروی و شاید اگر در درون دروازه می‌رفتم، مسیر زندگیم کاملاً تغییر می‌کرد و به موقعیت فعلی‌ام نمی رسیدم . البته دروازه بان باید بلند قد باشد. دروازه بان‌های کمی هم هستند که در عین کوتاه قدی، دروازه‌بان خوبی هم باشند. گلرهایی مانند فابین بارتزگلر اسبق فرانسه و خورخه کامپوس دروازه‌بان اسبق مکزیک جز دروازه‌بان‌های قد کوتاه محسوب می‌شدند که عملکرد بسیار خوبی داشتند.
الگوی تو در فوتبال رائول بود. درسته؟
رائول گونسالس الگوی فوتبال من است و این بازیکن را بسیار دوست دارم و عاشق سبک بازی اش بودم. البته حالا که به من می گویند فابرگاس( باخنده) . در کنار اینها محرم نویدکیا هم که الگوی بسیار خوبی برای من و سایر بازیکنان است. البته من در ایران به غیر از نویدکیا یک بازیکن دیگر را نیز قبول دارم که کریم باقری است که مانند نویدکیا از نظر فنی و اخلاقی در زمان خودش بی نظیر بود.
در مورد سپاهان امسال چه نظری داری؟
خوب سپاهان تغییرات زیادی داشته است و طبیعی است که وقتی تغییر در سطح گستره باشد به زمان زیادی هم نیاز است تا تیم در شرایط استاندارد و مورد انتظار قرار بگیرد. ویسی مربی بسیار خوبی است که با توجه به جوانگرایی که در سپاهان به وجود آورده هم به او و هم به جوانان تیم باید فرصت داد تا شایستگی های خود را به اثبات برسانند. شاید در این مسیر ناکامی هایی به وجود بیاید ولی در دراز مدت به نفع سپاهان است و جوانان امروز سپاهان می توانند ستارگان فردای فوتبال ایران باشند. به شرطی که از آنها حمایت کرد و با صبوری به آنها انگیزه و امید داد.
احسان!در آینده به بازی در لیگ های عربی فکر می کنی و امکان دارد که روزی تو را در یکی از این لیگ ها ببینیم؟
نه. فعلاً چنین قصدی ندارم، زیرا لیگ‌های عربی سطح فنی بازیکنان را پایین می‌آورد .تفاوت لیگ‌های عربی با ایران این است که عرب‌ها پول زیاد دارند، اما بازیکنان با استعداد ندارند. بازیکن می‌آورند و ملیت قطری یا اماراتی به او می‌دهند. به همین علت زیاد تیم‌های عربی را قبول ندارم و اگر در ایران نباشم اروپا را ترجیح می دهم.
ممکن است در پایان دوران فوتبالیت ، به سراغ مربیگری بروی؟
حالا تا آن زمان خیلی مانده است. راستش را بخواهید زیاد مربی‌گری را دوست ندارم و در حال حاضر که وضعیت مربی‌ها را می‌بینم خود متوجه می‌شوم که چه فشار روانی بر روی مربیان است و تا بتوانم از مربیگری دوری می‌کنم، اما تا چند سال آینده معلوم نیست نظرم تغییر پیدا می‌کند یا نه . ببینیم در آینده چه می شود.
اوقات فراغت احسان حاج صفی چگونه می گذرد؟
بیشتر در خانه هستم. دروغ نگویم زیاد کتاب نمی‌خوانم و اگر هم بخوانم بیشتر کتابهای ورزشی یا انگلیسی است که بتوانم به زبانم کمک کنم . کلا خیلی بیرون نمی رم و بیشتر اوقاتم غیر از تمرینات را در خانه می گذرانم.
در زمان های فراغت به کاشان هم می روی؟
حتما. اگر تمرین نداشته باشم حتماً به کاشان می‌روم وشهرم را با مکان های دیدنی اش بسیار دوست دارم.
از آلمان و حضور در فرانکفورت برایمان صحبت کن.
در آلمان شرایط تمرینی و مسابقه ای خیلی خوب است و بسیار بالاتر از سطح ایران بود و حتی مسابقات بوندسلیگای ۲ هم در سطح بالایی برگزار می‌شود، اما شرایط تیمی ما در نیم فصل اول خوب نبود و در نهایت هم تیم مان موفق عمل نکرد.
در آنجا به تو لقب ایقانا داده بودند؟
لقب خاصی نداده‌ بودند. اما هر زمان که بازی‌ها را گزارش می‌کردند بیشتر به من می‌گفتند حاجی. البته چون نمی‌توانستند ایران را تلفظ کنند، می‌گفتند بازیکن ایقانا!
درمورد تیم ملی و کارلوس کی روش برای مان صحبت کن.
خوب برخی ها صعود ما به جام جهانی روسیه را قطعی می دانند که در این باره باید بگویم که هیچ چیز قطعی نیست و هنوز راهی طولانی تا مسیر رسیدن به جام جهانی داریم و باید همچنان شرایط خوبی را برای تیم ملی هموار کرد که بتواند نتایج خوبی که در دیدارهای گذاشته داشت را در بازی های آینده هم تکرار کند. در مورد کی روش هم باید بگویم که این مربی فوق العاده است و خدمات ماندگاری به فوتبال ایران کرده است. باید برای او شرایط مطلوب و پشتیبانی های لازم انجام شود، آرامش او و تیم ملی باید حفظ شود تا بتوانیم در یک شرایط حرفه ای که مدنظر اوست به موفقیت برسیم. امیدوارم کارلوس سالهای سال در تیم ملی بماند و بتوانیم با حضور او همیشه موفق باشیم و مردم را شاد کنیم.
و صحبت های پایانی احسان در این گفتگو…
از شما به خاطر این مصاحبه ممنون و سپاسگزارم. از هواداران سپاهان می خواهم که با صبوری و خویشنداری به حمایت خود از تیم محبوبشان ادامه دهند و نتیجه این حمایت را هم در آینده ببینند. مطمئن باشند که این سپاهان می تواند در آینده به شرایط خوبی برسد و روزهای طلایی و تاریخی را تکرار کند. در مورد تیم ملی هم امیدوارم به بازی های خوب مان ادامه دهیم و با صعود به جام جهانی روسیه بار دیگر ایران را غرق در شادی کنیم.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها