علت روشن نشدن جاروبرقی و نحوه رفع ایراد

کد خبر: 1118965

مشکلاتی مثل خاموش شدن یا روشن نشدن جاروبرقی از مشکلات معمولی هستند که برای جاروبرقی پیش می‌آیند. در این مقاله با علت روشن نشدن جاروبرقی و راهکارهای رفع آن آشنا شوید.

علت روشن نشدن جاروبرقی

مشکلات رایج جاروبرقی ها

جاروبرقی از مهم ترین تجهیزات برقی خانه است که خراب شدن آن می تواند باعث ایجاد مشکلات زیادی برای خانم خانه شود. در اکثر موارد مکانیسم بیشتر جاروبرقی ها شباهت زیادی به یکدیگر دارد؛ این شباهت در مشکلات رایج در جاروبرقی ها نیز وجود دارد. برخی از مشکلات رایج جاروبرقی ها خاموش شدن ناگهانی جاروبرقی، روشن نشدن، مکش نداشتن، شکستن کمربند جاروبرقی، نچرخیدن برس جاروبرقی، پر سر و صدا بودن و کار نکردن موتور جاروبرقی هستند. در این مطلب به بررسی علت روشن نشدن جاروبرقی می‌پردازیم و راهکارهای موثری را برای پیشگیری از خرابی و نیاز به تعمیر جاروبرقی توسط تعمیرگاه های جاروبرقی ارائه خواهیم داد.

دلایل روشن نشدن جاروبرقی و راهکارهای مقابله با این مشکل

حتما برای شما نیز پیش آمده است که جاروبرقی شما روشن نشود و یا از کار افتاده باشد. ما در بیشتر این موارد گمان می کنیم که دلیل اصلی این موضوع، به خاطر مشکل در موتور جاروبرقی است. اما این طور نیست؛ در بسیاری از موارد، مشکل در سیم، کلید و رله جاروبرقی است که معمولا به آن ها توجه نمی کنیم. در این بخش 7 علت روشن نشدن جاروبرقی را برای شما شرح می‌دهیم.

مشکل پریز برق

شاید به ذهن خودتان هم خطور کرده باشد ولی اگر شما هم از آن دسته افراد هستید که هر بار از یک پریز ثابت در خانه برای روشن کردن جاروبرقی خود استفاده می کنید بهتر است قبل از عجله و تصمیم گیری در مورد خرابی جاروبرقی خود، پریز دیگری را نیز امتحان کنید. در برخی موارد مشکل در پریز است که باعث می شود تا برق به جاروبرقی انتقال پیدا نکند. برای مقابله با این مشکل می توانیم به روش زیر عمل کنیم:

امتحان کردن پریز با فازمتر یا ولت متر راه حل این مشکل است. رنج ولت متر را باید 250 ولت انتخاب کنید و برق را اندازه گیری کنید. شاید گاهی پریز، برق داشته باشد و فازمتر برق داخل پریز را نشان دهد و باز هم ولت برق پایین باشد و جاروبرقی روشن نشود.

قطعی سیم رابط جاروبرقی

در برخی مواقع نیز مشکل روشن نشدن جاروبرقی به خاطر قطعی سیم رابط برق آن است. حال ممکن است این مشکل به خاطر قطعی سیم یا از دوشاخه باشد یا در طول سیم و یا در محل اتصال سیم به سیم جمع کن دستگاه قطعی اتفاق افتاده باشد. در صورتی که سیم رابط قطع شده باشد و قابل تعمیر نباشد، باید آن را تعویض کنید. در ادامه راهکارهایی برای بررسی سیم رابط به شما ارائه می دهیم:

  • برای تست این موضوع بهتر است از یک ولت متر استفاده کنید و از متصل بودن جاروبرقی به برق اطمینان حاصل کنید. برای این کار باید درب جاروبرقی را باز کنید و سیم را به دوشاخه مورد نظر بزنید و سپس با ولت متر سیم رابط را چک کنید
  • راه دیگر این است که بدون اتصال سیم به پریز برق و تنها با اتصال سیم های رابط به یکدیگر بررسی کنید که آیای سیم رابط درست کار می کند یا خیر. برای این کار بهتر است که اهم متر خود را روی R1 تنظیم کنید. اگر سیم سالم باشد عقربه اهم متر حرکت خواهد کرد

مشکل در سیم جمع کن جاروبرقی

اگر خرابی از سیم جمع کن جاروبرقی باشد، با وجود این که برق وارد سیم جمع کن می شود، ولی شاخک های آن که به حلقه های گردان قرقره وصل شده اند ممکن است قطعی داشته باشند. این قطعی اجازه روشن شدن جاروبرقی را به آن نمی دهد. از راهکارهای حل این مشکل می‌توان به این شیوه عمل کرد:

سر سیم را آماده کنید، کمی آن را خم کنید و قرقره را روی آن قرار دهید به طوری که سیم ها به واسطه فشار قرقره به سمت پایین حرکت کنند و برق به طور موقت متصل شود. اگر با این روش، جاروبرقی شما وصل شد یعنی مشکل در سیم جمع کن آن رخ داده است.

مشکل کلید قطع و وصل

در بسیاری از موارد مشکل روشن نشدن جاروبرقی علتی سطحی تر از تصور شما دارد. به همین علت هنگام جست و جو برای پیدا کردن علت روشن نشدن جاروبرقی بهتر است که نگاهی به کلید استارت یا همان کلید قطع و وصل بیاندازید. می توانید برای این کار از روش زیر استفاده کنید:

"خرابی کلید را با اهم متر بررسی کنید. در این حالت اگر کلید مشکلی نداشته باشد باید عقربه اهم متر در حالت روشن روی صفر و در حالت خاموش روی علامت بی نهایت قرار بگیرد؛ در غیر این صورت باید کلید را تعمیر کنید و در صورتی که قابل تعمیر نبود، آن را تعویض کنید."

روشن نشدن جاروبرقی به علت مشکل در رله

برخی از جاروبرقی ها دارای یک رله هستند. وقتی که رله باز باشد و کلید قدرت آن به هر دلیلی نتواند به رله متصل شود جاروبرقی دچار مشکل می شود و نمی تواند شروع به کار کند و استارت بزند. به همین علت بهتر است که در هنگام روشن نشدن جاروبرقی رله آن را تست کنید. می‌توانید به این صورت عمل کنید:

"سیم های جاروبرقی که به کلید دسته جارو متصل هستند را با اهم متر چک کنید و درصورت سالم بودن کلید، خود رله را بررسی کنید. برای بررسی رله، جاروبرقی را به برق بزنید و توسط یک پیچ گوشتی دسته عایق کلید قدرت رله را سفت کنید. در این حالت اگر ایراد دستگاه از رله باشد جاروبرقی روشن می شود و این مشخص می شود که ایراد از ساختمان داخلی رله یا اتصال آن به کلید قدرت است. اما اگر جاروبرقی شما روشن نشد یعنی مشکل از رله نیست."

مشکل در برد الکترونیکی دستگاه

مدار موتور جاروبرقی از نوع سری است. این موضوع باعث می شود تا با ایجاد مشکل در تنها یکی از اجزای برد، سایر قسمت ها نیز از کار بیافتند. مثلا اگر تنها یکی از فن ها خراب شوند، این باعث می شود تا زغال به کلکتور نچسبد و مدار قطع شود. می‌توانید به روش‌های زیر این مشکل را حل کنید:

  • بهتر است که اتصال مدار به برق به وسیله اهم متر بررسی شود
  • اگر ایراد در برد بود، بهتر است کار را به یک متخصص تعمیر جاروبرقی بسپارید تا این مشکل حل شود و جاروبرقی شما روشن شود

روشن نشدن جاروبرقی به علت مشکل در موتور

در صورتی که مشکل جاروبرقی شما هیچ یک از مشکلات قبلی نباشد، باید برای اقدام آخر سالم بودن موتور جاروبرقی خود را بررسی کنید. البته برای بررسی موتور جاروبرقی خود نیاز به مطالعه و تجربه دارید و درصورتی که با بازکردن موتور جاروبرقی آشنایی ندارید بهتر است که کار را به متخصصین تعمیر این دستگاه بسپارید. برای تست موتور کافی است که موارد زیر را طی کنید:

  • موتور را به صورت مستقیم به برق وصل کنید. اگر روشن نشد و مشکلاتی که در مطلب ذکر کردیم را نداشت احتمال دارد موتور آن سوخته باشد. البته ممکن است که مشکل موتور از آرمیچر آن باشد یا هریک از قطب ها مشکل داشته باشند

معمولا ابتدا موتور جاروبرقی نیم سوز می شود و بعد می سوزد. به همین خاطر موتور قبل از سوختن کامل، هربار بوی بد سوختگی می دهد که می توانید از این طریق به نیم سوز شدن آن پی ببرید

رفع مشکل روشن نشدن جاروبرقی

روشن نشدن جاروبرقی؛ مشکلی با دلایل سطحی یا جدی

در این مطلب با بررسی موارد روشن نشدن جاروبرقی، به بررسی علل این مشکل پرداختیم و راهکارهای مناسبی برای پیش گیری یا حل این مشکل ارائه کردیم. علت روشن نشدن جاروبرقی می تواند به موارد مختلفی بستگی داشته باشد که بهتر است در هنگام رویارویی با این مشکل عجله نکنید تا بتوانید علت روشن نشدن جاروبرقی خود را دقیق و بدون اشتباه دریابید. پس از پیدا کردن دلیل روشن نشدن دستگاه خود باید سپس اقدام به تعمیر یا تعویض قطعه مورد نظر کنید. شما می‌توانید این کار را به متخصصین تعمیرات جاروبرقی از تعمیرگاه های مجاز و معتبر مانند دیبا پشتیبان dibaposhtiban.ir بسپارید تا دستگاه شما دچار مشکل جدیدتری نشود. همچنین مهم ترین نکته این است که در هنگام برخورد با این مشکل اعتماد به نفس خود را حفظ کنید و به دنبال علت روشن نشدن جاروبرقی خود و پیدا کردن راهکارهای بهتر برای حل آن باشید.

منبع:  https://www.dibaposhtiban.ir/reason-for-not-turning-on-the-vacuum-cleaner/

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها