دکه/ بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور

بازی با اعتماد عمومی

کد خبر: 1226768

در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

بازی با اعتماد عمومی

گروه سیاست سایت فردا - در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

 

همشهری: سرنوشت حرف بی‌حساب/ روح و روان مردم ملعبه دوستداران بگم بگم نیست

هرچند احمد علیرضا بیگی مطابق مصوبه هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان اجازه نطق ندارد اما این باعث نشد وی از جنجال و بی‌صداقتی دست بردارد چنانکه بعد از روشن شدن مصوبه هیات نظارت سعی کرد این تصمیم را به رئیس مجلس منتسب کند.

وی پیش‌تر با دروغ شاسی بلندها گام بلندی برای دیده شدن برداشته بود اما چندی بعد اصل ماجرا برخلاف آنچه علیرضا بیگی گفته بود آشکار شد. روزنامه همشهری درباره رفتارهای علیرضا بیگی نوشته: او نیک می‌داند که این‌دست حرف‌های بی‌سند چه بر سر اعتماد عمومی می‌آورد‌. ادعایی که روز اول با افترای رشوه‌خواری نمایندگان برای استیضاح‌نکردن وزیر صمت سر زبان‌ها افتاد، روزبه‌روز آب رفت و تغییر کرد؛ یک روزی تبدیل شد به دریافت خودرو توسط نمایندگان و کارکنان مجلس، روز دیگر تعداد خودروهای ادعایی تغییر کرد و یک روز دیگر کل ماجرا به نوعی کتمان شد. بیگی هیچ وقت حتی بعد از درخواست فاطمی‌امین در جلسه استیضاح هم حاضر نشد از افرادی که مدعی شده شاسی‌بلند گرفته‌اند، فهرستی منتشر کند و همین اصل ماجرا را بیش از پیش زیر سؤال برد. بی‌آبرویی بزرگ برای کسی بود که دنباله‌رو و دوستدار اهالی «بگم‌بگم» بود. بیگی با سخن ناصوابی که داشت، دست آخر در مجلس ممنوع‌النطق شد تا برای همه درس عبرت شود که روح و روان مردم در این شرایط ملعبه و اسبابی برای بازی‌کردن نیست که هر کسی بخواهد با هر کلام رایگان و بی‌حسابی، آن را مشوش و به هم ریخته کند.

 

رسالت عنوان کرد: برکت مصوبه مجلس برای توفیقات صنعت هسته‌ای

با آنکه مصوبه مجلس برای لغو تحریم‌ها بارها آماج شدیدترین هجمه‌ها از سوی مسئولان و حامیان دولت سابق قرار گرفته اما این مصوبه اثر مثبت خود را نمایان ساخته است.

روزنامه رسالت در این ارتباط نوشته: سال ۹۲ تا ۱۴۰۰ دولتی در ایران سر کار بود که شاه‌بیت حرف او این بود که ما می‌توانیم با مذاکره با آمریکا و طرف غربی تحریم‌ها را «لغو» کنیم. رئیس این دولت، منتقدین را با ۵۰ ناسزا سرزنش می‌کرد که این کار عملی است. آقای روحانی و اصلاح‌طلبان برای بازگشت به قدرت به این سؤال افکار عمومی پاسخ دهند چرا برخلاف شروط رهبری، شروط مجلس و شروط شورای عالی امنیت ملی رفتند توافقی را امضا کردند که یک طرف به همه تعهدات خود عمل کرد و طرف مقابل نه‌تنها به یک تعهد خود پایبند نبود بلکه تحریم‌های دیگر را به تحریم‌های قبلی افزود؟! امروز اجماع جهانی علیه ایران شکسته شده است. به برکت مصوبه مجلس هر روز خبر یک توفیق در صنعت هسته‌ای را مردم می‌شنوند. گوشه ای از این توفیقات را در حسینیه امام خمینی،‌ رهبر معظم انقلاب به مدت یک ساعت و نیم بازدید فرمودند. رهبر انقلاب اسلامی در دیدار دانشمندان هسته ای فرمودند: «چالش بیست ساله هسته ای غرب با ایران نشان داد طرف های هسته ای و آژانس وعده های زیادی دادند که عملی نشد...» آقای روحانی که در چالش بیست ساله هسته ای جزء نفر اول و یا دوم گفت و گوها بوده و نیز آقای ظریف باید در صف اول درک این حقیقت تاریخی باشند. نه اینکه با وارونه گویی و تحریف تاریخ و نادیده گرفتن حافظه تاریخی ملت،‌ بدعهدی و فریب دشمن را پنهان کنند و به مردم آدرس غلط بدهند.

 

کیهان عنوان کرد: غربگراها در تلاش برای توقف کاهش قیمت‌ها

در روزهای اخیر اخباری از کاهش قیمت در بخش مسکن، خودرو، طلا و ارز منتشر شده که با واکنش‌های متعددی روبرو شده است.

روزنامه کیهان در این خصوص نوشته: در حالی که محافل مدعی اصلاحات تأکید می‌کنند سیاست آمریکا در مقابل ایران، سیاست مهار است و نه توافق، برخی محافل در این طیف اصرار دارند ریزش چشمگیر قیمت‌ها در بازار مسکن، خودرو، طلا و ارز را به شایعه دروغین توافق نسبت دهند تا بدین ترتیب اتفاق اخیر را به نفع انگاره‌ای ابطال شده خود درباره برجام مصادره به مطلوب کنند! این البته جدای از تقلای برخی رسانه‌های غربگرا برای القای ادامه‌دار نبودن کاهش قیمت‌هاست! این محافل سعی دارند فضای روانی مثبت ایجاد شده در اثر تلاش‌های دولت ادامه پیدا نکند و کاهش قیمت‌ها تداوم نداشته باشد! روزنامه زنجیره‌ای آرمان ملی، تیتر یک خود را به «بازی دادن افکار عمومی» اختصاص داده و نوشت طرفین به دنبال مدیریت فضا هستند و نه بازگشت به توافق.» روزنامه سازندگی هم در تیتر نخست خود با عنوان «تله خوش‌بینی؛ چرا در شرایط فعلی باید با احتیاط عمل کرد؟»، نوشت: این که مذاکرات به نتیجه برسد، احتمال بسیار ضعیفی است. وزیر خارجه آمریکا گفته تمرکز ما روی برجام نیست.

 

جام جم مطرح کرد: شوک به تحلیل‌گران در پی عملیات علیه دلار

نرخ دلار چند روزی می‌شود که عادت به صعود را ترک کرده و در سرازیری قرار گرفته است.

روزنامه جام جم در این باره نوشته: عملیات علیه دلار «دلار در سرپایینی»؛ در روزهای گذشته تحلیلگران بازار به چنین ارزیابی کلی از شرایط بازار رسیده بودند و انتظار سقوط آن به کانال ۴۰ هزار تومان را داشتند. گرچه برخی هم ادامه مقاومت دلار در کانال ۵۰هزار تومان را بعید نمی‌دانستند. در هر شکل، حالا قیمت دلار به ارزیابی دسته اول تحلیلگران نزدیک شده است به طوری که ریزش به زیر کانال ۵۰ هزار تومان برای دسته اول که اصرار بر تشکیل مقاومت در این کانال داشت، شوکه کننده شده است. در روزهای اخیر دلار به محدود ۴۷ تا ۴۸ هزار تومان نزدیک شده؛ تدبیری که ناشی از هدایت انتظارات تورمی به سمت تالار مبادله ارزی است. این در شرایطی است که تا پیش از راه‌اندازی این مرکز نزدیک به ۵۵ میلیون یورو برای همین بازه زمانی در بازار غیررسمی عرضه می‌شد. در حالی که این میزان عرضه به انتظارات تورمی دامن می‌زد. در مجموع گفته می‌شود که ۲۴ میلیارد دلار از منابع ایران از طریق چند محل در حال آزادسازی است که در نتیجه تقاضا برای دریافت ارز کاهش می‌یابد به این معنی که این منابع بدون انتقال به ایران، صرف واردات و تامین نیازهای کشور می‌شوند.

 

رونمایی صبح نو از هدف پشت پرده ترویج بی‌حجابی سیاسی با ابزار بیانیه‌پراکنی‌/ پیش به‌سوی رادیکالیسم فرهنگی

همپوشانی رویکرد اپوزیسیون خارج‌نشین با برخی گروههای سیاسی داخلی به جایی رسیده که گاهی متن مواضعشان گویای نویسندگانش نیست بلکه باید در امضای آن دقت کرد تا معلوم شود آن موضع از جانب گروهی در داخل صادر شده یا خارج!

روزنامه صبح نو در این ارتباط نوشته: حزب اتحاد ملت اخیرا در بیانیه‌ای با محوریت حجاب، مواضعی را طرح کرده که تفاوتی با مواضع اپوزیسیون خارج‌نشین ندارد. رادیکالیسم سیاسی اصلاحات، چگونه ایشان را به ورطه رادیکالیسم فرهنگی و ضد ارزشی کشانده است؟ بیانیه اتحاد ملت علیه حجاب و اظهارات اخیر خاتمی، نشان می‌دهد که جریان اصلاحات از تداوم گفتار اپوزیسیون، هراسی ندارد و به این امر نیز مفتخر است. رادیکالیسم سیاسی اتحادی‌ها که پیش‌تر در قالب تحریم انتخابات‌ مختلف بروز کرده بود، اکنون در حال پیشروی به حوزه‌های دیگر از جمله حوزه فرهنگی است. در واقع می‌شود چنین برداشت کرد که رادیکالیسم فرهنگی اتحاد، در امتداد تندروی سیاسی این حزب است. اصلاح‌طلبان تندرو (به نمایندگی از کل جریان اصلاحات) برای اینکه مجددا بتوانند پایگاه اجتماعی اصلاحات را به پای صندوق‌های رأی بکشانند، حاضرند دست به هر کاری بزنند. ایشان با مصادره مفاهیم و عبارات شعاری، درصدد رساندن مجدد احساسات مخاطبین خود به نقطه اوج و بهره‌برداری سیاسی از این احساسات در پای صندوق‌های رأی هستند، هر چند که در ظاهر نسبت به انتخابات بی‌میلی نشان بدهند. در واقع می‌شود چنین تعبیر کرد که مخالفت با حجاب، مهم‌ترین مؤلفه کمپین انتخاباتی اصلاح‌طلبان تندرو و جریان سیاسی نزدیک به ایشان در انتخابات آینده خواهد بود.

 
دنیای اقتصاد: بازوی پژوهشی مجلس راه و بیراهه نجات فقرا را نشان داده است
مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی تازه به مساله مواجهه با فقر و آسیب‌دیدگان اجتماعی پرداخته و درس‌های آموخته‌شده در ایران معاصر را مورد بررسی قرار داده است.
روزنامه دنیای اقتصاد در این باره نوشته: بازوی پژوهشی مجلس در گزارشی با موضوع شیوه‌های مواجهه با فقر در ایران، ضمن بررسی رویکردهای پیشین، به ارائه پیشنهادهای سیاستی در این زمینه پرداخته‌است. بر این اساس زمانی که فقر به مثابه «عدم دسترسی به تغذیه، بهداشت و پوشاک مناسب» یا به عبارتی «نیازهای زیستی انسان» معنا شود، مواجهه با آن به یکی از موضوع‌های مهم سیاستگذاری بدل می‌شود. مهم‌ترین نکته این گزارش تاکید بر این است که حوزه سیاستگذاری‌های کلان باید از سیاست‌های فقرزا اجتناب کند؛ در غیر این صورت تمام سیاست‌های به‌کارگرفته‌شده برای مبارزه با فقر کارآیی خود را از دست می‌دهند. مرکز پژوهش‌های مجلس در پایان گزارش خود توصیه‌های سیاستی خود را به مراکز تصمیم‌گیر در این باره ارائه کرده است. این پیشنهادها که مساله را در ۵ سطح تشریح کرده است، موضوعات مختلفی را در بر می‌گیرد. بر این اساس نخستین و مهم‌ترین نکته‌ای که سیاستگذار باید به آن توجه کند اجتناب از سیاست‌های اقتصادی کلانی است که فقر را تشدید می‌کند. مساله فقر ناظر بر فقیرتر شدن جامعه است که از سیاست‌ها و تصمیمات فقرزا در سطح تصمیم‌گیری‌های کلان تاثیر می‌پذیرد.
 
 
 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها