عاشوراي حسيني در بيانات رهبر انقلاب

کد خبر: 44435

"عاشورا، تابلويي است كه در آن شعر بلند عشق را با خون نگاشته‌اند و به تاريخ عرضه كرده‌اند تا در هر زمان عاشقان عارف، بيتي از آن را در جان خويش زمزمه كنند و سرمست و دست افشان پاي در ميدان بلا نهند و سر و دستار را نثار قدم يار سازند و هستي را به وجد آورند".

عاشوراي حسيني در بيانات رهبر انقلاب

از آن زمان كه در غروب روز نهم محرم الحرام سال ‪ ۶۱‬هجري قمري حضرت امام حسين(ع)، ياران خود را در منطقه‌اي كه امروزه "كربلا" نام دارد، جمع كرد و براي آنها از آنچه فردا به سرشان خواهد آمد، سخن گفت تا به امروز ‪ ۱۳۶۸‬سال مي‌گذرد.

واقعه كربلا به خلاف همه وقايع طول تاريخ كه هر چه از زمان آن مي‌گذرد كم‌رنگ‌تر مي‌شود، هر روز كه از حادثه قيام عاشورا مي‌گذرد، تاثير آن پررنگ‌تر از روز قبل است.

همه انديشمندان عالم واقعه كربلا را فراتر از جنگي معمولي ميان اسلام و كفر پنداشتند و اهميت اين واقعه را در همه طول تاريخ مهم دانستند.

حضرت آيت الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب نيز كه اسلام‌شناس متبحر و منحصر به فردي است، اين واقعه را تعيين‌كننده در تاريخ اسلام دانستند.

خبرگزاري جمهوري اسلامي، بخش‌هايي از جملات قصار رهبر معظم انقلاب به مناسبت تاسوعا و عاشوراي حسيني را گردآوري كرده است.

"بايد با چشم عاشقانه نگاه كرد تا فهميد حسين بن علي(ع) در اين تقريبا يك شب و نصف روز، يا حدود يك شبانه روز - از عصر تاسوعا تا عصر عاشورا - چه كرده و چه عظمتي آفريده است. لذاست كه در دنيا باقي مانده و تا ابد هم خواهد ماند".

"همين معنويت و عرفان و توسل و محو در معشوق و نديدن خود در مقابل اراده ذات مقدس ربوبي است كه ماجراي عاشورا را هم اين طور با عظمت و پرشكوه و ماندگار كرده است".

"ماجراي عاشوراي سيدالشهداء، حسين بن علي (ع)، مظهر مقاومت و به كارگيري اراده الهي و انساني و صف آرايي جنود رحمان در مقابل جنود شيطان بود".

"خود ماجراي عاشورا هم يك ماجراي عرفاني است. جنگ است، كشتن و كشته شدن است، حماسه است، اما وقتي به بافت اصلي اين حادثه حماسي نگاه مي‌كنيد، مي‌بينيد كه عرفان هست، معنويت هست، تضرع و روح دعاي عرفه هست".

"حماسه عاشورا، فصل فوق‌العاده درخشاني است".

"اساس دين با عاشورا پيوند خورده و به بركت عاشورا هم باقي مانده است".

"پشتوانه حادثه عاشورا، معنويت است".

"حادثه عاشورا - اين توفان ماندگار در تاريخ ... هميشه در مقاطع گوناگون تاريخي، هر جا درست سر بلند كرده، كاري كرده است، شبيه كاري كه در آن روز انجام داد. مثل انقلاب ما".

"درس عاشورا، درس فداكاري و دينداري و شجاعت و مواسات و درس قيام‌الله و درس محبت و عشق است".

"عاشورا مراسمي است كه در انسان‌ها شور و تحرك و رويش و تفكر و انديشه به وجود مي‌آورد".

"عاشورا يك مراسم خشك و خالي نيست، مراسمي است كه در آن فكر، برنامه، هدف، آگاهي‌بخشي و معرفت دهي هست".

"احترام عاشوراي حسيني و محرم براي مردم ما يك فريضه و امر بزرگ و مهم به شمار مي‌رود".

"شايد در طول تاريخ ما، بعد از واقعه‌ي عاشورا كمتر حركتي و قيامي و حادثه‌ي خونيني را بتوان پيدا كرد كه با داشتن آرمان‌ها و هدف‌هاي انساني از حادثه‌ي عاشورا سرمشق و الگو نگرفته باشد".

"به خلاف همه حوادث كه در هنگام وقوع‌شان يك موجي ايجاد مي‌كنند، اما هر چه زمان مي‌گذرد اين موج ضعيفتر و هموارتر مي‌شود حادثه‌ي عاشورا از زمان وقوع هر چه گذشته سال به سال و دوره به دوره موجش بيشتر، برجسته‌تر و همه‌گيرتر شده است".

"ما انقلاب‌مان را از بركات و از رشحات حادثه‌ي عاشورا مي‌بينيم".

"عاشورا يك حادثه‌ي تاريخي صرف نبود، عاشورا يك فرهنگ، يك جريان مستمر و يك سرمشق دايمي براي امت اسلام بود".

"عاشورا، تابلويي است كه در آن شعر بلند عشق را با خون نگاشته‌اند و به تاريخ عرضه كرده‌اند تا در هر زمان عاشقان عارف، بيتي از آن را در جان خويش زمزمه كنند و سرمست و دست افشان پاي در ميدان بلا نهند و سر و دستار را نثار قدم يار سازند و هستي را به وجد آورند".

"حادثه‌ي عاشورا در طول تاريخ اسلام و تا آن جايي كه بنده اطلاع دارم در طول تاريخ بشريت استثنايي است".

"ماجراي عاشورا، درس است، درس اقدام و نهراسيدن از خطرات و وارد شدن در ميدان‌هاي بزرگ".

"ماجراي عاشورا، ماجراي فرامليتي و فراقرني عظيمي است".

"بايد بگويم كه روح نهضت ما و جهت‌گيري كلي و پشتوانه‌ي پيروزي آن، همين توجه به حضرت ابي‌عبدالله (عليه‌الصلاه‌والسلام) و مسائل مربوط به عاشورا بود".

"عاشورا را با استفاده ازبهترين زبان‌ها، شيرين‌ترين بيان‌ها، تواناترين نويسندگان و خوش‌فكرترين عاشوراشناس‌ها، معرفي كنيد".

"همه‌ي علماي دين، همه‌ي مبلغان و همه‌ي ذاكران، بايد مساله‌ي عاشورا و مصايب حسين بن علي (عليه‌السلام) را به صورت يك مساله‌ي جدي و اصلي و به دور از شعار، مورد توجه قرار بدهيم".

""هر چه زمان مي‌گذرد، احساس مي‌شود كه چهره‌ي بي‌زوال اين خورشيد منور - كه مي‌شود آن را به "خورشيد شهادت"، "خورشيد جهاد مظلومانه و غريبانه" تعبير كرد كه به وسيله حسين بن علي عليه‌السلام و يارانش برافروخته شد- بيشتر آشكار مي‌گردد و بركات عاشورا بيشتر معلوم مي‌شود".

"سه عنصر در حركت حضرت ابي عبدالله (عليه‌السلام) وجود دارد: عنصر منطق و عقل، عنصر حماسه و عزت و عنصر عاطفه".

"صبر كردن، خيلي قدرت مي‌خواهد. همه صبر، در مقابل فشارها و مصايب جسماني نيست. صبر كردن در مقابل فشارهاي مصلحت طلبي و مصلحت جويي و رها نكردن راه بين و روشن و رشد، آن صبر عظيم و جميلي است كه امام حسين عليه‌السلام انجام داد".

"روشنفكران و آنهايي كه بي‌غرضند، وقتي به تاريخ اسلام بر مي‌خورند و ماجراي امام حسين (ع) را مي‌بينند، احساس خضوع مي‌كنند".

"تاريخ بشريت، هنوز از خون به ناحق ريخته سرور شهيدان تاريخ، حضرت ابي عبدالله الحسين عليه الصلاه والسلام بهره مي‌برد. چون كساني كه وارث آن خون بودند، مدبرانه‌ترين و شيواترين روش‌ها را براي زنده نگهداشتن اين خون به كار بردند".

"شخصيت درخشان و بزرگوار امام حسين عليه‌السلام دو وجهه دارد: يك وجهه، همان وجهه جهاد و شهادت و توفاني است كه در تاريخ به راه انداخته ... يك بعد ديگر، بعد معنوي و عرفاني است".

"هر كس بايد به وظيفه‌اش عمل كند. امام حسين عليه‌السلام هم به وظيفه‌اش عمل كرده است و مي‌بينيد همه دنيا، تا آخر زير بار منت امام حسين عليه‌السلام است".

"نام امام حسين عليه‌السلام را خدا بزرگ كرده است و حادثه كربلا را در تاريخ نگه داشته است".

"امام حسين(عليه‌السلام)، فدا شد تا حق بماند".

"امام حسين (ع) اگر چه با يزيد مبارزه مي‌كند، اما مبارزه گسترده تاريخي وي با يزيد كوته‌عمر بي‌ارزش نيست، بلكه با جهل و پستي و گمراهي و زبوني و ذلت انسان است".

"امام حسين(ع) در واقع به مثابه آن ميخ عظيمي شد كه اين خيمه توفان زده را با خون خود نگهداشت. اين، نه تنها بزرگترين حماسه تاريخ اسلام، بلكه بزرگترين حماسه تاريخ است. اين را بايد حفظ كرد و زنده نگهداشت و بايد هميشه از آن به عنوان يك امر گره‌گشا در تاريخ مسلمين استفاده شود".

"حسين بن علي عليه‌السلام مظهر عزت راستين و نمودار كامل افتخار حقيقي است".

"جوشش معنوي او - امام حسين(ع)-، تاريخ را هدايت مي‌كند".

"صبر امام حسين عليه‌الصلاه‌والسلام، اسلام را در طول تاريخ تا امروز بيمه كرده است".

"حضرت اباعبدالله عليه‌السلام پيشواي مسلمين و فرزند پيامبر و شهيد بزرگ تاريخ بشر است".

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها