در مراسم افتتاح سد قیز قلعه‌سی با حضور روسای جمهور ایران و آذربایجان

رئیسی: روابط ایران و آذربایجان گسسته نمی‌شود /ملت ایران و آذربایجان در نفرت از اسرائیل تردید ندارند‌/ علی‌اف: امروز تمام دنیا شاهد دوستی ایران و آذربایجان هستند + فیلم

کد خبر: 1291829

رییس جمهور کشورمان برای افتتاح سد «قیزقلعه سی» خداآفرین در آذربایجان شرقی وارد فرودگاه بین المللی تبریز شد.

رئیسی: روابط ایران و آذربایجان گسسته نمی‌شود /ملت ایران و آذربایجان در نفرت از اسرائیل تردید ندارند‌/ علی‌اف: امروز تمام دنیا شاهد دوستی ایران و آذربایجان هستند + فیلم

آیت الله سیدابراهیم رییسی رییس جمهور کشورمان برای افتتاح سد «قیزقلعه سی» خداآفرین در آذربایجان شرقی وارد فرودگاه بین المللی تبریز شد.

به گزارش ایرنا، آیت الله رییسی به اتفاق الهام علی اف رییس جمهور جمهوری آذربایجان طرح مشترک سد قیزقلعه سی را امروز افتتاح می کنند.

بر اساس این گزارش، افتتاح یک طرح دیگر نیز در تبریز توسط آیت الله رییسی وجود دارد.

به گزارش ایرنا، توافقنامه همکاری مشترک در زمینه ادامه ساخت و بهره برداری مشترک از سدها و نیروگاه‌های خداآفرین و قیزقلعه سی حدود ۹ سال قبل امضا شد و در سال ۱۳۹۵ در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و امروز شاهد افزایش ذخیره سازی سد خداآفرین و اتمام سد قیزقلعه‌سی هستیم.

سد قیز قلعه‌سی

به دنبال بهره‌برداری از سد قیز قلعه سی حجم آب ذخیره شده در سد خداآفرین که در بالادست سد قیز قلعه سی قرار دارد از طریق کانال و شبکه پایاب به دشت‌های آذربایجان شرقی، اردبیل و جمهوری آذربایجان به میزان ۲ میلیارد متر مکعب در سال تزریق می شود و زمینه توسعه بخش‌های گردشگری، کشاورزی و نیز تولید انرژی برقابی فراهم خواهد شد.

تامین آب شبکه خداآفرین، تامین برق به میزان ۲۷۰ گیگاوات ساعت در سال و تنظیم آب سالیانه به میزان ۲ میلیارد مترمکعب برای ایران و جمهوری آذربایجان از جمله اهداف ساخت سد قیزقلعه‌سی به شمار می‌رود.

 آیت الله سیدابراهیم رییسی رییس جمهور کشورمان آخرین بار در ادامه دور دوم سفرهای استانی نیز در سفر ۲ روزه برای افتتاح ده ها طرح عمرانی، صنعتی، معدنی، کشاورزی و فرهنگی ۱۸ خرداد سال گذشته وارد فرودگاه بین المللی تبریز شده بود و این سومین سفر وی در سه سال گذشته به آذربایجان شرقی است.

"رئیسی" و "علی اف" از سد قیز قلعه‌سی بازدید کردند

 روسای جمهور ایران و آذربایجان در بدو ورود به محل افتتاح سد قیز قلعه‌سی، به اتفاق یکدیگر با حضور بر روی تاج سد، از بخش‌های مختلف آن بازدید کردند.

رئیسی علی اف

به گزارش ایرنا، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و «الهام علی‌اف» روسای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان صبح امروز یکشنبه -۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳- با حضور در محل احداث سد مشترک «قیز قلعه‌سی» در نقطه صفر مرزی و بر روی رودخانه ارس، از بخش‌های مختلف این سد دیدن کردند و با توضیحات دست‌اندرکاران اجرای این پروژه از جزئیات احداث و مزایای بهره‌برداری از آن مطلع شدند.

به گزارش ایرنا، توافقنامه همکاری مشترک در زمینه ادامه ساخت و بهره برداری مشترک از سدها و نیروگاه‌های خداآفرین و قیزقلعه سی حدود ۹ سال قبل امضا شد و در سال ۱۳۹۵ در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و امروز شاهد افزایش ذخیره سازی سد خداآفرین و اتمام سد قیزقلعه‌سی هستیم.

به دنبال بهره‌برداری از سد قیز قلعه سی حجم آب ذخیره شده در سد خداآفرین که در بالادست سد قیز قلعه سی قرار دارد از طریق کانال و شبکه پایاب به دشت‌های آذربایجان شرقی، اردبیل و جمهوری آذربایجان به میزان ۲ میلیارد متر مکعب در سال تزریق می شود و زمینه توسعه بخش‌های گردشگری، کشاورزی و نیز تولید انرژی برقابی فراهم خواهد شد.

تامین آب شبکه خداآفرین، تامین برق به میزان ۲۷۰ گیگاوات ساعت در سال و تنظیم آب سالیانه به میزان ۲ میلیارد مترمکعب برای ایران و جمهوری آذربایجان از جمله اهداف ساخت سد قیزقلعه‌سی به شمار می‌رود.

مراسم افتتاح سد مشترک ایران و آذربایجان با حضور رؤسای جمهور دو کشور آغاز شد

مراسم بهره برداری از سد مشترک قیزقلعه‌سی بر روی رودخانه مرزی ارس میان ایران و آذربایجان با حضور رؤسای جمهور دو کشور از دقایقی قبل آغاز شد.

مراسم بهره برداری از سد مشترک قیزقلعه‌سی بر بروی رودخانه مرزی ارس میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان با حضور رؤسای جمهور دو کشور از دقایقی قبل آغاز شد.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی که برای حضور در این مراسم صبح امروز وارد فرودگاه تبریز شده بود، پیش از حضور در مراسم افتتاح این سد، از پروژه پل ترانزیتی جاده ای - ریلی ارس به عنوان بخشی از کریدور شرق-غرب که کلاله در شهرستان جلفای آذربایجان شرقی را به کلاله جمهوری آذربایجان متصل می کند، بازدید کرد.

این سومین سد مشترک مرزی ایران و آذربایجان است و مهندسان ایرانی سد مذکور را ساخته اند.

علی‌اف: امروز تمام دنیا شاهد دوستی ایران و آذربایجان هستند

«الهام علی اف» رئیس جمهور آذربایجان در آیین افتتاح سد قیز قلعه سی با تاکید بر اینکه امروز روابط ایران و آذربایجان جایگاه ویژه ای دارد وبا قدردانی از مهندسان کشورمان که در احداث این نیروگاه مشارکت داشته‌اند، بیان کرد: برای ساخت این پروژه‌ها از ظرفیت‌های بزرگی بهره گرفته شده است چرا که اجرای چنین پروژه‌ ای نیاز به تجربه بالایی داشت.

وی دوستی و روابط بین ایران و آذربایجان را دارای سبقه تاریخی دانست و تصریح کرد: اجرای این پروژه نشان دهنده دوستی دو کشور است و امروز تمام دنیا شاهد دوستی میان ایران و آذربایجان هستند. مردم ما در یک منطقه می‌زیسته‌اند و مراودات دو کشور در عالی ترین سطح قرار داشته است.

مرز میان ایران و آذربایجان، مرز دوستی و برادری است

علی‌اف ادامه داد: اولین بار است که روسای دو کشور در مرزی دیدار می‌کنند که نشان می‌دهد مرز میان ایران و آذربایجان، مرز دوستی و برادری است.

وی گفت: امروز با آیت الله رئیسی درباره مسائل بسیار مهمی مذاکره کردیم و اطمینان حاصل کردیم که دیدگاه‌های ما به ویژه در مسایل منطقه‌ ای و بین‌المللی مشترک است و ما در چارچوب تمام سازمان‌های بین المللی از یکدیگر حمایت می‌کنیم.

الهام علی‌اف با اشاره به پروژه‌های مشترک بین ایران و جمهوری آذربایجان که در حوزه حمل و نقل در حال اجرایی شدن است، اذعان کرد: کریدور شمال-جنوب برای منطقه بسیار مهم است و با ایجاد زیرساخت‌های راه آهن در ایران این کریدور به حیاتی‌ترین رگ حمل و نقل دنیا بدل خواهد شد.

رئیس جمهور آذربایجان با اشاره به رشد ۵۰ درصدی حمل و نقل بین دو کشور در سال گذشته، افزود: پس از افتتاح راه آهن، این میزان بیش از پیش افزایش خواهد یافت.

وی ادامه داد: امروز پل جدید آق‌بند نیز مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت که بخشی از کریدور شمال جنوب است و جمهوری آذربایجان را به نخجوان متصل می‌کند.

بیگانگان نمی توانند در روابط ایران و آذربایجان تفرقه بیافکنند

رییس جمهور آذربایجان توسعه روابط میان دو کشور را مثبت ارزیابی و تصریح کرد: از رئیس جمهور ایران دعوت می کنم در کنفرانسی که در ماه نوامبر در باکو برگزار خواهد شد، شرکت کند. این پنجمین ملاقات روسای جمهوری ایران و آذربایجان است و این اولین ملاقاتی است که در نقطه مرزی انجام می‌گیرد. ملاقات روسای جمهوری ایران و آذربایجان برای دنیا و منطقه پیام دارد. هیچکس نمی تواند بین دو کشور سوتفاهم و تفرقه ایجاد کند.

ورود بیگانگان به منطقه پذیرفتنی نیست

الهام علی‌اف با ابراز تاسف نسبت به اشغال ۳۰ ساله اراضی جمهوری آذربایجان توسط ارمنستان، گفت: ۲۰ درصد از اراضی جمهوری آذربایجان توسط ارمنستان اشغال شده بود و متاسفانه مردم ما از خانه و کاشانه خود رانده و بیش از یک میلیون آذربایجان بی‌خانه شده‌ بودند.

وی افزود: آذربایجان تمامیت ارضی خود را در چهارچوب نظامی و سیاسی حل و در سال ۲۰۲۳ حق حاکمیت خود را تعیین کرد. در حال حاضر نیز در حال تعیین خط مرزی آذربایجان و ارمنستان هستیم. این اتفاق امیدبخشی است چرا که بعد از سال‌های متمادی توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان اجرا خواهد شد.

رئیس‌جمهور آذربایجان ضمن استقبال از حمایت ایران در برقراری صلح در منطقه، تصریح کرد: در ملاقات با آیت‌الله رئیسی شاهد آن بودیم که ایران در برقراری صلح و ثبات در منطقه از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کند. ما نیز معتقدیم که صلح و ثبات در منطقه باید با اراده و خواست مردم منطقه تامین شود و ورود بیگانگان به مسائل منطقه قابل قبول نیست.

وی ادامه داد: روابط خود با کشورهای خارجی در چهارچوب احترام متقابل انجام می‌دهیم اما مسائل منطقه باید توسط کشورهای منطقه حل شود و ورود بیگانگان مشکلات را افزایش خواهد داد.

رئیس جمهور: ارتباط ایران با آذربایجان فراتر از رابطه همسایگی است

آیت الله سید ابراهیم رئیسی در مراسم بهره برداری از سد مشترک قیزقلعه‌سی بروی رودخانه مرزی ارس ارتباط دو کشور را فراتر از رابطه همسایگی دانست و تصریح کرد: ارتباط ما با کشور دوست، برادر و همسایه به تعبیر رهبر انقلاب، فراتر از رابطه همسایگی و یک رابطه خویشاوندی است و این رابطه و پیوند یک ارتباط مستحکمی است که ریشه در باورهای دو ملت و کشور دارد و تاریخ و تمدن و پیشینه تاریخی ما را به هم پیوند می‌دهد.

وی افزود: این رابطه قبلی و قلبی بین دو کشور و دو ملت ناگسستنی است و به هیچ عنوان رابطه دو ملت ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد.

رئیس جمهور تامین ۲ میلیارد مترمکعب آب شرب و کشاورزی، تامین ۲۷۰ گیگاوات برق در ۴ نیروگاه و اشتغالزایی برای ۴۰ هزار نفر را از جمله ویژگی‌های طرح مشترک سد قیز قلعه‌سی میان دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان برشمرد و افزود: این طرح که نماد توسعه در منطقه و نشانه عزم و اراده دو کشور و دو ملت برای گسترش همکاری‌ است، موجب ایجاد امید میان مردم عزیز ایران و جمهوری آذربایجان و ناامیدی دشمنان دو ملت و دو کشور خواهد شد.

ایران  از اولین کشورهایی بود که اعلام کرد قره باغ متعلق به آذربایجان است

آیت الله رئیسی با تاکید بر اینکه آماده صدور خدمات فنی و مهندسی به کشور دوست و برادرمان آذربایجان و کشورهای دیگر هستیم، اذعان کرد: به حاکمیت و تمامیت ارضی آذربایجان عقیده داریم و شاید جزو اولین کشورهایی بودیم که اعلام کردیم این منطقه متعلق به آذربایجان است صریح هم اعلام کردیم هم رهبر فرزانه انقلاب فرمودند هم مسئولان جمهوری اسلامی ایران اعلام کردند. آمادگی داریم برای ساخت منطقه قره باغ و از توانمندی های فنی مهندسی مهندسی جمهوری اسلامی در این منطقه استفاده شود.

رئیس جمهور تصریح کرد: ساخت کریدور ارس یا جاده راهبردی و اساسی کلاله - آق بند به طول ۱۰۴ کیلومتر باید با اراده ایرانی آذربایجانی انجام شود. این پروژه در ۶ جبهه کاری با قوت دنبال می شود و شاید بتوانیم کار را زودتر از زمان مقرر که ۳۶ ماه است به بهره برداری برسانیم که در جهت منافع دو کشور و دو ملت بوده و جاده ای مهم و راهبردی در منطقه است.

 مرز ایران و آذربایجان مرز امید و فرصت است

آیت الله رئیسی بیان کرد: معتقدیم نه تنها همکاری بین دو کشور بلکه همکاری‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در سازمان‌هایی که هر دو کشور عضو آن هستند را باید صمیمانه ادامه دهیم. مساله فلسطین مساله اول جهان اسلام است و تردید نداریم که ملت ایران و آذربایجان همواره نسبت به حمایت از مردم فلسطین و غزه و نسبت به نفرت از رژیم صهیونیستی تردید ندارند.

وی افزود: همکاری دو کشور و همسایگی باید به همکاری منطقه‌ای و بین‌المللی منجر شود و این اراده مسئولان دو کشور است. ممکن است برخی از پیوند ایران و آذربایجان خرسند نباشند اما آنچه برای ما مهم است منافع دو ملت و دو کشور است.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: دشمنان نمی‌خواهند پیشرفت آذربایجان و ایران اسلامی را ببینند اما ما معتقدیم که هر پیشرفتی در آذربایجان پیشرفت ماست و هر ناامنی در مرزهای دو کشور، خسارتش برای هر دو کشور خواهد بود. معتقدیم که مرزها به جای اینکه نقطه نگرانی باشد، مرزها را به مرز امید و فرصت برای توسعه اقتصادی و تجاری بدل خواهیم کرد.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی که برای حضور در این مراسم صبح امروز وارد فرودگاه تبریز شده بود، پیش از حضور در مراسم افتتاح این سد، از پروژه پل ترانزیتی جاده ای - ریلی ارس به عنوان بخشی از کریدور شرق-غرب که کلاله در شهرستان جلفای آذربایجان شرقی را به کلاله جمهوری آذربایجان متصل می کند، بازدید کرد.

این سومین سد مشترک مرزی ایران و آذربایجان است و مهندسان ایرانی سد مذکور را ساخته اند.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها