استخدام حسابدار؛ دغدغه همیشگی کارفرما

کد خبر: 1095637
 

 

30

 

از آنجا که تراکنش‌ها و امور مالی جز جدانشدنی هر کسب‌وکار، مجموعه‌های کوچک و بزرگ، سازمان‌ها و ادارات، فروشگاه‌ها، تولیدی‌ها و حتی یک جمع خانوادگی است، همیشه به یک حسابدار نیاز است.

بهتر بگوییم، هروقت که پای پول وسط باشد، استخدام حسابدار برای هر مجموعه‌ای ضروری و واجب است. البته هدف از استخدام حسابدار فقط حساب و کتاب‌های جزئی نیست. بودجه‌بندی، پیگیری و بستن حساب‌ها، حساب و پرداخت حقوق، دستمزد و حق‌الزحمه و مسائلی از این قبیل بر عهده حسابدار است. اگر به‌عنوان یک کارفرما دغدغه استخدام حسابدار را دارید یا به ‌عنوان حسابدار مدام در حال مرور آگهی‌های استخدام حسابدار هستید، در ادامه این یادداشت همراه ما باشید.

این روزها با افزایش نقدینگی و توسعه جوامع، حساب و کتاب با چرتکه و یا با جمع‌های سرانگشتی از رونق افتاده است و هر مجموعه از اولین روزهای فعالیت خود، در تلاش برای استخدام حسابدار است. در نتیجه اگر در رشته حسابداری تحصیل کرده‌اید یا دوره‌های مربوط به حسابداری و مهارت‌آموزی در این حوزه را با موفقیت پشت سر گذاشته‌اید و از سر و کله زدن با اعداد . ارقام لذت می‌برید، باید امیدوار باشید که حسابداری، همیشه بازار کار دارد. برای خاطرجمعی باید بگوییم بر اساس گزارشات دفتر آمار ایلات متحده امریکا تا پایان سال 2026 میلادی شاهد رشد چشمگیر 10 درصدی و افزایش تقاضا برای شغل حسابداری هستیم. البته ذکر این نکته نیز ضروری است که با وجود بازار کار فراوان این شغل، متقاضیان زیادی هم دارد که تا حدودی رقیب شما در زمان استخدام حسابدار شرکت مربوطه به شمار می‌روند.

وظایف حسابدار:

در حالت کلی و به زبان ساده، انجام همه امور مالی برعهده حسابدار است، اما اگر بخواهیم به طور جزئی به وظایف یک حسابدار بعد از استخدام اشاره کنیم، شامل موارد زیر است:

  • آگاهی کامل به قوانین مالیاتی، معافیت‌ها و پرداخت مالیات
  • ثبت تمام هزینه‌های ورودی، هزینه‌های خروجی و جزئیات فاکتورها
  • تراز کردن حساب‌ها
  • تعیین بدهکار و بستانکار در بازه‌های زمانی مشخص
  • آموزش به کمک حسابدار و بهره‌مندی از دانش و مهارت او
  • تهیه و تنظیم گزارش مالی و ارائه آن به مدیر یا کارفرما
  • آرشیو کردن، مراقبت و نگهداری از اسناد مالی
  • آماده کردن بودجه، و صورت‌حساب درآمدها
  • آماده کردن میزان حقوق، دستمزد و حق‌الزحمه
  • پرداخت حقوق و دستمزد و تنظیم فیش حقوقی
  • تهیه و تنظیم برنامه کوتاه‌مدت و بلندمدت مالی
  • آماده‌ کردن ترازنامه‌ها و میزان سود و زیان در مدت‌زمان‌های معین

البته لازم به ذکر است که کم یا زیاد شدن این وظایف به نوع مجموعه و صلاحدید کارفرما نیز بستگی دارد و نمی‌توان بعد از دیدن هر آگهی استخدام حسابدار، همین وظایف را بدون کم و کاست متصور شد.

31

 

مزایای شغل حسابداری:

اگر آگهی‌های استخدام حسابدار را از نظر گذرانده باشید، درمی‌یابید که کارفرما به صورت‌های مختلفی برای استخدام حسابدار آگهی ثبت کرده‌اند. برخی از آن‌ها مایل به استخدام حسابدار تمام‌وقت هستند و عده‌ای دیگر به‌خاطر حجم کم امور مالی‌شان ترجیح می‌دهند که حسابدار پاره وقت یا دورکار استخدام کنند. بنابراین فرد حسابدار می‌تواند با چند شرکت و کارفرما به‌عنوان حسابدار همکاری کند و به درآمد قابل توجهی برسد.

انواع حسابدار:

با توجه به تنوع کسب‌وکارها و نوع فعالیت هر سازمان یا مجموعه‌ای در زمان استخدام حسابدار به گرایش و تخصص او در حوزه و زمینه خاص نیست توجه می‌کنند. برخی از کارفرمایان مشتاقند که حسابدار متخصص استخدام کنند. در ادامه به انواع حسابدار اشاره شده است.

حسابدار عمومی:

عموم کارفرمایان به دنبال یک حسابدار عمومی هستند. بیشتر افراد حسابدار و شاغل در این حوزه نیز به عنوان حسابدار عمومی شناخته می‌شوند. بیشتر آگهی‌های استخدامی که روزانه درج می‌شود، آگهی استخدام حسابدار عمومی است.

حسابدار صنعتی:

همان‌طور که از عنوان این شغل برمی‌آید، متقاضیان استخدام حسابدار صنعتی عموما کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی هستند. حسابدار صنعتی جز همان وظایف معمول و کلی یک حسابدار عمومی باید مهارت محسابه سود و زیان کارخانه یا شرکت، قیمت تمام‌شده کالا یا خدمات و... را داشته باشد و از عهده امور مالی اختصاصی همان کارخانه یا تولیدی بربیاد. آگهی استخدام حسابدار صنعتی نیز در سایت‌های استخدام کم نیست. اگر علاقه‌مند هستید که در شغل خود متخصص شوید، می‌توانید به‌عنوان حسابدار صنعتی مهارت و تجربه لازم را کسب کنید.

حسابدار مالیاتی:

بسیار از شرکت‌ها، کسب‌وکارها، کارخانه‌ها و مراکز تولیدی به دلیل گردش حساب‌های مالی خود و تولید ثروت ملزم به پرداخت مالیات‌های سنگین هستند. از این رو کارفرمایان این مراکز در کنار حسابدار عمومی برای انجام امور مالی معمول در پی استخدام حسابدار مالیاتی هم هستند که از قوانین مالیاتی در کشور مربوطه به خوبی آگاه باشند. انتظار می‌رود که حسابدار مالیاتی یک مجموعه از جزئیات معافیت‌ها و تخفیف‌های مالیاتی نیز آگاه باشد.

مهارت‌های لازم برای یک حسابدار:

آشنایی و تسلط بر نرم‌افزارهای حسابداری:

همان‌طور که گفتیم، گردش مالی اغلب کسب‌وکارها آن‌قدر  چشمگیر شده است که استفاده از یک ماشین حساب برای انجام امور مالی و حسابرسی خنده‌دار به نظر می‌رسد. این روزها نرم‌افزارهای تخصصی حسابداری وجود دارد که به حسابداران کمک می‌کند تا با دقت و تمرکز بیشتری به حل و فصل امور مالی بپردازند. بنابراین آشنایی و تسلط بر این نرم‌افزارهای تخصصی جزو مهارت‌های لازم و ضروری یک حسابدار است.

تسلط بر Microsoft Office

ابزارهای آفیس بهترین و پرکاربردترین ابزارهایی هستند که به‌وسیله آن‌‌ها می‌توان اموری همچون گزارش‌نویسی، رسم نمودار، تحلیل داده‌ها و... را انجام داد.

علاوه بر این دو مهارت تخصصی لازم است افراد حسابدار برخی از خصوصیات و ویژگی‌های فردی را نیز در خود تقویت کنند، نظیر:

  • توانمندی در ارتباط و تعامل سازنده با کارفرما و سایر اعضای مجموعه
  • توانمند در مدیریت زمان و انجام امور محوله در موعد مقرر
  • توانمند در نوشتن گزارش و ارائه شفاهی
  • توانمند در تحلیل اعداد و ارقام
  • دارای اطلاعات به‌روز در حوزه تخصصی خود
  • دارای تمرکز و دقت کافی در حسابرسی
  • منضبط بودن

ما در این یادداشت به معرفی شغل حسابداری، شرایط استخدام حسابدار، وظایف حسابدار، انواع حسابدار و مهارت‌های لازم برای یک حسابدار پرداختیم. اگر هنوز برای وارد شدن به بازار کار تصمیمی نگرفته‌اید، و درصدد انتخاب رشته و مهارت‌آموزی هستید، با توجه به بازار کار همیشگی حسابداری، به آن فکر کنید.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها