واریز یارانه بنزینی به هر کارت ملی | یارانه فروشی شد!

کد خبر: 1119051

اوجی گفت؛ به تمامی افراد چه صاحب خودرو باشند یا نه، بر حسب کارت ملی ۱۵ لیتر بنزین ۱۵۰۰ تومانی تعلق می‌گیرد.

واریز یارانه بنزینی به هر کارت ملی | یارانه فروشی شد!

جواد اوجی وزیر نفت گفت: به تمامی افراد چه صاحب خودرو باشند یا نه که یکسال در ایران اقامت داشته باشند، بر حسب کارت ملی ۱۵ لیتر بنزین ۱۵۰۰ تومانی تعلق می‌گیرد.

به گفته وزیر نفت، افراد می‌توانند از این بنزین استفاده کنند یا می‌توانند از بخش اعتباری به صورت ریالی استفاده کنند.

آغاز طرح یارانه بنزینی

مجری طرح یارانه بنزین برای همه  با تأکید بر اینکه قیمت بنزین تغییر نمی‌کند، گفت: در این طرح به همه افراد دارای کدملی به میزان ماهانه ۲۰ لیتر بنزین اختصاص می‌ِ‌یابد.

​حسین شمسیان مجری طرح یارانه بنزین برای همه امروز در ارتباط زنده با شبکه خبر اعلام کرد: این طرح به صورت آزمایشی در جزیره کیش اجرا می‌شود و قرار نیست قیمت بنزین تغییر کند، بلکه قیمت بنزین همان لیتری حداقل ۱۵۰۰ تومان و حداکثر ۳ هزار تومان است.

وی گفت‌: به جای شارژ سهمیه بنزین بر اساس خودرو این سهمیه بر اساس کارت ملی برای کسانی که کدملی دارند و در یکسال گذشته در کیش ساکن بوده‌اند به ازای هر نفر دارای کدملی ساکن ایران ۲۰ لیتر بنزین اختصاص می‌یابد.

وی تأکید کرد: ‌هیچ تغییری در وضعیت سهمیه بنزین خودروهای عمومی مانند تاکسی و اسنپ در جزیره کیش ایجاد نمی‌شود، در مورد خودروهای دیگر تغییری در سهمیه ایجاد نمی‌شود.

شمسیان گفت: خلاصه طرح این است که نه قیمت سهمیه بنزین آزاد و نه سهمیه بنزین کارتی تغییر نمی‌کند و همچنین سهمیه خودروها هم برای خودروهای عمومی و‌ آزاد تغییر نمی‌کند، بلکه سهمیه‌ای که تا کنون در کارت سوخت خودرو واریز می‌شد، در طرح یارانه‌ای بنزین برای همه دارندگان کدملی به حساب سرپرستان خانوار برای هر فرد ماهانه ۲۰ لیتر اعتبار بنزین واریز می‌شود که افراد می‌توانند به پمپ بنزین مراجعه کرده و برای خودروی خود سوخت گیری کنند و برای کسانی هم که ماشین ندارند این سهمیه قابل مصرف است و یا برای دیگران قابل نقل و انتقال است.

وی گفت‌: به زودی یک اپلیکیشن راه‌اندازی و به مردم جزیره کیش معرفی می‌شود که چگونه بتوانند سهمیه سوخت خود را به صورت کارت به کارت منتقل کنند و آن را در بازار به قیمت آزاد ۳۰۰۰ هزار تومان بفروشند، بنابراین قیمت بنزین تغییری نکرده و قیمت سهمیه‌ای ۱۵۰۰ و قیمت آزاد حداکثر ۳ هزار تومان است.

مجری طرح یارانه‌ بنزین برای همه در کیش گفت: کارت سوخت برخی از افراد که دارای ذخیره بنزین از ماه‌های قبل است این ذخیره محفوظ می‌ماند و فعلاً زمانی برای استفاده از سهمیه سوخت در نظر گرفته نشده تا با تقاضا و هجوم مردم به پمپ‌ بنزین‌ها مواجه نشویم، همچنین برای دریافت این سهمیه نیازی به ثبت‌نام و یا افتتاح حساب نیست و فقط نیاز به اطلاع‌رسانی به شهروندان جزیره کیش دارد که به احتمال زیاد تا قبل از نیمه دی ماه امسال این طرح اجرا می‌شود.

شمسیان این را هم گفت: اطلاعات سرپرستان خانوار در بانک اطلاعاتی بر اساس کدملی افراد و تعداد افراد خانوار موجود است و همان حسابی که یارانه افراد در آن واریز می‌شود سهمیه بنزین هم به آن اختصاص می‌یابد و نیازی به دریافت کارت جدید بانکی هم نیست و بر اساس کدملی افراد سهمیه ماهانه ۲۰ لیتر بنزین برای هر نفر اختصاص می‌یابد.

یارانه بنزینی

سخنان مهم محسن رضایی درباره یارانه

«محسن رضایی» معاون اقتصادی رئیس‌ جمهور گفت: قرار بود از آذرماه رقم یارانه‌ها ۲ برابر شود، اما به علت مشکلاتی که در تهیه بن کارت ایجاد شد این روند به دی ماه منتقل شد. طبق پیش‌بینی‌ها و برآوردها به طور مثال یک خانوار چهار نفره رقمی معادل ۸۰۰ هزار تومان نقد و کالا یارانه دریافت خواهند کرد

اما آیا پرداخت یارانه جدید به معنای حذف یارانه نقدی یا معیشتی است؟

دولت هنوز رسما در این باره خبری اعلام نکرده است. اما این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفته یارانه جدیدی که قرار است به حساب خانوارهای دهک اول تا هفتم واریز شود، مازاد بر یارانه قبلی است.

مجموع یارانه‌های دریافتی سال ۱۴۰۱

بر این اساس می‌توان گفت یارانه نقدی خانوارها و یارانه معیشتی به قوت خود باقی است و یارانه ۹۰ تا ۱۲۰ هزار تومانی جدیدی هم قرار است پرداخت شود.

با این حساب یک خانوار چهار نفره در سال آینده چقدر یارانه دریافت می‌کند؟ مبلغ یارانه نقدی برای همه افراد ثابت است و ماهانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان است. یک خانوار چهار نفره در هر دهکی که باشد، ماهانه ۱۸۲ هزار تومان یارانه نقدی دریافت می‌کند.

جز این یک خانوار چهار نفره ماهانه ۱۷۲ هزار تومان یارانه معیشتی یا یارانه بنزین دریافت می‌کنند. حالا قرار است یارانه جدیدی هم به حساب این خانوارها واریز شود. مبلغ یارانه جدید برای یک خانوار چهار نفره ۴۸۰ یا ۳۶۰ هزار تومان است.

با توجه به اینکه این یارانه قرار است به دهک‌های پایین درآمدی پرداخت شود، می‌توان گفت خانوارهای ۵ تا ۷ دهک اول جامعه هر سه این یارانه‌ها را دریافت می‌کنند.

پس یک خانوار چهار نفره که در دهک اول تا چهارم قرار دارد، سال آینده در مجموع ۸۳۴ هزار تومان یارانه می‌گیرد. یک خانوار چهار نفره که در دهک پنجم تا هفتم قرار دارد ۷۱۴ هزار تومان یارانه نقدی می‌گیرد.

یارانه بنزینی کی واریز می‌شود؟

یارانه معیشتی (یارانه بنزینی) ماه آبان روز دوشنبه به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود و این افراد مبلغی بین ۵۵ تا ۲۰۵ هزار تومان را دریافت می‌کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز، یارانه معیشتی بنزین ماه جاری طبق روال ماه‌های گذشته باید در روز دوشنبه هفته پیش‌رو یعنی ۱۰ آبان به حساب سرپستان خانوار واریز شود.

این اولین واریزی ماه آبان توسط دولت است.

یارانه معیشتی بنزین ماه جاری طبق روال ماه‌های گذشته باید در روز دوشنبه هفته پیش‌رو یعنی ۱۰ آبان به حساب سرپستان خانوار واریز شود.

مبلغ این یارانه براساس تعداد اعضای هر خانوار واریز می‌شود و سرپرستان مبلغی بین ۵۵ تا ۲۰۵ هزار تومان را دریافت می‌کنند.

واریزی‌ها یارانه معیشتی به حساب خانواده‌های یک نفره ۵۵ هزار تومان، خانواده‌های دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، خانواده‌های سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، خانواده‌های چهار نفره ۱۷۲ هزار تومان و خانواده‌های پنج نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان است.

طبق اعلام سازمان برنامه و بودجه، حدود ۶۰ میلیون نفر این یارانه را می‌گیرند. هفت میلیون خانوار از کسانی که یارانه معیشتی بنزین می‌گیرند یک سال پیش مرحله دوم وام کرونا را گرفتند.

این وام یک میلیون تومانی بود و مقرر شد که اقساط آن از یارانه خانوار کسر شود. مبلغ هر قسط این وام نیز ۳۵ هزار تومان است. «یازدهمین قسط» این وام از یارانه معیشتی این ماه خانوارها کسر می‌شود./اقتصادنیوز

جزئیات جدید از پرداخت یارانه بنزینی

با گذشت ۱۹ مرحله از پرداخت کمک معیشتی حاصل از افزایش قیمت بنزین، در حال حاضر بیش از ۶۰ میلیون نفر با هزینه سالانه ۳۱ هزار میلیاردی از این محل یارانه نقدی دریافت می کنند.

به گزارش ایسنا، از آبان ۱۳۹۸، قیمت بنزین افزایش یافت و با حذف بخشی از یارانه آن، دولت اعلام کرد که مابه التفاوت ایجاد شده بین مردم توزیع می شود؛ از این رو پیش بینی شد که حدود ۶۰ میلیون نفر در قالب حدود ۱۹ میلیون خانوار از بین جمعیت ۷۸ میلیون نفری یارانه بگیران گزینش شده پرداخت کمک معیشتی برای آنها انجام شود.

یارانه بنزینی

پرداخت از ۱۷.۷ میلیون خانوار شروع شد

اولین پرداخت در حالی صورت گرفت که طبق اعلام سازمان برنامه و بودجه در آن زمان، ۱۷.۷ میلیون خانوار این یارانه را دریافت کرده بودند و قرار شد در ادامه با ثبت درخواست متقاضیان و انجام بررسی‌ها، بر تعداد آنها تا میزان پیش‌بینی شده افزوده شود.

پرداخت کمک معیشتی برخلاف یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان که برای هر نفر ثابت و مشخص است. براساس تعداد اعضای خانوار، مبالغی متفاوتی را دربرمی گیرد؛ به طوری که برای خانوار یک نفره ۵۵ هزار، دو نفره ۱۰۳ هزار، سه نفره ۱۳۸ هزار، چهار نفره ۱۷۲ هزار و پنج نفره و بالاتر ۲۰۵ هزار تومان است.

افزایش ۲ میلیونی خانوارها

اما تازه‌ترین گزارش دریافتی ایسنا از سازمان هدفمندی یارانه‌ها، در رابطه با جریان کمک معیشتی حاوی آمار جدیدی است.

براساس این گزارش، تا پایان پرداختی خرداد سال جاری که در دهم ماه انجام شده است، تعداد خانوار مشمول دریافت یارانه معیشتی ۱۹ میلیون و ۷۶۸ هزار و ۱۸۴ مورد بوده که نشان می دهد تعداد خانوارها در مقایسه با اولین پرداخت حدود دو میلیونی افزایش دارد.

خانوارهای ۴ نفره در صدر قرار دارند

 در بین خانوارهای دریافت کننده، تعداد خانوارهای چهارنفره در مقایسه با سایر خانوارها بیشتر است؛ به گونه ای که تعداد خانوار یک نفره حدود  ۳.۴ میلیون، دو نفره ۳.۸ میلیون، سه نفره ۴.۸  میلیون ، چهارنفره بیش از پنج میلیون و پنج نفر و بالاتر بیش از ۲.۷ میلیون خانوار است.

اما مجموع خانوارهای دریافت کننده یارانه معیشتی در حال حاضر ۶۰ میلیون و ۲۴۹ هزار و ۵۵۷ هزار نفر است که در بین آنها سه میلیون و ۴۰۳ هزار نفر در خانوار یک نفره با دریافتی ۵۵ هزار تومانی قرار دارند.

همچنین هفت میلیون و ۵۸۴ هزار نفر در خانوار دو نفره با دریافتی ۱۰۳ هزار تومانی، ۱۴ میلیون و ۴۶۹ هزار نفر در خانوار سه نفره با یارانه ۱۳۸ هزار تومانی هستند.

طبق این گزارش ، ۲۰ میلیون و ۲۱۲ هزار نفر یارانه در خانوار چهار نفره با دریافتی ۱۷۲ هزار تومان و همچنین ۱۴ میلیون و ۵۸۱ هزار نفر مشمول یارانه ۲۰۵ هزار تومانی در خانوارهای پنج نفر و بالاتر هستند.

هزینه ۳۱ هزار میلیاردی یارانه معیشتی

براساس این گزارش تا پایان سال گذشته در مجموع بیش از ۳۱ هزار میلیارد تومان بابت کمک‌های معیشتی حاصل از افزایش قیمت بنزین پرداخت شده است.

این مبلغ در حالی از محل حذف بخشی از یارانه بنزین ایجاد شده که طبق گزارش سازمان برنامه برنامه و بودجه قبل از افزایش قیمت بنزین، دولت در سال حدود ۹۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان پرداخت می کرده که ۶۰۰ هزار میلیارد آن به حوزه سوخت و انرژی مربوط بوده و از آن حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی بابت بنزین پرداخت شده است.  

این در حالی است که در کنار یارانه معیشتی، بیش از ۱۰ سال است که یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی نیز در هر ماه برای نزدیک به ۷۸ میلیون نفر پرداخت می شود که سالانه بیش از ۴۲ هزار میلیارد تومان هزینه دارد و مجموع پرداختی دولت بابت یارانه نقدی ماهانه را به بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومان می رساند.

یارانه بنزینی

هر فرد چقدر یارانه بنزینی می گیرد؟

نامه محرمانه تغییر روش سهمیه بندی بنزین به صورت آزمایشی در حالی منتشر شد که از متن این نامه با یک برداشت اشتباه خبر افزایش قیمت بنزین بیرون آمد.

اقتصاد آنلاین- شادی همایونی؛   متن نامه ای که معاون اقتصادی رییس جمهور به وزاری نفت، اقتصادی و دارایی دبیر شورایعالی منطقه آزاد ابلاغ کرده است مبتنی بر تصمیمات بیست و سومین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی در تاریخ ۲۳ آبان ۱۴۰۰ است که بازتوزیع یارانه بنزین از طریق ارائه سهمیه بنزین به افراد به جای خودروها را در خود دارد. در این نامه تاکید شده است طرح به صورت آزمایشی در کیش و قشم اجرا شود تا با توجه به نتایج آن برای تعمیم به کل کشور تصمیم گیری صورت گیرد.

از زمان انتشار این خبر تا لحظه تنظیم این گزارش موجی از واکنش ها و تکذیب ها در خروجی رسانه ها قرار گرفت. یکی از تکذیب کنندگان علی بهادری‌جهرمی سخنگوی دولت بود که هرگونه تصمیم گیری یک شبه در این دولت را رد کرد و گفت تصمیماتی که بر زندگی مردم تاثیر بگذارد تمام جوانب آن سنجیده می شود. در مورد افزایش قیمت بنزین نیز تاکید کرد: این یک سوءبرداشت از نامه ابلاغی بوده و هیچ گونه افزایش قیمتی در نامه درج نشده است.

در این طرح مقرر شده است به‌صورت آزمایشی در دو جزیره قشم و کیش، سهمیه بنزین به‌جای خودروها به افراد اختصاص پیدا کند. این طرح به آن مفهوم است که خودروها در کیش و قشم دیگر بنزین ۱۵۰۰ تومانی ندارند و باید بنزین ۳۰۰۰ تومانی استفاده کنند. به جای حذف بنزین ۱۵۰۰ تومانی، به هر دارنده کد ملی که یک سال در کشور اقامت داشته است ۲۰ لیتر بنزین تعلق می گیرد.

بازخوانی طرحی که رد شد

طرح اختصاص سهمیه بنزین به خانوار های فاقد خودرو یکی از طرح هایی است که در پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه شریف مورد مطالعه قرار گرفت. بر اساس این مطالعات برای بازتوزیع عادلانه یارانه بنزین بین همه اقشار مردم، طرح تخصیص یارانه به هر فرد به جای هر خودرو پیشنهاد شد.

همزمان طرح مشابهی در مجلس نیز در دستور برری قرار گرفت. این طرح در ماه های پایانی سال در مجلس بررسی شد اما نهایتا در اسفند سال گذشته کمیسیون انرژی با این طرح مخالفت کرد. در این طرح آمده بود:

از ابتدای مهرماه سال ۱۴۰۰ به هر خانوار مشمول دریافت یارانه فاقد خودرو، به ازای هر نفر، پانزده (۱۵) لیتر در ماه سهمیه بنزین یارانه ای اختصاص می یابد. همچنین به خانوارهای دارای خودرو که تعداد اعضای آن بیشتر از چهار (۴) نفر باشد، به ازای هر نفر بیشتر، پانزده (۱۵) لیتر در ماه سهمیه بنزین یارانه‌ای تعلق می گیرد.

در ادامه ذکر شده بود: در سال ۱۴۰۰، سایر سهمیه های بنزین وسایل نقلیه شخصی و عمومی (از جمله انواع تاکسی، وانت بار و موتورسیکلت) مانند گذشته به قوت خود باقی می ماند.

با رد این طرح از سوی مجلس جریان سهمیه های خودروها برقرار ماند ولی دولت تصمیم گرفت این طرح را راسا آغاز کند اما برای برآورد آثار آن، دستور به اجرای آزمایشی آن داده شد. همچنین میزان سهمیه تعلق گرفته از ۱۵ لیتر به ۲۰ لیتر افزایش یافت که از طریق کارت بانکی افراد قابل برداشت خواهد بود.

اصلاحات بنزینی در لایحه ۱۴۰۱ اعمال شود

فریدون عباسی دوانی عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت و گو با اقتصاد آنلاین گفت: برای اجرای هر طرحی باید ۲ موضوع یعنی رفاه مردم و پایداری اقتصاد مد نظر قرار گیرد. مردم حق دارند از سرمایه ملی به اندازه استفاده کنند اما این مصرف باید به اندازه ای باشد که سرمایه ملی از بین نرود. لازم است یک مقدار عادی برای همه مردم در نظر گرفته شود و افرادی که بیش از اندازه تعیین شده مصرف می کنند؛ هزینه های آزاد را بپردازند. یعنی قیمت تمام شده با سود مشخص یا قیمت نزدیک به نرخ صادرات را باید برای این دسته افراد در نظر گرفت.

او با تاکید بر اینکه پیش از اینکه یک طرح اجرا شود نباید در جامعه تنش ایجاد شود پیشنهاد داد: بهتر است مجلس و دولت روی طرحی واحد کار کنند و اصلاحات را با بررسی همه جوانب انجام دهند. به نظر می رسد بودجه ۱۴۰۱ محل مناسبی برای ایجاد برخی از اصلاحات باشد.

منابع نسل آینده را امروز مصرف نکنیم

اما حسین راغفر کارشناس اقتصادی اعطای یارانه به همه افراد را هودر رفت منابع نسل آینده دانست و در گفت و گو با اقتصاد آنلاین تصریح کرد: هدف از اجرای طرح تغییر روش سهمیه بندی بنزین، افزایش قیمت بنزین تا رسیدن به نرخ واقعی است. این طرح در حال حاضر به صورت آزمایشی در کیش و قشم قرار است اجرا شود و پس از مشخص شدن اشکالات، اصلاحاتی صورت گرفته و در کل کشور اجرا شود. در کنار این تغییر روش، در گام بعدی افزایش قیمت بنزین نیز صورت خواهد گرفت.

او اظهار کرد: تغییر تخصیص سهمیه به جای خودرو به افراد برای این پیش بینی شده است که یک اقبال عمومی از این طرح صورت گیرد. برای این منظور نیز پیش بینی شده روزانه یک لیتر به هر نفر سهمیه اختصاص پیدا کند.

راغفر اذعان کرد: اینکه هر شهروندی یک لیتر بنزین دریافت کند در ظاهر عادلانه به نظر می رسد اما این پرسش مطرح است که آیا اصولا ما باید به این سمت حرکت کنیم که منابع کشور را به شکل غیرمنطقی توزیع کنیم؟ این منابع نه تنها متعلق به نسل کنونی است بلکه متعلق به نسل آینده نیز هست. چه کسی برای آینده کشور فکر کرده است؟

او یادآور شد: گفته می شود در ۲۰۳۰ بسیاری از خودروها در دنیا برقی خواهند بود. بنابراین نظام حمل و نقل به سرعت در حال تحول و تغییر است ولی ما هنوز به دنبال روش هایی هستیم که در دنیا در حال منسوخ شدن است.

این کارشناس اقتصادی افزود: آینده پنج تا ۱۰ سال دیگر را نادیده می گیرند و سرمایه گذاری های مضر و غلط را شکل دادند به اضافه اینکه آسیب های جدی محیط زیستی را شکل می دهند.  

راغفر توضیح داد: به جای آنکه دولت به دنبال پرداخت یارانه به هر نفر باشد بهتر است روی ارتقای حمل و نقل عمومی کار شود. باید دستور کار تصمیم گیری کاملا تغییر کند و با توجه به یک نگاه میان مدت بین ۵ تا ۱۰ سال آینده تصمیم گیری شود.

قیمت ها باید اصلاح شود

جلال میرزایی عضو دیگر کمیسیون انرژی نیز در واکنش به خبر افزایش قیمت بنزین گفت: برای افزایش قیمت باید بررسی های دقیق و همه جانبه ای صورت گیرد. آن طور که از شرایط فعلی بر می آید، افزایش قیمت در حال حاضر ممکن نیست.

او افزود: مشکل ما در رابطه با بنزین تخصیص آن به فرد و یا خودرو نیست، بحث سوخت در کشور ما این است که مصرف بنزین، گازوئیل و گاز طبیعی بالا و از سوی دیگر قیمت‌ها پایین است، برای اینکه اصلاحی انجام شود باید هم مصرف کنترل شود و از سوی دیگر قیمت‌ها به گونه ای اصلاح شود که هزینه تمام شده دربیاید.

این نماینده سابق مجلس خاطرنشان کرد: دولت‌ها در کشور ما بدون توجه به راه‌های رفته، تجارب دیگران و آسیب‌شناسی اقدامات قبلی در همه حوزه‌ها ورود می‌کنند بدون اینکه تبعات کار بررسی شود.

وی تاکید کرد: در خصوص مصرف و قیمت باید مطالعه شود و با توجه به شرایط جامعه اقدام کنند، تغییر نحوه توزیع مشکلی را حل نمی‌کند فقط یک پول هنگفتی هدر داده می‌شود تا سامانه جدید برای ثبت کدهای ملی به جای خودرو تعریف شود و در نهایت به دلیل بی‌برنامگی مشکلی هم حل نمی‌شود و نیمه‌کاره رها می‌شود.

میرزایی با طرح این سوال که آیا این اقدام مسائلی را که مواجهیم حل می‌کند یا خیر؟ پاسخ داد: متاسفانه بین مشکلات جامعه و هدف‌گذاری تناسبی وجود ندارد، در حالی که اصلاحات قیمت هم باید در شرایطی که کشور با تنگنا و فشار داخلی و خارجی مواجه نباشد اعمال شود، اکنون فشارتحریم و کارشکنی در کشور زیاد است و نمی‌توان کاری انجام داد، در هر حال ممکن است در نحوه توزیع برخی کالاهای اساسی مشکل داشته باشیم اما در مورد بنزین اینگونه نیست./اقتصاد آنلاین

 

حجم ویدیو: 1.85M | مدت زمان ویدیو: 00:00:29 دانلود ویدیو
۱

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها