موانع کاندیداتوری ظریف

کد خبر: 1062172

کنعانی‌مقدم: شاید ظریف تایید صلاحیت نشود. عطریانفر: هیچ دلیلی برای ردصلاحیت ظریف وجود ندارد.

موانع کاندیداتوری ظریف

گروه سیاست سایت فردا - انتخابات ریاست جمهوری 1400 درحالی نزدیک می‌شود که جریان اصلاحات با اختلاف‌نظرها بسیاری مواجه است و هنوز نمی‌داند که نامزد نهایی کیست. بخشی از اصلاح‌طلبان که پیش‌تر خواهان ائتلاف با گزینه غیر اصلاح‌طلب مثل علی لاریجانی بودند، تحت فشار سایرین قدری کوتاه آمده و این روزهای از حمایت از ظریف می‌گویند. کارگزارانی‌ها پرچم‌دار این ایده هستند و آنطور که محمد عطریانفر در گفت‌وگو با «فردا» گفته بود روی کاندیداتوری محمد جواد ظریف و محسن هاشمی توافق کرده‌است.

این توافق اما خیلی به کار نمی‌آید زیرا نه محسن هاشمی درباره کاندیداتوری به تصمیم قطعی رسیده و نه محمد جواد ظریف که تا کنون مدام از عدم کاندیداتوری خود گفته، به این اقدام رضایت داده است.  او حتی در گفت‌وگوی کلاپ هاوسی خود با فعالان سیاسی و رسانه‌ای قسم جلاله خورد که بنای کاندیداتوری ندارد.

با این وجود حامیان او در جریان اصلاحات مشغول رایزنی بوده و امیدوارند که او را متقاعد کنند. این درحالی است که از یک سو طیف دیگر اصلاح‌طلبان مخالف حمایت از ظریف است و از سوی دیگری برخی احتمال رد صلاحیت وزیر خارجه روحانی را مطرح می‌کنند. 

درباره مخالفت‌های درون جریانی با حمایت از ظریف باید به این نکته نظر داشت که مخالفان خود به دو گروه تقسیم می‌شوند. از یک طرف حامیان محمدرضا عارف که شرایط فعلی را مناسب‌ترین زمان برای ورود او می‌دانند و از سوی دیگر طیف تندرو و رادیکال. شاهد آنکه حسن رسولی، چهره سیاسی نزدیک به عارف احتمال کاندیداتوری ظریف را منتفی دانسته و از آماده بودن ستادهای انتخاباتی عارف خبر داده بود. در عین حال حرف از کاندیداتوری چهر‌ه‌هایی مثل مصطفی تاجزاده و محمدرضا خاتمی به میان آمده است.

مسائل و موانع پیش پای ظریف برای کاندیداتوری در این انتخابات اما به همین جا ختم نمی‌شود. چنانچه برخی از فعالان سیاسی از احتمال رد صلاحیت او سخن گفته و اطمینان خاطری که اصلاح‌طلبان در این باره دارند را زیر سوال می‌برند. به عنوان مثال حسین کنعانی مقدم دبیرکل حزب سبز در گفت‌وگویی با «باشگاه خبرنگاران جوان» درباره میزان جدی بودن حضور محمدجواد ظریف برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری می‌گوید: «نام او مطرح است اما معتقدم که در عبور از سد شورای نگهبان به سبب عملکردش در برجام با چالش مواجه خواهد شد.»

البته اصلاح‌طلبان این‌طور فکر نمی‌کنند. مثلا عطریانفر به «فردا» می‌گوید: «هیچ دلیلی برای ردصلاحیت ظریف وجود ندارد و او از فیلتر شورای نگهبان عبور می‌کند.»

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها