سعید محمد و حواشی ویدئوهای حمایتی

کد خبر: 1062783

انتشار ویدئوهای با مضمون حمایت از سعید محمد که در آن زنان بی‌حجاب استفاده شده است، با حواشی و اعتراضاتی همراه بود.

سعید محمد و حواشی ویدئوهای حمایتی

گروه سیاست سایت فردا – مسائل حوزه زنان همیشه یکی از مباحث مهم در تبلیغات انتخاباتی بوده است. به هر حال زنان نیمی از جامعه را تشکیل می‌دهند و حقوقشان حتی اگر در مواردی مورد بی‌توجهی قرار بگیرد، به هنگام انتخابات اهمیت بیشتری می‌یابد. هرچه باشد قرار است پای صندوق آمده و در روشن شدن تکلیف آقایان کاندیدا نقش آفرینی کنند. همین است که می‌بینیم یکی مثل روحانی وعده تشکیل وزارت زنان می‌دهد و دیگری به اتفاق همسر خود برای ثبت نام می‌رود تا ثابت کند که نگاهی کمتر سنتی و قدری متفاوت دارد.

در این دوره از انتخابات نیز انگار وضع همین است. گذشته از وعده وعیدهای جریان اصلاحات برای معرفی نامزد زن علی‌رغم موانع موجود که به گفته عباسعلی کدخدایی عرفی و فرهنگی است؛ نامزدهای ریاست جمهوری که تا کنون آمادگی خود را اعلام کرده‌اند هر یک به نحوی به زنان توجه دارند. توجهاتی که بعضا شکل استفاده از ابزاری از این نیمه جامعه را پیدا کرده و با اعتراضاتی همراه است. مثلا وقتی که علی مطهری بعد از سال‌ها اعتراض به وضعیت حجاب می‌گوید که برداشت روسری ایرادی ندارد، یا ویدئوهای حمایتی از آن فرمانده سابق قرارگاه خاتم‌الانبیاء پر است از زنان بی‌حجاب و به تعبیری بدحجاب؛ یا وقتی محسن رهامی بی توجه به اینکه روزی روحانی خواستیم و نشد ؛ وعده می‌دهد که نیمی از کابینه‌اش از زنان تشکیل شده باشد؛ این سوال به ذهن می‌رسد که این افراد واقعا چه نگاهی به زن دارند و آیا بعد از اتمام دوره تبلیغات انتخاباتی نیز با همین دست فرمان ادامه می‌دهند؟!

پاسخ به این پرسش‌ها خیر است و از همین رو شاهد واکنش‌ها گسترده در فضای مجازی و اعتراض برخی زنان فعال سیاسی هستیم.  مثلا طیبه سیاوشی نماینده مردم تهران در مجلس دهم و به «جهان صنعت» می‌گوید: «اولین چیزی که در این ویدئو جلب توجه می‌کند اینکه پایگاه اجتماعی سردار سعید محمد با این تبلیغات متفاوت همخوانی ندارد و این تصاویر به بیننده شوک وارد می‌کند که این شخص با این پایگاه اجتماعی به هر ابزاری برای رسیدن به هدفش دست زده است».

او ادامه می‌دهد: «متاسفانه این رفتاری است که سیاسیون به آن متوسل می‌شوند چرا که اخلاق سیاسی در جامعه ما ملاک قرار نگرفته و با وجود مباحث مذهبی و ایدئولوژیکی که ۴۲ سال بر آن تاکید شده، اخلاق سیاسی رعایت نمی‌شود و افراد از هر ابزاری برای پیشبرد اهدافشان استفاده می‌کنند. خواه ابزار قرار دادن زنان باشد یا استفاده ابزاری از کودکان (دعوت از فائزه‌ هاشمی برای مناظره) که طی چند شب گذشته در فضای مجازی شاهد بوده‌ایم.»

این فعال حوزه زنان تاکید می‌کند که «بحث مهم این است که نظام مشروعیتش را از مردم می‌گیرد، اما متاسفانه ابزارها مشروع نیست و کسانی که در جامعه تصمیم‌گیرنده هستند و رصد می‌کنند و قرار است بر انتخابات نظارت کنند، باید مراقب این رفتارها هم باشند. البته این رفتارهای غیراخلاقی و زن‌ستیزی را در سایر جوامع هم مشاهده می‌کنیم اما در جوامع دموکراتیک بیشتر کنترل شده است.»

حمیده زرآبادی، دیگر نماینده مجلس دهم نیز در مصاحبه‌ای با همین روزنامه می‌گوید: «زنان را بازیچه انتخابات قرار دادن مقوله غیراخلاقی است و برخی حاضرند به هر شکل ممکن از زنان به عنوان ابزار تبلیغاتی در انتخابات استفاده کنند.»

وی با انتقاد از نوع نگاه به مقوله زنان در انتخابات یا مناسبت‌هایی که برای حاکمیت مهم است، گفت: «در مناسبت‌های خاص صداوسیما دنبال افرادی می‌گردد که نوع پوشش‌شان انتخابی است و از آنها استفاده ابزاری و تبلیغاتی می‌کند تا به دنیا نشان دهد حجاب در کشور ما اختیاری است. اما در عمل همیشه حجاب برتر را چادر معرفی کرده و در این مواقع دنبال سوءاستفاده از نوع پوشش متفاوت زنان است.»

سخنگوی فراکسیون زنان مجلس دهم همچنین با اشاره به ویدئوی تبلیغاتی سعید محمد گفت: «این کلیپ تبلیغاتی می‌خواهد القا کند که مهم نیست شما چه نوع پوشش و حجابی دارید، کسی نمی‌تواند به شما تعرضی کند و شما از حقوق شهروندی برخوردارید. در حالی که در واقعیت اگر خانمی در خودروی شخصی خود شال و روسری‌اش به عقب برود به عنوان یک فرد متخلف که نظم عمومی و قوانین کشور را نادیده گرفته، شناخته شده و مجازات می‌شود.»

زرآبادی با بیان اینکه تاکنون ستاد انتخاباتی زودهنگام سردار محمد که کاندیدای نظامی انتخابات پیش رو است، هیچ واکنش و تکذیبی درباره این ویدئو نشان نداده‌اند، این رفتارهای انتخاباتی را توهین به جامعه زنان دانست و تاکید کرد که باید فرهنگسازی کرد و به زنان آموزش داد تا جلوی سوءاستفاده از آنها گرفته شود چرا که آنها باید به عنوان بازیگردان سیاسی باشند نه صرفا رای دهنده انتخاباتی!

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها