اصلاح‌طلبان و تیر آخر

کد خبر: 1068313

بر اساس شایعاتی و اخبار غیررسمی درباره نامزدهای تایید صلاحیت شده مسعود پزشکیان بهترین گزینه روی میز اصلاح‌طلبان است.

اصلاح‌طلبان و تیر آخر

گروه سیاست سایت فردا – شورای نگهبان حداکثر تا 2،3 روز دیگر رسما نامزدهای تایید صلاحیت‌شده را اعلام خواهد کرد اما انتظار برای رسیدن آن روز، با گمانه‌زنی‌های و البته اخبار غیررسمی و شایعات بی‌شماری همراه است. بر اساس زمزمه‌هایی که اکنون به گوش می‌رسد، صلاحیت اسحاق جهانگیری که می‌توانست گزینه اجماعی اصلاح‌طلبان باشد، احراز نخواهد شد.

در این باره قطعیتی وجود ندارد اما باید دید که در صورت صحت شایعات، این جریان سیاسی چه تصمیم خواهد گرفت و سراغ کدام گزینه جایگزین می‌رود. این‌طور که گفته می‌شود مسعود پزشکیان، عبدالناصر همتی و شاید هم محمد شریعتمداری از جمله نامزدهای باقی‌مانده برای اصلاح‌طلبان خواهند بود. البته از حضور علی لاریجانی که از خیلی وقت پیش مورد حمایت بخشی از جریان اصلاحات قرار گرفته است، نیز نباید غافل شد.

دوراهی اصلی اما بین پزشکیان و لاریجانی است. در همین راستا سردبیر نامه‌نیوز دیروز در یادداشتی مزیت‌ها و ضعف‌های پزشکیان را برشمرده و به دنبال پاسخ به این پرسش بود که او پدیده این انتخابات می‌شود یا در زمین لاریجانی بازی می‌کند؟ نگاهی به اظهارات و سخنان اصلاح‌طلبان اما روشن می‌کند که پاسخ به این سوال هنوز ممکن نیست و تردیدهای بسیاری در این رابطه وجود دارد. 

حال که پزشکیان طی احکامی الیاس حضرتی به‌عنوان رئیس ستاد و علی تاجرنیا به‌عنوان جانشین رئیس ستاد انتخاباتی و کمال‌الدین پیرمؤذن را هم به‌عنوان معاون امور استان‌های ستاد انتخاباتی خود تعیین کرده است، به نظر می‌رسد که عزمش را جزم کرده باشد تا آخر در صحنه مانده و شانس خود را بیازماید.

روزنامه اعتماد که حالا مدیرمسئول آن رسما به ستاد انتخاباتی پزشکیان پیوسته، امروز در تعریف و تمجید از این نامزد انتخاباتی می‌نویسد: « او اصلاح‌طلب است و خط و خطوط جناحی‌اش هم روشن. در مجلس اعتدالی دهم به هوای بالانشینی در پارلمان راه فراکسیون مستقلین و حمایت از علی لاریجانی را پیش نگرفت و با حضور در فراکسیون امید 4 سال نایب ‌رییس اول مجلس بود ولی در مجلس یازدهم از معدود اصلاح‌طلبان بود؛ پس تلاشی هم برای تصاحب کرسی‌های ریاست کمیسیون‌ها یا بالانشینی در ساختمان هرمی‌ شکل میدان بهارستان نکرد. هر چند این اواخر به عنوان مرد پشت پرده طیف اقلیت، موجبات تشکیل فراکسیون مستقلین را فراهم آورد تا نمایندگان خسته از تیم محمدباقر قالیباف را گرد خود جمع کند. شیوه اصلاح‌طلبی خاص مسعود پزشکیان که همراه است با برخی ملاحظه‌های مختص او بر کسی پوشیده نیست پس چندان جای تعجب هم ندارد که ارکان ستاد انتخاباتی خود را در شرایطی از میان اصلاح‌طلبان برگزیند که هنوز ابهامات بسیاری درباره صلاحیتش به چشم می‌خورد. پزشکیان تمام شرایط کمی موجود در ابلاغیه شورای نگهبان برای احراز صلاحیت را داراست. نه صغر سن دارد و نه کبر سن. نه سابقه اجرایی‌اش کم و کسری دارد و نه سوء‌پیشینه اقتصادی و امنیتی. اما همه می‌دانند که ملاک در شورای نگهبان فقط این معیارهای قابل ‌سنجش نیست؛ بلکه معیارهای کیفی نیز وجود دارند که کسی جز 6 فقیه و 6 حقوق‌دان شورای نگهبان امکان سنجش آن را ندارد. در چنین شرایطی اما پزشکیان روز گذشته ارکان ستاد انتخاباتی خود را مشخص کرد تا نشانی باشد از ورود جدی‌ترش به انتخابات 1400 آن ‌هم در شرایطی که حداقل اصلاح‌طلبان بدون در نظرگیری علی لاریجانی که نامش میان معتدلان به چشم می‌خورد شاهد حضور اسحاق جهانگیری و محمد شریعتمداری هم در لیست شورای نگهبان هستند.»

رویکرد سایر احزاب اصلاح‌طلب از اتحاد ملت گرفته تا کارگزاران و ندای ایرانیان و حتی اعتدال و توسعه اما خیلی با اعتماد ملی و حامیان پزشکیان همخوانی ندارد. این را از لابه‌لای مصاحبه‌ها و گزارش‌ها می‌توان دریافت. 

ناصر قوامی فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگویی با «جهان‌صنعت» ضمن اینکه هنوز هم به ماندگار شدن جهانگیری در عرصه رقابت‌ها امید دارد و او را یک گزینه مناسب با سابقه اجرایی قابل توجه و با ظرفیت اجماع‌سازی می‌داند، می‌گوید: «درباره اینکه آقای پزشکیان می‌تواند گزینه مورد اجماع باشد یا خیر اطمینان ندارم اما اگر آقای لاریجانی در صحنه نباشد و پزشکیان باشد، اصلاح‌طلبان چاره‌ای غیر از حمایت از وی ندارند».

او در پاسخ به این پرسش که اصلاح‌طلبان در دوراهی اجماع روی پزشکیان یا حمایت از لاریجانی کدام یک را انتخاب خواهند کرد، گفت: « آقای لاریجانی که خودش هم گفته نه اصولگراست و نه اصلاح‌طلب. البته من از اینکه خودش را اصولگرا نمی‌داند تعجب می‌کنم چون سی سال است که این راه را رفته و علیه اصلاح‌طلبان بوده است و قطعا یک‌شبه نمی‌تواند تغییر جهت دهد. بین پزشکیان و لاریجانی اما عقل اقتضا می‌کند که اصلاح‌طلبان از پزشکیان حمایت کنند.» وی در ادامه گفت: «به نظر من اگر پزشکیان در صحنه مانده باشد و اصلاح‌طلبان بخواهند از گزینه‌ای حمایت کنند باید از وی حمایت کنند. اگر هم نخواهند دیگر نباید سراغ گزینه دیگری بروند».

مصطفی درایتی، عضو حزب اتحاد ملت اما میل و امید چندانی به اجماع حول محور پزشکیان ندارد. او در گفت‌وگویی با سایت «آزادی» می‌گوید: «اگر اسحاق جهانگیری واقعا رد صلاحیت شود، اصلاح‌طلبان باید ببینند که یک نامزد اصلاح‌طلب قابل قبول با ویژگی‌های حداقلی دارد یا خیر. با در نظر گرفتن رویکرد جبهه اصلاحات و آنچه که تاکنون گفته شده نیز اگر ببینند که چنین نامزدی ندارند، باید از انتخابات کنار بکشند و سراغ گزینه نیابتی نروند. حداقل تاکنون اینطور گفته شده و نشانه‌ای هم نیست که تصور کنیم تجدیدنظری صورت گرفته است.»این فعال سیاسی اصلاح‌طلب احتمال اجماع روی پزشکیان را رد نکرد اما گفت: «توجه داشته باشید که غیر از بحث تایید صلاحیت‌ باید از نامزدی حمایت شود که شاخص‌های دیگری مثل زمینه رای‌آوری و توانایی اداره کشور را داشته باشد.»این عضو حزب اتحاد ملت حمایت احتمالی از علی لاریجانی را گزینه‌ای غیرمحتمل خواند و در پاسخ به اینکه احتمال عدم اجماع درباره این موضوع و سپردن تصمیم‌گیری به احزاب و استفاده از الگوی ۹۸ چقدر است؟ گفت: «این آخرین راهی است که اصلاح‌طلبان انتخاب خواهند کرد».

علی محمد نمازی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران نیز به «جهان صنعت» گفت: «به نظر من پزشکیان به خاطر رای‌آوری ضعیف است.» وی در پاسخ به این پرسش که آیا فرصت مناظرات انتخاباتی با توجه به اینکه پزشکیان کارنامه سفیدی دارد به او این امکان را نمی‌دهد که تبدیل به یک پدیده شود؟ گفت: «با توجه به اخبار و شایعاتی که اکنون درباره نامزدهای نهایی وجود دارد، به نظر می‌رسد که صحنه مناظرات با سال ۹۶ کاملا متفاوت بوده و به نحوی ترتیب داده شود که جبهه اصلاحات ضعیف باشد لذا چنین فرصتی وجود ندارد.»این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه اگر انتخابات دومرحله‌ای شود، اصلاح‌طلبان چه تصمیمی خواهند گرفت؟ گفت: «از آنجا که ریزش رای صورت گرفته عمدتا از سبد اصلاح‌طلبان و قشر خاکستری، بعید می‌دانم که پزشکیان و یک نامزد اصولگرا به مرحله دوم برسد. البته که اگر اینطور شود قطعا مورد حمایت اصلاح‌طلبان است و پیروز خواهد شد».

او ترکیب محتمل در صورت دو مرحله‌ای شدن انتخابات را لاریجانی و رییسی دانست و گفت: «در این صورت قطعا لاریجانی پیروز خواهد شد. من نمی‌گویم که اصلاح‌طلبان از لاریجانی حمایت می‌کنند یا خیر اما معتقدم که اگر کار به مرحله دوم برسد، او پیروز می‌شود.»

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها