نگاه تحلیلگر/ گفتگوی «فردا» با فواد ایزدی

آمریکا نمی‌خواهد به متن فعلی برجام برگردد باید به او انگیزه بدهیم

کد خبر: 1097606

تحلیلگر مسائل بین الملل گفت: نمی توانیم خوشبین باشیم که آمریکا به متن فعلی برجام برگردد. آنچه ما باید انجام بدهیم آن است که اولویت خودمان را از حل مسئله با غرب و نزدیکی به غرب برداریم به نقاط دیگری از دنیا توجه کنیم.

آمریکا نمی‌خواهد به متن فعلی برجام برگردد باید به او انگیزه بدهیم

فواد ایزدی در گفتگو با خبرنگار فردا درباره بازگشت آمریکا به برجام گفت: فعلا نشانه ای نداریم که آمریکا بخواهد واقعا به متن فعلی برجام برگردد. مقامات آمریکایی یک توافق طولانی تر می خواهند چون یکسری از بندهای برجام بازه زمانی اش تمام می شود و آنها می خواهند این بازهای زمانی را افزایش دهند.

وی افزود: آمریکایی ها همچنین دنبال یک توافق قوی تر به نفع خود هستند یعنی علاوه بر هسته ای، امتیازات دیگری نیز به عنوان مثال در سطح منطقه می خواهند، البته اسمش را مذاکره می گذارند و باید از درون این مذاکره نتیجه ای بیرون بیاید که مطلوب آمریکایی ها باشد.

این کارشناس مسائل بین الملل یادآور شد: علت آنکه مذاکرات وین به نتیجه نرسید همین سیاست آمریکا بود که گرچه در ظاهر می گوید می خواهد به برجام برگردد اما در عمل مواضع می گیرد که نشان می دهد به متن فعلی برجام نمی خواهد برگردد.

وی افزود: البته غربی ها دوست دارند که ایران به متن فعلی برجام برگردد و به الزاماتش متعهد بماند اما خودشان بر نگردند، برای همین است که می گویند «برجام توافق مهمی است» به شرطی که ایران فقط تمکین کند. در مجموع نشانه ای دیده نمی شود که آمریکایی ها می خواهند سیاست شان را در قبال برجام عوض کنند.

ایزدی تأکید کرد: خانم وندی شرمن قائم مقام وزیر خارجه آمریکا گفته «2015، 2021 نیست»، در واقع عملا آمریکایی ها در عمل می گویند «نمی خواهند به متن فعلی برجام برگردند» بنابراین نمی توانیم خوشبین باشیم که این اتفاق بیفتد. آنچه ما باید انجام بدهیم آن است که اولویت خودمان را از حل مسئله با غرب و نزدیکی به غرب برداریم به نقاط دیگری از دنیا توجه کنیم.

وی افزود: قدرت نظامی و فناوری هسته ای خودمان را افزایش دهیم، هر چقدر آن قدرت افزایش پیدا کند طرف مقابل رغبت بیشتری برای پذیرش متن فعلی برجام پیدا می کند. اگر قدرتی نباشد. طرف مقابل احساس می کند استراتژی اش در حال جواب دادن است بنابراین فشارش را افرایش خواهد داد.

این استاد دانشگاه درباره سفر امیرعبداللهیان به نیویورک و تأثیرش بر احیای برجام تأکید کرد: آقای امیرعبداللهیان با وزرای خارجه کشورهای متعددی قرار است ملاقات کند. در واقع نوعی معارفه وزیر خارجه ایران است که در طی این نشست ها مواجه منطقی جمهوری اسلامی نیز تبیین خواهد شد. مثلا اگر آمریکا به برجام برگردد، ایران نیز به برجام برخواهد گشت.

وی ادامه داد: آمریکایی ها هم زور سیاسی، دیپلماتیک و تبلیغاتی دارند، اگر مسئولان کشورهای دیگر به حال خودشان رها شوند امکان دارد تحت فشارها و تبلیغات آمریکا قرار بگیرند بنابراین سفر آقای امیرعبداللهیان به نیویورک سفر خوب و مثبتی است و می تواند به تبیین مواضع ایران در سطح جهانی کمک کند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها