«فردا» گزارش می‌دهد

صهیونیست‌ها بازیگر پشت پرده بازداشت مورا؟

کد خبر: 1146866

برخی می‌گویند توئیت دوم مورا پس از بازداشتش با فشار صهیونیست‌ها زده شده است.

صهیونیست‌ها بازیگر پشت پرده بازداشت مورا؟

گروه سیاست سایت فردا: بازداشت انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین، از سوی پلیس آلمان بعد از سفر او به ایران و دیدار با مقامات کشورمان بسیار پر حاشیه شد؛ هرچند او مدت کوتاهی در بازداشت بود اما این اقدام آن هم در آستانه از سرگیری مذاکرات هسته‌ای ماجرا را مشکوک می‌کند. مورا روز جمعه در حساب توئیتری خود نوشت از بازداشت خود و دو همکارش در فرودگاه فرانکفورت آلمان در مسیر بازگشت از تهران خبر داد و اعلام کرد: «در مسیر بروکسل، زمانی که از تهران بازمی‌گشتم، بدون هیچ توضیحی به دست پلیس آلمان بازداشت شدم. در یک مأموریت رسمی با گذرنامه دیپلماتیک اسپانیایی، پاسپورت و گوشی‌هایم را ضبط کردند». مورا در ادامه نوشت: «اکنون به همراه دو همکارم، سفیر اتحادیه اروپا در سازمان ملل در وین و رئیس گروه ویژه ایران سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا آزاد شده‌ایم. ما را جدا از هم نگه داشتند. از ارائه هرگونه توضیح در این مورد خودداری کردند». او همچنین نوشت که این اقدام نقض کنوانسیون وین مبنی بر مصونیت دیپلمات‌ها است، چراکه او به عنوان یک مقام اتحادیه اروپا و در چارچوب یک مأموریت رسمی در حال سفر بوده است.

در ادامه پیتر استانو، سخنگوی سرویس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در توضیحی گفت: «اتفاق پیش آمده در فرودگاه فرانکفورت، مسئله خاصی نبوده و مورا توانسته سفر خود را طبق برنامه پی بگیرد».

در این بین سخنگوی وزارت کشور آلمان اعلام کرد که پلیس این کشور در رابطه با حادثه پیش آمده با مورا بیانیه‌ای صادر خواهد کرد. او در ادامه به خبرنگاران گفت: «چیزهای زیادی می‌توانند دلیل این حادثه باشند، از جمله مسائل مرتبط با پرواز و یا مسیر سفر و حادثه پیش آمده ممکن است لزوما به خود شخص ارتباطی نداشته باشد».

برخی تحلیلگران باور دارند در ماجرای بازداشت مورا نمی‌توان از نقش لابی‌های صهیونیست‌ها به سادگی عبور کرد زیرا آنها در ماه‌های اخیر تلاش گسترده‌ای داشته‌اند تا با سنگ‌اندازی در مسیر مذاکرات ایران و دیگر طرفین برجام، مانع به نتیجه مذاکرات شوند؛ از طرفی گفته می‌شود صهیونیست‌ها نقوذ گسترده‌ای در دستگاه‌های امنیتی آلمان دارند و با جمع دو گزاره اخیر و در شرایطی که دیدار مورا با مقامات ایرانی حامل نتایج مثبتی در مسیر مذاکرات بوده، می‌توان گفت که لابی صهیونیست‌ها در بازداشت اخیر مورا بی‌تأثیر نبوده است.

حتی خبرگزاری «ایرنا» می‌نویسد که توئیت دومی که مورا پس از بازداشتش نوشته است، مبنی بر آنکه یکی از موضوعات مورد بحث با مقامات ایرانی «لزوم توقف اعدام احمدرضا جلالی» که متهم به جاسوسی برای موساد است، نشان از آن دارد که او از سوی صهیونیست‌ها برای انتشار این توئیت تحت فشار قرار گرفته است و «ایرنا» این موضوع را «بیرون‌زدن دم خروس» می‌داند.

با این همه آن‌طور که هم مورا و هم مقامات ایرانی اشاره‌اند مذاکرات بار دیگر از سر گرفته می‌شود و گویا دیگر مانع جدی‌ای برای تحقق نتیجه نهایی در بین نیست و حتی جوزف بورل اخیرا در سخنانی گفت که سفر انریکه مورا به تهران بسیار مثبت بود و مذاکرات با ایران به زودی از سر گرفته می‌شود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها