اقبال شاکری: آمریکا باید حرف جدیدی در مذاکرات داشته باشد/خواسته ما رفع تحریم‌ها است

کد خبر: 1159609

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: وقتی طرف مقابل تقاضای مذاکره می‌کند، یعنی آنها باید حرف جدیدی برای گفتن داشته باشند و امید است حرف‌های جدید آمریکا و غرب بتواند گفتگوها را به نتیجه نزدیک کند.

اقبال شاکری: آمریکا باید حرف جدیدی در مذاکرات  داشته باشد/خواسته ما رفع تحریم‌ها است

اقبال شاکری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر، در رابطه با دور جدید مذاکرات هسته‌ای در دوحه و اینکه آیا می‌توان علیرغم بدعهدی‌های آمریکا به گفتگوهای جدید امیدوار بود، گفت: خواسته‌های مردم، مجلس و دولت ایران کاملاً مشخص است. ایران در این مدت به تمام تعهدات خود پایبند بوده است و این طرف مقابل بوده که از توافق خارج شده و آنچه که به آن متعهد بوده را کنار گذاشته است. متأسفانه همین بدعهدی نیز خسارت‌های سنگینی به کشور، مردم و اقتصاد ما زده است.

وی تصریح کرد: هر عقل سلیمی حکم می‌کند که اگر قرار است بار دیگر بر سر میز مذاکره با طرفی بنشینیم که چنین ویژگی‌هایی دارد، باید به نحوی اطمینان حاصل کنیم که چنین اتفاقات و بدعهدی‌هایی، دیگر تکرار نمی‌شود و فشارهای دیگری به مردم ایران تحمیل نخواهد شد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که ایران با چه سیاستی در این دوره از مذاکرات حاضر می‌شود، تأکید کرد: خواسته‌های ما از طرف مقابل کاملاً مشخص، روشن و واضح است. خواسته ما رفع تحریم‌های یک‌جانبه‌ای است که از طرف‌های غربی به ویژه آمریکا بر ما وارد شده است. به نظر می‌رسد آنها نیز بعد از همه گفتگوهای صورت گرفته، به خوبی خواسته‌های ایران را می‌دانند و می‌شناسند.

شاکری ادامه داد: از طرف دیگر، حضور مؤثر ما در منطقه، ارتباطات قوی با کشورهای دیگر و همچنین حضور رئیس‌جمهور در نشست «بریکس» که مجمعی از قدرت‌های جدید اقتصادی در جهان است، نشان می‌دهد که کشورهای دنیا ما را به عنوان یک قدرت می‌شناسند و این‌طور نیست که به ایران به چشم ضعف یا عقب‌افتادگی نگاه کنند. این حقیقت دیپلماسی روز است که همه آن را پذیرفته‌اند.

وی تاکید کرد: وقتی ایران چنین جایگاهی در جهان و منطقه دارد، دولت آمریکا خواسته یا ناخواسته باید با ما توافق کند، در غیر این صورت غرب بیش از ما متضرر خواهد شد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در رابطه با نوع گفتگو با طرف آمریکایی توضیح داد. گفت: همانطور که وزیر امور خارجه کشورمان نیز درباره این دوره از مذاکرات خبر داده است، گفتگوها با آمریکا به صورت غیرمستقیم پیگیری خواهد شد. امید است این گفتگوها باعث آن شود که طرف مقابل به توافق و تعهدات خود بازگردد.

شاکری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه از ابتدای احیای برجام سیاست‌های ایران به همین منوال بوده، از این رو با توجه به این موضوع امروز چه اتفاق جدیدی قرار است در دوحه بیفتد؟ بیان کرد: احتمال داده می‌شود در این مدتی که گذشته، طرف غربی متوجه شده باشد که ایران در مذاکرات جدی بوده و بر خواسته‌های خود محکم ایستاده است.

وی خاطرنشان کرد: ما که بر همین منوال گفتگو و عمل کرده و همه آنها را از ابتدا گفته بودیم، به همین جهت وقتی طرف مقابل تقاضای مذاکره می‌کند، به نظر می‌رسد آنها باید حرف جدیدی برای گفتن داشته باشند. ایران چندان حرف جدیدی در مذاکرات نخواهد زد، اما امید داریم حرف‌های جدید آمریکا و طرف غربی بتواند گفتگوها را به نتیجه نزدیک‌تر کند.

منبع: مهر

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها