خبر به روایت «فردا»

منتظر فرجام برجام / سفره خانوار در سال 1400 / یک گام تا عادلانه سازی حقوق‌ها

کد خبر: 1168589

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

منتظر فرجام برجام / سفره خانوار در سال 1400 / یک گام تا عادلانه سازی حقوق‌ها

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است: 

 

اعتماد/ شب فرجامِ برجام

«اعتماد» علی باقری و امیرعبداللهیان را در حالی که مشغول گفت‌وگو هستند، عکس یک کرده و تیتر زده «شب فرجامِ برجام». دلیلش آن است که که وزیرخارجه کشورمان دیروز از  از ارایه پاسخ تهران به متن پیشنهادی اروپا در ساعت 12 شب خبر داد. 

این روزنامه اصلاح‌طلب نوشته: « از مجموع سخنان سخنگو و وزیر خارجه این‌طور به نظر می‌رسد که تهران برخی ملاحظه‌هایی بر متن پیشنهادی از سوی انریکه مورا دارد. ملاحظه‌هایی که احتمالا در قالب اصلاحیه به این متن دراختیار هماهنگ‌کننده و از طریق او بر ایالات متحده قرار خواهد گرفت. یک منبع آگاه در این باره به «اعتماد» می‌گوید: نمی‌توان از اختلاف فاحش میان رویکرد ایران و هماهنگ‌کننده گفت‌وگوها سخن گفت چراکه براساس آخرین وضعیت شطرنج مذاکرات وین دیگر امکان برگزاری یک دور کامل مذاکراتی وجود ندارد و شاید ضرورتی هم وجود نداشته باشد. اگر هم ایران اصلاحیه‌هایی داشته باشد می‌توان آن را از طریق واسطه‌ها به گوش و تایید احتمالی امریکا رساند. باید دید که آیا در ساعات پیش رو پیام مکتوب تهران دراختیار اتحادیه اروپا قرار می‌گیرد یا خیر و در این‌صورت اروپا چه پیامی خواهد داد؟ »

روزنامه ها 25 اردیبهشت

کیهان/ هشدار به مسئولان

«کیهان» همزمان با ارائه پاسخ تهران به پیشنهاد اروپایی‌ها برای احیای برجام، در قالب هشدار به مسئولان و در گزارشی با عنوان «توافق بدون تضمین و لغو تحریم‌ها یعنی تکرار خسارت محض» که تیتر یک شده، نوشته است: «مسئولان دیپلماسی کشور بایستی هوشیار باشند که تحت تأثیر فشارهای غرب به توافق بدون تضمین و توافق بدون لغو تحریم‌ها– که چیزی جز خسارت محض نیست-تن ندهند و همچنان بر شروط اصلی و انتفاع اقتصادی ایران از برجام تاکید داشته باشند.»

این روزنامه اصولگرا در ستون اخبار ویژه امروز نیز به آنچه که یک نماینده پیشین مجلس درباره فرصت‌سوزی در برجام به «آرمان ملی» گفته بود، واکنش نشان داده و نوشته: «به‌نظر می‌رسد این نماینده سابق که از بانیان تصویب برجام در مجلس نهم نیز بوده، سرنا را از سر گشاد آن نواخته است. به بیان دیگر، امثال وی باید پاسخ دهند چرا توافقی را تصویب کردند که کمیسیون ویژه مجلس برای رسیدگی به برجام، ایرادهای مبنایی درباره آن مطرح کرده و هشدار داده بود؟»

روزنامه ها 25 اردیبهشت

شرق/ تمام بدون نقطه

«شرق» توافق را نزدیک می‌دهند لذا در تیتر یک امروز خود با عنوان «تمام بدون نقطه» نوشته: «گزارش های موجود حتی از سوی اصولگرایان به عنوان مخالفان سنتی برجام، توافق را خیلی نزدیک نشان می دهد». در این گزارش با اشاره برخی اظهارات که گمانه پاسخ مثبت ایران را تقویت می‌کند، آمده است: «این خرق عادت اصولگریان در حمایت از برجام شاید در ابتدا کمی گنگ به نظر می‌آمد؛ کما‌اینکه عباس عبدی در توییتی نوشت: «آخرالزمان سیاست. سلام نواصولگرایان به برجام. برای متوجه‌شدن مدیر‌مسئول کیهان، پس از آن مصاحبه تند علیه برجام، فقط چند روز کافی بود تا او نیز به برجام سلام دهد». اما غافل از اینکه این جریان، با دسترسی اطلاعاتی، پیشاپیش از پاسخ مثبت دولت رئیسی برای احیای برجام آگاه بودند و سعی کردند با این دست عبارات و تیترزنی‌ها، ضمن توجیه خود، فضای سیاسی و رسانه‌ای همسو را برای حصول قریب‌الوقوع توافق  آماده کنند.»

روزنامه ها 25 اردیبهشت

جوان/ توافق در نوبت انعطاف امریکا

«جوان» امیرعبداللهیان را عکس یک کرده و به وضعیت مذاکرات هسته‌ای پرداخته است اما نه مثل «شرق» نتیجه را پیش‌بینی کرده و نه مثل «کیهان» خود را در مقام هشدار به مسئولان قرار داده است. این روزنامه اصولگرا تیتر خود را از اظهارات دیروز امیرعبداللهیان وام گرفته و با عنوان «توافق در نوبت انعطاف امریکا» نوشته: «قرار بود ایران تا ۱۵ اوت (۲۴ مرداد) به متن پیشنهادی اروپا برای احیای برجام پاسخ بدهد؛ کاری که دیشب، قبل از ساعت صفر موعد اعلامی انجام شد. حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران دیروز در یکی از خوشبینانه‌ترین موضع‌گیری‌های خود که نماینده روسیه را واداشت از تعبیر «سیگنال‌های دلگرم‌کننده» برایش استفاده کند، گفت که او و همکارانش در وزارت خارجه خودشان را متعهد می‌دانند مأموریت سپرده شده را «به نقطه توافق» برسانند،، ولی «نقطه توافق عزتمند». او با چنین چشم‌اندازی گفت که «اگر امریکا انعطاف نشان دهد در روز‌های آینده به نقطه توافق می‌رسیم.»

روزنامه ها 25 اردیبهشت

آرمان ملی/ فرمانده کیست؟

«آرمان ملی» مثل همه روزنامه‌های امروز به مذاکرات هسته‌ای و پاسخی که قرار بود دیشب به طرح اروپایی‌ها داده شود، پرداخته است و با عنوان «بازگشت به برجام؟» از قول قاسم محبعلی، تحلیگر مسائل بین‌المللی نوشته: «آنطور که برمی‌آید ضمن اینکه ایران در مجموع نسبت به متن پیشنهادی برخوردهای مثبتی داشته اما هنوز یک ان‌قلت‌‌ها یا نکاتی را دارد که می‌خواهد مطرح کند. لذا آنطور که وزیر امور خارجه گفته‌اند منتظریم آمریکایی‌ها نرمش بیشتری به خصوص در بخش‌تضمین‌ها نشان دهد معلوم می‌کند که نوع رویکرد ایران پذیرش کامل متن نیست.»

این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش دیگری که عکس یک کرده اما در پی پاسخ به این سوال است که فرمانده اقتصادی دولت کیست؟محسن رضایی یا محمد مخبر؟ آرمان ملی نوشته: «خیلی زودتر از آنچه انتظار می‌رفت شاهد بروز اختلاف نظر میان پاستورنشینان بودیم ... فعلا که اختلافات در دوئل میان رضایی- مخبر در جریان است و باید دید مخبری که جریان اصولگرا نیز چندان نگاه مثبتی به وی ندارد ... در این میان پیروز خواهد شد یا محسن رضایی که زمانی داعیه ریاست‌جمهوری در سر می‌پرورانده و اکنون معاون اقتصادی رئیس‌جمهور است.»

روزنامه ها 25 اردیبهشت

ایران/ در آغاز یک پایان

«ایران» در میان روزنامه‌های امروز کمترین توجه را به موضوع هسته‌ای و پاسخی که قرار بود دیشب به اروپا داده شود، کرده است! این روزنامه دولتی در گزارشی با عنوان «در آغاز یک پایان هستیم» به  پوشش سخنان دیروز امیرعبداللهیان پرداخته و نوشته: «در چنین شرایطی است که این واقعیت هویدا شده تهران چندان نسبت به تحولاتی که در مذاکرات احیای برجام در وین می‌‌گذرد نگرانی ندارد و حاضر به پذیرش توافق شتابزده‌ای نیست که اجرای تعهدات آن تابعی از رفتارهای متناقض رؤسای جمهور مستقر در واشنگتن باشد. در همین ارتباط محمد جمشیدی، معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور با بیان اینکه «آقای رئیسی در سال نخست ریاست جمهوری خود ثابت کرد که سیاست خارجی دولت، وابسته به توافق ۲۰۱۵ نیست»، در پیامی توئیتری نوشت: «سیاست همسایگی رئیس جمهور، موجب رشد چشمگیر تجارت خارجی، افزایش حد نصاب در حمل و نقل، عضویت در سازمان‌های عمده منطقه‌ای و توافقات در حوزه مالی و بانکی شده است که زمین بازی را تغییر می‌دهد.» او افزود: «این تغییر پارادایمی به سمت چندجانبه‌گرایی اقتصادی که مبتنی بر مفهوم راهبردی خنثی‌سازی تحریم‌ها بوده، جواب داده است.»

روزنامه ها 25 اردیبهشت

سازندگی/ نجات برجام

«سازندگی» با تیتر «نجات برجام» و اشاره به اینکه «ایران نیمه‌شب گذشته پاسخ خود را برای احیای برجام به اتحادیه اروپا ارسال کرد» نوشته: «منابع خبری اعلام کردند پاسخ ایران مثبت و مشروط است». البته بر این هم تاکید کرده که «پاسخ مثبت آمریکا نیز پیش‌تر اعلام شده بود».

این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش دیگری نیز به محمد مخبر و موقعیت وی در دولت و انتقاداتی که این روزها به او وارد می‌شود، پرداخته است. سازندگی در گزارشی با عنوان «مخبر زیر فشار پایداری» نوشته: «برخی نمایندگان مجلس به دنبال برکناری معاون اول رئیس جمهور هستند». معلوم است که اشاره این روزنامه اصلاح‌طلب به مواضع اخیر نمایندگان نزدیک به طیف جبهه پایداری است و مصداق آن هم اظهارات اخیر کریمی قدوسی است.

روزنامه ها 25 اردیبهشت

صبح نو/ پاسخ شبانگاهی تهران

«صبح نو» امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان و جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اروپا را عکس یک کرده و با عنوان «پاسخ شبانگاهی تهران» نوشته: «به نظر می‌رسد که مذاکره اخیر وین طرف‌های مذاکره را به یکدیگر نزدیک کرده است».

این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری هم به نشست مشترک دولت با هیات رئیسه و روسای کمیسیون‌های مجلس اختصاص داده و با اشاره به تاکید قالیباف بر اینکه «مجلس قلبا و روحا خود را موظف می‌داند که با دولت همراهی کند» تیتر زده: «نشست دولت و مجلس برای منافع مردم».

روزنامه ها 25 اردیبهشت

دنیای اقتصاد/ تصویر رسمی از سفره خانوار

«دنیای اقتصاد» امیرعبداللهیان و وضعیت مذاکرات را عکس یک کرده و تیتر زده «پاسخ برجامی در ساعت صفر». این روزنامه اقتصادی در گزارشی که تیتر یک کرد اما به بررسی کارنامه دخل و خرج ایرانی‌ها در سال ۱۴۰۰ پرداخته و با عنوان «تصویر رسمی از سفره خانوار» ضمن اشاره به گزارش مرکز آمار ایران نوشته: « متوسط درآمد سالانه خانوارهای شهری در سال۱۴۰۰ با رشد ۵۰درصدی به بیش از ۱۱۲میلیون تومان رسید. از سوی دیگر متوسط درآمد سالانه خانوارهای روستایی نیز با افزایش ۵۱درصدی به حدود ۶۴میلیون تومان رسید. در مقابل متوسط هزینه سالانه خانوار شهری نیز با افزایشی ۴۹درصدی از ۹۲میلیون تومان گذشت. متوسط هزینه سالانه خانوار روستایی نیز با رشد ۵۲درصدی به سطح ۵۲میلیون تومان دست یافت. اما بخشی از این افزایش در درآمد و هزینه تحت تاثیر تورم بالا رخ داده است. تعدیل افزایش دخل و خرج خانوار با شاخص قیمت‌ها در سال۱۴۰۰ از سوی «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد که آمارهای تورم‌زدایی‌شده افزایش واقعی درآمدها و هزینه‌های خانوار نسبت به سال قبل را تایید می‌کند.».

روزنامه ها 25 اردیبهشت

وطن امروز/ اشکالات جدی متن اروپا

«وطن امروز» که دیروز با تیتر «فعلا خبری نیست» به پیش‌بینی وضعیت مذاکرات پرداخته بود، سر موضع خود مانده و امروز هم در گزارشی با عنوان «اشکالات جدی متن اروپا» نوشته: «به نظر می‌رسد با نگاهی به آنچه طرف آمریکایی درباره متن پیشنهادی اروپا و شرایط بیان کرده چندان نمی‌توان انتظار انعطاف از دولت آمریکا برای پذیرش شرایط ایران داشت، بویژه اینکه با نزدیکی به انتخابات کنگره آمریکا واگذاری هرگونه امتیازی به ایران برای دولت بایدن و دموکرات‌ها حکم یک انتحار سیاسی را دارد، همچنین موضوعات پادمانی و PMD اگرچه مساله‌ای است که به طور غیرقانونی، غیرحرفه‌ای و مغرضانه علیه ایران به کار گرفته شده اما اگر طرف مقابل بپذیرد آن را مختومه کند به معنای این است که در آینده دستاویز حقوقی علیه برنامه هسته‌ای ایران نخواهد داشت. ... افزون بر همه این موارد، متن پیشنهادی اروپایی‌ها بر خلاف ادعاها، دارای ایرادات فاحشی است و مقامات دولت بایدن نظیر ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به صراحت اعلام کرده‌اند متن پیشنهادی بورل همان متن آمریکا است که در ماه مارس- اسفندماه پارسال- روی میز گذاشته شد!»

روزنامه ها 25 اردیبهشت

جام‌جم/ یک گام تا عادلانه سازی حقوق‌ها

«جام‌جم» در صفحه یک امروز خود به برجام و پاسخ تهران به طرح اروپا خیلی بها نداده اما در گزارشی با عنوان  «برجام در موقعیت فرجام» بر این تاکید کردهه که آمریکا با دو پیشنهاد ایران موافقت کرده است.

این روزنامه اصولگرا در گزارشی که تیتر یک کرده مسیر دولت برای ترمیم حقوق‌ها را بررسی کرده و نوشته: «چنانچه دولت بخواهد حقوق بازنشستگان را ترمیم کند، باید آنها را با شاغل هم ردیف، تراز سازد؛ یعنی اگر فردی در گروه ۱۵ بازنشسته شده، با شاغل گروه ۱۵ از لحاظ افزایش حقوق همتراز می‌شود؛ البته این به معنای برابر شدن حقوق بازنشسته با شاغل همتراز نیست و صرفا بر‌اساس امتیازات رتبه شغلی که در قانون مدیریت خدمات کشوری تعریف شده، ترمیم حقوق برای بازنشستگان هم صورت می‌گیرد.از طرفی عادلانه‌سازی پرداخت به شاغلان، هم نمی‌تواند خارج از چارچوب رتبه‌بندی گروه‌های بیست‌گانه صورت گیرد. این به معنای افزایش بیشتر برای سطوح بالاتر و افزایش کمتر برای سطوح پایین‌تر است که حدود آن را در قانون مدیریت خدمات کشوری بر‌اساس امتیازها و جداول ترسیم شده برای رتبه‌ها مشخص شده است.»

روزنامه ها 25 اردیبهشت

 


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها