خبر به روایت «فردا»

هشدار به سعودی‌ها/ چاقوی اروپایی‌ها / ویژگی دهه هشتادی‌ها

کد خبر: 1180459

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

هشدار به سعودی‌ها/ چاقوی اروپایی‌ها / ویژگی دهه هشتادی‌ها

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است: 

 

اعتماد/ علیه خشونت

«اعتماد» در تیتر یک امروز خود هشدارهای متخصصان سلامت روان طی یک‌ماه اخیر را بررسی کرده و با عنوان «علیه خشونت» نوشته: «متخصصان در این هشدارها تاکید کردند که این ناآرامی‌ها و تداوم آنها در تمام شهرهای کشور، محصول نادیده گرفتن حقوق شهروندی شهروندان است و اگر کابینه سیزدهم درایت درک ماهیت اعتراضات را داشت متوجه می‌شد که ذات مطالبات انباشته اقشار مختلف، نه برهم زدن امنیت و نظم جامعه بلکه باز پس گرفتن حقوق انسانی از دست رفته‌ای است که کابینه سیزدهم با سماجت می‌خواهد این حقوق انسانی را با منطق صفر و صد و مطابق میل خود تغییر داده و بازتعریف کرده و آنچه خود می‌خواهد و می‌پسندد به مردم تحمیل کند. به نظر می‌رسد هشدارهای مکرر کارشناسان حوزه سلامت روان و مددکاری اجتماعی هم مثل مطالبات شهروندان که امروز در پنجمین هفته متوالی با بی‌تفاوتی کابینه سیزدهم مواجه شده و صرفا پاسخی از جنس زور و ارعاب و برخوردهای قهری و سلبی و خشن دریافت کرده، با بی‌اعتنایی دولت مواجه خواهد شد.»

اعتماد

جوان/ اعتراض اروپا

«جوان» امروز صفحه یک خلوتی دارد و به دو عکس اکتفا کرده است. این روزنامه اصولگرا سخنان سردار سلامی مبنی بر اینکه سران سعودی در صورت ادامه جنگ افروزی رسانه‌ای باید منتظر پاسخ شدیداللحن ایران باشند، را با تیتر «اخطار آخر سلامی به سعودی» پوشش داده و عکس یک کرده است.

این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری که عکس دو شده نیز به اروپا و وضعیت اقتصادی و اجتماعی آن پرداخته است. روزنامه جوان با تیتر «اروپا در اعتراضات معیشتی غوطه‌ور شد» نوشته: «اروپاکه طی آتش‌افروزی واشنگتن در جریان جنگ اوکراین، تا جایی شانه به شانه مقامات کاخ سفید پیش رفت که حتی در مواجهه با هشدار‌ها درباره پیامد‌های چنین تنش‌آفرینی‌هایی سینه سپر کرد، بسیار زودتر از موعد پیش‌بینی شده، به عرصه ناآرامی تبدیل شده است، به طوری که سه پایتخت مطرح اروپایی یعنی پاریس، لندن و برلین که پیش از این فقط دغدغه مواجهه با چالش تأمین انرژی در زمستان را پیش رو داشتند، این روز‌ها باید موج اعتراض‌ها و اعتصاب‌ها را سر و سامان بدهند.»

جوان

شرق/ پیام صلح، پاسخ به تهدید

«شرق» آغاز رزمایش نیروی زمینی سپاه در منطقه ارس را با تیتر «پیام صلح ، پاسخ به تهدید» پوشش داده و در گفت‌وگویی با احسان تقوایی، کارشناس و تحلیلگر حوزه قفقاز به بررسی اهداف و دلایل برگزاری این رزمایش پرداخته است. تقوایی برای این گزاره تحلیلی که جمهوری آذربایجان، ترکیه، اسرائیل، آمریکا و ناتو به دنبال برنامه بزرگ‌تری در منطقه قفقاز برای درگیرکردن ایران - مشابه آنچه برای روسیه در اوکراین شکل گرفت – هستند؛ دو دلیل آورده و می‌گوید: «دلیل اول آن است که سیاست ثابت غرب استفاده از حربه‌های مختلف برای تحریک طرف مقابل در جهت آغاز جنگ و درگیری بوده است. ... امکان دارد مشابه همین برنامه برای ایران در قفقاز شکل گرفته باشد و سعی کرده باشند از طریق باکو و تحریکات جمهوری آذربایجان، ایران را درگیر یک مناقشه مرزی و حتی جنگ تمام‌عیار با جمهوری آذربایجان کنند تا از آن طریق ناتو، آمریکا، ترکیه و دیگر کشورها و شاید حتی خود روسیه وارد این درگیری شده و آن را به یک نبرد گسترده بدل کنند تا هزینه‌هایی را به مسکو و تهران وارد کنند. دلیل دوم به نگاه و برنامه‌های ناتو در قالب همان سیاست نگاه به شرق ناتو باز‌می‌گردد. ... بسیار ساده‌اندیشانه خواهد بود که تصور کنیم ناتو با جنگ اوکراین دیگر به دنبال تقویت نفوذ خود در شرق نخواهد بود.»

شرق

کیهان/ اروپا غرق در بحران اقتصادی

«کیهان» تیتر و عکس یک امروز خود را به بحران اقتصادی و اعتراضات ناشی از آن در اروپا اختصاص داده است. این روزنامه اصولگرا با اشاره به اینکه اروپا در بحران اقتصادی غرق شده، تیتر زده «آشوب و تظاهرات در اعتراض به گرانی از آلمان و فرانسه تا بلژیک و انگلیس» و نوشته: «شکاف بین سران اروپا، رکورد زنی تورم، افزایش چند صد درصدی قبوض برق و گاز، افزایش نگرانی‌ها از جنگ هسته‌ای، تعطیلی هزاران شرکت و درمانگاه، اعتصاب و تظاهرات خلبانان و کارمندان و... تیتر اخبار و گزارش‌هایی است که این روزها از سوی رسانه‌های جهان درباره اروپا منتشر می‌شود. اروپا از آلمان گرفته تا فرانسه و انگلیس و ایتالیا و....مولداوی، در یک بحران چند لایه اقتصادی و سیاسی غرق شده‌اند و این در حالی است که زمستان سخت نیز در راه است. نزدیک شدن فصل سرما در کشورهای عضو اتحادیه اروپا موجب شده تا برخی رهبران آن اذعان کنند که تحریم‌ها علیه روسیه اشتباه بزرگ و عامل شکست خود اروپایی‌ها خواهد بود ... در همین ارتباط «ویکتور اوربان» نخست‌وزیر مجارستان ... ضمن تکرار مخالفت کشورش با تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه، آن را عاملی برای فروپاشی اقتصاد اروپا و آغاز جرقه آتش جنگ در این اتحادیه ارزیابی کرده بود.»

کیهان

آرمان ملی/ دهه هشتادی‌ها

آرمان ملی طی گفت‌وگوهایی به چرایی بیگانگی دهه هشتادی‌ها با گفتمان‌های اصلاح‌طلبی و اصولگرایی پرداخته و در گزارشی که تیتر یک شده، نوشته: «محمدعلی ابطحی، عضو مجمع روحانیون مبارز در ارتباط با نوع نگاه نسل جدید به مسائل سیاسی و اجتماعی گفت: اساسا مساله‌ دهه هشتادی‌ها از سیاست‌گذاری‌های معمول جدا شده است و ادبیات سیاسی و اصلاح‌طلب و اصولگرا و این حرف‌ها دیگر جزء ادبیاتشان نیست.»

این روزنامه اصلاح‌طلب به نقل از امان‌ ا... قرائی‌مقدم، استاد جامعه‌شناسی نیز نوشته: «این نسل حاصل آموزش و پرورش ماست. نسل فعلی نه اصلاح‌طلب و افکارش را دوست دارد و نه به اصولی معتقد است که اصولگرایان را بفهمد. نسل امروز فریاد می‌زند که به نظر گذشتگان گوش نمی‌دهد و معتقد است که آینده را با دستان خود خواهد ساخت و به‌شدت خود باور است. جوان امروز می‌داند که اصلاح‌طلب محافظه‌کار همان اصولگراست و با افکار اصولگرایی فرسنگ‌ها فاصله دارد. جوان امروز خودمختار، خودباور و خودیاب است.»

الهه شعبانی، مددکار اجتماعی نیز به این روزنامه گفته: «بچه‌های دهه 80 تجربه فضای سیاسی رقابتی را ندارند و هیچ‌گاه کنشگری سیاسی واقعی را تجربه نکردند. ... همچنین این نسل فرصت حضور در سازمان‌های مردم نهاد و ان جی او‌ها را هم نداشتند.»

آرمان ملی

ایران/ فرصت پرسشگری دهه هشتادی‌ها

«ایران» امروز بیشتر خبری است و سخنان دیروز رئیسی در جمع مدیران وزارت آموزش و پرورش را تیتر یک کرده و تیتر زده: «پرسشگری دهه هشتادی‌ها فرصت است».

این روزنامه دولتی عکس یک خود را نیز به رزمایش در ارس اختصاص داده و با عنوان «تمرین عبور از ارس» نوشته: « پس از جنگ سال 2020 میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان که سلسله ناامنی‌هایی را در منطقه قفقاز به دنبال داشت، روز گذشته سومین رزمایش جمهوری اسلامی ایران در منطقه ارس از سوی نیروی زمینی سپاه پاسداران برگزار شد. برخلاف رزمایش‌های گذشته که معمولاً در گستره سرزمینی محدودی برگزار می‌‌شد، این رزمایش تقریباً همه مرز شمال غربی ما را دربر می‌گیرد. علت این رزمایش‌ها، بویژه رزمایش اخیر را می‌‌توان دنباله دارشدن درگیری‌ها و ناامنی‌ها در منطقه قفقاز دانست. بویژه اینکه در 6 ماه گذشته، دست‌کم دو بار نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان با هم درگیر شدند. از این رو به نظر می‌‌رسد رزمایش اخیر  ایران، پاسخی به بی‌ثباتی‌های سیاسی و نظامی شمال مرزهای خود، بویژه شمال رود ارس باشد.»

ایران

هم میهن/ محاکمه علنی؟

«هم میهن» بورل و مواضع اخیر اروپا را عکس یک کرده اما از سایر موضوعات داغ و مطرح نیز غافل نشده است. این روزنامه اصلاح‌طلب با عنوان «محاکمه علنی؟» به بررسی اظهارات محسنی اژه‌ی رئیس قوه قضاییه درباره برخورد با بازداشت شدگان پرداخته و نوشته: «دو تن از حقو‌دانان نسبت به سخنان اژه‌ای مبنی‌بر اینکه «دادگاه متهمان علنی برگزار شود تا جنایت‌های این عناصر اغتشاشگر به سمع و نظر مردم برسد» هشدار داده و خواستار آن شدند که از محکوم کردن متهمان پیش از محاکمه خودداری شود. آنها همچنین برگزاری محاکخ علنی را در راستای جلب اعتماد افکار عمومی جامعه مثبت تلقی کردند.»

هم میهن به نقل از عبدالصمد خرمشاهی نوشته: «برگزاری علنی محاکمات قدرت تحلیل مسائل را افزایش داده و اجازه می‌دهد کارشناسان این موارد را بررسی و تحلیل کرده و اظهارنظر کنند». محمدرضا عظیمی نیز گفته: «افرادی که متهم به ارتکاب جرائم امنیتی علیه حکومت می‌شوند، در موضع ضعف و در معرض تضییع احتمالی حقوق قرار دارند لذا علنی بودن محاکمات در محاکم باید به مثابه تضمینی برای جلب اعتماد افکار عمومی نسبت به بی‌طرفی دستگاه‌های قضایی و ابزاری برای سنجش صحت عمل محاکم باشد».

هم میهن

وطن امروز/ ژست اروپا در حمایت از آشوب

«وطن امروز» تیتر یک امروز خود را به «خط و نشان مسکو برای تل‌آویو» اختصاص داده و در عکس یک نیز به آماده‌باش در ارس و رزمایشی که دیروز نیروی زمینی سپاه برگزار کرد، پرداخته است.

این روزنامه اصولگرا در یکی دیگر از مطالب امروز خود اما به مواضع اخیر اروپا پرداخته و با عنوان «ژست اروپا در حمایت از آشوب» نوشته: «در ادامه حمایت غرب از اغتشاشات اخیر در ایران، اتحادیه اروپایی اقدام به تحریم‌های ضدایرانی کرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، اتحادیه اروپایی دوشنبه (۱۷ اکتبر) تحریم‌هایی را علیه عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات ایران، پلیس امنیت اخلاقی و بخش سایبری سپاه پاسداران اعمال کرد. دیپلمات‌های اروپایی گفتند فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپایی که توسط سفرای کشورهای عضو پیش از نشست وزیران خارجه مورد توافق قرار گرفت، ۱۱ مقام ایرانی و 4 نهاد را شامل می‌شود که مشمول ممنوعیت روادید اتحادیه اروپایی و مسدود شدن دارایی‌ها خواهند شد.»

وطن امروز

سازندگی / چاقوی اروپا

«سازندگی» جلد امروز خود را به تحریم‌های جدید اروپا علیه ایران اختصاص داده و تیتر زده «چاقوی اروپا». این روزنامه اصلاح‌طلب که اغلب در طرح‌های روی جلد خلاقانه عمل می‌کند، امروز نیز پرچم اروپا را عکس کرده درحالی که پایه پرچم یک چاقو است.

سازندگی با طرح این سوال که «روابط ایران و اروپا رو به سردی می‌رود؟» نوشته: «تحریم‌های جدید اروپا، مانند چاقویی است که این اتحادیه علیه ایران به دست گرفته است. به نظر می‌رسد روابط ایران و اروپا در روزهای آینده دستخوش تغییراتی شود خصوصا آنکه برخی از نیروهای سیاسی تندرو خارج از کشور، فشار سنگینی را آغاز کرده‌اند تا اروپایی‌ها سفرای خود را از ایران فرا بخوانند. البته اروپا به چنین درخواستی روی خوش نشان نداده است. اما تحریم‌های جدید می‌تواند نشانه‌ای از آن باشد که روابط ایران و غرب بیش از گذشته رو به سردی و وخامت برود. سردی روابط البته یک پیام بیشتر ندارد و آن نیز مرگ برجام است. اکنون باید دید که ایران چه واکنشی علیه اروپا خواهد گرفت».

سازندگی

جام‌جم/ اغتشاش در اردوگاه‌اپوزیسیون

«جام جم» با اشاره به اینکه «بروز اختلافات داخلی در جریان معاند به اوج خود رسیده است» تیتر زده «اغتشاش در اردوگاه‌اپوزیسیون» و نوشته: « این روزها که بازار شایعات و‌فیک‌نیوزها حسابی داغ است، فضای شکاف بیشتر از همیشه بین جریان اپوزیسیون هم به‌راه افتاده و افراد این جریان سعی دارند با برچسب‌هایی مثل عضو نایاک، ایلومیناتی (گروه‌های واقعی و ساختگی) و نیروی پوششی وزارت اطلاعات یکدیگر را از میدان بیرون کنند؛ به‌طور مثال اخیرا یکی از بلاگرهای مطرح ساکن کانادا که به تجمع ونکوور رفته بود با این عنوان که عضو نایاک است، کتک مفصلی از ایرانی‌های متمدن کانادا خورد ... یکی دیگر از این شخصیت‌ها که خود اپوزیسیون هم به او بی‌اعتماد هستند، حامد اسماعیلیون است  ... از طرف دیگر در روز‌های برگزاری تجمع در خارج از ایران، یاسمین پهلوی، همسر رضا پهلوی، شرکت کرد. در پی حضور او در تجمع، برخی از افراد حاضر شعار‌های «مرگ بر ستمگر، چه شاه باشه چه ...» سر دادند که موجب واکنش او شد.»

جام جم

دنیای اقتصاد/ سرمایه افغان‌ها در راه ایران

«دنیای اقتصاد» در تیتر یک امروز خود با عنوان «سرمایه افغان‌ها در راه ایران» نوشته: «سرمایه‌گذاری خارجی در بخش صنعت، معدن و تجارت آب رفت. جدیدترین آمار منتشرشده از سوی وزارت صمت نشان ‌می‌دهد حجم سرمایه‌گذاری مصوب خارجی در نیمه نخست امسال نزدیک به یک‌پنجم نیمه اول سال گذشته رسیده است. شاهد این اعداد، حجم سرمایه‌گذاری کشورهای سرلیست آمار است. افغانستان که در نیمه نخست سال گذشته با وارد کردن ۲۰۸میلیون دلار سرمایه، سومین کشور سرمایه‌گذار در ایران بود، امسال با حجم سرمایه ۸/ ۱۴۹میلیون دلاری، در رأس کشورهای سرمایه‌گذار قرار گرفته است. در نیمه اول سال قبل، غنا با حجم سرمایه یک‌میلیارد و ۶۸۰میلیون دلاری، کشور نخست سرمایه‌گذار در ایران بوده است. اگرچه افغانستان در ۶ماه سال گذشته مانند امسال، در تعداد پروژه‌ها، کشور اول بوده، اما کاهش چشمگیر حجم کل سرمایه‌گذاری خارجی، این کشور را به نخستین کشور سرمایه‌گذار در ایران تبدیل کرده است. با این حال تجارت ایران با این کشور همسایه از زمان حضور طالبان در رأس قدرت، روند کاهشی را طی کرده؛ به‌گونه‌ای‌که افغانستان از ابتدای امسال از جمع ۵کشور نخست مقصد صادراتی ایران حذف شده است.»

دنیای اقتصاد

صبح نو/ اتمام حجت با آل سعود

«صبح نو» سردار سلامی، فرمانده کل سپاه را عکس یک کرده و ضمن پوشش سخنان دیروز او تیتر زده «اتمام حجت با آل سعود». این روزنامه اصولگرا نوشته: « عملیات رسانه‌ای دشمنان در مراحل مختلف این دوره از اغتشاشات، پرحجم، پیچیده، مجازی، دارای مغایرت‌های زیاد با واقعیت‌های صحنه  و بی‌سابقه بوده است.این رسانه‌ها با اتخاذ راهبردهای بزرگنمایی خشونت و اعتراضات، انکار زندگی عادی مردم، بحران‌زایی و بحران افزایی و تاکتیک‌های بمباران اطلاعات، نقل و قول، گزینشگری، هزینه از سرمایه، تحریف، دروغ، صدای مردم و کارشناسان  همسو، تقدم و تاخر و مقایسه، افکار عمومی و امنیت ایران را هدف قرار داده اند.  تحریک زنان ، تشویق به خشونت و حرمت شکنی، القای حس نارضایتی، هراس، خشم و بدبینی مردم به پلیس و  مسئولان و القای امید کاذب و همچنین شادی  و رضایتمندی مردم از ضرب و شتم پلیس، برخورد دوگانه و  نقد کل سیستم به جای فرد حقیقی و حقوقی، مهمترین  محورهای جنگ رسانه‌ای دشمن در پوشش اغتراضات و اغتشاشات بوده است. در این میان، عملکرد تلویزیون سعودی ایران در پوشش  اغتشاشات بی‌سابقه و انتحار رسانه ای بود ... برهمین اساس، سرلشکر سلامی فرمانده کل سپاه به رژیم آل‌سعود هشدار داد و گفت: هشدار می‌دهم مراقب رفتارتان باشید و این رسانه‌ها را کنترل کنید وگرنه دود آن به چشم شما خواهد رفت. ما با شما اتمام حجت می‌کنیم.»

صبح نو

 


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها