حسین بهشتی‌پور در گفت‌وگو با «فردا»:

باید با آژانس وارد مذاکره دوجانبه شویم

کد خبر: 1187741

حسن بهشتی‌پور گفت: ما باید با آژانس مذاکرات دوجانبه داشته باشیم و از این طریق ابهامات را رفع کنیم و در تعامل با این نهاد باید بهانه را از آمریکا، انگلیس و فرانسه بگیریم.

باید با آژانس وارد مذاکره دوجانبه شویم

گروه سیاست سایت فردا: قطعنامه اخیر شورای حکام علیه ایران و البته ادامه مواضع تند و تیز غربی‌ها علیه ایران نشان می‌دهد شرایط در حوزه سیاست خارجی عادی نیست.

حسن بهشتی‌پور، استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع به «فردا» گفت: «ما باید با آژانس مذاکرات دوجانبه داشته باشیم و از این طریق ابهامات را رفع کنیم. من مواضع آقای اسلامی و آقای امیرعبداللهیان مبنی بر اینکه ایران نسبت به آژانس واکنش نشان می‌دهد را چندان به مصلحت نمی‌دانم و انگار تکرار آن چیزی است که در سال84 گذشت. ما نباید در تقابل با آژانس قرار بگیریم و در تعامل با این نهاد باید بهانه را از آمریکا، انگلیس و فرانسه بگیریم».

او ادامه داد: «گفت‌وگو و تعامل با آژانس می‌تواند بر روند مذاکره با 1+5 هم تأثیر مثبت بگذارد. از طرفی باید بدانیم که غربی‌ها می‌خواهند ببینند نتیجه اعتراضات در ایران چه می‌شود و تا نتیجه روشن نشود، پای میز مذاکره نمی‌آیند. بنابراین به موازات اتخاذ سیاست‌های مناسب در عرصه بین‌المللی باید اوضاع داخلی هم سامان یابد و مدیریت بحران صورت گیرد».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی درباره اینکه آیا آژانس تحت تأثیر آمریکا و اسرائیل عمل می‌کند، بیان کرد: «من تصورم اینگونه نیست. مگر ترامپ کم فشار آورد که آژانس گزارشی علیه ایران صادر کند؟ آن زمان آمریکا نفوذ نداشت و حالا دارد؟ این تحلیل‌ها چندان درست نیست. آقای گروسی به عنوان مدیرکل آژانس گرایش‌های ضدایرانی دارد اما عملکرد آژانس به عنوان یک نهاد بین‌المللی صرفا تحت تأثیر نظرات مدیرکلش نیست. صدور قطعنامه می‌تواند با فشار غربی‌ها بوده باشد اما در صورتی که ابهامی وجود داشته باشد که اکنون هست. ایران باید به پرسش‌های آژانس پاسخ‌های روشنی بدهد تا اقناع‌سازی رخ دهد؛ مانند سال86 که در دوره مذاکرات توسط آقای لاریجانی ایران مستدل و کامل به شش پرسش آژانس پاسخ داد و آژانس هم اعلام کرد که قانع شدم و مشکل حل شد. اکنون هم باید از آن تجربه تاریخی استفاده کنیم و خود را در برابر آژانس قرار ندهیم».

بهشتی‌پور در پایان گفت: «باید واقع‌بینانه به عرصه نگاه کنیم. حتما از روش تعامل بهتر نتیجه می‌گیریم. می‌گویند یک‌بار تعامل کردیم و برجام امضا شد و نتیجه نگرفتیم در صورتی که همان برجام هم درگیر بعضی بازی‌های داخلی شد. اکنون وقت تقابل در عرصه بین‌المللی نیست و امیدوارم مسئولان این حقیقت را دریافته باشند».

۱

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها