متکی: احزاب خودشان هم خودشان را قبول ندارند / باید همه مطالبات را شنید

کد خبر: 1193075

رئیس خانه احزاب ایران با بیان اینکه منش رهبری در مواجهه با جوانان، بیان آزادانه نظرات بوده است، گفت: مطالبه‌گری یک وجه حوادث اخیر در کشور بود که باید همه مطالبات را شنید حتی اگر قابل برآورده شدن نباشد.

متکی: احزاب خودشان هم خودشان را قبول ندارند / باید همه مطالبات را شنید

رئیس خانه احزاب ایران با بیان اینکه منش رهبری در مواجهه با جوانان، بیان آزادانه نظرات بوده است، گفت: مطالبه‌گری یک وجه حوادث اخیر در کشور بود که باید همه مطالبات را شنید حتی اگر قابل برآورده شدن نباشد.

منوچهر متکی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا اظهار داشت: منش رهبر انقلاب برای بیان آزادانه و بی تکلف جوانان، الگویی مناسب برای همه کسانی است که در مصدر حکمرانی قرار می‌گیرند.

وی تکالیف اصولگرایان را در این زمینه مهم دانست و افزود: حوادث اخیر را باید از چند منظر بررسی کرد که یکی مطالبه گری است. مطالبه گری یعنی کسانی در کشور مطالبه، حرف و نقد دارند و دولت باید برای آنها امکان بیان نظرات را تسهیل کند.

این فعال سیاسی و حزبی خاطر نشان کرد: در این ارتباط خانه احزاب در تعامل با وزارت کشور به دنبال آن است که مطالبات شنیده شود و بر این باور است که شاید همه مطالبات توسط دولت قابل برآورده شدن نباشد اما همه مطالبات شنیدنی است.

وی با تأکید بر اینکه سرچشمه حوادث اخیر را باید در جبهه دشمن جستجو کرد، دشمن را نخستین نقش آفرین در حوادث اخیر در کشور دانست و گفت: آنان تصورشان این بود که شرایطی جدیدی پدید آمده و می‌توانند کشور را با چالش جدی مواجه و برای ما مساله‌آفرینی کنند؛ لذا همه ابزار خود را برای آشوب کشیدن کشور، تخریب و ایجاد اغتشاش به کار گرفتند و در محیط بین‌المللی هم از آنها پشتیبانی می‌کنند.

متکی در عین حال با بیان اینکه جبهه دشمن در حوادث اخیر در واقع سرهای افعی هستند که باید زده شود و باید با فتنه قهرآمیز برخورد کرد، اظهار داشت: در بحث مطالبات باید کلام مردم را شنید؛ اگرچه اغتشاش را محکوم می‌کنیم اما اعتراض مردم را شنیدنی می‌دانیم.

وی به رفتارهای دوگانه کشورهای غربی در خصوص تحولات اخیر در ایران اشاره کرد و افزود: دشمنان در اروپا سگ‌ها را آزاد گذاشتند اما سنگ‌ها را بستند برای اینکه عده‌ای آزادانه بتوانند به سفارتخانه‌های ما حمله کنند در حالی که این دولت‌های اروپایی مأمور و مسئول حفظ امنیت سفارتخانه‌ها هستند.

متکی اضافه کرد: در حوادث اخیر رئیس جمهور آمریکا وقیحانه می‌گوید ما ایران را آزاد می‌کنیم که باید در پاسخ گفت شما اگر می‌توانید وضعیت و شرایط خود را که درگیر آن هستید آزاد کنید! ۲۰ سال افتضاح در افغانستان با آن‌ همه جنایات که با دو بهانه ریشه کنی تروریسم و مواد مخدر انجام شد اما هر دو را در دنیا گسترش دادید.

وزیر اسبق امور خارجه یادآور شد: آمریکا در منطقه خاورمیانه داعش را شکل داد و آن را حتی در آسیای مرکزی و شرق این قاره نیز گسترش داد و اکنون از آزادی سخن می‌گوید.

رئیس هیأت اجرایی شورای وحدت اصولگرایان درباره باریک بودن مرز اعتراض و اغتشاش به حضور اخیرش در جمع دانشجویان دانشگاه شیراز اشاره کرد و گفت: در آن جلسه دانشجویی حرف‌های اعتراضی بسیاری نسبت به نظام و جمهوری اسلامی بیان کرد؛ بعد از بیان همه انتقاداتش به او گفتم شما مرز بین اعتراض و اغتشاش هستید چون نرفتید اموال دانشگاه را تخریب کنید. اغتشاش جایی است که تخریب و ترور می‌کند، اموال عمومی را به آتش می‌کشد و برای مردم مزاحمت ایحاد می‌کند.

متکی نتیجه اغتشاش را ایجاد احساس ناامنی بین مردم دانست و اظهار داشت:‌ اعتراض آن است که مسالمت‌آمیز حرف‌های خود را بیان می‌کند.

احزاب خود را قبول ندارند

رئیس خانه احزاب در پاسخ به علت نقش آفرینی کمرنگ احزاب در کشور و محصور بودن فعالیت آنها به زمان انتخابات گفت: احزاب به سه دلیل در ایران نقش آفرین نیستند؛ نخست اینکه دولتها، احزاب را قبول ندارند، دوم نقش حزبی برای مردم تبیین نشده است و سوم اینکه احزاب خودشان هم خودشان را قبول ندارند.

متکی اضافه کرد: ما در خانه احزاب ایران در حال طرح این ادبیات هستیم که خودمان را جدی بگیریم و بعد دیگران ما را قبول کنند که امیدوارم در یک سال آینده تحولاتی در این زمینه ایجاد شود.

سخنگوی شورای وحدت همچنین درباره دیدارهای سیاسی و انتخاباتی باهنر با برخی اصلاح طلبان گفت: آقای باهنر جزء مجموعه شورای وحدت است و اگر بخواهد حرکت جمعی داشته باشد، در مجموعه شورای وحدت مطرح می کند و در اینجا مورد جمع‌بندی قرار می‌گیرد اما ایشان در جایگاه فردی، دیدگاه و مسائل خود را دارد و به عنوان سیاستمدار این دیدگاه‌ها را مطرح می‌کند.

وی ادامه داد: دیدگاه‌های مطرح شده از مجالس که در کشور شکل می‌گیرد و بحث احزاب، توسط رسانه‌ها شنیده شده و در شورای وحدت هنوز این بحث ها را مطرح نکردیم تا به جمع بندی برسیم بنابراین مباحث کلی مر بوط به جامعه مسائل سیاسی کشور موضوعاتی است که چهره‌ها و احزاب سیاسی باید ورود کنند.

متکی درباره اینکه اصولگرایان چه اقداماتی برای پاسخگویی به شبهات و اعتراضات نسل جوان داشته است، افزود:‌ اصولگرایان همواره در طول سالیان مختلف به ویژه در دوران حکمرانی اصلاح طلبان نگران شرایط انقلاب و کشور بودند؛ موضوعات بدیهی و روشنی مانند توجه به جوانان و بانوان امر لازمی است و بیش و پیش از هر کسی مقام معظم رهبری به این حوزه‌ها اهتمام دشتند و مسائل را از زبان جوانان شنیدند.

این فعال حزبی با بیان اینکه منش رهبر انقلاب برای بیان نظرات آزادانه و راحت جوانان، الگویی برای همه کسانی است که در مصدر حکمرانی قرار می‌گیرند، تکالیف اصولگرایان را در این زمینه مهم دانست و افزود: حوادث اخیر را باید از چند منظر بررسی کرد که یکی مطالبه‌گری است.

متکی ادامه داد: مطالبه گری یعنی کسانی در کشور مطالبه، حرف و نقد دارند و دولت باید برای آنها امکان بیان نظرات را تسهیل کند؛ در این ارتباط خانه احزاب در تعامل با وزارت کشور به دنبال آن است که مطالبات شنیده شود و بر این باور است که شاید همه مطالبات توسط دولت قابل برآورده شدن نباشد اما همه مطالبات شنیدنی است.

ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها