خبر جدید وزیر اقتصاد/تغییر در پردخت یارانه ها در راه است؟

کد خبر: 1102844

احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی با شیوه کنونی پرداخت یارانه موافق نیست .

خبر جدید وزیر اقتصاد/تغییر در پردخت یارانه ها در راه است؟

 وی تاکید کرده است: شیوه کنونی پرداخت یارانه مناسب نیست .وی در جریان بررسی بودجه ١۴٠٠تاکید کرد: در کمتر کشوری سراغ داریم پرداخت‌های انتقالی مختلف، در سطح ایران داشته باشد. هم‌اکنون ۴ تا ۵ نوع پرداخت حمایتی و… در بودجه گنجانده شده است.

 شیوه فعلی پرداخت یارانه با انتقاد تندی از سوی مقامات دولتی همراه شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد به زودی شیوه کنونی پرداخت یارانه دستخوش تغییر خواهد شد. گزارش‌های متعددی درباره ناکارامدی روش فعلی پرداخت یارنه منتشر شده است . این مساله نشان می دهد به زودی تصمیماتی مهم در این حوزه اتخاذ خواهد شد .

 پیش از این حسین میرزایی، مشاور وزارت تعاون، کار ور فاه اجتماعی از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در کلاب‌هاوس خبرانلاین، خبر داد.

 همچنین مرکز پژوهش‌های مجلس در این گزارش از گزینه یارانه‌های شبه نقدی، به‌جای پرداخت مستقیم پول نقد به مردم رونمایی کرد که از آن به‌عنوان یارانه پدرانه یاد شده است. هدف از این گزارش و دفاع از یارانه‌های شبه نقدی این است که دولت در مقام پدر جامعه می‌خواهد و می‌تواند مردم را به مصرف یک کالا یا خدمت خاص ترغیب کند.

این مرکز اعلام کرده یارانه‌های شبه نقدی که برای استفاده از یک یا چند قلم کالا یا خدمات در اختیار مردم قرار می‌گیرد، به‌صورت گسترده در دیگر کشورهای جهان رایج است؛ به‌گونه‌ای که در کشورهای پیشرفته تا ۶درصد از مخارج سالانه کشور صرف این یارانه‌ها می‌شود.

به نظر می‎رسد  با توجه به مواضع اخیر مقامات دولتی و همچنین نمایندگان مجلس در مورد مسئله یارانه‌ها ، تغییر ساختار پرداخت یارانه در راه است. به این ترتیب انتظار می‎رود همزمان با افزایش یارانه ها برای دهک های پایین درآمدی، قطع یارانه برخورداران در راه باشد.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها