نحوه برش لیزر لوله و انواع برش های لوله ای در فلزات

کد خبر: 1111367
نحوه برش لیزر لوله و انواع برش های لوله ای در فلزات

 

در این مقاله قصد داریم خدمات برش لیزر لوله را بررسی کنیم و به سوالاتی چون برش لیزر لوله چیست؟ برش لیزر لوله چگونه انجام می شود پاسخ دهیم؟ برای کسب اطلاعات بیش تر درمورد لیزر لوله و برش آن با ما همراهی کنید.

 

معرفی خدمات برش لیزر لوله

خدمات برش لیزر لوله با تکنولوژی های امروزی با کیفیت بهتر و سرعت بیش تر انجام می شود. لوله از مهم ترین تجهیزات ساختمانی می باشد که در ابعاد مختلف و انواع متفاوت تولید می شود. برای این که بتوانیم از این وسیله در موارد مختلف استفاده کنیم، لازم است آن را در اندازه های مختلف و شکل های متفاوت برش دهیم.

 

برش لیزر لوله

خدمات برش لیزر لوله با تکنولوژی های امروزی با کیفیت بهتر و سرعت بیش تر انجام می شود. لوله از مهم ترین تجهیزات ساختمانی می باشد که در ابعاد مختلف و انواع متفاوت تولید می شود. برای این که بتوانیم از این وسیله در موارد مختلف استفاده کنیم، لازم است آن را در اندازه های مختلف و شکل های متفاوت برش دهیم. از لوله در تاسیسات مختلف از جمله؛ پروژه های مربوط به ساختمان سازی، صنایع مختلف پتروشیمی، صنعت نفت و گاز استفاده زیادی می شود.

در گذشته برای برش لوله از روش های سنتی استفاده می شد؛ این روش ها هم سختی های مختص خود را داشتند، سرعت کار پایین بود و کیفیت مورد نظر حاصل نمی شد. در روش های سنتی از تجهیزات دستی و مکانیکی استفاده می شد. اره و هوا گاز تجهیزاتی بودند که در گذشته برای برش لوله مورد استفاده قرار می گرفتند. امروزه روش های مربوط به خدمات برش لیزر لوله پیشرفت زیادی کرده است و برش لوله به روش های جدید مزیت های زیادی دارد. برش لوله با استفاده از لیزر علاوه بر سرعت بالا، مواد اضافه و پلیسه ایجاد نمی کند. هنگام استفاده از لیزر برای برش لوله به قالب سازی نیاز نداریم.

 

فرآیند برش لیزر لوله چگونه انجام می گیرد؟

برای برش لوله با استفاده از روش های نوین و لیزر به یک منبع نور نیاز است. نور لیزر بر روی قطعه کار در بخشی از لوله که برای برش در نظر داریم هدایت می شود و در نقطه  برش متمرکز می شود. متمرکز کردن نور لیزر بر روی قطعه کار در یک نقطه مشخص و کوچک باعث می شود این بخش از نقطه کار، ذوب شود، بسوزد یا بخار شود. مواد ذوب شده از قطعه کار با استفاده از گازهایی چون اکسیژن و نیتروژن پاک می شوند. بر اساس این که لوله از چه جنسی ساخته شده است و میزان ضخامت آن چقدر است، میزان توان دستگاه جوش، گاز برش و پارامترهای دیگر برش انتخاب می شوند.

مزیت های برش لیزر لوله شامل چه مواردی است؟

دستگاه های برش لیزر لوله این قابلیت را دارند، قطعات با جنس های مختلف را برش دهند. قطعات مختلف از جنس استیل، برنج، آهن، مس، آلومینیوم با استفاده از دستگاه های برش لیزر لوله قابل برش هستند. قطعاتی که با استفاده از دستگاه برش لیزر لوله برش می خورند، در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. صنایع نظامی، صنعت مواد خوراکی و غذایی، صنایع خودرو سازی، صنعت ساخت و ساز و صنایع زیورآلات از جمله صنایع مختلف هستند که از این قطعات استفاده می کنند.

 

انوع مختلف دستگاه های برش لیزر لوله چند مورد هستند؟

لیزر لوله دو محور: این دستگاه برش لیزر لوله برای مواردی به کار می رود که احتیاج به اشکال ساده ای از قطعات باشد.

لیزر لوله چهار محور: این مدل از دستگاه برش لیزر لوله برای مواردی به کار می رود که به اشکال پیچیده تری از قطعات احتیاج باشد.

 

برش لیزر لوله و موارد کاربرد

با توجه به پیشرفت تکنولوژی های مربوط به ساخت و ساز، افزایش دانش فنی و تجربه انسان در این زمینه برش لوله به اشکال مختلف قابل انجام است. قطعات مختلف از جمله لوله نیز برای موارد مختلف در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرند. با توجه به نیاز جامعه و زمینه های استفاده از این قطعه هر روز تولید آن افزایش می یابد. لوله از جمله قطعاتی است که استفاده از آن در تاسیسات مختلف اجتناب ناپذیر است. با توجه به همه این موارد، علاوه بر این که فرآیند تولید لوله از اهمیت بالایی برخوردار است و شامل مراحل پیچیده ای می باشد برش این قطعه نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

برای این که بتوانیم از این قطعه در جاهای مختلف استفاده کنیم باید اشکال مختلفی از لوله در دسترس باشد. برش لیزر لوله برای ساخت اشکال مختلف از لوله استفاده می شود.

در بخش های قبل نیز اشاره کردیم که روش های سنتی برای این کار به چه شکل بوده اند و روش های نوین چگونه انجام می شوند. علاوه بر مواردی که اشاره شد؛ روش های برش واترجت، برش با گیوتین، سمباده زنی، سنگ زنی، تراشکاری نیز روش های دیگری برای برش لوله هستند. همه این موارد در واقع روش های سنتی و نیمه مدرن هستند که برای برش لوله در اشکال مختلف استفاده می شوند. اما برش لیزر لوله از پیشرفته ترین تکنولوژی ها محسوب می شود. برای برش لوله از دستگاه خاصی استفاده می شود. برای هر یک از برش های لیزری از دستگاه های بگریزد مخصوص استفاده می شود. برای برش مواد مختلف، فلزات، پارچه و کاغذ از اشعه لیزر استفاده می شود. برش به وسیله این دستگاه ها به این صورت است که اطلاعات از پیش تعیین شده در دستگاه برش تنظیم می شوند. اشعه لیزر بر اساس این اطلاعات بر روی نقاط خاصی از قطعه کار که برای برش در نظر داریم، تابانده می شود.

هر چه سطح کار برای تابش اشعه کوچک تر باشد، قدرت نور لیزر نیز افزایش می یابد. 

قدرت این اشعه به اندازه ای می باشد که می تواند محل مورد نظر برای برش را بسوزاند، ذوب کند و یا این که بخار کند. در نهایت طرح مورد نظر برای برش بر اساس اطلاعات دستگاه برش، بر روی قطعه کار ازجمله لوله پیاده می شود. بر اثر تابش لیزر و برش بخشی از لوله ذرات اضافی بر روی قطعه کار باقی می ماند، برای پاک کردن این ذرات اضافی از گاز استفاده می شود. از آن جایی که این روش از برش لوله دارای مزیت های بسیاری می باشد، استفاده از آن هر روز افزایش می یابد.

 

مزیت های برش لیزر لوله

از مهم ترین مزیت های خدمات برش لیزر لوله این است که در این روش به قالب های از پیش ساخته نیاز ندارد، سرعت برش بالا است، مواد اضافی و پلیسه نیز بر اثر برش به وجود نمی آید. فناوری برش لیزر لوله از مزیت های دیگر نیز برخوردار است. که شامل موارد زیر می باشند:

  • این روش از برش بر روی انواع لوله قابل انجام است. لوله های گالوانیزه، آهنی، لوله برنج، استیل، آلومینیوم و دیگر آلیاژ ها با استفاده از این روش قابل برش هستند.
  • استفاده از روش لیزر لوله باعث ایجاد تغییر فیزیکی و مکانیکی قطعه کار نمی شود. زیرا این روش گرمای کمی تولید می کند.
  • سرعت بالا و زمان کم فرآیند برش.
  • این روش باعث ایجاد تغییر در لبه های برش نمی شود، و بر روی لوله ها فشار فیزیکی کمی وارد می شود.
  • میزان مصرف برق در این روش در مقایسه با سایر روش ها کم تر است. برای مثال دستگاه تراشکاری برق زیادی مصرف می کند.
  • بر اساس ضخامت قطعه کار دقت دستگاه برش نیز متفاوت است. برای هر گونه برش قطعات مختلف می توان بر روی دقت برش به این روش حساب کرد زیرا برش لیزر لوله با دقت بالایی انجام می شود.
  • برش قطعات مختلف با به کارگیری برش لیزر لوله با ظرافت بالایی قابل اجرا است. به دلیل داشتن این میزان از دقت و ظرافت کاری بعد از برش نیازی به استفاده از ماشین کاری نیست.
  • پهنای برش در این روش بسیار کم است.
  • هزینه های مرتبط با تعمیر و نگهداری این برش ها به مراتب کم است و در مقایسه با هزینه های مربوط به سایر تجهیزات برش کم است.
  • با استفاده از این روش برش، این امکان وجود دارد که لوله و سایر قطعات را در طرح ها و اشکال مختلف برش دهیم.
  • با استفاده از روش برش لیزر لوله، می توانیم لوله هایی که قطر دو و ده اینچ دارند را برش دهیم.
  • بر اثر تابش اشعه لیزر بر روی لوله، کم ترین میزان آسیب به لوله ها وارد می شود.

 سخن آخر

براساس مطالب گفته شده در این مقاله می توان به این نتیجه رسید که برش لیزر لوله یکی از بهترین و پیشرفته ترین روش های برش لوله است که امروزه به دلیل داشتن مزیت های فراوانی که دارد مورد استفاده قرار می گیرد. با استفاده از این روش و دستگاه برش، علاوه بر لوله قطعات دیگری نیز قابل برش هستند.

با توجه به این که قطعه کار از چه جنسی می باشد، و چه طرحی مورد نظر ما است از دستگاه مخصوص استفاده می شود. برای برش طرح های پیچیده ور نیز از دستگاه لیزر چهار محور استفاده می کنیم. با توجه به این که از چه قطعه ای استفاده می کنیم، جنس قطعه و زمینه استفاده از آن دستگاه برش را انتخاب می کنیم.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها