تاثیرگرانی دلار بر بازار خودرو/ افزایش قیمت ها در راه است؟

کد خبر: 1111805

حرکت دلار به کانال جدیدی رسید و حالا حتی خود را برای کانال بعدی آماده می کند. بازارها از روز شنبه سیگنال های خود را از دلار می گیرند.

تاثیرگرانی دلار بر بازار خودرو/ افزایش قیمت ها در راه است؟

با تداوم روند هیجانی قیمت دلار، در پایان معاملات دیروز دوباره قیمت افزایش پیدا کرد. دلار در بازار آزاد با نرخ ۲۹ هزار و ۱۰۰ تومان معامله می شد و سکه نیز، پیرو دلار بود.

هر چند که قیمت دلار سطوح بالاتری را هم تجربه کرد. روز گذشته صرافی ملی نرخ خودش را به صورت ناگهانی افزایش داد؛ به طوریکه در پایان معاملات دیروز به قیمت ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومان رسید. اقدام مزبور صرافی ملی در قامت بازارساز، در جهت کاهش وزن صف‌ها در مقابل صرافی‌ها بود که البته، تاثیر چندانی نداشت. صف‌ها دیروز کماکان وجود داشت حتی کار صف‌نشینان، به تنش فیزیکی نیز کشید.

با این وصف گزارش های میدانی نشان می داد که دیروز معامله گران بازار ارز نشانه هایی را دریافت کردند که همین مسئله آنان را به ترغیب برای گرفتن موقعیت های خرد و تشکیل صف سوق داد.

بازار دیروز را با التهاب و هیجان بیشتری دنبال کرد. به نظر می رسد از اوایل هفته آینده نشانه های این اثر روی بازارهای دیگر مشهود باشد.

بازار سهام | روند نزولی شاخص ها اما استمرار پول حقیقی ها

در بازار سهام شاخص ها در پایان معاملات منفی ارزیابی شدند و این وضعیتی است که البته با توجه به عملکرد وضعیت درونی بازار تا حدودی هم نگران کننده و هم امیدوار کننده است. در شرایطی شاخص کل بورس در پایان معاملات هفته جاری دوباره کانال ۱.۴ میلیون واحد را از دست داد که جریان ورودی پول حقیقی ها به بازار سهام مثبت بود و البته استمرار داشت، این در حالی بود که جریان خروجی نقدینگی حقیقی ها از صندوق های با درآمد ثابت هم تداوم یافت.

با این وصف ارزیابی ها نشان می دهد بازار امیدوار برای بهبود است، چرا که سیگنال های مربوط به دلار در صورت عدم تغییر می توانند همانند اهرم های رشد روز شنبه شاخص را به راحتی به کانال ۱.۴ میلیون واحد نزدیک کنند.

بازار خودرو | اثرپذیری از سیگنال های دلار

به گفته فعالان بازار خودرو، رشد قیمت دلار در بازار در کنار اخبار منفی مذاکرات عمده دلایلی است که موجب شده قیمت خودرو در بازار در پایان معاملات روز گذشته تکانه های مثبتی را تجربه کند.

البته در ابتدا و آغاز معاملات دیروز در بازار خودرو تغییرات مثبت زیادی مشاهده نشد اما در ادامه محصولات هر دو خودروساز با حرکت روبه جلو تداوم یافت.

با این وصف نکته اصلی در بازار اثرپذیری بازار از سیگنال های ارسالی از بازار ارز است. دیروز همچنین در خبر مهمی، هادی طحان، سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد که بررسی طرح ساماندهی صنعت خودرو در شورای نگهبان به هفته بعد موکول شده است. البته او گفته ایرادات سابق مجمع تشخیص مصلحت درباره این طرح وجود دارد، هر چند این ایرادات گوشزد هم شده است.

بازار مسکن | بی رمقی مشهود است

در بازار مسکن کماکان بازار با همان فرمان قبلی دنبال می شود و شرایط رکودی به حدی است که بسیاری از فروشندگان حاضرند تخفیف های ۱۰ تا ۱۵ درصدی بدهند.

در بازار آپارتمان ها واحدهای نوساز و نقلی با عدم استقبال خریداران روبه رو ست و به نوعی می توان گفت نسبت به دیگر فایل ها بی رمق تر هستند. در مجموع تغییری که بازار مسکن را تحت تاثیر قرار دهد، وجود نداشت.

وضعیت خرید اوراق تسهیلات مسکن هم به صورت رفت و برگشتی اگرچه نشانه های ورود تقاضا را به دنبال دارد اما همچنان این تقاضا برای خانه اولی ها مشاهده نمی شود. در تازه ترین رویدادها هم وزیر راه و شهرسازی در تازه ترین اخبار از طرح نهضت ملی تولید مسکن گفته که اراضی احداث ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن آماده شده است و حداکثر تا دو ماه آتی اراضی مابقی واحد‌ها مشخص می‌شود.

دیروز همچنین بر اساس احکام مالیاتی مرتبط با قانون جهش تولید مسکن که از سوی رئیس سازمان امور مالیاتی ابلاغ شد، منابع مالیاتی حوزه زمین و ساختمان به صندوق ملی زمین و مسکن اختصاص می‌یابد؛ همچنین مالیات آماده‌سازی، محوطه‌سازی، زیربنایی و روبنایی برنامه‌های حمایتی مسکن یک میلیون تومان تعیین شد. همچنین برخی از مستاجران درنامه ای به دولت درخواست تعیین سقف برای نرخ اجاره بها را داشته و درخواست برخورد شدید با متخلفان را دارند، اما اقتصاددان ها معتقدند نرخ گذاری های دستوری سرانجام موفقیت آمیزی نداشته است.

بازار ارز دیجیتال | شوک احتمالی منفی رمز ارزها

دیروز  قیمت بیت کوین (BTC) در حدود ۵۳هزار و ۷۰۰ دلار بود. این رمزارز در زمان انتشار این گزارش حدود ۵۷هزار دلار معامله می‌شد و می‌توانست در کوتاه‌مدت به سمت سطح مقاومت ۶۰هزار دلار صعود کند اما به نظر می‌رسد با مقاومت رو به رو شده و دوباره در محدوده۵۳ تا ۵۷ هزار دلار معامله شود.

اخیراً برخی از توکن‌های متاورس نیز  جهش فوق العاده ای را به ثبت رسانده اند که یکی از آنها The Sandbox است. در همین حال عنوان شده، مجموعه‌ای از مقررات در مورد رمزارزها در ۸ آذر توسط مقامات مسئول در هند بررسی خواهد شد و تحلیل‌گران این احتمال را مطرح می‌کنند که دولت هند ارزهای دیجیتال را ممنوع کند.

اگر این اتفاق بیافتد نقل و انتقالات بین بانک و زیرساخت ارز دیجیتال دیگر ممکن نخواهد بود و کسی که ارز دیجیتال دارد نمی‌تواند پول خود را به ارز دیجیتال تبدیل کند یا ارز دیجیتال را به پول تبدیل کند و به نظر می‌رسد اعمال این محدودیت به قیمت ارزهای دیجیتال یک شوک منفی وارد کند./اقتصادنیوز

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها