وعده وزیر صمت برای کاهش قیمت‌ها

کد خبر: 1111955

وزیر صمت با اشاره به تمرکز دولت بر مدیریت و کاهش قیمت‌ها تأکید کرد: باید به سرعت با گرانفروشی برخورد و آن را رفع کنیم.

وعده وزیر صمت برای کاهش قیمت‌ها

سیدرضا فاطمی امین پس از حضور در جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس خبرگان رهبری در با تبیین مباحث مطرح در این جلسه، گفت: موضوعات متنوعی در این نشست مطرح شد که یکی از این موضوعات بحث نوسان قیمت کالاها بود.

وی با تأکید بر اقدام دولت برای کاهش تورم به عنوان بیماری مزمن اقتصادی کشور در دهه‌های طولانی افزود: برای مهار قیمت محصولاتی که در حوزه مدیریت وزارت صمت تولید می‌شود مانند سیمان، فولاد، لاستیک، روغن موتور و لوازم خانگی، دچار از هم گسیختگی قیمت‌ها در بازار نیستیم.

وزیر صمت تصریح کرد: این توفیقات به استثناء خودرو است که بر آن متمرکز شدیم، البته در خصوص خودرو نیز، قیمت‌هایی که می‌بینیم قیمت بازار است و با قیمت کارخانه بسیار تفاوت دارد و به نوعی اصلا تابع عرضه و تقاضا نیست و تابع نرخ ارز است که باید بر کاهش آن متمرکز شویم و به نوعی آن را مهار کنیم.

فاطمی‌امین گفت: در خصوص کالاهایی مانند مواد غذایی نیز ما به مهار و کاهش قیمت‌ها کمک می‌کنیم البته مسئولیت در این خصوص بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است، اما وزارت صمت نیز هر جا که لازم باشد زیرساخت هایش را در اختیار جهاد کشاورزی قرار می‌دهد و به آنان در مهار قیمت‌ها کمک می‌کند.

وی افزود: به طور خلاصه در این خصوص می‌توانم بگویم که دولت بر مدیریت و کاهش قیمت‌ها متمرکز است.

وزیر صمت گفت: البته در مهار قیمت برخی کالاهای لازم برای خانوارها مانند مرغ و تخم مرغ توفیق خیلی خوبی حاصل شده است و بر کاهش نرخ کالاهای دیگری مانند لبنیات نیز تمرکز کردیم و با اقداماتی که در این خصوص انجام دادیم شاهد خواهیم بود که التهاب و آشفتگی بازار کاهش خواهد یافت.

فاطمی‌امین در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص طرح این وزارتخانه برای قیمت‌گذاری کالاهای اساسی اظهار کرد: در چارچوب این طرح بیش از ۲۰ قلم از کالاهای اساسی قیمت‌گذاری و ابلاغ شد و همین امروز در جلسه ستاد تنظیم بازار این موضوع را بررسی کردیم.

وی افزود: با ایجاد سازوکارهای اجرایی از چند هفته پیش بر قیمت‌گذاری این کالاها مرغ و تخم مرغ متمرکز شدیم که قیمت‌ها بسیار متعادل شد و این کالاها به وفور در بازار عرضه می‌شود که امیدواریم این تأثیر در خصوص دیگر کالاها نیز ایجاد شود.

وزیر صمت همچنین در پاسخ به پرسش دیگری درباره اقدام وزارت صمت برای جلوگیری از افزایش قیمت لوازم خانگی تولید داخلی گفت: افزایش قیمت در این عرصه صرفا مربوط به یکی دو مورد بود و بسیار گسترده نبود، اما موج رسانه‌ای زیادی ایجاد کرد.

فاطمی‌امین تأکید کرد: قطعا حمایت ما صرفا منحصر به صنایع نخواهد بود، بلکه از مصرف‌کنندگان نیز حمایت می‌کنیم و حمایت ما یکسویه نیست؛ قیمت‌ها، کیفیت و میزان تولید قطعا باید مدیریت شود.

وی گفت: در این خصوص صرفا چند واحد صنعتی در عرصه تولید یخچال افزایش قیمت داشتند که آن مسئله رفع شد و اکنون قیمت‌ها متعادل است.

وزیر صمت در عین حال اظهار کرد: ممکن است گرانفروشی در برخی فروشگاه‌ها باشد که خواهش من از شهروندان این است که با شماره تلفن ۱۲۴ تماس بگیرند و اطلاع دهند، اما در کلیت بازار افزایش قیمتی که برخی تولیدکنندگان لوازم خانگی داشتند بازگرداندند و نرخ این کالاها اصلاح شد.

فاطمی‌امین همچنین در پاسخ به پرسش دیگری درباره تأثیر قطع گاز صنایع بر عرصه تولید به ویژه صنایع فولاد و سیمان گفت: امسال در مقایسه با پارسال میزان مصرف گاز بسیار افزایش یافته است با این حال با مدیریت وزارت نفت تقریبا تاکنون قطعی گاز در واحدهای تولید سیمان و فولاد نداشتیم.

وی افزود: با تدابیری که اندیشیده شد سوخت مایع جایگزین برای واحدهای تولید سیمان فراهم شده است تا اگر نیاز به قطع گاز باشد از این سوخت برای این واحدهای صنعتی استفاده شود و مشکل خاصی در این حوزه نداشته باشیم.

وزیر صمت گفت: البته در واحدهای تولیدی فولاد از گاز به عنوان احیا استفاده می‌شود و گاز، سوخت این واحدها تلقی نمی‌شود یعنی اگر به واحدهای تولید فولاد گاز عرضه نکنیم، نمی‌شود به جای آن از گازوئیل یا مازوت استفاده کنیم.

فاطمی‌امین افزود: تاکنون چندین جلسه با وزیر نفت داشتیم و آقای اوجی هم تأکید دارد که گاز واحدهای صنعتی قطع نخواهد شد.

وی گفت: البته ما این نگرانی را برای برق نیز داریم، چون وقتی که با کمبود گاز مواجه شویم نیروگاه‌ها نیز دچار مشکل می‌شوند و ممکن است با قطعی برق مواجه شویم.

وزیر صمت افزود: به همین علت جلسات متعددی با مسئولان وزارتخانه‌های نیرو و نفت داشتیم و آنان اطمینان دادند که امسال در واحدهای صنعتی قطع گاز و برق نخواهیم داشت.

فاطمی‌امین اضافه کرد: با این حال اگر مصرف گاز خانگی بیش از حد افزایش یابد، ممکن است قطعی گاز واحدهای صنعتی پیش بیاید که با این حال تلاش می‌کنیم در کمترین زمان ممکن باشد.

وی گفت: از مردم خواهش می‌کنم که میزان مصرف گاز خانگی را کاهش دهند، زیرا اگر گاز و برق واحدهای صنعتی قطع شود به تولید و اشتغال در کشور ضربه می‌خورد.

وزیر صمت افزود: البته دولت اخیرا مصوبه‌ای داشت که براساس آن از ابتدای آذر، مشترکان پر مصرف گاز که ۲۵ تا ۳۰ درصد جامعه را تشکیل می‌دهند جریمه خواهند شد و طبق همین مصوبه مشوق‌هایی نیز برای کم مصرف‌ها در نظر گرفته شده است.

فاطمی‌امین ابراز امیدواری کرد: با همکاری مردم و کاهش مصرف گاز خانگی، وزارت نفت مجبور به قطع گاز مشترکان پرمصرف نشوند و گاز واحدهای صنعتی برای ادامه تولید و اشتغال در کشور در حد مطلوب تأمین شود./صداوسیما

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها