دولت باید به سمت یکسان سازی نرخ ارز گام بردارد

کد خبر: 1121027

کارشناس اقتصادی با بیان اینکه برای برون رفت از شرایط نوسانات بازار ارز و حذف هرگونه رانت به صلاح است که دولت به سمت یکسان سازی نرخ ارز گام بردارد گفت: بااصلاح شیوه ارز ترجیحی، توزیع یارانه ها در جامعه عادلانه تر می‌شود.

دولت  باید به سمت یکسان سازی نرخ ارز گام بردارد

هادی حق شناس با اشاره به لزوم حمایت از اقشار کم درآمد جامعه و تغییر شیوه ارز ترجیحی گفت:  در ارز 4200 تومانی نکته مهم این است که همه اقشار جامعه صرف نظر از وضعیت درآمدی‌شان از آن بهره مند می‌شوند. یعنی وقتی مثلا به مرغ ارز دولتی داده می‌شود قیمت نهایی برای اقشار کم درآمد و پردرآمد به یک گونه است، در حالی که باید تمرکز را بر حمایت از اقشار کم درآمد گذاشت.

وی افزود: جامعه هدف این طرح‌ها می‌توانند از دل جامعه حمایتی بهزیستی، کمیته امداد یا سایر دستگاه‌های فعال در این حوزه بیرون بیایند و از آنها به شکل مستقیم حمایت شود اما اینکه این شیوه به شکل فعلی ادامه یابد قطعا در بلندمدت به صلاح کشور نیست.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه برای برون رفت از شرایط نوسانات بازار ارز و حذف هرگونه رانت به صلاح است که دولت به سمت یکسان سازی نرخ ارز گام بردارد افزود: به نظر می رسد تشکیل بازار متشکل ارزی زمینه مناسبی برای تک نرخی شدن ارز فراهم می آورد و در نتیجه فعالان اقتصادی با توجه به قیمت واحد و واقعی ارز می توانند با اطمینان خاطر بیشتری به فعالیت اقتصادی بپردازند.

این کارشناس اقتصادی چالش در جانب عرضه و تقاضای ارز را از مهمترین عوامل تلاطمات ارزی خواند و گفت: وقتی که در بازار شاهد چند نرخی شدن ارز هستیم این نوسانات ادامه و استمرار خواهند داشت  لذا لازم است با تعیین نرخ واحد ثبات در بازار ایجاد شود که خوشبختانه بانک مرکزی  با راه اندازی بازار متشکل ارزی در این جهت گام بر می دارد.

حق شناس با اشاره به کشف قیمت در بازار متشکل ارزی توسط بازیگران این بازار گفت: کشف قیمت با توجه به عرضه و تقاضا قطعاً مفید و به نفع اقتصاد خواهد بود چرا که تجربه چندین دهه تعیین نرخ دستوری ارز حاصلی جز رانت و نوسانات ارزی نداشته است.

وی با تاکید بر اینکه با راه اندازی بازار متشکل ارزی، نقش و حضور سوداگرانه ارزی کمرنگ و حتی محو خواهد شد  گفت: اگر قیمت بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا تعیین و کشف شود و بانک مرکزی از این نرخ حقیقی پشتیبانی کند،  قطعاً در فضای مجازی و حقیقی جایی برای سوداگرانه ارزی برای تعیین قیمت های غیرواقعی و غیرمعاملاتی وجود نخواهد داشت./ تسنیم

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها