قیمت زمین در شمال ۶ برابر شد!

کد خبر: 1122757

رابطه متعارف و قدیمی، بین قیمت ملک در کشور و «شمال»، در حال حاضر به‌هم خورده است.

قیمت زمین در شمال ۶ برابر شد!

 گویا رابطه متعارف و قدیمی، بین قیمت ملک در کشور و «شمال»، در حال حاضر در استان شمالی به‌هم خورده است. امادلیل این موضوع چیست؟

آنطور که دنیای اقتصاد گزارش داده، نتایج بررسی‌‌هایی که به صورت آماری و میدانی توسط «دنیای اقتصاد» از بازار ملک در «شمال» -استان مازندران- صورت گرفته حاکی است، پرواز سرمایه‌ها به مقصد زمین و ویلا طی این دوره- از ۹۸ تا ابتدای تابستان ۱۴۰۰- باعث شده میانگین قیمت زمین در «شمال» ۶ برابر و متوسط قیمت مسکن نیز ۳ برابر شود.این در حالی است که متوسط قیمت زمین در کشور طی همین مدت تقریبا ۴ برابر شد که از نرخ رشد قیمت املاک مازندران خیلی کمتر است.در تهران- پایتخت- نیز رشد قیمت ملک طی نزدیک به ۵/ ۲ سال گذشته، به مراتب کمتر از «شمال» بوده است. این تفاوت در سرعت رشد قیمت، نتیجه «انتخاب شمال توسط حجم قابل توجهی از افراد طی سال‌های اخیر برای اقامت تفریحی، سکونت موقت کرونایی و البته سرمایه‌‌گذاری ملکی» است.

تحت تاثیر «سبقت تورمی املاک شمال از سایر مناطق کشور»، در حال حاضر نسبت قیمت مسکن کشور به «شمال» به عدد ۸/ ۱ رسیده که در مقایسه با نسبت ۵/ ۲ برابری سال ۹۶ – مقطع قبل از جهش قیمت مسکن و هیجان سرمایه‌‌گذاری ملکی- بیانگر «شکل‌‌گیری اوضاع جدید در بازار املاک شمال» است؛ این یعنی آنکه قیمت‌‌ املاک شمال با «شیب تندتری» نسبت به روند بلندمدت گذشته افزایش یافته است. هم‌‌اکنون متوسط قیمت هرمترمربع خانه یا ویلا در استان مازندران-  این قیمت شامل کل واحدهای مسکونی بومی و ویلایی می‌شود- نزدیک به ۵/ ۶ میلیون تومان در مترمربع است.

با این حال، متوسط قیمت ویلا و زمین در مناطق توریستی و پرمشتری (به لحاظ سرمایه‌‌گذاری) ارقام دیگری است که در مقایسه با آمار رسمی استانی، تقریبا فاصله حداقل دوبرابری با این آمارها دارد.در حال حاضر حدود قیمت فروش یک «ویلای متعارف کلیدنخورده» در مناطق خاصی از «شمال» که مناطق توریستی پررفت و آمد این پهنه به حساب می‌‌آید، ۴ تا ۵ میلیارد تومان است که تقریبا با «آپارتمان‌‌های متعارف نوساز (زیر ۱۰۰مترمربع) در مناطق متوسط رو به بالای پایتخت» برابری می‌کند. این ویلاها مساحت زیربنایی بین ۱۵۰ تا زیر ۲۰۰ مترمربع دارند و زمین آنها نزدیک به ۳۰۰ مترمربع برآورد می‌شود.نسبت قیمت چنین ویلایی به چنین آپارتمان‌‌هایی در ابتدای دهه ۹۰ حدود یک‌سوم بود. به این ترتیب وضع موجود می‌گوید، در این دوره (اخیر) نوسانات ملکی، «شمال» رقیب «پایتخت» شده است. سند دیگری از مسابقه‌‌ قیمت ملک بین تهران و شمال وجود دارد که مطابق آن، از سال ۹۳ تاکنون (یعنی از مقطع قبل از جهش قیمت مسکن در تهران)، میزان رشد قیمت زمین مسکونی در پایتخت و استان مازندران، به یک اندازه بوده است. در هر دو، قیمت زمین ۵/ ۱۰ برابر شده است. با این حال این وضعیت می‌تواند «شرایط شکننده» باشد به گونه‌‌ای که آینده «بازیگردان خارجی بازار ملک» احتمال دارد بازی این حداقل دو سال در بازار املاک شمال را به‌هم بزند.

 متهم «پرواز املاک شمال»

جهش قیمت املاک «شمال» ناشی از «پرواز سرمایه‌ها» به این بازار است که متهم چنین انحراف مسیری در سرمایه‌‌گذاری، «سیاستگذار» و «سیاست‌های غلط» او است.در اینکه، «جو بدبینی نسبت به آینده اقتصاد» از اوایل ۹۷ در جامعه و بازارهای مختلف باعث تشکیل «انتظارات تورمی» و حرکت (انحرافی) سرمایه‌ها به سمت سفته‌‌بازی و بازارهای دارایی شد – و نتیجه‌‌اش رکود سرمایه‌‌گذاری مولد طی این سال‌ها بود- شک و تردیدی نیست. اما در این میان، دو حرکت سیاستی، در عمل باعث «پشتیبانی از سرمایه‌‌‌‌گذاری انحرافی» و «چراغ سبز به حرکت روی ریل ملاکی در شمال» شد.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها