اعتراف ارزی واعظی/ تهاجم به سبک بایدن/ چالش‌های اصلاح‌طلبی

کد خبر: 1053387

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن را در اینجا می‌خوانید.

اعتراف ارزی واعظی/ تهاجم به سبک بایدن/ چالش‌های اصلاح‌طلبی

گروه سیاست سایت فردا – روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

«شرق» تیتر و عکس امروز خود را به اخبار انتخاباتی اختصاص داده است. عکس یک این روزنامه اصلاح‌طلب از آن علی مطهری شده که برای حضور در رقابت‌های انتخاباتی 1400 اعلام آمادگی کرده و خیلی هم نگران رد صلاحیت نیست. تیتر یک این روزنامه نیز به اظهارات اخیر بادمچیان، دبیرکل حزب موتلفه درباره مناسبات شورای وحدت و ائتلاف اختصاص یافته است. روزنامه اصلاح‌طلب شرق این اظهارات را «حمله وحدتی‌ها به ائتلافی‌ها» تلقی کرده و به نقل از بادمچیان می‌نویسد: «دوستان شورای ائتلاف گفتند حاضر نیستیم با مجموعه شما باشیم!»

احمد غلامی سردبیر شرق اما در سرمقاله خود به وضعیت اصلاح‌طلبان پرداخته و با تیتر « سر نخواستن اصلاح‌طلبان دعواست» نوشته است: « اینک گویا تمام طیف‌های اپوزیسیون برای زدن اصلاح‌طلبان جایزه گذاشته‌اند و بدون هیچ تفکیکی در میان این چهره‌های سیاسی آنان را به یک چشم می‌بینند؛ چراکه اگر جریانی بتواند با شیوه‌های دموکراتیک حیات سیاسی انقلاب را تضمین کند، همین اصلاح‌طلبان هستند. لفظ استمرارطلب بی‌دلیل بر این گروه سیاسی اطلاق نشده است. این لفظ در معنای غیرکنایی‌اش اتفاقا به اصلاح‌طلبان بسیار نزدیک است. آنان بیش از گذشته بر استمرار اصلاحات تأکید دارند. البته ناگفته پیداست که پاشنه‌آشیل اصلاح‌طلبان چهره‌هایی‌اند که صرفا برای حفظ ثروت و قدرت در پی استمرار اصلاحات هستند و بدنامی‌ آنان بیش‌از‌پیش با درشت‌نمایی این چهره‌ها در نزد مردم باورپذیر می‌شود. وقت آن رسیده که اصلاح‌طلبان حتی به قیمت شکست در انتخابات راه خود را از این دست اصلاح‌طلبان جدا کنند. »

شرق 9 اسفند

«اعتماد» عکس یک خود را به « آغاز بازگشت دلارها ی ایران» اختصاص داده و نوشته است: «نخستین بخش از دلارهای بلوکه شده ایران در کره‌جنوبی آزاد شد». در این گزارش همچنین به اظهارات اخیر رئیس دفتر رئیس جمهور درباره نرخ ارز نیز اشاره شده و آمده است: « البته پس از آنکه این صحبت‌های واعظی با واکنش منفی کاربران شبکه‌های اجتماعی و حتی برخی نمایندگان مجلس مواجه شد؛ واعظی شامگاه دیروز در پستی اینستاگرامی حرف‌های خود را به شیوه‌ای مبهم «اصلاح» و عنوان کرد که منظورش «گران کردن عمدی ارز برای انتفاع مالی دولت» نبوده و تاکید دارد که «قیمت ارز 25 تا 27 هزار تومان نیست» و تلاش دولت بر این بوده که «در برابر اراده دولت ترامپ برای فروپاشی اقتصاد ایران بایستد.»

این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش دیگری با عنوان «اتحاد علیه دیپلماسی» نیز از آن نوشته که «ایالات متحده وتروییکای اروپایی زمین بازی با ایران را تغییر دادند». سارا معصومی دبیر گروه دیپلماسی و جهان اعتماد در این گزارش آورده است: « جو بایدن، رییس‌جمهور ایالات متحده امریکا شمشیر را برای جمهوری اسلامی ایران از رو بسته ‌است. ... امروز نه تنها از بازگشت امریکای بایدن به برجام خبری نیست بلکه نخستین دستور نظامی او از زمان حضور در قدرت، منافع ایران در سوریه را نشانه گرفته و به ‌رغم حسن نیتی که تهران هفته گذشته در تعامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشان داد، تیم امریکا در وین تلاش‌ها برای طرح فعالیت‌های هسته‌ای ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را آغاز کرده ‌است. این دو حرکت تهاجمی اخیر در دو حوزه نظامی و سیاسی- فنی در حالی صورت می‌گیرد که تیم بایدن به شمول وزیر خارجه و مشاور امنیت ملی او در تمام سخنرانی‌های اخیر بر لزوم توسل به دیپلماسی در مواجهه با پرونده ایران تاکید می‌کنند اما تنها اقدام‌های نمادین آنها در یک ماه گذشته بازپس‌ گرفتن درخواست فعال سازی مکانیسم ماشه علیه ایران از شورای امنیت همچنین کاستن از محدودیت بر رفت و آمدهای دیپلماتیک هیات ایران در نیویورک بوده است.»

اعتماد 9 اسفند

«آفتاب یزد» اقدام اخیر آمریکا را «وقت‌کشی بایدن» نامیده و در گزارشی که تیتر یک شده، به نقل از سیدوحیدکریمی کارشناس مسائل بین‌الملل نوشته است: « مباحث مختلف از دیدگاه‌های متعدد اساتید و نخبگان؛ علمی و جالب است و با حمله مستقیم دولت دموکرات بایدن؛

وارد فصل جدیدی شده است. باید جمیع نظرات را با مخرج مشترک به عنوان راهبرد جمع‌بندی کرد. آنچه مشهود است؛ بعضی معتقدند لازم است اگر نه عقب نشینی؛ بلکه جایگاه خود را تشخیص دهیم و آرام شویم. بعضی دیگر از جمله خود من بر ادامه روند جنگ اراده‌ها تاکید داریم که البته با مشکلات معیشتی و... مواجه‌ایم. اینک با حمله مستقیم امریکا؛ به نظر می‌رسد نیازمند تامل و تعمق هستیم منتهی نه اینکه یکی از دو راهبرد فوق را انتخاب کنیم بلکه راه سوم و چهارم را استخراج کنیم.»

این روزنامه اصلاح‌طب عکس یک خود را نیز به گزارش میدانی از سی‌سخت اختصاص داده است. در این گزارش آمده است: « اگر دسترسی به شبکه‌های اجتماعی نداشته باشی، اخبار و تلویزیون و روزنامه را نیز بایگانی کرده باشی و اساسا با کسی درباره ی رخدادهای مهم، وارد گفتگو نشده باشی؛ وقتی وارد «سی سخت» بشوی، به این آسانی‌ها متوجه زلزله‌ای که این شهر را در خود متلاشی کرده است نخواهی شد اما؛ «زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۵.۶ ریشتر، ساعت ۲۲ و ۵ دقیقه و ۳۴ ثانیه چهارشنبه شب ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ شهر سی‌سخت مرکز شهرستان دنا را در استان کهگیلویه و بویراحمد لرزاند.» یک واقعیت است واقعی‌تر این که، بسیاری از خانه‌های آسیب دیده از زلزله، غیر قابل سکونت شده‌اند و باید تخریب کامل و بازسازی شوند و از همه ی این‌ها واقعی تر، وول خوردن یک ضرب المثل است:«هرچه سنگ است به پای لنگ است.»

آفتاب یزد 9 اسفند

«آرمان ملی» در شماره امروز خود عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی را عکس یک کرده است زیرا او از « احتمال تصویب لوایح پالرمو و «CFT» در مجمع» خبر داده بود. تیتر یک این روزنامه نیز اقتصادی است و با عنوان « سیگنال‌های مثبت جهانی» آورده است: « اثرات تحرکات و تحولات سیاسی جهان به‌ویژه درباره آمریکا و ایران به‌وضوح در عرصه بین‌المللی قابل ملاحظه است، نرمش‌های دولت جدید آمریکا و همچنین مواضع مقامات کشورمان برای مذاکره با آمریکا در چهارچوب برجام، سیگنال‌های مثبتی به بازارهای اقتصادی داخلی و خارجی یعنی صاحبان تجارت و کالا مخابره کرده است. با افزایش احتمال مذاکره بین ایران و آمریکا در چهارچوب «برنامه جامع اقدام مشترک» یا همان «برجام» بسیاری از کشورهای اروپایی که پیش از خروج آمریکا از برجام و افزایش فشارها با ایران تعاملات اقتصادی دوجانبه و چندجانبه داشتند، بازهم برای حضور در ایران ابراز علاقه کرده‌اند. همین موضوع باعث شد تا شرکت‌های اروپایی در چهارچوب نشستی با فعالان حوزه اقتصادی ایران تشکیل جلسه بدهند و زمینه بازگشت به بازار ایران را بررسی کنند. شکل‌گیری هرچند آرام فضای گفت‌وگو باعث شده تا شرکت‌های بزرگ و برندهای نام‌آشنای جهان برای راهی‌شدن به بازار مستعد و پراز مشتری ایران ترغیب شوند. البته تغییر لحن آمریکا و به‌ویژه رئیس‌‌جمهوری جدید آمریکا یعنی «جو بایدن» درباره ایران توانسته تا حدی تنش‌ها را حتی اگر ظاهری هم باشد، کاهش دهد و همین اتفاق آثار مثبتی در ترسیم نقش ایران در جهان داشته است.»

آرمان ملی 9 اسفند

«وطن امروز» حمله آمریکا به سوریه را تیتر یک کرده و با عنوان « بایدن فرمانده داعش» نوشته که «به دستور رئیس‌جمهور آمریکا جنگنده‌های این کشور مقر نیروهای حشد‌الشعبی در مرز عراق و سوریه را بمباران کردند که طی آن یک نفر به شهادت رسید و 4 نفر زخمی شدند». این گزارش همچنین تاکید می‌کند که «حمله آمریکایی‌ها به جریان مقاومت، حرکت داعش در گذرگاه ابوکمال را تسهیل می‌کند».

این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری که عکس یک نیز شده است با تیتر « اسرائیل از دریا خورد» از «انفجار درکشتی 21هزار تنی هلیوس ری متعلق به رژیم‌صهیونیستی در دریای عمان» خبر داده و به نقل از مالک کشتی نوشته است: «چندین حفره در بدنه کشتی به وجود آمده که شبیه شلیک موشک یا انفجار مین‌های دریایی است».

وطن امروز همچنین اظهارات دیروز واعظی درباره نقش دولت در قیمت ارز را مورد توجه قرار داده و با تیتر « قیمت دلار کار خودشان بود؟» نوشته است: «رئیس دفتر رئیس‌جمهور به نقش دولت در افزایش قیمت ارز اذعان کرد اما با شدت گرفتن انتقادات نسبت به صحبت‌هایش، گفت: دولت هیچ‌گاه دنبال گران کردن ارز نبوده است!»

وطن امروز 9 اسفند

«کیهان» در تیتر یک امروز خود با اتکا به نتایج نظرسنجی دانشگاه مریلند از « حمایت 73 درصدی مردم از قانون مجلس برای لغو تحریم‌ها» خبر داده و نوشته است: « نظرسنجی یک دانشگاه آمریکایی و موسسه کانادایی نشان می‌دهد، اکثریت مردم ایران ضمن حمایت از قانون مجلس برای لغو تحریم‌ها، معتقدند نه‌تنها ترامپ بسیار متخاصم بود بلکه رئیس‌جمهور جدید آمریکا نیز متخاصم است.»

این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری با تیتر «حمله هوایی به حشدالشعبی با فرمان مستقیم بایدن» نیز نوشته است: « این حمله، که نخستین جنایت بایدن در دوران ریاست جمهوری اش محسوب می‌شود، به همگان نشان داد که او هیچ فرقی با ترامپ ندارد و فقط در تاکتیک‌ها، با او متفاوت است.»

کیهان در یادداشت امروز خود نیز با عنوان « این هم از جو بایدنِ شما» نوشته است: « این جمله را به‌خاطر داشته باشید: آمریکا دیر یا زود، از عراق و حتی منطقه اخراج خواهد شد و چنین حملاتی جلوی این خروج را نخواهد گرفت. برای این ادعا، دلایل زیادی وجود دارد و حشدالشعبی و مصوبه مجلس عراق و نفرت عراقی‌ها از آمریکا بخشی از این دلایل است. وضعیت بغرنج سیاسی، اقتصادی و اجتماعی آمریکا نیز اجازه هزینه‌های بیشتر به این کشور در عراق و منطقه را نمی‌دهد. کرونا هم که به تنهایی، میلیاردها دلار به این کشور خسارت زده، مزید بر علت شده تا آنها، راهی برای خروج آبرومندانه از منطقه پیدا کنند.»

«جوان» امروز دیپلماسی و دستاوردهایش برای ایران را مورد توجه قرار داده و با تیتر «جایزه توافق با آژانس با قطعنامه ضد ایرانی» می‌نویسد: « با توقف پروتکل الحاقی و کاهش تعهدات ایران در ذیل برجام با هدف بازگرداندن امریکا به این توافق، امریکایی‌ها سر عقل نیامده و به جای جبران گذشته، دست پیش گرفته‌اند تا با تهدید خواندن اقدامات ایران برای صلح جهانی، اجماع‌سازی کنند. طبق گزارش بلومبرگ، دیپلمات‌های امریکایی پیش‌نویس قطعنامه‌ای را توزیع کرده‌اند که نگرانی این کشور را از اقدامات ایران تشریح کرده و قرار است در نشست آتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تهران بخواهند به طور کامل با بازرسان آژانس همکاری کند. رویترز نیز نامه‌ای هشدارآمیز به نقل از ایران منتشر کرده که در صورت همراهی اعضای شورای حکام با واشنگتن، به توافق اخیر با آژانس پایان می‌دهد.»

این روزنامه اصولگرا حمله به سوریه را نیز با تیتر « گره‌گشایی بایدن از نقطه کور داعش» پوشش داده و نوشته است: « در روز‌های منتهی به روی کار آمدن دموکرات‌ها در کاخ سفید، گزارش‌های مختلفی درباره کمک امریکا برای انتقال داعشی‌ها از سوریه به عراق منتشر شد. این گزارش‌ها که از تقویت همزمان هسته‌های باقی مانده داعش در عراق و سوریه حکایت داشت، حالا با خبر حمله بامداد جمعه نیرو‌های امریکایی به نقطه مرزی که داعش بسیار در آن تردد دارد، بیش از پیش جنبه واقعی برنامه‌های کاخ سفید را علنی می‌کند. چندین منبع عراقی از جمله صابرین‌نیوز گزارش کرده که امریکا به منطقه بین البوکمال و القائم در مرز سوریه و عراق حمله کرده که در نتیجه آن، یک تن شهید و شماری از نیرو‌های مقاومت عراق زخمی شده‌اند. در این حمله که نخستین اقدام نظامی دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکاست، مواضع نیرو‌هایی که با گروه تروریستی داعش مبارزه می‌کنند هدف قرار گرفت. وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد که این عملیات در واکنش به حملات راکتی اخیر علیه مراکز محل استقرار امریکایی‌ها در عراق صورت گرفت و تأسیساتی واقع در نقطه کنترل مرزی که گروه‌هایی از جمله کتائب حزب‌الله و کتائب سیدالشهدا از آن استفاده می‌کردند، تخریب شد. مقام‌های امریکایی به نیویورک‌تایمز گفتند که در این حمله از هفت بمب ۲۲۶ کیلوگرمی استفاده شده است.»

کیهان 9 اسفند

«ایران» عکس یک خود را به «واکسیناسیون سالمندان و جانبازان مقیم آسایشگاه‌ها» اختصاص و خبر داده که «حدود ۲۰ هزار نفر از سالمندان و معلولان پرخطر واکسینه می‌شوند». این روزنامه دولتی تیتر یک خود را نیز به اظهارات روز چهارشنبه رئیس جمهور در جلسه هیات دولت اختصاص داده است. همان اظهاراتی که روحانی طی پان نسبت به برخی تحرکات و سخنان هشدار داد. ایران با تیتر «نگذارید مردم مأیوس شوند» به نقل از رئیس جمهور نوشته است: «می‌ترسم یک دستی پشت پرده در کار باشد و بخواهند مردم را از انتخابات مأیوس کنند، به مردم بگویند اراده دست ماست نه دست شما».

ایران که صدای دولت است همچنین یادداشتی از علی ربیعی، سخنگوی دولت دارد. وی در این یادداشت با عنوان « تحریم، «اف‌ای‌تی‌اف» و این روزهای حیاتی» نوشته است: « در‌هم‌تنیدگی مسائل سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و زیست‌محیطی و تأثیرات و وابستگی متقابل آنها جزو خصوصیات این دوره ماست. این امر هم درون مرزهای ملی و هم در مقیاس جهانی پدید آمده است. در برخی موارد هر یک از این عوامل می‌توانند بنا به شرایطی تأثیرگذاری بیشتری بیابند. مسأله سیاست خارجی و شیوه تعامل با جهان و نوع سیاست‌ورزی بر تمامی عرصه‌های زیست داخلی و اقتصادی کشور تأثیرگذاری بیشتری پیدا کرده است. بدون هیچ تردیدی موضوع تحریم علیه مردم و جنگ اقتصادی در درجه اول و با فاصله‌ای در درجه دوم مسأله قرار گرفتن در لیست سیاه ‌«اف‌ای‌تی‌اف» از اساسی‌ترین مسائل بین‌عرصه‌ای در ایران است. تأثیر این دو مسأله از سیاست خارجی فراتر رفته، امروز آثار آن بر عرصه اقتصاد به روشنی دیده می‌شود - نگاه کنید به رفتار اقتصادی مردم در پی یک موضعگیری سیاسی داخلی یا خارجی و حتی بالا و پایین شدن قیمت ارز- من معتقدم آثار آن بر حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی چون با فاصله دورتر تأثیر خود را خواهد گذاشت، هنوز با آن آشنا نیستیم و مورد مداقه و مطالعه جدی نیز قرار نگرفته است.»

ایران 9 اسفند

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها