انتقاد کیهان به بزک کردن برجام

کد خبر: 1054772
انتقاد کیهان به بزک کردن برجام

کیهان: مهدی پازوکی از بزک‌گران برجام در روزنامه دولتی ایران نوشت: «امروز همه کارشناسان سیاسی و اقتصادی کشور اذعان دارند که مصلحت نظام در این است که نظام بانکی ایران بتواند با نظام بانکی دنیا کار کند. اما اگر مصلحت این است که ایران منزوی شود یا به سمت زیمبابوه شدن برود، پس نباید به «FATF» بپیوندیم. چراکه براساس سند چشم‌انداز، ایران می‌بایست یکی از کشورهای نخست منطقه در همه عرصه‌ها به ویژه اقتصاد می‌بود. اما امروز به دلیل مشکلات ساختاری و انباشت مسائل متعدد به این جایگاه دست نیافتیم. در چنین شرایطی، نپیوستن به «FATF» به سایر مسائل و مشکلات اضافه شده و عملا یک هزینه ۲۰ درصدی دیگری را به ملت ایران، در همه خریدهای خارجی آن تحمیل خواهد کرد. از این رو از مجمع تشخیص مصلحت انتظار می‌رود به مصلحت واقعی و عینی کشور توجه کرده و یک خودتحریمی دیگری را به تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه نظام اسلامی و مردم تحمیل نکنند.»

وی مدعی است: «به رغم ادعای برخی منتقدان، در مقررات «FATF» یا کنوانسیون‌های مورد بحث، اساسا هیچ قید یا ضرورتی برای در اختیار گذاشتن اطلاعات محرمانه و کلیدی کشور، نه فقط به کشورهای متخاصم، بلکه به کشورهای دوست هم وجود ندارد.»

نویسنده در حالی با ادبیات فریبکارانه و منزجر‌کننده برجامی، برای FATF جاده صاف می‌کند که باید پاسخگوی وعده‌های توخالی‌اش درباره برجام باشد. همان توافق خسارت‌بار هسته‌ای که نویسنده آن را بزک می‌کرد، سندی است که نشان می‌دهد نباید به غرب و وعده‌های سرخرمن آن اعتماد کرد. وی مدعی خودتحریمی با عدم الحاق به FATF است و حال آنکه در حال وارونه‌نمایی از واقعیت است زیرا صرافی‌های دور زننده تحریم با عمل به توصیه‌های FATF لو رفتند و بخشنامه‌های خائنانه، بانک‌ها را از همکاری با افراد حاضر در لیست تحریم‌های سازمان ملل، وزارت خزانه‌داری آمریکا و وزارت خارجه آمریکا منع کرد. اگر FATF اطلاعات کلیدی کشور را نمی‌خواهد، پس آن 400 صرافی چرا افشا شدند؟

حجت‌الاسلام و‌المسلمین مصباحی‌مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به ارائه اطلاعات صرافی‌هایی که ما با آنها کار می‌کردیم به برخی کشورها، گفته بود: «برخی مسئولان بر طبق تعهدات ایران در FATF لیست صرافی‌هایی را که به نوعی تحریم‌ها را دور می‌زدند، به واحد اطلاعات مالی طرف‌های خارجی دادند که این امر منجر به شناسایی این صرافی‌‌ها و ایجاد مشکلاتی شد و آن صرافی‌ها بسته شدند و این خدمتی بود که از ناحیه وزارت اقتصاد و نظام بانکی به آنها شد.»

لازم به یادآوری است، مارشال بیلینگزلی، دستیار بخش تامین مالی تروریسم وزارت خزانه‌داری آمریکا و رئیس‌سابق‌FATF، در جلسه استماع کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در پاسخ به سؤال نماینده کنگره آمریکا با این عنوان که ما چگونه باید فشارها بر حکومت و نهادهای مالی ایران را حفظ کنیم و اطمینان حاصل کنیم که آنها نتوانند شکاف‌هایی برای دور زدن تحریم ایجاد کنند؟ گفته بود: باید مصرانه از آنها بخواهیم قوانین مقابله با تامین مالی تروریسم و پولشویی لوایح مرتبط با FATF را در ایران تصویب کنند!

خوان زاراته، معاون سابق مدیریت مبارزه با تروریسم و جرائم مالی در وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز گفته بود: برای قراردادن ایران در تنگنا و سخت‌تر کردن شرایط برای این کشور، به حضور کامل FATF نیاز است.

کار گروه ویژه اقدام مالی (FATF) اسفند 97 با انتشار گزارشی صراحتاً اعلام کرد که اجرای مؤثر تحریم‌های مالی هدفمند و شناسایی مسیرهای ایران برای دور زدن تحریم را ذیل رسالت مقابله با ‌اشاعه تسلیحات کشتار جمعی خود تعریف کرده و با جدیت تمام در پی اجرای آن است.

مدعیان اصلاحات - اعتدال همراه و هم‌راستا با تقلای دشمنان قسم‌خورده نظام در پی‌انداختن ایران در تله FATF هستند.

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس‌کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم گفته بود: «از شخص وزیر امور خارجه (محمد جواد ظریف) سؤال کردم و گفتم اگر جمهوری اسلامی ایران، همه تعهدات را بپذیرد آیا هیچ تضمینی وجود دارد که از لیست سیاه FATF خارج شود یا اتفاق دیگری رقم می‌خورد. ظریف گفت، خیر هیچ تضمین و تعهدی وجود ندارد.»

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها