ترکیب «سوسیال دموکرات» اصلاح‌طلبان

کد خبر: 1055175

عضو فراکسیون امید در مجلس دهم می‌گوید: ترکیب غالب اصلاح‌طلبان «سوسیال دموکرات» است. محمود صادقی در گفت‌وگو با روزنامه شرق و در پاسخ به این سوال که «در صورت شکست در انتخابات ۱۴۰۰ اصلاح‌طلبان چه شرایطی پیدا می‌کنند؟ به جامعه برمی‌گردند یا بازهم برای قدرت تلاش می‌کنند؟» گفت: اصلاح‌طلبان در متن جامعه هستند و تعبیر بازگشت آنها به جامعه تعبیر دقیقی نیست. به ‌نظر من اصلاح‌طلبان از جامعه جدا نشده‌اند. جامعه‌محوری هیچ تعارضی با حضور در قدرت ندارد و هر دو مکمل هم هستند؛ ولی طبیعی است که عدم کامیابی در انتخابات ظرفیت‌های اصلاح‌طلبان را در عرصه اجتماعی بیشتر فعال خواهد کرد.

ترکیب «سوسیال دموکرات» اصلاح‌طلبان

کیهان: عضو فراکسیون امید در مجلس دهم می‌گوید: ترکیب غالب اصلاح‌طلبان «سوسیال دموکرات» است. محمود صادقی در گفت‌وگو با روزنامه شرق و در پاسخ به این سوال که «در صورت شکست در انتخابات ۱۴۰۰ اصلاح‌طلبان چه شرایطی پیدا می‌کنند؟ به جامعه برمی‌گردند یا بازهم برای قدرت تلاش می‌کنند؟» گفت: اصلاح‌طلبان در متن جامعه هستند و تعبیر بازگشت آنها به جامعه تعبیر دقیقی نیست. به ‌نظر من اصلاح‌طلبان از جامعه جدا نشده‌اند. جامعه‌محوری هیچ تعارضی با حضور در قدرت ندارد و هر دو مکمل هم هستند؛ ولی طبیعی است که عدم کامیابی در انتخابات ظرفیت‌های اصلاح‌طلبان را در عرصه اجتماعی بیشتر فعال خواهد کرد.

صادقی با اعلام مخالفت برخی اصلاح‌طلبان برای عضویت در نهاد اجماع‌ساز این طیف گفت: نمی‌شود ادعا کرد پوشش کاملی فراهم شده که البته ناشی از آن است که برخی از چهره‌های اصلاح‌طلب عضویت در این نهاد را نپذیرفته‌اند اما اعلام کرده‌اند که کمک می‌کنند؛ مانند آقای معین، عبدالله نوری و دیگران و چهره‌های دیگری هم بودند مثل آقایان جلالی‌زاده، رمضان‌زاده و موسوی ‌لاری که افراد دیگری جایگزین آنها شدند. البته ممکن است برخی اختلاف دیدگاه‌ها هم در جریان اصلاح‌طلبی وجود داشته باشد و حتی بعضی قائل به عدم مشارکت در انتخابات باشند بنابراین ممکن است به دلیل همین دیدگاه این نهاد نتواند به‌طور کامل و صددرصدی همه رویکردهای این طیف را پوشش دهد.

درباره احزاب مثلا حزب اراده ملت قبل از شکل‌گیری نهاد اجماع‌ساز با اراده خودش از شورای هماهنگی خارج شد؛ بنابراین خودشان به دلایلی که محترم است، نخواستند در این تشکیلات باشند. نهاد هم از لحاظ حقوقی اختیاری بر احزاب ندارد که تعیین تکلیف کند و احزاب خارج از آن قاعدتا می‌توانند در حرکت‌های انفرادی خودشان عمل کنند.

وی در پاسخ به این سوال که «در سال‌های اخیر اصلاح‌طلبان چندان اهمیتی به کارگر، طبقه کارگر و فرودستان نداده‌اند. اصلاح‌طلبان برای میلیون‌ها حاشیه‌نشین در کشور چه برنامه‌ای دارند؟»، می‌گوید: به‌ نظر من تبار اصلاح‌طلبان طیف جناح چپ دهه ۶۰ است که هویت اصلی‌شان عدالت‌خواهی و توجه به مستضعفان بوده است؛ اگرچه در تحولات بعدی به هر حال وجه آزادی‌های سیاسی و حقوق شهروندی و توسعه سیاسی به‌نوعی به گرایش‌های عدالت اجتماعی غلبه پیدا کرد. نظرسنجی دقیقی هم انجام شده که گرایش غالب اصلاح‌طلبان سوسیال‌دموکراسی است که گرایش به دموکراسی و عدالت دارند؛ اگرچه من معتقدم مقداری ابهام و درهم‌آمیختگی میان اصلاح‌طلبان ایجاد شد و باید اذعان کنیم که توجه به طبقه فرودست مقداری کم‌رنگ شد؛ اما به صورت تشکیلاتی به‌عنوان مثال حزب کار و خانه کارگر که جزء نهاد اجماع‌ساز هم هستند که اساسا اعضای آنها جامعه کارگری است؛ ولی من هم می‌پذیرم که توجه به طبقه فرودست کم‌رنگ شده است و اصلاح‌طلبان لازم است با بازنگری و اصلاح رویکردها و برنامه‌های خود توجه دوباره به دفاع از طبقات فرودست و نقد و بازنگری در سیاست‌هایی را که به‌ویژه در سه دهه پس از جنگ اجرا و منجر به تعمیق شکاف طبقاتی شد، در مرکز توجهات خود قرار دهند. ما در چند سال اخیر در کشور شاهد تجمعات کارگری زیادی بوده‌ایم که مهم‌ترین آن اعتراضات کارگران هفت‌تپه بوده؛ اما هیچ‌کدام این تجمع‌ها توجه و نگاهی به اصلاح‌طلبان نداشته‌اند؛ مثلا تصور کنید آقای خاتمی به‌عنوان اصلاح‌طلب شاخص به کارگران هفت‌تپه بگوید اعتراضات‌شان را تمام کنند یا ادامه دهند؛ کارگران چه برخوردی با این حرف آقای خاتمی می‌کنند؟

محمود صادقی توضیح نداده که سوسیال دموکرات بودن مدعیان اصلاح‌طلبی، چه دردی از مردم و طبقات پایین جامعه برطرف کرده، جز اینکه بر مشکلات آنها افزوده است.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها