روحانی: طرح‌های امروز ما مرهون سیاست خارجی است

کد خبر: 1056266

رئیس‌جمهور روحانی با اشاره به برداشت از صندوق توسعه ملی برای پروژه‌‌های دولت گفت: صندوق توسعه ملّی ماحصل پول نفت است و بعد از برجام پول‌هایی به این صندوق وارد شد و طرح‌های امروز ما مرهون سیاست خارجی ماست.

روحانی: طرح‌های امروز ما مرهون سیاست خارجی است

خبرگزاری فارس: حجّت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس‌جمهور، پیش از ظهر امروز (یکشنبه ۲۴ اسفند) در آیین بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی طرح‌های ملّی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: خوشحالیم که امروز طرح تاریخی را درباره آبادی منطقه شرق ایران اجرایی کردیم.

وی ادامه داد: این عدم تعادلی که بین شرق و غرب همیشه بوده و شرق از لحاظ طبیعت طبیعت سختی دارد و ما هم چون بچه منطقه شرق کشور هستیم می‌دانیم که کویر، سختی و زیبایی‌های دارد حتماً باید کاری کنیم که منطقه شرق ایران آباد شود و این توازن بین شرق و غرب ایجاد شود.

روحانی با بیان اینکه طرحی که امروز افتتاح شد، از لحاظ امنیت و توسعه کشور حائز اهمیت است، گفت: البته این طرح، بزرگ و تاریخی است و وقتی اوایل دولت بحث می‌کردیم، برخی می‌گفتند عملیاتی نیست و قابل اجرا نیست. امّا الحمدلله این طرح شروع شد و همانطوری که مردم می‌دانند سه فاز خط یک را تا امروز افتتاح کردیم. یک فاز در آبان ماه، دو فاز هم امروز افتتاح شد و آبی که به منطقه سیرجان و مس سرچشمه می‌رسد و آبی که به منطقه اردکان یزد می‌رسد محصول این طرح است.

رئیس‌جمهور ادامه داد: این طرح باید ادامه پیدا کند و باز هم از خلیج فارس و دریای عمان تا خراسان جنوبی و مشهد و خط سوم برای اصفهان و خط چهارم از دریای عمان به زاهدان و زابل هست که این تحول بسیار عظیمی است.

رییس جمهوری با اشاره به اهمیت طرح‌های شیرین سازی آب و انتقال آن به مرکز ایران گفت: یک اشکال اساسی در زمینه محیط زیست این بود اگر آب را شیرین کنیم، دستگاه‌های شیرین کننده آب، پساب را به خلیج فارس بر می‌گردانند و ممکن است به مرجان‌ها صدمه بزند.

وی ادامه داد: کشورهای جنوبی خلیج فارس در حال استفاده از این آب هستند که پساب آن به خلیج فارس برمی‌گردد. وزارت خارجه ما مسئولیت سنگینی در زمینه حفاظت محیط زیست خلیج فارس دارد و باید کارهای بزرگی را انجام دهد.

رییس جمهوری اظهار داشت: وزیران صنعت و نیرو و رئیس سازمان محیط زیست می‌دانند که این طرح و توسعه آن را به این مشروط کردیم که پساب آب شیرین کن‌ها در خلیج فارس ریخته نشود و وارد دریای عمان شود چون در دریای عمان مشکلی ندارد. این کار ضروری است و  جزو مصوبات طرح است.

 روحانی تاکید کرد: دغدغه محیط زیست به حق است و همه نکات زیست محیطی را در این طرح مدنظر قرار دادیم.

روحانی با اشاره به برداشت از صندوق توسعه ملی برای پروژه‌‌های دولت گفت: صندوق توسعه ملّی ماحصل پول نفت است و بعد از برجام پول‌هایی به این صندوق وارد شد و طرح‌های امروز ما مرهون سیاست خارجی ماست. امروز هم باید تحریم شکسته شود تا با فروش نفت باز هم وضع صندوق توسعه ملی خوب شود.

رییس جمهور با اشاره به اینکه این صندوق از زمان تشکیل با مصوبه مجمع در سال‌های آخر دهم، منابع طرح‌های بسیار مهم را تامین کرد، گفت: صندوق توسعه ملی در اجرای این طرح نقش بسیار مهمی داشته است و در ادامه هم نقش خواهد داشت و شاهد تحول بزرگ خواهیم بود.

روحانی با تبریک به مردم ایران، از تلاش‌های شرکت‌های صنعت و معدن که در این زمینه سرمایه‌گذاری و تلاش کردند، صندوق توسعه ملی، سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت نیرو، وزارت صمت و مردم شرق ایران و استان‌های هرمزگان، کرمان، یزد، اصفهان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی و همه آنانی که از این طرح بهره مند می شوند،قدردانی کرد و ابراز امیدواری کرد اجرای این طرح‌ها در آینده هم ادامه داشته باشد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها