دو قطبی رئیسی - خمینی؟

کد خبر: 1059042

اصلاح‌طلبان سید حسن خمینی و سید ابراهیم رئیسی را دو نامزد نهایی در انتخابات می‌دانند.

دو قطبی رئیسی - خمینی؟

گروه سیاست سایت فردا - گمانه‌زنی‌های انتخاباتی اکنون که تقریبا 2 ماه تا 28 خرداد مانده، داغ‌تر از هر وقت دیگری است. گمانه‌هایی که اغلب به دو قطبی رئیسی - خمینی ختم می‌شود. در حالی که نه سیدابراهیم رئیسی تا کنون اعلام کاندیداتوری کرده و نه سیدحسن خمینی! با این وجود برخی از سیاسیون و رسانه‌ها خاصه در جریان اصلاح‌طلبی از این دو گانه سخن یافته یا سخنانی می‌گویند که نتیجه آن شکل‌گیری چنین دوقطبی خواهد بود. 

مثلا روزنامه‌ اصلاح‌طلب «اعتماد» امروز در گزارشی می‌نویسد: «با نگاهی به اسامی کاندیداهای احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری احتمالا مهم‌ترین چهره‌ای که در فهرست اصولگرایانی قرار می‌گیرد که به ‌رغم اصرار احزاب و اشخاص متعدد هنوز نشانه‌ای صریح از کاندیداتوری خود بروز نداده، سیدابراهیم رییسی باشد و آن ‌سوی میدان رقابت نیز از قضا یک سید معمم مهم‌تر از دیگر گزینه‌ها در این فهرست جای می‌گیرد؛ سیدحسن خمینی.» این روزنامه ادامه می‌دهد : «این دوگانه به‌ خودی خود آنقدر جذاب و گیرا هست که از همین حالا برخی ناظران و چهره‌های سیاسی، رقابت اصلی در انتخابات پیش‌رو را رقابتی میان این دو تصور می‌کنند و در گمانه‌زنی‌های خود از این می‌گویند که سکاندار پاستور سیزدهم یکی از این دو خواهد بود. واقعیت اما این است که فارغ از نامعلوم بودن کاندیداتوری سیدحسن خمینی و سیدابراهیم رییسی، به هر حال دو، سه گزینه دیگر نیز شرایطی به ‌نسبت مشابه این دو سید معمم دارند.»

از سوی دیگر شاهد اظهارات بسیاری از سیاسیون مبنی بر استقبال از کاندیداتوری این دو گزینه احتمالی هستیم. مثلا عبدالله ناصری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب امروز به «شرق» می‌گوید: «چون آقای خاتمی نمی‌آید بهترین گزینه، آقای سیدحسن خمینی است.» یا منصور حقیقت‌پور از فعالان سیاسی اصولگرا چند روز قبل به «برنا» گفته بود که «شواهد و قرائنی داریم که حس می‌کنیم آقای رییسی می‌آیند و کاندیدا خواهند شد.»

گمانه‌زنی درباره کاندیداتوری این دو نفر و حرف زدن از ایجاد یک دوقطبی حول محور آنان درحالی است که هر کدام موانع بسیاری برای ورود به عرصه رقابت‌های انتخاباتی دارند. سیدابراهیم رئیسی که در راس یک قوه مهم و نهادی انتصابی قرار داد و شاهد است که مدام به وی توصیه می‌شود به ساماندهی دستگاه قضا ادامه دهد؛ تردیدهای جدی برای ورود به عرصه انتخابات ریاست جمهوری دارد. وضعیت سیدحسن خمینی نیز بهتر نیست . او نه سابقه مدیریتی و کارنامه قابل ارائه‌ای دارد که برای رای جمع کند و نه با توجه به تجربه انتخابات خبرگان امیدی به عبور بدون دردسر از فیلتر دستگاه‌های نظارتی دارد.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها