دستورکار جلسه وین/ تاخت و تاز کرونا / بیدارباش انتخاباتی

کد خبر: 1059043

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

دستورکار جلسه وین/ تاخت و تاز کرونا / بیدارباش انتخاباتی

گروه سیاست سایت فردا – روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

«جوان» در شماره امروز خود یک عکس بزرگ دارد از ترکیب صف مردم و مذاکره‌کنندگان. این روزنامه در مرغ و مذاکره را به هم پیونده داده تا بگوید که طی این  هشت سال مذاکره، نانی که بر سر سفره مردم نیامده است، مرغ هم پرکشید. این روزنامه اصولگرا از یک سو به سخنان دیروز رئیس دستگاه قضا که گفته بود «آن‌قدری که برخی آقایان جلسه گذاشتند که از غربی‌ها امتیاز بگیرند، اگر برای رفع موانع تولید وقت می‌گذاشتند خیلی از مشکلات حل و بسیاری از کارخانه‌جات تعطیل فعال شده بود.» اشاره داده و از سوی دیگر جلسه امروز وین را زیر ذره‌بین گذاشته و با عنوان «وین با 2 دستور کار متعارض» می‌نویسد: «سخنگوی وزارت امور خارجه می‌گوید که دستورکار جلسه امروز وین رفع تحریم‌های ظالمانه امریکا علیه ایران است، ولی طرف‌های اروپایی می‌گویند به دنبال بازگشت امریکا به برجام هستند».

این گزارش افزوده است: «سناریوی محتمل، همان چیزی است که وال‌استریت ژورنال مطرح کرد، یعنی اینکه احتمالاً حاضران در وین، تلاش خواهند کرد به دو توافق جداگانه دست یابند، به این معنی که طرف‌های اروپایی، روسیه و چین به دنبال تدوین یک توافق جداگانه با امریکا و توافقی دیگر با ایران خواهند بود. البته وال استریت ژورنال گفته که محتوای احتمالی این توافق درباره گام‌های لازم برای بازگشت به برجام و همچنین زمان‌بندی آن است، ولی بعید است ایران چنین رویکرد گام به گامی را قبول کند. در واقع، آنطوری که محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ۲۳ دی ماه ۱۳۹۹ تأکید کرد «صرفاً بازگشت به برجام برای امریکا کافی نیست، بلکه باید تحریم‌ها را بردارد». به نظر می‌رسد تهران به طور جدی نگران این است که امریکا بعد از جلب نظر ایران و سایر اعضای کمیسیون مشترک برجام، به لحاظ «سیاسی» به برجام بازگشته و در گام بعدی به دنبال چانه زنی در داخل کمیسیون مشترک برای رفع تحریم‌ها باشد، در حالی که اولویت اساسی برای ایران، لغو تحریم‌ها قبل از بازگشت سیاسی امریکا به برجام است. »

جوان 17 فروردین

«شرق» کنایه دیروز ابراهیم رئیسی به دولت که گفته بود اگر این وقت را به جای جلسه با غرب صرف رفع موانع تولید کرده بودید، مشکلات حل می‌شد (نقل به مضمون) تیتر یک کرده و عکس نخست امروز خود را نیز به گفت‌وگویی با عبدالله ناصری، فعال سیاسی اصلاح طلب اختصاص داده است. اهم اظهارات وی در این مصاحبه که با تیتر «به تذکر اصلاح‌طلبان درباره برجام توجه نشد» منتشر شده، به شرح زیر است: 

* روحانی مطلوب اصلاحات نبود، ولی قطعا رأی‌آورترین فرد برای پارگی زنجیره مذکور بود. نسبت به برجام، تذکر و تأکید اصلاح‌طلبان به رئیس‌جمهور از همان زمان این بود که همه ‌چیز را به برجام گره نزند، ولی روحانی توجه نکرد. اما الان بعد از شش‌ سال پس از امضا و سپس نقض آن از طرف ترامپ معتقدم راه نجات ملت بازگشت به برجام یا هر توافق راهبردی با آمریکاست.

*عامل اصلی ریزش سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان غفلت آنها از جامعه مدنی، به‌خصوص بعد از انتخابات سال ۹۶ بود.

* تئوری انتخاب بین بد و بدتر دیگر نه‌تنها ممدوح نیست بلکه مردم عصبانی و جبهه اصلاحات را مضمحل می‌کند.

* چون آقای خاتمی نمی‌آید بهترین گزینه، آقای سیدحسن خمینی است.

* آقای خاتمی باید در آینده نه‌چندان دور نامه خود به رهبری را منتشر کند. ‌

شرق 17 فروردین

«ایران» که صدای دولت است تیتر یک امروز خود را به جلسه امروز در وین اختصاص داده است. این روزنامه در گزارشی با عنوان «سناریو‌های برجامی در وین» می‌نویسد: «اجتناب ایران از ورود به هر مذاکره‌ای که مقدمه آن یعنی لغو و تعلیق تحریم‌ها فراهم نشده باشد، موقعیتی را رقم زد که در نهایت مسئولان کاخ سفید بعد از دو و ماه نیم از آغاز کار صلاح را در آن ببینند که برای بازپس گرفتن صندلی خود در گروه 1+5 و ترغیب تهران برای مذاکره برجامی، شماری از تحریم‌های مورد نظر تهران را در آغاز راه تعلیق کنند. این اقدام در کنار عقب‌نشینی واشنگتن از موضع اول بازگشت ایران به تعهدات هسته‌ای و سپس لغو تحریم‌ها عملاً به جدال «گام اول را چه کسی بردارد»، خاتمه می‌دهد. اما این امر به این مفهوم نیست که ایران به ازسرگیری تعهدات برجامی‌اش مجاب شود، بلکه صرفاً مسیر گفت‌و‌گوهای غیر‌مستقیم را تسهیل می‌کند. گفت‌و‌گوهایی که به نظر می‌رسد مقام‌های تهران و واشنگتن برای آن دو طرح متفاوت را در دستور کار دارند و در نشست وین به تبادل نظر پیرامون آن خواهند پرداخت.»

این گزارش می‌افزاید: « از یک‌ سو امریکا می‌کوشد سناریوی«گام به گام» را به معنای اقدام همزمان دو کشور جهت لغو تحریم‌ها و اجرای تعهدات هسته‌ای ایران به بحث بگذارد. طرحی که می‌کوشد با تدوین یک نقشه راه، جزئیات مراحل بعدی و اقدامات همزمان طرفین را طراحی کند. اما این برنامه که در برخی موضوعات همچون شیوه و زمان رفع تحریم‌ها با آنچه سیاستمداران ایرانی به آن می‌اندیشند، تفاوت دارد. چنانکه احتمال می‌رود بر خلاف تأکید ایران بر رفع یکجای تحریم‌ها طرف امریکایی در طرح خود این موضوع را به فرایند اقدام همزمان منوط کند که این خود به یکی از مباحث چالش‌برانگیز میان مقام‌های مذاکره‌کننده تبدیل خواهد شد.»

ایران 17 فروردین

«وطن امروز» با تیتر «گام به دام» به «پروژه آمریکایی بازگشت گام به گام به برجام» طعنه زده و به دنبال پاسخ به این پرسش است که پروژه مذکور «چگونه شرط ایران مبنی بر لغو همه تحریم‌ها را دور می‌زند؟». این روزنامه اصولگرا در گزارش خود که عکس یک هم شده است، نوشته که «نظام ایران می‌گوید هر نوع شتابزدگی و تعجیل و ذوق‌زدگی برای بازگشت بی‌قاعده به برجام باعث لغو تحریم‌ها نخواهد شد. کما اینکه در 8 سال گذشته نیز همین رویکرد مانع لغو تحریم‌ها شده است. بنابراین این راه‌حل میانه نمی‌تواند باعث ایجاد اعتماد شود. نگاهی به توصیه‌ها و چشم‌اندازهایی که اندیشکده‌های آمریکایی برای این راه‌حل ترسیم کرده‌اند هم نشان می‌دهد نمی‌تواند حتی ذره‌ای از منافع ایران را نیز تامین کند.»

وطن امروز در تیتر یک خود نیز به مسائل داخلی و انتخابات پرداخته است. این روزنامه با طرح این پرسش که «قطعی فرض کردن پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری چه تبعاتی برای جریان انقلاب داشته و چگونه می‌تواند میدان رقابت‌ را به سمت ایده‌آل غربگرایان هدایت کند؟» تحت عنوان «بیدارباش انتخاباتی» می‌نویسد: «بدیهی‌ترین نتیجه قطعی تصور کردن پیروزی در انتخابات، بالا گرفتن تشتت‌های گروهی در بدنه جریان انقلابی است به گونه‌ای که گروه‌های مختلف با خرده‌اختلاف‌هایی که طبیعت هر فضای سالم سیاسی است، عملا خود را مقابل یکدیگر تعریف می‌کنند و با دیگری‌سازی از نیروهای همسو با خود به رقابت با آنها می‌پردازند؛ مساله‌ای که پیش از این نیز در موارد مشابه تجربه شده است. یقینا این تشتت گروهی برخلاف آنچه تصور می‌شود اثر منفی بر تمام گروه‌ها می‌گذارد به گونه‌ای که عملا به علت تجمیع نشدن توان و ظرفیت تبلیغاتی جریان انقلابی، آنها را به جای صدایی بلند، تبدیل به مجموعه‌ای از صداهای آرام می‌کند.»

وطن امروز 17 فروردین

«آفتاب یزد» در گفت‌وگویی با ابوالفضل ظهره‌وند کارشناس مسائل بین‌المللی «عوامل تغییر لحن آمریکا» را بررسی می‌کند و به نقل از وی می‌نویسد: «رفتار آمریکا را نمی‌شود به عنوان تغییر رفتار قلمداد کرد . تیم آقای بایدن در تلاش است هم با کمترین هزینه به برجام برگردد و هم ایران را متقاعد کند که نه تنها تعهدات برجامی خود را کامل کند بلکه در سایر حوزه‌ها نیز وارد مذاکره شود. سیاست بین صفر و یک حرکت می‌کند. نمی‌توان گفت یا صفر یا یک. اگر بتوان یک را به‌دست آورد که بسیار خوب است اما اگر نشود اینگونه هم نیست که آمریکا روی صفر باقی ماند قطعا ملاحظاتی دارد که سبب می‌شود آمریکا نوع رفتارش در قبال ایران را تغییر دهد تا بتواند ایران را در زمینه‌های مورد نظر خود به سمت خود بکشد.»

این روزنامه اصلاح‌طلب گزارشی هم درباره ماجرای سیلی عنابساتی به سرباز وظیفه دارد و با تیتر «وقتی متهم شاکی می‌شود» می‌نویسد: « 1- با توجه به اهمیت موضوع و آزاری که بر افکار عمومی تحمیل شد، انتظار می‌رفت قوه قضائیه این موضوع را به صورت ویژه و فوری و با دعوت از شهود ماجرا مانند راننده و مسافران اتوبوسی که در پشت سر خودروی نماینده بودند و نیز شهروندان حاضر در محل، بررسی کند و با کشف واقعیت و بدون در نظر گرفتن عناوین و مناصب افراد، حکم قطعی و قاطع صادر کند. با این حال، پرونده‌ای بدین اهمیت دچار اطاله دادرسی شده و حالا کار به جایی رسیده که نماینده متهم به ورود غیرقانونی به خط ویژه و زدن سیلی بر صورت سرباز در حال انجام وظیفه، شاکی شده است! 2 - این پرونده، صرفاً دعوای دو فرد نیست. از نظر افکار عمومی، این ماجرا تقابل نهاد قدرت با مردم عادی است.  ... 3 - اگر آن طور که خود سرباز و برخی شهود می‌گویند، عنابستانی سیلی بر صورت سرباز زده باشد، این سیلی بر گوش یک سرباز وظیفه زده نشده، بلکه بر گوش فرمانده مستقیم او و فرماندهان رده بالای او تا عالی‌ترین رده‌های نظامی زده شده است. از این رو، نه تنها وظیفه نیروی انتظامی است که این ماجرا را تا انتها پیگیری کند که ستاد کل نیروهای مسلح نیز موظف است برای صیانت از حیثیت نیروهای مسلح به ماجرا ورود کند. 4 - می‌گویند حفظ حرمت امامزاده با متولی آن است. در این ماجرا بیش از همه، حیثیت مجلس به خطر افتاده است. انتطار می‌رفت خود مجلس در برخورد با نماینده خاطی پیشقدم شود که نشد. راستش الان دیگر انتظاری نیست!»

آفتاب یزد 17 فروردین

«اعتماد» از موج چهارم و ویروس‌ جهش یافته کرونا در کشور گزارش می‌دهد و در گزارشی با عنوان «کرونا چهاراسبه می‌تازد» نوشته است: « دیروز، 16 فروردین، وزارت بهداشت، شهر تهران را به همراه 87 شهر دیگر، به دلیل حد بسیار بالای خطر از بابت تعداد مرگ و بستری‌های روزانه «کرونا» در وضعیت قرمز قرار داد.  سرعت شیوع نوع جهش یافته ویروس کرونا، در همین حد خارج از کنترل شده و آنچنان که روسای بیمارستان‌های دانشگاهی شهر تهران و مسوولان مقابله با کرونای پایتخت می‌گویند، حالا و با وجود شدت بسیار بیشتر خطر انتقال بیماری، تعداد تخت‌های بستری برای مبتلایان جدید هم ناکافی است و بدتر آنکه کادر درمان که این‌بار باید از بیماران بدحال‌تری مراقبت کنند هم، مصونیت کامل و صددرصدی در برابر گونه خطرناک‌تر ویروس ندارند، چراکه به دلیل بدقولی تولید‌کنندگان جهانی واکسن کرونا، واردات صددرصدی محموله واکسن کرونا تا پایان سال 1399 محقق نشد».

اعتماد 17 فروردین

«کیهان» یک تیتر خبری از سخنان دیروز ابراهیم رئیسی برای صفحه نخست خود انتخاب کرده و در گزارش دیگری نیز به نشست امروز کمیسیون مشترک در وین پرداخته است. این روزنامه اصولگرا با عنوان «آمریکا بدون لغو تحریم‌ها حق حضور در نشست کمیسیون برجام را ندارد» می‌نویسد: «برخلاف همه حاشیه‌سازی‌ها درباره نشست امروز کمیسیون مشترک برجام، موضع جمهوری اسلامی ایران اما کاملاً روشن است: آمریکا ضمن نقض کامل برجام، از توافق خارج شد و تا زمانی که همه تحریم‌ها را طبق تعهدش بر ندارد، حق ندارد سر میز کمیسیون مشترک برجام در وین یا هر جای دیگری بر گردد.»

این روزناه اصولگرا در یادداشت امروز خود نیز غربگرایان را مهمترین مانع تولید معرفی کرده و نوشته است: «تمام این شرکت‌های غربی با یک تهدید آمریکا دست شیفتگان داخلی‌شان را در پوست گردو گذاشتند و بدون عمل به تعهداتشان میدان را خالی کردند. البته برخی از آنها همچون توتال علاوه‌ بر بدعهدی، اطلاعات میادین نفتی ما را هم سرقت کردند و سود هنگفتی از این دزدی به جیب زدند. حالا طنز تلخ ماجرای این جماعت غربگرا این است که اینان با این کارنامه افتضاح هنوز طلبکارند و آقای آخوندی می‌گوید اگر ما نبودیم قحطی می‌شد! »

کیهان 17 فروردین

«آرمان ملی» تیتر یک خود را به انتقاد از رسانه ملی اختصاص داده و با تیتر «مشارکـت مردم آزار تـان می‌دهـد؟» و اشاره به برنامه خبری «20:30» و بسته خبری «انتخابات 1400» با اجرای آمنه‌سادات ذبیح‌پور  می‌نویسد: «شنبــه شــب، بسته خبری انتخابات 1400 نام تعدادی از نامزدهای احتمالی انتخابات را مطرح کرده و حواشی پیرامون آنان را مورد بحث قرار داد. افرادی که در رسانه ملی از آنها صحبت شد، آقایان سعید محمد، محــسن رضــایی، سعید جلیــلی، سیــد عـزت‌ا... ضرغــامی، حسیــن دهقــان، علــی مطهری، محمدجواد ظریف، مسعود پزشکیــان، سیــد امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و رستم قاسمــی بودند. دو نکته‌ای که باید در این خصوص مورد بررسی قرار داد، این بود که اولا میزان زمانی که به هر یک از این افراد اختصاص داده شد، برابر نبود. شاید سردار سعید محمد که به عنوان اولین فرد از او نام برده شد، بیشترین زمان این گزارش را به خود اختصاص داد. دوما تنها چهره‌ اصلاح‌طلبی که از او در رسانه ملی صحبت شد، مسعود پزشکیان بود.»

این روزنامه اصلاح‌طلب در یک گزارش انتخاباتی دیگر با عنوان «اتوبوس‌ کاندیداها و راه دراز اجماع اصولگرایان» نوشته است: « اصولگرایان که در انتخابات‌های پیشین به اذعان خودشان از نبود اجماع و وحدت ضربه خوردند امروز درصدند به هر نحوی که شده در انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم روی یک یا نهایتا دو کاندیدا به وحدت برسند؛ امری که در عمل چندان ساده به نظر نمی‌رسد. چرا که اگر به چهره‌های احساس تکلیف کرده برای حضور در انتخابات نظری بیفکنیم خواهیم دید هیچ یک از این افراد تحت‌شرایط کنار نخواهند رفت. چهره‌هایی مثل محمد‌باقر قالیباف، سعید جلیلی، سعید محمد، عزت‌ا... ضرغامی و....  اما آنچه مسلم است اینکه اصولگرایان با خود عهد کرده‌اند که در یک ائتلاف و وحدت باقی بمانند و قرار را بر اجماع روی یک نفر بگذارند. قدر مسلم تا اینجای کار اجماع و وحدت کلیت اصولگرایان با آیت‌ا... رئیسی، رئیس فعلی قوه قضائیه است اما برخی از مطلعین می‌گویند وی  به دلایلی در انتخابات پیش‌رو حاضر نخواهد شد. با این حال عده‌ای نیز بر این باورند که رئیسی یکی از ارکان حاضر در انتخابات خواهد بود. »

آرمانل ملی 17 فروردین

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها