مقصر پیک چهارم کیست؟/ اعتراف روزنامه اصلاح‌طلب به کارآمدی مجلس یازدهم/ انتقاد کلاپ هاوسی کرباسچی از تاجزاده

کد خبر: 1059931

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

مقصر پیک چهارم کیست؟/ اعتراف روزنامه اصلاح‌طلب به کارآمدی مجلس یازدهم/ انتقاد کلاپ هاوسی کرباسچی از تاجزاده

گروه سیاست سایت فردا –  روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 

«اعتماد» قالیباف را عکس یک کرده و از طرح جدید مسکن می‌گوید. این روزنامه اصلاح‌طلب با اشاره به اینکه «منابع مالی اجرای طرح جهش تولید از محل وصولی مالیات زمین و املاک، خط اعتباری 50 هزار میلیارد تومانی مسکن مهر، بدهی بانک مسکن به بانک مرکزی، وصولی مالیات بر خانه‌های خالی و عایدی سرمایه تامین خواهد شد» می‌نویسد: «با وجود برخی انتقادها به عملکرد مجلس یازدهم به نظر می‌رسد که طرح جهش تولید مسکن به نسبت بتواند با وجود برخی انتقادها حرکتی رو به جلو برای روشن کردن موتور محرک اقتصادی کشور باشد و باری از دوش گروه‌های آسیب‌پذیر بردارد. »

این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش دیگری با عنوان «مقصران پیک چهارم» به حرف‌های دیروز روحانی درباره وضعیت کرونایی، کنایه او به حریرچی و نامه کمیسیون بهداشت و درخواست برخورد قضایی با رئیس جمهور پرداخته است. در بخشی از این گزارش آمده است: «چهارمین پیک کرونا در ایران به لطف تعطیلات نوروزی و عدم اتخاذ تدابیر صحیح از سوی مسوولان متولی آغاز شده است. ستاد ملی مقابله با کرونا در سراسر کشور تعطیلات 10 روزه برای کنترل این پیک را در نظر گرفته ولی هنوز کسی پاسخ نداده که چرا این تدابیر در زمان تعطیلات نوروزی اتخاذ نشد تا با سفرهای آزادانه، وضع کرونا در ایران دوباره بحرانی نشود. رییس‌جمهوری روز گذشته عوامل چهارگانه شیوع دوباره کرونا در ایران را برشمرده ولی از چرایی عدم اتخاذ تدابیر مناسب در مقابل این راه‌ها سخنی به میان نیاورده است.»

اعتماد 22 فروردین

«کیهان» نیز در تیتر یک خود به سخنان دیروز رئیس جمهور در زمینه کرونا و موج چهارم آن پرداخته است. این روزنامه اصولگرا با عنوان «دولت؛ در اوج‌گیری دوباره کرونا همه مقصرند غیر از ما!» می‌نویسد: «اولا چرا باید وارد موج خطرناک کرونا می‌شدیم و حال آنکه روحانی با قاطعیت، نظر کارشناسان و مسئولان امر را وتو کرد و گفت از پیک کرونا عبور کرده‌ایم و بنابراین محدودیت‌های سفر برداشته شد؟ مگر نه اینکه وی می‌گوید « از بهمن ماه به موج چهارم فکر می‌کردیم و همه تلاش ما این بود به این موج مبتلا نشویم»... ثانیاً عراق چگونه می‌تواند منشا موج اخیر باشد، در حالی که هم شیوع کرونا در عراق، شدت بسیاری دیگر از کشورها را ندارد و هم مسافرت به عراق، ماه هاست به شکل کاملا سختگیرانه توسط دولت ممنوع شده؟ و این در حالی است که با نظر دولت، مسافرت به مناطق آلوده‌تر و پر ابتلا‌تر مثل ترکیه و انگلیس دایر بوده است! ثالثاً مسئول برداشتن ممنوعیت‌های سفر، ستاد کرونا به ریاست شخص آقای روحانی است اما این بی‌پروایی و بازی با جان مردم در حالی است که آقای روحانی برای جان خود حرمت ویژه قائل است. او حتی حاضر نشد برای تبیین لایحه بودجه یا معرفی نامزد وزارت صمت به مجلس برود».

کیهان 22 فروردین

«شرق» گفت‌وگویی دارد با عفت مرعشی و به موضوعات مختلفی از سیاست گرفته تا موضوعاتی درباره خانواده هاشمی می‌پردازد. شهرزاد همتی خبرنگار شرق مصاحبه را به شیوه‌ای متفاوت و جالب تنظیم کرده و در واقع آنچه که در گپ و گفتی ساده با عفت مرعشی و فائزه هاشمی گفته و شنیده را به شکلی داستانی روایت کرده است. همسر آیت الله در بخشی از این گفت‌وگو با ماجرای بهبود روابط با عربستان اشاره کرده و می‌گوید: «ما سفر مکه رفته بودیم. به کسی هم اطلاع نداده بودیم و ماجرا تشریفاتی نبود. اما همسر ملک عبدالله، باخبر شد و آمد هتل پیش ما. ما را شام خانه‌شان دعوت کرد... خیلی خانواده خون‌گرمی بودند. درواقع روابط ایران و عربستان از یک رابطه خانوادگی آغاز شد... . بعد ما اون‌ها رو دعوت کردیم و همسرانمان هم با هم ارتباط گرفتند و مسئله سیاسی شد...». در بخش دیگری از این گفت‌وگو هم وقتی حرف از ریاست جمهوری زنان است و فائزه از ردصلاحیت شدن آنان می‌گوید، پاسخ می‌دهد «من فکر می‌کنم شماها اشتباه می‌کنید. امکان نداره، امکان نداره بگن زن‌ها نمیتونن رئیس‌جمهور بشن. اگر زنی هست که قدرت این کار مهم رو داره، حقشه که رئیس‌جمهور بشه و هیچ‌کس نمی‌تونه این حق رو ازش بگیره... ما زنان بزرگی داشتیم. مگه خانم دباغ خدا رحمتش کنه با هشت تا فرزند فرمانده سپاه نبود... مگر نامه امام رو به شوروی نبرد... . اما فائزه از اعتراض حرف نزن...».

این روزنامه اصلاح‌طلب تیتر یک خود را نیز به رقابت‌های انتخاباتی اصولگرایان اختصاص داده و رئیسی، قالیباف، رضایی و جلیلی را  4 گزینه نخست انتخاباتی اصولگرایان می‌نامد. این درحالی است که به جز محسن رضایی، هیچ یک از این افراد هنوز رسما اعلام کاندیداتوری نکرده‌اند.

شرق 22 فروردین

«وطن امروز» صفحه یک امروز خود را به انتقاد از دولت اختصاص داده است. این روزنامه اصولگرا با تیتر «راهزنی هسته‌ای» می‌نویسد: «درحالی که عراقچی 20 فروردین، یعنی روز ملی فناوری هسته‌ای در وین در حال مذاکره برای تعطیل کردن مجدد برنامه هسته‌ای بود روحانی و صالحی در مراسم روز ملی فناوری هسته‌ای شرکت و به منتقدان حمله کردند!» در این گزارش بعد از بازنشر حرف‌های روحانی و صالحی به چند نکته اشاره شده است. مثلا اینکه «بر اساس برجام، بخش عمده‌ای از صنعت هسته‌ای و دستاوردهای هسته‌ای ایران تعطیل شد. ... وضعیت فعلی درباره برنامه هسته‌ای کشور و فعال شدن بخشی از بخش‌های صنعت هسته‌ای، مرهون مصوبه هسته‌ای مجلس مستقر است.» یا اینکه «اگر دولت آمریکا اکنون در وین در حال مذاکره است، قطعا به دلیل اضطراری است که با اجرایی شدن مصوبه هسته‌ای ایران و چرخش مجدد سانتریفیوژها و ایجاد ذخایر اورانیوم و قرار گرفتن رآکتور اراک در مسیر فعالیت مجدد، احساس کرده است. اگر آمریکایی‌ها به وین آمده‌اند، نه به خاطر روحانی و ظریف و عراقچی و دوپینگ انتخاباتی به آنها، بلکه از سر نگرانی و اضطراری است که مجلس شورای اسلامی با مصوبه دقیق و بموقع خود برای آنها ایجاد کرده است. بنابراین اگر قرار است اکنون کسی یا کسانی سر بلند کنند، قطعا آن فرد یا افراد روحانی، صالحی و ظریف نیستند.»

این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری با عنوان «مقصر اول: ویروس انگلیسی!» نیز نوشته است: «حسن روحانی در اظهاراتی عجیب مدعی شد ورود ویروس انگلیسی از عراق اولین عامل شیوع موج چهارم کروناست و عروسی‌های ماه رجب و شعبان تجمع‌های بازار در شب عید و مراسم عید نوروز عوامل دیگر هستند ... گویی روحانی فراموش کرده مردم با چراغ سبز ستاد ملی کرونا راهی جاده‌های کرونا‌زده شدند و وی نمی‌تواند با چند اظهارنظر مسؤولیت حقوقی تصمیمات اشتباه دولت را به گردن مردم و دیگران بیندازد. حال با توجه به این صحبت‌های روحانی این سوال پیش می‌آید که چگونه ویروس کرونای انگلیسی از مرزهای عراق وارد ایران شده در حالی که طی چند ماه گذشته مرزهای بین این دو کشور به روی مسافران بسته بوده و صرفا ترددها در حوزه ترانزیت کالا صورت گرفته است.»

وطن امروز 22 فروردین

«آفتاب یزد» با توجه به اظهارات اخیر رستم قاسمی که این روزها به واسطه کاندیداتوری برای ریاست جمهور در مرکز توجه است، با اشاره به اینکه اولین اشتباه می‌تواند آخرین اشتباه یک کاندیدا باشد در گزارشی با عنوان «فساد گیت رستم قاسمی» نوشته است: « اگرچه هزارمیلیاردتن فسفات سوریه شد هزار میلیون تن اما بازهم افکار عمومی قانع نشد زیرا، حرفی که مبنای علمی و منطقی نداشته باشد را نه می‌پذیرند و نه از آن به آسانی می‌گذرند، مردم این زمانه را می‌گویم؛ مردمی که به دلیل دسترسی به انواع و اقسام نرم افزارها، به آسانی مچ آدم‌ها را می‌گیرند و رها نمی‌کنند تا بخوابانند!»

در ادامه این گزارش که تیتر یک هم شده آمده است «مرور سه انتخابات ۸۸ - ۹۲ و ۹۶ به ما می‌گوید کار نامزدها در ۱۴۰۰ به قدری سخت است که برخی اگر بدانند، قبل از آمدن خواهند رفت اما تا همین جای ماجرا باید گفت با کاریکاتور و گاندو و فسفات هزارمیلیاردتنی و شعارهای بی‌پشتوانه نمی‌توان رئیس جمهور شد نمی‌توان چون اقناع افکار عمومی به قدری در این فضای ارتباطی و اطلاعاتی سخت شده که برخی اگر تفکرات خود را به روزرسانی نکنند با سخت‌ترین شکست تمامی دوران زندگی خود رو در رو خواهند شد. برای رئیس جمهور شدن حتی در اختیار داشتن تمامی شبکه‌های صدا و سیما نیز کافی نیست چون افکار عمومی اگر قانع نشود همه‌ی دار و ندار رسانه را به تاراج می‌دهد صدا و سیما که بخش کوچکی است!»

آفتاب یزد 22 فروردین

«آرمان ملی» گفت‌وگویی دارد با علی‌اکبر گرجی معاون ارتباطات و پیگیری اجرای قانون اساسی معاونت حقوقی رئیس جمهور و استاد دانشگاه شهید بهشتی. اهم اظهارات وی در این مصاحبه که عکس یک شده است، به شرح زیر است: 

*گاهی اوقات توجه نمی‌شود که شورای نگهبان در یکی از تفاسیر خود، آمده و صراحتا اعلام کرده که مصوبه مجلس پیرامون رجوع به رفراندوم، حتما باید به تایید این شورا برسد. به همین خاطر است که مجلس شورای اسلامی و رئیس‌جمهور، کاملا دست بازی برای اجرای اصل 59 قانون اساسی ندارد.

*مانند بسیاری از فعالان حقوقی و اجتماعی معقد هستم، خود نمایندگان مجلس باید دست به کار شوند و این قانون فعلی همه‌پرسی را اولا اصلاح کنند. این قانون در تیر سال 1368 به تصویب مجلس رسیده است. این قانون نیاز به نوآوری دارد.

*این انتظار از رئیس‌جمهور بجا است که خود ایشان مبتکر ارائه نخستین لایحه همه‌پرسی تقنینی به مجلس باشند و به عنوان اولین مرحله، راسا وارد عمل شده و پیشنهاد را ارائه دهند.

این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش دیگری نیز با عنوان «دردسرهای تازه برجامی» با اشاره به اینکه فقط یک ماه  و نیم از توافق سه ماهه ایران و آژانس باقی مانده است، به نقل از علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین المللی نوشته است: «قطعا باید استراتژی‌هایمان را دراین‌باره تغییر دهیم‌. این کار بی‌شباهت به خروج از NPT نیست و چنانچه چنین اتفاقی بیفتد پرونده ما به شورای عالی امنیت فرستاده خواهد شد و احتمالا دردسرهای تازه شکل می‌گیرد.»

آرمان ملی 22 فروردین

«جوان» یکی از آن گفت‌وگوهای انتخاباتی در شبکه کلاپ هاوس را دستمایه عکس یک خود کرده است. این روزنامه اصولگرا می‌نویسد: «دیروز در یک گفت‌وگوی اینترنتی با محور انتخابات ۱۴۰۰ که تاج‌زاده، کرباسچی، جلایی‌پور و فقیهی و دیگران در آن حضور داشتند، کرباسچی از تاج‌زاده انتقاد کرد که بدون در نظر گرفتن مشکلات رفاهی و معیشتی مردم، هر روز صبح توئیت‌هایی می‌زند که ابزار دست خارجی‌ها علیه نظام و در واقع علیه مردم می‌شود. کرباسچی به تاج‌زاده گفت: مشکل مردم، گفتمان نیست که خارجی‌ها برای ما کف بزنند، مشکل، معیشت و رفاه است و این وضع موجود تقصیر همه ماست. کرباسچی خطاب به تاج‌زاده گفت: بحث ما فعلاً نسبت به رقبای خودمان نیست. بحث بر سر این است که آیا برنامه و انسجام اصلاح‌طلبان، سامان درستی دارد؟! اگر همه حرف‌های آقای تاج‌زاده درست باشد و روش شما درست است، آیا در جمعیت اصلاح طلبان، باید کار جمعی کنید یا کار فردی؟ شما عضو یک جمعیتی هستید، آیا برنامه خودتان را تصویب کرده‌اید؟ اگر فردی کار می‌کنید آن یک بحث دیگری است، اما اگر جمعی هستید، باید برنامه خودتان را بگویید برای کشور چیست.»

این روزنامه اصولگرا در تیتر یک خود نیز به مذاکرات در وین پرداخته و با تیتر «رخنه دوباره عجله در وین» می‌نویسد: «خبرگزاری کیودو جمعه شب فاش کرد که قبل از ملاقات‌های رسمی در وین، طرف‌های مذاکره‌کننده ملاقات‌های محرمانه‌ای در فرانکفورت و مسکو انجام داده اند، اتفاقی که نشان می‌دهد چرا دو طرف با وجود اختلافات جدی، در وین پیشرفتی سریع داشته‌اند. در واقع چیزی که باعث شد بر خلاف انتظار‌های اولیه، دیپلمات‌های ایرانی، روس و امریکایی از «کم شدن فاصله‌ها و ظرفیت رسیدن به یک اجماع تدریجی» صحبت کنند، باز شدن یک مسیر دوم محرمانه در مذاکرات، شبیه به مذاکراتی است که در زمستان ۱۳۹۱ در عمان اتفاق افتاد.»

جوان 22 فروردین

«ایران» تیتر و عکس یک امروز خود را به حضور روحانی در مراسم رونمایی از 133 دستاورد هسته‌ای اختصاص داده است. این روزنامه دولتی در یکی از گزارش‌های دیگر خود که با تیتر «عراقچی: در مسیر درست قرار داریم» در صفحه نخست دیده شده نیز آورده است: «آنچه این روزها در وین می‌گذرد، نشان می‌دهد که تصمیم اولیه برای برداشتن گام عملی در سطوح عالی کشورها گرفته شده است و دیگر نمی‌توان انکار کرد که ثمرات مذاکرات این روزها لاجرم به صورت منافع اقتصادی در سبد سیاست خارجی نمایان خواهد شد اما صحنه وین وجه دیگری هم دارد که می‌تواند با حاصل شدن توافق و برداشتن گام‌های عملی فضا را به سمت و سوی اعتمادسازی دوباره سوق دهد. وین حتی اگر در سیر خویش رویدادی با یک نشان مواجهه دیپلماتیک باشد، می‌توان در صورت احیای توافق هسته‌ای، به نتایج عینی و ملموس آن برای سنجش اعتماد دوباره و آغازی این بار محکم‌تر میان ایران و بازیگران تأثیرگذار جهان اندیشید.»

ایران که صدای دولت است همچینن گفت‌وگویی دارد با محمد فاضلی جامعه‌شناس درباره مدیریت اجتماعی کرونا. اهم اظهارات وی در این گفت‌وگو به شرح زیر است: 

*انتقاد کردن به یک طرف و تصمیم‌گیران ارشد از رئیس‌جمهوری گرفته تا وزیر بهداشت و بقیه، کار ساده‌ای است اما آنها در اصل راننده ماشینی هستند که ملزومات مدیریت مؤثر کرونا را به اندازه کافی در اختیار ندارد. یک حرف تلخ دارم که نمی‌خواهم اینجا زیاد درباره‌اش بحث کنم اما مایلم در موقعیت دیگری درباره آن بیشتر گفت‌وگو شود. مدیریت کرونا پیش از ستاد، جلسه و اقتدار و هر چیز دیگری، نظریه می‌خواهد.

*مردم شاهد تناقض هستند و این تناقضات روی رفتار مردم و میزان جدی گرفتن مسأله اثر می‌گذارد، اما این تناقض نشانه فقدان همان نظریه، قابلیت‌ها و رویکردهای ضروری برای مدیریت مسأله است. رویکرد فاقد نظریه انسجام‌بخش و ابزارهایی که بین همه اعضای ستاد اجماع‌سازی کند، در نهایت به جایی می‌رسد که وزیر بهداشت را به یک التماس‌کننده جیغ‌کش تبدیل می‌کند، کسی که دائم فقط ناله و زاری می‌کند که من گفتم و کسی گوش نکرد. سؤال عمیق‌تر این است که چرا کسی گوش نکرد؟

* مردم را نباید جدا از تصمیم حکمرانان و نهادهایی که برای حکمرانی ساخته شده است در نظر گرفت. من اگرچه در سطح اخلاقی و فردی برای تشویق مردم به رعایت پروتکل‌ها هم بسیار تلاش کرده‌ام – خصوصاً در اوایلی که کرونا شایع شده بود – اما مسئولیت اصلی را متوجه حکمرانی می‌دانم. مردم مستقل از حکمرانی و کیفیت آن وجود ندارد.

ایران 22 فروردین

 

 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها