رمزگشایی بایدن از طرح برجامی آمریکا

کد خبر: 1061323

بایدن در جدیدترین اظهارنظر خود از طرح برجامی آمریکا رمزگشایی کرده و آن چیزی نیست جز بازگشت به توافق با حفظ ساختار تحریم‌ها.

رمزگشایی بایدن از طرح برجامی آمریکا

کیهان: جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در نشست خبری با نخست‌وزیر ژاپن گفت: ما خوشحالیم که ایران پذیرفته به گفت‌وگو ادامه دهد. هنوز برای قضاوت درباره‌ نتیجه‌ نهایی این مذاکرات زود است، چون مذاکرات جریان دارد. بایدن در ادامه در اظهارنظری خصمانه گفت: از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ که در زمان حضور او در معاونت ریاست‌جمهوری باراک اوباما به دست آمد، حمایت می‌کند اما برای بازگشت به آن «امتیازات عمده» نخواهد داد.

وی در ادامه گفت: ما از اینکه ایران گفته به سمت غنی‌سازی شصت درصدی حرکت می‌کند حمایت نمی‌کنیم و فکر نمی‌کنیم که کمک‌کننده باشد. این در تضاد با توافق برجام است. پیتر استانو، سخنگوی اتحادیه اروپا نیز روزجمعه، تصمیم ایران برای افزایش غنی‌سازی اورانیوم تا سطح ۶۰ درصد را یک «تحول بسیار نگران‌کننده» خواند.

رئیس‌جمهوری آمریکا با بیان اینکه مذاکرات جاری برای احیای توافق هسته‌ای و «اینکه امکان دهد به تعهداتمان به برجام بازگردیم» ضروری است، گفت: هنوز زود است بخواهیم در مورد نتیجه مذاکرات قضاوتی داشته باشیم، اما هنوز داریم صحبت می‌کنیم.

بازگشت به توافق

با حفظ ساختار تحریم‌ها

بایدن در این اظهارنظر از طرح برجامی آمریکا رمزگشایی کرده و آن چیزی نیست جز بازگشت به توافق با حفظ ساختار تحریم‌ها.

جو بایدن مدعی شده است که «برای بازگشت به برجام، «امتیازات عمده» به ایران نمی‌دهیم». این ادعا در حالی است که آمریکا موظف است تا تمامی تحریم‌های ضدایرانی را به‌صورت دائمی‌لغو کرده و سپس به توافق بازگردد.

در ماه‌های گذشته، «دانیل بناییم» از مشاورین «جو بایدن» در مصاحبه با ماهنامه جاکوبین گفته بود: «خروج ‌ترامپ از برجام به اعتماد ایرانی‌ها ضربه‌ای ویرانگر زد و به منظور بازگرداندن آنها به میز مذاکره، باید امتیازات جذاب اما غیرراهبردی به ایران داده شود. دادن «امتیازات جذاب اما غیرراهبردی به ایران» باید با حفظ ساختار تحریم‌ها و کارزار فشار حداکثری صورت گیرد».

کارگروه رفع تحریم‌ها،

بدون پیشرفت

یک روزنامه آمریکایی نوشت، با اینکه کارگروه تعیین اقدامات ضروری ایران برای بازگشت به برجام کار خود را انجام داده، اما کارگروه تهیه لیست تحریم‌هایی که باید از سوی آمریکا لغو شوند، پیشرفتی نداشته است.  روزنامه «نیویورک‌تایمز» در یادداشتی آورده است، با اینکه اقدامات لازم از سوی ایران برای بازگشت به برجام مشخص شده‌اند، اما نحوه لغو تحریم‌ها همچنان دچار ابهام است. در این یادداشت آمده است، از اوایل ماه جاری میلادی، وین میزبان مقامات ایرانی و همتایان آنها در کشورهای باقی‌مانده در برجام است. آمریکا نیز که از سال ۲۰۱۸ (۱۳۹۷) از این توافق خارج شده، به‌صورت غیرمستقیم در این مذاکرات شرکت دارد. روز پنجشنبه، با وجود‌تردیدهای ناشی از خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای نطنز، مذاکرات ادامه پیدا کرد. نیویورک‌تایمز می‌نویسد: «با اینکه اسرائیلی‌ها دست داشتن در این حمله را رد کرده‌اند، مقامات اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل آن را «عملیات محرمانه اسرائیلی» توصیف کرده‌اند و تهران به تلافی آن غنی‌سازی اورانیوم خود را به سه ‌برابر افزایش داد».

این یادداشت می‌افزاید: مذاکره‌کنندگان بر تشکیل دو کارگروه توافق کردند. وظیفه یکی از آنها این است که درباره گام‌هایی که ایران باید برای بازگشت به تعهدات برجامی بردارد تصمیم‌گیری کند و دیگری مسئول تهیه لیستی از تحریم‌هایی است که آمریکا باید لغو کند. در دور اول گفت‌وگوها، بر سر لیست اقدامات لازم از سوی ایران توافق حاصل شد اما درباره تحریم‌هایی که باید از سوی ایالات متحده لغو شوند، پیشرفتی حاصل نشد. به نوشته نیویورک‌تایمز، «دولت بایدن اعلام کرد به‌دنبال توافقی «طولانی‌تر و قوی‌تر» از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ است که ایجاد تغییرات بنیادین در حمایت ایران از شبه‌نظامیان در عراق، سوریه، لبنان و یمن و محدودیت تعداد و برد موشک‌های ایران را در بر گیرد. در این زمان مشخص شد که ایران آن‌طور که آمریکا گمان می‌کرد، مستأصل نیست».

نیویورک‌تایمز می‌نویسد: از زمان شروع گفت‌وگوهای وین، مذاکره‌کنندگان آمریکایی لیستی از تحریم‌هایی که دولت بایدن بر خواهد داشت فراهم نکرده‌اند.

پایان نشست کمیسیون مشترک برجام

نشست کمیسیون مشترک برجام بعدازظهر شنبه در سطح معاونان با حضور هیئت‌های ایران و گروه 1+4 در گرندهتل وین برگزار شد. حاضران در این نشست به بررسی روند گفت‌وگوها در روزهای گذشته پرداخته و گزارش گروه‌های کارشناسی درخصوص حوزه‌های تحریم و هسته‌ای را دریافت کردند. در این نشست مقرر شد گفت‌وگوهای دو و چندجانبه و همچنین رایزنی‌های فنی در روزهای آینده ادامه یافته و در صورت نیاز کمیسیون مشترک بار دیگر تشکیل جلسه دهد. بر همین اساس نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور هیئت‌های ایران و گروه 1+4 در وین پایان یافت و مقرر شد گفت‌وگوهای دو و چندجانبه و همچنین رایزنی‌های فنی در روزهای آینده ادامه یافته و در صورت نیاز کمیسیون بار دیگر تشکیل جلسه دهد.

متن مشترک!

عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رئیس هیئت ایرانی در نشست کمیسیون مشترک برجام در وین در اظهاراتی بعد از نشست روز شنبه کمیسیون مزبور گفت: بعد از سه روز که از کار کمیسیون مشترک گذشت، یک‌بار دیگر نشست کمیسیون مشترک را برای بررسی روند پیشرفت بحث‌هایی که تا الان صورت گرفته هم در حوزه رفع تحریم‌ها و هم هسته‌ای تشکیل دادیم و گزارش کار کارگروه‌ها را مرور کردیم و بحث‌های خوبی در داخل نشست صورت گرفت.

عراقچی افزود: به‌نظر می‌رسد یک تفاهم جدیدی در حال شکل گرفتن است و‌ اشتراک در هدف نهایی الان بین همه وجود دارد. مسیری که باید طی شود، الان یک مقدار شناخته‌شده است.

به گزارش فارس، معاون وزیر خارجه همچنین اعلام کرد: مذاکرات الان به مرحله‌ای رسیده که طرف‌ها می‌توانند روی یک متن مشترک شروع به کار کنند. نگارش متن، حداقل در حوزه‌هایی که ‌اشتراک نظر وجود دارد می‌تواند شروع شود و به همین منظور هیئت ایرانی متون مورد نظر خودش را در حوزه هسته‌ای و رفع تحریم‌ها آماده کرده و این را به همه طرف‌ها ارائه کرده است و این متون می‌تواند مبنای مذاکرات و رسیدن به توافق نهایی باشد.

اظهارات تأمل‌برانگیز عراقچی درباره «نگارش متن مشترک»! در حالی است که خواسته ایران در مسئله برجام کاملاً واضح و آشکار است و آن اینکه آمریکا باید تمامی تحریم‌ها را به‌صورت دائمی‌لغو کرده و این اقدام توسط ایران راستی‌آزمایی شده و در صورت تایید در مرحله بعد، ایران به اجرای کامل تعهدات بازگردد. بنابراین مطالبات برجامی ایران نیازی به نگارش متن مشترک نداشته و این‌گونه اقدامات دقیقاً بازی در پازل طرف عهدشکن غربی به منظور «بازگشت به برجام بدون لغو تحریم‌ها» است.

ایران تقسیم‌ تحریم‌ها را

قبول ندارد

در حالی که روند رایزنی‌ها در وین درباره شرایط بازگشت آمریکا به برجام ادامه دارد، یک منبع آگاه از لزوم لغو یکجای همه تحریم‌ها علیه ایران خبر داد. برخی رسانه‌های غربی گزارش دادند آمریکا قصد ندارد همه تحریم‌ها را لغو کند. بر اساس این گزارش‌‎ها تحریم‌هایی هم که آمریکا قصد برداشتن آنها را دارد، تنها پس از امتیازات اضافه‌ای که تهران باید بدهد، برداشته می‌شود.

در این حال، یک منبع موثق مطلع از روند مذاکرات وین امروز در گفت‌و‌گو با «پرس‌تی‌وی»، تفکیک تحریم‌ها به سه دسته قابل رفع، قابل مذاکره و غیرقابل رفع را رد کرد و گفت: مطابق سیاست قطعی نظام، تمام تحریم‌ها اعم از تحریم‌های موسوم به برجامی، تحریم‌های دوره ‌ترامپ ذیل هر عنوانی و تحریم‌های دوره اوباما که پس از اجرایی شدن برجام وضع شده، باید لغو شود و پس از راستی‌آزمایی در مدت زمان معقول، ایران آماده توقف اقدامات جبرانی خواهد بود. نماینده چین در مذاکرات روز شنبه گفت این گفت‌وگوها با هدف نجات توافق هسته‌ای ایران ادامه خواهد داشت. به گزارش خبرگزاری رویترز «وانگ فون» نماینده چین در سازمان ملل متحد و حاضر مذاکرات هسته‌ای در وین شنبه بعدازظهر به وقت تهران در این زمینه به خبرنگاران گفت: همه طرف‌های باقیمانده در توافق موافقت کرده‌اند که تلاش در مواردی از جمله رفع تحریم‌های ایالات متحده را تسریع کنند. وی ابراز امیدواری کرد که طی چند روز آینده طرفین مذاکره فرمول خاصی برای لغو تحریم‌ها را آغاز کنند.  به گفته این دیپلمات ارشد چینی،همه طرف‌ها توافق کرده‌اند که در روزهای بعدی با کار گسترده‌تر و اساسی در زمینه لغو تحریم‌ها و سایر موضوعات مرتبط، سرعت خود را بیشتر کنند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها