چرایی نیاز سعودی‌ها به مذاکره با ایران

کد خبر: 1062801

سفیر اسبق ایران در دوحه با بیان اینکه سعودی‌ها از حیث امنیتی و اقتصادی درگیر مشکلات فراوانی هستند، گفت: سعودی‌ها بدون جمهوری اسلامی ایران نمی‌توانند در منطقه ادامه حیات داشته باشند.

چرایی نیاز سعودی‌ها به مذاکره با ایران

عبدالله سهرابی سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران در قطر در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به سفر محمد جواد ظریف به دوحه گفت: شرایط خاص منطقه ایجاب می‌کند دیپلمات‌های ارشد دائماً به بهانه های مختلف گرد هم جمع شوند و در مورد مسائل مشترک از جمله مسئله جهان اسلام، فلسطین و شرایط پساداعش مشورت کنند. دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران نیز در ماه مبارک رمضان و با توجه به اشتراکات مذهبی در منطقه، با اجرای دیپلماسی رمضانی از این فرصت برای گفتگوهای دیپلماتیک استفاده می‌کند.

این دیپلمات سابق وزارت امور خارجه همچنین تصریح کرد: اگرچه هر کشوری در حوزه سیاست خارجی با مشکلاتی روبرو است و قطر نیز در گذشته در برخی از موارد با مواضع جمهوری اسلامی ایران توازن و همخوانی نداشت؛ اما با توجه به سیاست ها و شرایط اقتصادی فعلی این کشور، این دیدار می تواند فرصت خوبی برای تبادل نظرات در خصوص مسائل دوجانبه و منطقه ای و همچنین مسائل جهان اسلام باشد. امیدوارم از این نوع مذاکرات ما نهایت بهره برداری در جهت تامین منافع امنیت ملی و ثبات و استقرار در منطقه را داشته باشیم.

سهرابی همچنین در تشریح منافع ملی و سیاست های خارجی قطر گفت: قطر منافع ملی خود را در آرامش و ثبات منطقه می داند. در روزهایی که تحریم ها از سوی عربستان علیه قطر اعمال شد، معلوم شد که زخم های عمیقی بر پیکر روابط خارجی قطر و عربستان وارد شده است.

وی همچنین افزود: سعودی ها قطر را به عنوان حیاط خلوت خود می دانستند اما امروز شرایط به نفع طرف قطری تغییر پیدا کرده است و به راحتی زیر بار حرف سعودی ها نخواهند رفت و مستقل عمل می کنند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ضمن تاکید بر نگاه ویژه قطر نسبت به جمهوری اسلامی ایران گفت: بر اساس برآورد کارشناسان، قطری ها تحت هیچ شرایطی، روابط مناسب خود با جمهوری اسلامی ایران را از دست نخواهند داد و این مسئله همواره مورد تاکید مقامات ارشد قطر از جمله امیر این کشور بوده است.

سهرابی همچنین در مورد نیاز سعودی ها برای برقراری روابط دیپلماتیک با جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: سعودی ها از حیث امنیتی و همچنین اقتصادی درگیر مشکلات فراوانی هستند. از طرفی با کسری بودجه گسترده مواجه هستند و از طرف دیگر در مورد جنگ یمن مورد انتقاد و تحت فشار هستند. لذا جایگاه سابق خود را در جهان عرب و منطقه از دست داده اند. طبیعی است که به دنبال مذاکره با ایران باشند، زیرا بدون جمهوری اسلامی ایران نمی توانند در منطقه ادامه حیات داشته باشند و باید واقعیت ها را بپذیرند.

این کارشناسی سیاسی همچنین در ادامه افزود: اگرچه قطر با توجه به جمعیت و مساحت کم بازار خیلی بزرگی برای ایران نباشد اما یک فرصت خوب برای فعالیت در حوزه صادرات مجدد و تامین برخی از کالاهای اساسی است. فعالیت اقتصادی مرز نمی شناسد و با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری لازم است برای برون رفت از شرایط فعلی به دنبال بازارهای جدید باشیم.

وی در پایان نیز ضمن انتقاد از عدم استفاده از موقعیت‌های تجاری بین المللی به نفع کشور گفت: با توجه به ظرفیت های بسیار بالای کشور متاسفانه در خیلی از موقعیت‌ها موفق عمل نکردیم. برای مثال در خارج از کشور صرفاً سه رایزن اقتصادی و تجاری وجود دارد لذا لازم است با همکاری سایر دستگاه‌ها نسبت به توانمندسازی این حوزه اقدام کنیم.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها