جنجال جهانگیری/ انتخابات شورا و هیاهوی رد صلاحیت/ کارگران و کرونا

کد خبر: 1063865

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

جنجال جهانگیری/ انتخابات شورا و هیاهوی رد صلاحیت/ کارگران و کرونا

گروه سیاست سایت فردا – روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 

«شرق» نامه عباس آخوندی به روحانی در پی رد صلاحیت نامزدهای انتخابات شورای شهر ‌ را تیتر یک کرده و با عنوان «اعتراض وزیر سابق به رئیس‌جمهور» بازنشر کرده است. آخوندی در این نامه نوشته است: «جناب آقای روحانی؛ حال رسیدگی به این امر به‌عنوان مأمور اجرای قانون اساسی و رئیس قوه‌ مجریه تنها در صلاحیت جناب‌عالی است. افزون‌بر‌این، دموکراسی محلی، مادر دموکراسی ملی است. اگر این دموکراسی این‌گونه مورد تعرض قرار گیرد، دموکراسی ملی آسان‌تر لطمه می‌بیند. اجازه ندهید که امیدها به مردم‌سالاری در ایران کم‌رمق شوند. لطفا به وظیفه قانون و تاریخی‌تان عمل فرمایید.»

این روزنامه اصلاح‌طلب که از حواشی ایجاد شده برای بودجه حسابی خرسند است، عذرخواهی رسانه دولتی ایرنا در این باره را نادیده گرفته و از «ادامه افشاگری‌ها درباره تخلفات گسترده در بودجه ۱۴۰۰» می‌گوید! «شرق» با تیتر « دستکاری بودجه در ساختمان ‌شیخ فضل‌الله» اظهارات اخیر علی خضریان را در این باره بازنشر داده و به نقل از جلال میرزایی، نماینده پیشین مجلس می‌نویسد: « عدم ارائه توضیح و پاسخی دقیق راهکاری برای اقناع افکار عمومی نخواهد بود. درست است جو انتخابات ریاست‌جمهوری و دغدغه فتح پاستور خواب را از چشم برخی نمایندگان مجلس از جمله هیئت‌رئیسه ربوده و هر‌آنچه می‌گویند و انجام می‌دهند در راستای پیروزی در انتخابات است اما همین تخلف (هرچند از دید آنها ناچیز) به‌راحتی آن روی سکه مدیریت این قشر را نشان داده و در یک زمین سوخته در‌حال بازی سیاسی هستند. حمله به معترضین به دست‌کاری جداول بیش از آنکه معنای دفاع داشته باشد، نشان از خالی‌بودن دست آنهاست؛ مگر اینکه بتوانند ادله و اسناد قابل‌دفاعی ارائه کنند که تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده است.»

این روزنامه اصلاح‌طلب درحالی خواستار ارائه سند برای اثبات انجام نشدن تخلف است که تا کنون مدعیان تخلف نیز سندی ارائه نکرده‌اند. شاهد آنکه احمد توکلی رئیسی سازمان دیده‌بان شفافیت در پاسخ به این سوال که «آیا توضیحات نادران به عنوان رئیس کمیسیون تلفیق برای شما قانع کننده بود؟» گفته بود «ما در این رابطه حرف نهایی را نزده‌ایم به این علت که حرف مخالفین را نشنیدیم. فقط به ایشان گفتیم قبل از اینکه دعوا بالا بگیرد تا فرصت هست حرف‌های خود را در محضر مردم بیان کنند. این نامه‌ای که مخالفین نوشتند را بردارند و در صحن علنی توضیح بدهند که پاسخ هر کدام از موارد چیست، اگر قانع شدند که هیچ، اگر قانع نشدند، سند بیاورند؛ به این علت که مخالفین هم تاکنون حرف‌های کلی زده‌اند. در صورت ارائه سند هم کمیسیون اصل نود رسیدگی کند و هم ما رسیدگی خواهیم کرد. ما تاکنون نشان دادیم که رودربایستی با کسی نداریم، ان‌شاءالله بعد از این هم نخواهیم داشت.»

شرق 12 اردیبهشت

«اعتماد» گفت‌وگویی دارد با پیروز حناچی، شهردار تهران. توصیه مصاحبه کننده این است که گفت‌وگو را از آخر به اول به خوانیم «جایی که پیروز حناچی صورتش درهم می‌رود، سرش را پایین می‌اندازد، به چشمان من خیره می‌شود و می‌گوید ترجیح می‌دهم جواب ندهم!» و می‌گوید «البته من پاسخم را از چهره گرفته آقای شهردار گرفتم.» سوال مورد نظر اما این است که «به نظر شما آقای نجفی قربانی شهرداری شد؟». 

اهم اظهارات حناچی در سایر بخش‌های گفت‌وگو اما به شرح زیر است: 

*  آن‌طور که دستگاه‌های نظارتی الان ما را کنترل می‌کنند مدیران شهری قبلی را کنترل نمی‌کردند.

* ثابت کردیم می‌توانیم شهر را ارزان‌تر اداره کنیم.

* وقتی چک سفید به کسی می‌دهیم، هر اتفاقی ممکن است بیفتد.

* مدیریت شهری دوره قبل چک سفید داشت.

* محرمانه‌ها را نمی‌گویم؛ پرونده یاس جزو محرمانه‌هاست.

* محافظه‌کار نیستم.

* برای کسی نوشابه اضافه باز نمی‌کنم.

* من ناجی غریق هستم، در باتلاقی که ساخته بودند غرق نشدیم!

* کمک نقدی به هیات‌ها تمام شد.

*  تعامل با سپاه موجب شد بخشی از حقوق شهر را استیفا کنیم.

اعتماد 12 اردیبهشت

«آفتاب یزد» در مصاحبه‌ای با علی صوفی موضوع حضور اسحاق جهانگیری در انتخابات را بررسی کرده و با تیتر «موانع اسحاق» نوشته است: «به قول «علی صوفی» قرار نیست «کلاب هاوس» برای ما رئیس جمهور تعیین کند ولی تاثیرگذاری کلاب هاوس و مباحث آن را نمی‌توان نادیده انگاشت. برخی شایعه‌ها بعدِ حضور جهانگیری در یک گفت و شنود صریح و بی‌پرده به واقعیت بیشتر از هر زمان دیگر نزدیک شد حالا برخی به صراحت از کاندیداتوری اسحاق جهانگیری می‌گویند اما علی صوفی معتقد است جهانگیری به سوالات بیشماری باید پاسخ دهد ضمن آن که نباید انتظار داشته باشد به همان اعتبار همیشگی روی او حساب بازکنند. واقعیت آن است که حضور هشت ساله‌ی او در کنار تیم حسن روحانی بدون تاوان نیست، اسحاق جهانگیری حالا دیگر یک چهره‌ی خاکستری است با نقد‌ها و شنیده‌ها و پرسش‌هایی جدی و عمیق».

این روزنامه اصلاح‌طلب در گفت‌وگویی با مهدی کرباسیان نیز اثرات اقتصادی پیک چهارم کرونا را بررسی می‌کند و با تیتر «دولت متضرر، مردم متضررتر» به نقل از وی می‌نویسد: «افزایش نرخ حتی در مورد کالاهای ضروری مردم مانند گوشت، مرغ و تخم مرغ بسیار چشمگیر بود. اقشار ضعیف با وضعیت بدی رو به رو شدند. نهادهای خیریه نظیر کمیته‌ی امداد، بهزیستی، بنیاد مستضعفان و غیره کمک زیادی به این اقشار کردند. اما به دلیل این که این نهادها هر کدام به گونه‌ی جداگانه عمل کردند و تجمیع نشدند و بین آن‌ها هماهنگی وجود نداشت، همه‌‌ی اقشار ضعیف تحت پوشش قرار نگرفتند. اگر برنامه‌ها قدری منظم‌تر بود مردم کمتر دچار مشکل می‌شدند. مشکل بزرگ دیگری که برای مردم به وجود آمد قیمت زیاد اجاره بود. در واقع هم قیمت خرید مسکن افزایش یافت و هم قیمت اجاره. این وضعیت به ویژه اقشار متوسط و ضعیف را با آسیب مواجه ساخت. دولت هم در این زمینه نتوانست کاری از پیش ببرد. سرکوب قیمت‌ها نیز نتیجه نداد. وقتی تورم 40 درصدی در جامعه حاکم باشد، سرکوب قیمت نتیجه نخواهد داد. در این جا هم اقشار دهک پنج به پایین با مشکل اقتصادی فراوان رو به رو شدند. از این جهت نیز سال 99 برای مردم بسیار سال سخت و پر آسیبی بود.»

آفتاب یزد 12 اردیبهشت

«آرمان ملی» با تیتر «جهانگیری سکوت را شکست» از اظهارات کلاپ هاوسی آقای معاون اول استقبال کرده و نوشته است: «برخی رسانه‌ها این اظهارات جهانگیری را به شروع پر‌قدرت او در راه انتخابات 1400 توصیف کردند. هر چند صحبت‌های جهانگیری نیز کم‌و‌بیش رنگ و بوی انتخاباتی می‌داد. آن هم در شرایطی که جامعه چند روزی است تحت‌تاثیر فایل تقطیع و منتشر شده وزیر امور خارجه قرار گرفته است. البته حضور 3 ساعته جهانگیری در کلاب‌هاوس دارای نقاط حساس و جالب‌توجهی بود که نشان می‌داد او حرف‌های بسیاری در‌خصوص اتفاقات رخ داده در این سال‌ها در حوزه‌های مختلف دارد که می‌تواند سوالات مطرح شده در ذهن افکار عمومی را پاسخ دهد.  ... انتخابات و شرایط فعلی جامعه و نارضایتی‌های مردم نکته دیگری بود که  از معاون اول رئیس‌جمهور پرسیده شد؛ اینکه در این شرایط باید چه کرد و چگونه وضعیت موجود را تغییر داد. جهانگیری در این راستا بیان کرد: «‌من فکر می‌کنم که اگر بخواهم به زبان جوانان شرایط را توصیف کنم، باید بگویم اگر شهروندان کنار صندوق رای جمع نشوند، ممکن است شهر سقوط کند.هیچ راهی جز رای دادن برای اصلاح امور نداریم. اگر راه دیگر داشتیم که از طریق آن بتوانیم اصلاحات کنیم و شهر را حفظ کنیم و شهر را به مافیا واگذار نکنیم، خب کار دیگری می‌کردیم. نباید بگذاریم کسانی که برای رای مردم ارزش قائل نیستند، به اسم رای مردم پیروز شوند.»

این روزنامه اصلاح‌طلب اما در گزارش دیگری با تیتر «کارگران « نان» را به قیمت «جان» در می‌آورند» که به مناسبت روز کارگر نوشته شده است، می‌نویسد: «برکسی پوشیده نیست که کارگرانی که قرارداد رسمی ندارند و حقوق ثابت ماهانه دریافت نمی‌کنند در شرایط تشدید شیوع ویروس کرونا و بیماری کووید۱۹ یا بیشتر در معرض ابتلا قرار دارند، یا درگیر مشکلات معیشتی می‌شوند. همین چند وقت پیش بود که ایسنا در گزارشی اعلام کرد که «برخی کارگاه‌ها شاغلان خود را به مرخصی اجباری بدون حقوق می‌فرستند و این کارگران در اغلب موارد از کمک‌های معیشتی بی‌نصیب می‌مانند.» رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی با تائید این مساله گفته بود که «کارگران در دوره مرخصی اجباری حقوقی دریافت نمی‌کنند.» 

آرمان ملی 12 اردیبهشت

«وطن امروز» اسحاق جهانگیری را به بهانه آن حرف‌هایش در کلاپ هاوس عکس یک کرده است. این روزنامه اصولگرا او را «بی‌مسئولیت» خواند و می‌نویسد: «اسحاق جهانگیری در ماه‌های واپسین دولت دوازدهم به‌جای پاسخگویی و عذرخواهی از مردم به‌خاطر ناکارآمدی‌ها به منتقدان حمله کرد، ادبیات توهین‌آمیزی علیه منتقدان به کار برد و تنها راه نجات کشور را ادامه حضور اصلاح‌طلبان در دولت دانست!»

وطن امروز تیتر یک خود را نیز بازخوانی کارنامه دولت‌های یازدهم و دوازدهم در حوزه مسکن اختصاص داده و با عنوان «مدیریت کلنگی مسکن» نوشته است: «کاهش ۵۰ درصدی ساخت‌و‌ساز، افزایش ۱۵۰ درصدی نرخ اجاره‌بها و افزایش ۶۵۰ درصدی قیمت گوشه‌ای از کارنامه دولت‌های حسن روحانی در حوزه مسکن است».

وطن امروز 12 اردیبهشت

«کیهان» نیز تیتر یک خود را به اظهارات اخیر جهانگیری اختصاص داده است. این روزنامه اصولگرا با عنوان «جهانگیری: مشکلات اقتصادی تقصیر دولت قبل و مجلس فعلی است!» می‌نویسد: «معاون اول رئیس‌جمهور با فرافکنی و مسولیت‌گریزی از مشکلاتی که طی 8 سال گذشته برای مردم ایجاد کرده‌اند، بار دیگر نشان داد دولتمردان جای اینکه برای یک‌بار هم که شده پای ضعف عملکرد خود در مدیریت بایستند و در مقام پاسخگویی به مردم برآیند، همچنان از موضع طلبکارانه سعی در زیر سؤال بردن و کتمان حقیقتی که این سال‌ها بر کشور گذشت دارند.»

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: «جهانگیری که همواره خودش را هیچ کاره دولت می‌داند از یک‌سو مانند سال ۹۶ در قالب فردی «پوششی» برای ماله‌کشی روی عملکرد و کارنامه ناموفق دولت تمام مشکلات کشور، از ارز ۴۲۰۰ تومانی و گرانی بنزین گرفته تا فایل صوتی اخیر ظریف وحتی فساد اقتصادی برادرش را هم به گردن دولت قبل، منتقدان، مجلس یازدهم، شورای هماهنگی سران قوا و ‌ترامپ  انداخت و از سوی دیگر در راستای کارنامه‌سازی برای دولت ادعاهای مضحکی همچون «دولتی بهتر از ما پیدا نمی‌کنید»، «اگر ما نبودیم وضع مردم بدتر می‌شد»، «مدیریت کشور در دوره ما شاهکار بود و...» را تَکرار کرد. اظهارات جهانگیری اما روی دیگری هم داشت و آن اینکه اقدامات و کنش‌های لیدرهای جریان اصلاحات و تدبیری‌های دولت نشان می‌دهد آسمان سیاسی کشور در انتخابات ۱۴۰۰ با لشگری از چهره‌های این طیف برای هجمه، تخریب، فضاسازی، عملیات روانی، قطبی‌سازی و تثبیت انگاره‌هایی مبنی بر نقش مخالفان دولت در شرایط موجود رو‌به‌رو خواهد شد. »

کیهان 12 اردیبهشت

«جوان» نیم‌رخی از جهانگیری را عکس کرده و با تیتر «همه‌کارة هیچ‌کارة وارونه نما!» نوشته است: «اسحاق جهانگیری جمعه‌شب طی گفت‌وگویی در کلاب‌هاوس پاسخگوی سؤالاتی پیرامون هشت سال حضورش در مقام معاون اول رئیس‌جمهور در دو دولت حسن روحانی بود. افرادی منتخب سؤال می‌پرسیدند و جهانگیری پاسخ می‌گفت؛ به سیاق یک نشست خبری و بدون امکان نقد و نظر و بررسی و راستی‌آزمایی سخنان او. جهانگیری بر محور یک دوقطبی متناقض حرف‌هایش را پیش برد؛ از سویی بر عدم اختیار خود در دولت و آن عبارت معروفش که «اختیار تغییر منشی‌ام را هم ندارم» صحه می‌گذارد و از سویی دیگر از «مسئولیت‌های مختلف» خود در دولت و اقدامات و دستاوردهایش می‌گوید. جهانگیری می‌گوید حکم‌ها در دفتر رئیس‌جمهور زده می‌شد و بعد او مطلع می‌شده است و از سویی دیگر می‌گوید وزرا دنبال من بودند و می‌گفتند بدون تو کار‌ها پیش نمی‌رود!

فراتر از تحلیل ظاهر عبارات جهانگیری، آنچه از کلیت حضور کنترل‌شده و سخنان او در این گفتگو برمی‌آید این است که بیراه نخواهد بود که بگوییم دو هدف کلی از این گفتگو مدنظر بود که بعید است هیچ کدام محقق شده باشد: هدف اول؛ قانع کردن مردم برای آنکه در خرداد ۱۴۰۰ به اصلاح‌طلبان رأی بدهند با این توجیه که دولت روحانی دستاورد‌های بزرگی داشته و اگر جایی هم کسری و مشکلاتی بوده، تقصیر دولت قبلی و امریکا و ترامپ است.»

این روزنامه اصولگرا مساله رد صلاحیت برخی نامزدهای انتخابات شوراها را که این روزها مورد توجه است را با تیتر «رانت و فساد گریبان صلاحیت شورای شهری‌ها را گرفت» پوشش داده و نوشته است: «صدای رد صلاحیت شده‌ها بلند شده که با این کار از شور انتخاباتی کاسته شده و چه و چه. اما نه گستردگی رد صلاحیت‌ها به میزانی است که اصلاح‌طلبان در بوق و کرنا کرده‌اند و نه همان‌طور که رویه انتخابات‌های گذشته نشان می‌دهد، این رد صلاحیت‌ها از شور انتخاباتی می‌کاهد.

جایگاه شورا‌های اسلامی شهر، بخش و روستا در قانون اساسی و اسناد بالادستی به حدی رفیع است که پربیراه نیست اگر ادعا شود اداره کشور بدون این شوراها، عملاً ممکن نیست. رفع و رجوع مشکلات عمرانی، بهداشتی، فرهنگی و شهری روستا‌ها و شهر‌ها از جمله وظایف سنگین این شورا‌ها است. با این حجم از وظایف مهم، شورای پنجم شهر اسیر فساد و رانت شد. بیش از هزار بازداشتی و انفصال از خدمت، نتیجه همین فساد و رانت است.»

جوان 12 اردیبهشت

«ایران» با تیتر «پایان 20 سال حضور نابجا» از آغاز روند خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان نوشته و در گزارش خود آورده است: « بر اساس برآوردهای دانشگاه «براون» که کار ارزیابی هزینه‌های جنگ امریکا را در مناطق مختلف جهان انجام می‌دهد، سهم ارتش امریکا از تلفات و هزینه‌های جنگی که خود در افغانستان افروخت کم نبوده و 2 هزار و 400 نظامی این کشور به خاطر جنگ‌افروزی واشنگتن در افغانستان جان خود را از دست داده و بیش از 20 هزار نفر از آنان زخمی شده‌اند. باید به این آمارها افزود شمار بالای نظامیان امریکایی که بخاطر تأثیرات ناشی از این جنگ دست به خودکشی زده  یا از اثرات روانی آن رنج می‌برند. اما بیشترین آسیب را از این جنگ مردم افغانستان دیدند. از سال 2001 تا کنون حاصل جنگ امریکا در افغانستان کشته شدن  حداقل 47 هزار و 245 غیر نظامی افغان و همچنین 72 خبرنگار و 444 امدادرسان بوده است. ضمن اینکه شمار سربازان کشته شده ارتش افغانستان در این سال‌ها تا 69 هزار نفر برآورد شده است. این جنگ 2.7 میلیون افغان را به مهاجرت به سایر کشورها واداشته و 4 میلیون نفر نیز در داخل این کشور آواره شده‌اند.»

این روزنامه دولتی تیتر یک خود را نیز به اظهارات دیروز روحانی درباره تلاش دولت برای خرید واکسن اختصاص داده و آن بخشی از سخنان وی را تیتر کرده که به صرف «1/5میلیارد دلار ارز برای خرید واکسن» اشاره داشت.

ایران 12 اردیبهشت

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها